Rapport interbestuurlijke acceptatie DSO-LV gepubliceerd
Het Interbestuurlijke Acceptatie Team (IBAT) toetst gedurende het jaar de ontwikkeling van de landelijke voorziening van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV). Het doel hiervan is de koepels van gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk in 2021 een advies te kunnen geven over de bestuurlijke acceptatie van het DSO-LV. Het rapport met de resultaten van de ketenacceptatietesten, die het IBAT in november en december 2020 uitvoerde, is nu gepubliceerd op de website: Vierde tussenrapportage Interbestuurlijke Acceptatie DSO-LV.
Ketenacceptatietesten van de hele DSO-keten
In een Globaal Programma van Eisen (GPvE) zijn de eisen vastgelegd waaraan de landelijke voorziening van het DSO moet voldoen op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt. Een groot aantal van deze eisen is al voor 100% gerealiseerd. Eind 2020 heeft het IBAT, als onderdeel van een reeks die in 2021 wordt uitgevoerd, getest in welke mate het DSO-LV aan deze eisen voldoet.
De nadruk in de uitgevoerde ketenacceptatietesten lag op het testen van de hele DSO-keten, van begin tot eind. Er is bijvoorbeeld getest of gebruikers de planketen en de vergunningketen helemaal kunnen doorlopen. Ook is de samenwerking tussen verschillende partijen in het vergunningtraject uitgeprobeerd.
De ketentest had betrekking op de DSO-LV-software die per 30 september 2020 door het programma DSO is opgeleverd. Een team vanuit de koepels en de Tactisch Beheerorganisatie hebben deze test begeleid, in samenwerking met de organisaties die het DSO-LV ontwikkelen. Deelnemers aan de ketentest waren:
- Gemeenten: Waalre, Amsterdam, Utrecht en Haarlemmermeer
- Provincies: Utrecht en Zuid-Holland
- Waterschap: het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden
- Rijkspartijen: ministeries van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en Economische Zaken en Klimaat (EZK), Rijkswaterstaat en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Bevindingen van de ketenacceptatietesten
Tijdens de testperiode waren de landelijke voorzieningen vaak niet beschikbaar. Hierdoor konden de testen niet volledig worden uitgevoerd. De oorzaken daarvan zijn divers: overbelasting van een deel van de voorziening in de regio Utrecht, beveiligingstesten die tegelijk werden uitgevoerd en mogelijk nog andere oorzaken. Niet alle eisen die zijn gesteld aan een werkend DSO, zijn daarom getoetst.
Ook was het niet mogelijk om de volledige DSO-planketen te testen, omdat cruciale functionaliteit nog niet is gerealiseerd. Voor een geslaagde ketentest is het bovendien nodig dat bevoegde gezagen goed zijn aangesloten. Een goed werkend DSO-LV is afhankelijk van de softwareleveranciers van bevoegde gezagen, waarbij tijdens deze testronde ook is gebleken hoe complex het is om goede omgevingsbesluiten aan te leveren in de standaard officiële publicaties STOP/TPOD.
Uit de testen kwam verder naar voren dat de gebruikersondersteuning nog aandacht nodig heeft. Denk daarbij aan goede voorbeeldbestanden, documentatie en een vlot lopend meldingenproces.
In het opgeleverde rapport Vierde tussenrapportage Interbestuurlijke Acceptatie DSO-LV (pdf, 1 MB) geeft het IBAT nog geen advies aan de koepels van gemeenten, waterschappen, provincies en rijkspartijen via het Opdrachtgevend Beraad (OGB) voor de interbestuurlijke acceptatie van DSO-LV. Dat komt omdat cruciale functionaliteiten nog in ontwikkeling zijn. Deze zullen in het eerste of tweede kwartaal van 2021 worden opgeleverd (zie roadmap Route 2022).
IBAT-testen in 2021
In de volgende testronde (15 maart-2 april 2021) staat het beproeven van de planketen centraal. De bedoeling is om dan de basismutaties en het nulscenario (intrekken en vervangen van een omgevingsbesluit) op basis van STOP1.0.4 te testen. Ook de werking van de vergunningketen wordt verder getest.
Bij de voorbereiding hierop kijkt het IBAT ook nadrukkelijk naar de aanbevelingen die vanuit het BIT-advies Digitaal Stelsel Omgevingswet zijn gegeven over testen en validatie. Het Bureau ICT-toetsing (BIT) (nu Adviescollege ICT-toetsing) heeft geadviseerd om breder en dieper te testen. De uitwerking hiervan volgt uit de bestuurlijke reactie op het BIT-advies door onder meer de testscenario’s te verbeteren, de testcapaciteit en testorganisatie te versterken en het aanstellen van een ervaren testmanager voor het IBAT. Deze maatregelen zijn inmiddels doorgevoerd voor de komende IBAT-testronde.
De ketentesten worden in de rest van 2021 voortgezet.