Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
Aan de slag met de Omgevingswet
Zoeken in deze site
  1. Home 
  2. Actueel 
Menu
  • Home
  • Actueel
  • Bijeenkomsten
  • Implementatie
  • Oefenen
  • Ondersteuning
  • Contact
  • Contact

Feiten en fabels

Wilt u ook de waarheid weten over de Omgevingswet? Hoe het zit met de complexiteit van de wet en het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) bijvoorbeeld? Of met participatie en vergunningverlening onder de nieuwe wet? Ja, er komt een heleboel kijken bij de totstandkoming van de Omgevingswet. Maar als de wet eenmaal in werking is, wordt het veel makkelijker om aan de fysieke leefomgeving te werken. Hoe zit het nu echt? We zetten een aantal feiten en fabels over de Omgevingswet op een rij.

Zoeken in de index

Zoeken binnen de index

De volgorde van publicatie van de juridische en toepasbare regels doet er niet toe

Een bevoegd gezag kan toepasbare regels publiceren in het Omgevingsloket vóór de juridische regels zijn gepubliceerd, denken sommigen. Klopt dat wel?

28 november 2022

Ik hoef niks te doen aan mijn omgevingsplan, want ik besteed het wijzigen ervan uit.

Veel gemeenten willen het wijzigen van een omgevingsplan uitbesteden. Klopt het dat u bij uitbesteding zelf niks meer hoeft te doen aan het omgevingsplan? Of is dat een fabel?

10 november 2022

De regels over participatie in de Omgevingswet en het wetsvoorstel Versterking participatie op decentraal niveau staan los van elkaar

Wat is de link tussen de regels over participatie in de Omgevingswet en het wetsvoorstel Versterking participatie op decentraal niveau? Hebben ze überhaupt iets met elkaar te maken?

13 augustus 2021

Overheden moeten zelf het participatie-wiel uitvinden

Participatie? Ja maar: hoe dan? Overheden mogen zelf bedenken hoe ze participatie toepassen. Maar dat ze zelf het participatie-wiel moeten uitvinden is een fabel.

13 augustus 2021

De gemeenteraad kan participatie nooit verplicht stellen

Is het een feit of fabel dat de gemeenteraad in bepaalde gevallen participatie verplicht kan stellen?

13 augustus 2021

Een initiatief kan nooit worden afgekeurd als de initiatiefnemer onvoldoende aan participatie heeft gedaan

Wat zijn de mogelijke gevolgen als een initiatiefnemer onvoldoende aan participatie doet? Kan een initiatief dan worden afgekeurd? Of is dat een fabel?

13 augustus 2021

De overheid is altijd verantwoordelijk voor participatie

Wie staat er aan de lat voor participatie? Is dat altijd de overheid? Of is dat een fabel, en kunnen er ook anderen verantwoordelijk zijn?

13 augustus 2021

De Omgevingswet legt de lat voor goede besluitvorming te hoog

Zorgt de Omgevingswet voor onevenredig hoge eisen aan goede besluitvorming? Of is de wet een symptoom van een complex tijdperk, waarin besluitvorming hoe dan ook ingewikkelder is?

13 augustus 2021

Participatie en draagvlak zijn synoniemen

Participatie en draagvlak. Zijn die twee begrippen onderling uitwisselbaar? Of zit er verschil tussen? Is de stelling 'Participatie en draagvlak zijn synoniemen' dus een feit of een fabel?

13 augustus 2021

Door de Omgevingswet weet ik niet meer wie het bevoegd gezag is voor mijn vergunning

Is de Omgevingswet een oerwoud voor inwoners en ondernemers die willen weten wie bevoegd gezag is voor hun vergunningaanvraag? Of wordt dat juist sneller duidelijk dankzij de Omgevingswet?

13 augustus 2021

In de Omgevingswet worden geen exacte eisen gesteld aan participatie

Participatie is maatwerk. Elk initiatief is anders, net als de omgeving en de betrokkenen. Worden er in de Omgevingswet ondanks dat exacte eisen gesteld aan participatie?

13 augustus 2021

De Omgevingswet is onoverzichtelijk door zijn enorme omvang

Sommigen beweren dat Omgevingswet zó veelomvattend is dat iedereen de weg erin kwijtraakt. Is dat zo? Of is het een fabel, doordat er een duidelijke structuur is?

13 augustus 2021

Overheden zijn niet verplicht om aan participatie te doen voor de Omgevingswet

Participatie is belangrijk. Maar is het ook verplicht voor overheden om eraan te doen onder de Omgevingswet?

13 augustus 2021

Het Digitaal Stelsel Omgevingswet is te complex om goed te kunnen functioneren

'Het DSO is veel te complex om mee te werken.' In Omgevingswetkringen komt deze kritiek soms ongezouten op tafel. Is dat terecht?

13 augustus 2021

De Omgevingswet omvat op het gebied van participatie enkel handreikingen over de invulling

Staan er in de Omgevingswet enkel ideeën en handreikingen over participatie? Of is het participatie-aandeel van de Omgevingswet veel groter dan dat?

13 augustus 2021

De Omgevingswet leent zich niet voor rijksregie

Critici beweren regelmatig dat de Omgevingswet zich niet zou lenen voor regie vanuit het Rijk. Klopt dat of is het een fabel?

13 augustus 2021

De ontwikkeling van het Omgevingswetstelsel is zo omvangrijk dat niemand het proces nog kan volgen

Hoe inzichtelijk zijn de structuur en ontwikkeling van het Omgevingswetstelsel? Gebrek aan overzicht is een risico bij zo'n omvangrijke operatie. Maar is het een feit of fabel dat niemand het proces nog kan volgen omdat de ontwikkeling van het stelsel zo omvangrijk is?

13 augustus 2021

Procedures die zijn gestart vóórdat de Omgevingswet in werking treedt, vervallen na inwerkingtreding van de Omgevingswet

Blijven procedures opgestart vóór de inwerkingtreding van de Omgevingswet daarna onverminderd van kracht? Of komen ze te vervallen?

13 augustus 2021

Feit of fabel? Feiten en fabels over STOP

De Standaard voor overheidspublicaties (STOP) is een veelbesproken onderwerp. Maar hoe zit het nu precies met de standaard (STOP), de toepassingsprofielen (TPOD) en de LVBB (Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen)? De feiten en fabels voor u op een rij.

13 augustus 2021


Delen

  • RSS

Vraag het onze experts!

Hebt u een vraag of suggestie over de implementatie van de Omgevingswet? Gebruik dan onderstaand formulier, het Informatiepunt Leefomgeving staat tot uw dienst!

Vragenformulier

Tel: 088 - 797 07 90
Bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.

Alle informatie om u voor te bereiden op de Omgevingswet

Interbestuurlijke samenwerking

Het programma Aan de slag met de Omgevingswet is een samenwerkingsverband van gemeenten (VNG), provincies (IPO), waterschappen (UvW) en het Rijk. Het programma ondersteunt overheden, maatschappelijke partners, bedrijven, initiatiefnemers en belanghebbenden om te kunnen werken met de wet.

Over deze site

  • Programma Aan de slag
  • Informatiepunt Leefomgeving
  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Contact
  • Archief

Volg ons

  • @aandeslagow
  • Omgevingswet op LinkedIn
Rijksoverheid
Unie van Waterschappen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg