Nieuwe Standaard aanvragen en melden (STAM)
Op maandag 26 juli 2021 is op de oefenomgeving (pre-productieomgeving) van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) de nieuwe software (versie PI19.2) geïnstalleerd. Een van de onderdelen is een nieuwe versie van de Standaard aanvragen en melden (STAM versie 2.0.0). Bij kwaliteitscontroles in de keten is samen met leveranciers vastgesteld dat bij een aantal leveranciers de koppeling met de zaak- of vergunningsystemen niet goed werkt met deze nieuwe standaard.
Opnieuw testen
Het terugdraaien van de nieuwe software was helaas geen optie omdat wij de leveranciers in staat willen stellen om zo snel mogelijk de aanpassingen in hun zaak- en vergunningensystemen door te voeren. Ze kunnen deze aanpassingen dan opnieuw testen met de landelijke voorziening van het DSO (DSO-LV) in de oefenomgeving.
Gevolgen voor overheden
Omdat een aantal leveranciers de berichten voor ingediende verzoeken in STAM 2.0.0 nu nog niet goed kan verwerken, kunnen overheden met deze leveranciers de ingediende aanvragen niet goed ontvangen in hun zaak- of vergunningensysteem. Tot die tijd kunnen zij met deze leveranciers niet aansluiten om verzoeken te ontvangen. Ook kunnen tot die tijd geen nieuwe overheden worden aangesloten op het STAM-koppelvlak.
Overheden met deze leveranciers kunnen mogelijk ook problemen ervaren als ze de Samenwerkfunctionaliteit (SWF) gebruiken.
Wij betreuren dit en doen er alles aan om de softwareleveranciers te ondersteunen bij het testen van de zaak- en vergunningensystemen na het doorvoeren van de benodigde aanpassing.
Meer informatie over de bevindingen en wijzigingen
Alle overige bevindingen en de wijzigingen in deze release kunt u bekijken op de pagina Release notes bij release PI-19.2. Het overzicht met bekende problemen (known issues) wordt zo snel mogelijk bijgewerkt.