Feit of fabel? Feiten en fabels over STOP
De Standaard voor overheidspublicaties (STOP) is een veelbesproken onderwerp. Maar hoe zit het nu precies met de standaard (STOP), de toepassingsprofielen (TPOD) en de LVBB (Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen)?
De STOP-standaard is ontwikkeld voor alle overheidspublicaties. Niet alleen voor de Omgevingswet.
De STOP-standaard ondersteunt de volgende functies van alle officiële overheidspublicaties:
- maken
- vaststellen
- bekendmaken
- beschikbaar stellen
Elk type omgevingsdocument heeft een eigen toepassingsprofiel (TPOD).
Naast de STOP-standaard krijgt ieder domein een eigen toepassingsprofiel. Voor de Omgevingswet is dat het TPOD. De TPOD-standaarden zorgen dat juridische regels aan werkingsgebieden en geometrie zijn gekoppeld. Zo kunt u ook op een kaart zien welke regels waar gelden.
Een omgevingsdocument wordt in het Omgevingsloket gepubliceerd.
Omgevingsdocumenten worden gepubliceerd in de Landelijke voorziening voor bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Daarna zijn de regels automatisch te zien in Regels op de kaart in het Omgevingsloket.
Zonder STOP is het onmogelijk om een omgevingsplan te publiceren.
U kunt een omgevingsplan publiceren zonder STOP. Gemeenten die nog niet zijn aangesloten op de LVBB en dus niet via STOP kunnen publiceren, kunnen het standaard overgangsrecht of de afwijkvergunning gebruiken.
STOP regelt alleen de uitwisseling tussen het bevoegd gezag en de LVBB.
STOP is de uitwisselingsstandaard voor de hele planketen. Daaronder valt ook de uitwisseling tussen overheden onderling en tussen overheden en planbureaus. De 'OP' in de naam staat voor 'officiële publicaties', maar de standaard bevat ook modellen voor de teksten en gegevens die nog gepubliceerd moeten worden. Die onderdelen kunnen ook gebruikt worden tijdens het opstellen van regelingen en besluiten. Het programma Aan de slag met de Omgevingswet werkt samen met de leveranciers van plansystemen om ervoor te zorgen dat dit met de plansoftware kan.
Elk kwartaal wordt een nieuwe versie van de STOP-standaard uitgegeven die leveranciers van plansoftware moeten inbouwen.
Het klopt dat de STOP-standaard wordt doorontwikkeld, maar tot de inwerkingtreding van de Omgevingswet worden er geen wijzigingen aan het DSO doorgevoerd die softwareleveranciers moeten inbouwen.
Er is nog geen stabiele versie van STOP.
Sinds versie 1.0 is de standaard stabiel en geschikt voor gebruik tot na de invoering van de Omgevingswet. Er worden alleen wijzigingen uitgevoerd op verzoek van de eindgebruikers. Bijvoorbeeld naar aanleiding van ervaringen die zij met de standaard hebben opgedaan. De standaard wordt ook aangevuld met functionaliteiten die pas na inwerkingtreding nodig zijn.
STOP 1.0 wordt nu voor het eerst in de praktijk getest. Grote en kleine veranderingen zijn daarbij onvermijdelijk. Denk aan aanvullingen op de functionaliteit of het herstel van fouten. Deze veranderingen worden in overleg met alle softwareleveranciers doorgevoerd.
STOP wordt door softwareleveranciers als instabiel gezien. Dit imagoprobleem is het gevolg van een moeizaam ontwikkeltraject. De nieuwe Omgevingswet vervangt 26 wetten die te maken hebben met de fysieke leefomgeving. De nieuwe standaard moet daardoor rekening houden met eisen uit werkvelden die door de nieuwe wetgeving voor het eerst met elkaar te maken krijgen. Voor een aantal onderdelen waren diverse pogingen nodig om tot een goed werkbare standaard te komen.
STOP is complex.
STOP is complex, dat klopt. De Omgevingswet vervangt 26 wetten die te maken hebben met de fysieke leefomgeving. De nieuwe standaard moet daardoor rekening houden met eisen uit veel verschillende werkvelden. Veel van die velden krijgen vanwege de nieuwe wetgeving voor het eerst met elkaar te maken. Waar mogelijk worden onderdelen van de IMRO-standaarden en OP-XML verwerkt. Maar sommige onderdelen zijn nieuw en niet eerder in dit werkveld toegepast. Dat maakt deze standaard complexer dan zijn voorgangers.
STOP legt beperkingen op aan juridische regels.
De standaard stelt vormvereisten, maar stelt geen beperkingen aan de inhoud. Er zijn praktische beperkingen nodig om de software te laten werken, maar die zijn in de praktijk ruim genoeg. Er zijn ook allerlei richtlijnen en handreikingen beschikbaar die uitleggen hoe gebruikers binnen de beperkingen kunnen blijven zonder de kwaliteit van de gegevens aan te tasten.
STOP lost alle consolidatieproblemen op.
STOP lost veel consolidatieproblemen op, maar niet alle problemen. Een van de eisen die de Omgevingswet stelt, is dat de regelgeving geconsolideerd moet worden. Oftewel: het moet altijd duidelijk zijn welke regels op dát moment gelden. In de LVBB is het via STOP mogelijk om de geconsolideerde regelingen automatisch uit de gepubliceerde besluiten af te leiden. Dat werkt alleen als elke overheid de verschillende versies van omgevingsdocumenten goed beheert en conflicten tussen versies oplost.