Slagsessies maart 2019: 'Klaar voor de start!'

Slagsessie Utrecht geeft deelnemers richting in het digitale woud van regels

Nog 22 maanden te gaan. Dan nemen we het nieuwe Omgevingsloket in gebruik. Tijdens een Slagsessie op 6 maart in Utrecht was er voor het eerst een demo van het digitale loket. Dat loket maakt het voor burgers en bedrijven makkelijker om vergunningen aan te vragen. In vier workshops onderzochten de deelnemers wat ze nog moeten doen om straks goed van start te gaan.

Hoe ver zijn de bouwers van het digitale loket inmiddels?

Inge Kure en Florien de Jong zijn betrokken bij het digitaal stelsel. Ze laten zien wat er de afgelopen tijd is gebouwd. ‘Het loket wordt ‘agile’, in brokjes, ontwikkeld’, vertelt Kure. ‘We kunnen nu een goed beeld geven van hoe het loket er uiteindelijk uit zal zien. Het is nog wel een bètaversie. We hopen jullie te motiveren om de data op orde te krijgen en toe te voegen. Dat is belangrijk, want zo kunnen burgers en bedrijven het loket probleemloos gebruiken.’

Omgevingsloket: voorkant digitaal stelsel

De Omgevingswet biedt gemeenten, waterschappen en provincies ruimte om hun eigen regels op te stellen. Ze kunnen deze op maat maken voor situaties. Belangrijk is ook dat de gebruiker centraal staat. Maar hoe werkt dat? Hoe weet je wat waar geldt, als elke gemeente, waterschap en provincie andere regels heeft? Daar helpt het digitaal stelsel Omgevingswet (DSO) bij. Dat helpt de gebruiker een weg te vinden in het woud van regels. Het Omgevingsloket is de voorkant van het DSO. Het maakt het makkelijker een vergunning aan te vragen en regels te controleren. Kure: ‘Maar dan moeten we het wel met elkaar op de juiste manier vormgeven. Dat is waarom we hier vandaag zijn.’

Wat er al werkt

Het digitaal stelsel biedt op 1 januari 2021 één digitaal Omgevingsloket voor vergunningaanvragen, meldingen en controles. Ook is het mogelijk je te oriënteren op een kaart. ‘En dat ziet er zo uit’, zegt een trotse Florien de Jong. De homepagina verschijnt. ‘Dit is nog een bètaversie,’ benadrukt ze. ‘Maar we laten graag zien wat al werkt.’ Kure en De Jong laten een voorbeeld zien. Via de regels op de kaart kijkt iemand of hij een tandartsenpraktijk aan huis mag starten. In een ander voorbeeld vragen ze een vergunning aan voor een dakkapel en voor bomenkap.

Verdiepende workshops

Na het gezamenlijke deel volgen vier workshops. Zo bespreken deelnemers hoe overheden begrijpelijke regels kunnen maken. Ook aanvraagformulieren voor digitale dienstverlening komen aan bod. Een andere bijeenkomst gaat over aanvragen en meldingen. Organisaties bespreken wat ze moeten doen om die te ontvangen en te verwerken. In een van de zalen vindt een simulatiespel plaats. Daarin oefenen overheden met de nieuwe werkprocessen van de Omgevingswet. De vierde workshop gaat over gebruiksgemak van de kaart. Deelnemers bespreken waar gebruikers van het loket behoefte aan hebben.

Kies een strategie

In de workshop maken deelnemers een keuze. Welke invoeringsstrategie gebruikt hun organisatie? Consoliderend, calculerend, vernieuwend of onderscheidend? Veel mensen gaan in het onderscheidende vak staan. Bijvoorbeeld omdat hun gemeente kiest voor vergaande participatie. Maar ook de conservatievere organisaties zijn behoudend. Waarom zou je iets anders doen als het bestaande gewoon goed gaat?
Het is belangrijk om een invoeringsstrategie te kiezen. ‘Verandering in houding en gedrag begint met de vraag ‘wat willen wij?’’, zegt een van de workshopleiders. En dat is eigenlijk waar deze hele dag om draait.

Sfeerimpressie