Samen Buurtje Bouwen spelen

Tijdens de KNAG Onderwijsdag 2017 in Ede hebben zo'n 40 docenten het spel Buurtje Bouwen getest. Deze Omgevingsgame laat middelbare scholieren van alle niveaus kennismaken met de Omgevingswet.

Promo_5_tevredenheid[2]

Ondernemer Mara wil graag een parkeergarage in haar wijk, zodat klanten haar winkel makkelijk kunnen bereiken. Maar Henriette, die in de buurt woont, ziet dat niet zitten. Zij is bang dat al het groen uit de wijk verdwijnt. Buurvrouw Irisa stelt een ondergrondse garage voor. Daar kunnen Mara en Henriette zich wel in vinden. Zij stemmen vóór.

Als de Omgevingswet al van kracht was, zou deze anekdote zomaar waargebeurd kunnen zijn. Nu blijft het bij een passage uit het spel Buurtje Bouwen. Ongeveer een jaar geleden begon gamestudio Sneaky Mammoth met het ontwikkelen van deze game.

De aanleiding was een motie van het Tweede Kamerlid Eric Smaling. Daarin werd gevraagd om een educatieve game die maatschappij bekend maakt met de bedoelingen van de wet. Inmiddels is het spel op 13 middelbare scholen getest en zo goed als af. Tijdens de onderwijsdag probeerden docenten uit heel Nederland het spel uit. Zo kunnen ze beslissen of ze Buurtje Bouwen vanaf 2018 willen gebruiken in de klas.

Discussie belangrijk

Buurtje Bouwen is een inrichtingsgame zoals De Sims, maar ook een discussiespel. Ruimtelijke vraagstukken in de stedelijke omgeving staan centraal. Middelbare scholieren kunnen Buurtje Bouwen spelen tijdens hun aardrijkskundeles, in groepjes van 3 tot 5 personen. Ze gebruiken daarbij hun smartphone.

Iedere deelnemer kruipt in de huid van een buurtbewoner met zijn of haar eigen wensen voor de herinrichting van de buurt. De leerlingen doen voorstellen voor de leefomgeving en stemmen daarover. Binnen 15 minuten moeten ze een plan indienen dat aan de vastgestelde omgevingswaarden voldoet. En waar iedereen zich in kan vinden. Belangrijk is dat ze tijdens het spelen in real life met elkaar discussiëren. 'Je kunt het alleen maar uitspelen als je je telefoon ook af en toe opzij legt', aldus projectleider Taco Bosdijk.

IMG_0148

Geen regeltjes leren

'Wie Buurtje Bouwen speelt, maakt op een informatieve en interactieve manier kennis met de achterliggende principes van de Omgevingswet. Het gaat er niet om dat de speler alle juridische regeltjes achter de wet uit het hoofd leert, maar dat hij of zij op een manier gaat denken die bij de Omgevingswet past' vertelt Tim Favier.

Namens het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) maakte hij het lesmateriaal bij de het smartphonespel. Dit is zowel bedoeld voor docenten als voor leerlingen. Een belangrijk onderdeel ervan zijn de leerdoelen. Zo krijgt een leerling de verschillende belangen die spelen in de leefomgeving mee. Ook kan hij of zij de inrichtingsmaatregelen benoemen en beschrijven wat de effecten daarvan zijn. Een volleerde Buurtje Bouwer kan een ontwerp maken om de leefomgeving slimmer en leefbaarder in te richten. En voelt zich betrokken bij de leefomgeving.

Zelf aan de slag

Na de uitleg over de Omgevingswet en het spel, downloaden de docenten Buurtje Bouwen op hun telefoon en gaan zelf aan de slag. Om erachter te komen wat de bedoeling is, gaan ze al snel met elkaar in overleg: 'Het is meteen duidelijk dat we moeten samenwerken om ons doel te bereiken', merkt een van de docenten op.

De deelnemers krijgen allemaal een karakter toegewezen. Zoals ondernemer Mara en buurtbewoner Henriette. Langzaam maar zeker komen de spelers tot overeenstemming. En dat moet ook wel, want binnen 15 minuten moeten zij een plan indienen bij hun gemeente. Maar dat gaat niet zomaar, het blijkt nog best lastig om iedereen tevreden te stellen. Hoe dichter bij het einde, hoe fanatieker de docenten worden.

Gamen motiveert

Docent Koen Kuiper geeft les op het Stedelijk Gymnasium Arnhem. Hij ziet het wel zitten om Buurtje Bouwen te introduceren bij zijn leerlingen: 'Tijdens mijn lessen probeer ik zoveel mogelijk met games te werken. Ik merk dat deze vorm van lesgeven en leren motiveert. Zelfs de bovenbouwleerlingen, die überhaupt vaak niet zoveel zin hebben om in de schoolbanken te zitten, worden er enthousiast van.'

Kuiper vindt dat het spel goed in elkaar steekt: 'Mooi dat de leerlingen met elkaar in gesprek moeten om tot een consensus te komen. En dat het gaat over de leefomgeving.' Hij vindt het ook een voordeel dat het een relatief korte game is. 'Ik ben meteen aan het bedenken hoe ik de game kan verbinden aan het curriculum. Ik zie zeker mogelijkheden.'

Tips voor de nabespreking

Als de docenten zijn uitgespeeld, gaat Favier in op de nabespreking: 'Als het kan, heb het er dan nog over met je leerlingen, het liefst lekker uitgebreid. Tijdens het testen merkten we dat de stof dan beter blijft hangen.' Er zijn volgens Favier verschillende opties voor een geslaagde nabespreking: reflecteer op de inhoud, op de strategie of op de verhouding tussen het spel en de werkelijkheid. 'En als je er genoeg tijd voor hebt, kan het natuurlijk ook alle 3.'

De beta-versie van Buurtje Bouwen is nu te testen! Lees meer hierover in: Omgevingsgame Buurtje Bouwen brengt Omgevingswet tot leven.