Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
Aan de slag met de Omgevingswet
Zoeken in deze site
  1. Home 
  2. Bijeenkomsten 
  3. Implementatiedag Omgevingswet 
  4. Implementatiedag Omgevingswet 27 september 2022 
Menu
  • Home
  • Actueel
  • Bijeenkomsten
  • Implementatie
  • Oefenen
  • Ondersteuning
  • Contact
  • Contact

Workshops Implementatiedag Omgevingswet 27 september 2022

Op 27 september 2022 organiseerde het programma Aan de slag met de Omgevingswet een fysieke Implementatiedag Omgevingswet in Spant! in Bussum. Van de workshops zijn geen opnames gemaakt. Wel zijn er van de meeste sessies presentaties beschikbaar.

Workshops

1e ronde workshops

  • Aan de slag met het instrument 'programma'
  • Wijzigen omgevingsplan met het projectbesluit
  • Wat is de bopa en wat kunt u ermee?
  • Online campagne Omgevingswet, het wat, hoe en waarom
  • Terugkoppeling Stakeholder-inventarisatietraject en werkplaatsen bedrijfsleven
  • Casus Uitbreiding geitenhouderij: gezondheid en veiligheid
  • Omgevingswet, duurzame dossiervorming en archiveren (DUTO)
  • Cursus omgaan met onzekerheden: hoe gaat u verstandig om met de onzekerheid rond de inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet?
  • Participatie in Brainport Smart District
  • De helpfunctie in het Omgevingsloket

2e ronde workshops

  • Milieueffectrapportage benutten voor integrale en doelgerichte besluitvorming
  • Toepassing van het vernieuwde casco VNG in Tilburgs omgevingsplan
  • Van NOVI naar NOVEX in een notendop
  • Risico’s bij inwerkingtreding Omgevingswet beheersen met tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM)
  • Meldingen in het kader van de Wkb en behandeling daarvan binnen de gemeente
  • Plaatsen netwerkstation Lelystad
  • Hoe kan ik meedoen met de online campagne Omgevingswet?
  • Nieuwe viewers voor documentgerichte raadpleegbaarheid
  • Alles wat je moet weten over rijkspartijen bij vergunningsverlening
  • Calamiteitenmanagement bij inwerkingtreding Omgevingswet

3e ronde workshops

  • Route 2022 voor het bedrijfsleven - voorbereiden op inwerkingtreding van de Omgevingswet
  • Maximale vrijheid aan initiatiefnemers in Oosterwold; ervaringen met 'ja, tenzij…'
  • IKT: indringend, intensief en integraal ketentesten
  • Procesmatige veranderingen voor de toezichthouder door de Omgevingswet en de Wkb
  • Surfsessie website IPLO
  • Overdracht van de programmaorganisatie naar de lijn
  • Introductie naar een goede gebruikerservaring in het Omgevingsloket
  • Een integrale blik op de leefomgeving, de casus arbeidsmigranten
  • Grip op het Omgevingsplan voor de planregisseur

Aan de slag met het instrument 'programma'

In de leerkring Programma groen en de werkplaats Programma is de afgelopen maanden invulling gegeven aan het werken met en opstellen van een programma onder de Omgevingswet. Wij nemen u mee in onze inzichten en presenteren het inspiratiedocument dat door de deelnemers van de werkplaats is opgesteld. En we gaan samen met u aan de slag om vanuit een integrale benadering invulling te geven aan een programma groen.

Sessie door

  • Irma Dekker, procesmanager Omgevingswet bij programma Aan de slag met de Omgevingswet
  • Lorenzo Goudsmits, beleidsadviseur ruimte bij VNG
  • Maarten Hoorn, senior projectleider ruimte bij Platform31

Doelgroep

Beleidsmedewerkers bij diverse decentrale overheden

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Aan de slag met het instrument 'programma' (pdf, 972 kB).

Wijzigen omgevingsplan met het projectbesluit

Wat is de samenhang tussen het projectbesluit en het omgevingsplan? De sprekers laten zien hoe een wijziging van het omgevingsplan met het projectbesluit eruitziet in het Omgevingsloket. Ze bespreken belangrijke aandachtspunten in de samenwerking tussen het bevoegd gezag bij het projectbesluit (waterschap, provincie, Rijk) en de gemeente.

Sessie door

  • Freek Kuiperi, programmamanager Serviceteam Rijk bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
  • Claudia Bremer, senior adviseur implementatieondersteuning projectbesluit bij het programma Aan de slag met de Omgevingswet
  • Nicoline van den Heuvel, senior beleidsmedewerker / coördinator implementatieondersteuning omgevingsbesluiten bij het programma Aan de slag met de Omgevingswet (onder voorbehoud)

Doelgroep

Bevoegd gezagen projectbesluit (waterschap, provincie, Rijk), gemeenten, adviesbureaus

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Wijzigen omgevingsplan met het projectbesluit (pdf, 1.3 MB).

Wat is de bopa en wat kunt u ermee?

Wat is de buitenplanse opa-vergunning (bopa) nu precies en wat kunt u er wel en niet mee regelen? Waarin verschilt de bopa van de huidige buitenplanse vergunningen? De bopa betreft immers niet meer een bestemmingsplan, maar een integraal omgevingsplan. Daarbij kijken we ook hoe de bopa zich verhoudt tot het maatwerkvoorschrift.

Sessie door

  • Sandra Anzion, jurist omgevingsrecht bij de VNG

Doelgroep

Juristen, vergunningverleners en toezichthouders van gemeenten en Omgevingsdiensten die zich met VTH en/of het omgevingsplan bezighouden, zowel RO-, bouw- als milieu­functionarissen

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Wat is de bopa en wat kunt u ermee? (pdf, 836 kB).

Online campagne Omgevingswet, het wat, hoe en waarom

De Eerste Kamer heeft om een publiekscampagne over de Omgevingswet gevraagd. Hoe ziet die campagne eruit? Welke uitgangspunten en uitdagingen hebben daaraan ten grondslag gelegen? Esther Pastoors, projectleider toolkit en online campagne Omgevingswet, laat zien en licht toe.

Sessie door

  • Esther Pastoors, projectleider Toolkit en online campagne Omgevingswet bij het programma Aan de slag met de Omgevingswet

Doelgroep

Iedereen die informatie wil over de online campagne Omgevingswet

Niveau

Beginnersniveau

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Online campagne Omgevingswet, het wat, hoe en waarom (pdf, 598 kB).

Terugkoppeling Stakeholder-inventarisatietraject en werkplaatsen bedrijfsleven

In de periode februari tot en met juni 2022 zijn we via een online platform de dialoog aangegaan met het bedrijfsleven. Sinds juni 2021 worden DSO-werkplaatsen per branche aangeboden waarbij geoefend wordt met realistische cases.

  • Wat ziet het bedrijfsleven als grootste uitdagingen?
  • Welke vragen en beelden leven er bij brancheorganisaties en bedrijven?
  • En hoe kan het programma Aan de slag met de Omgevingswet helpen bij de voorbereidingen op de ingebruikname van het DSO/Omgevingsloket?

Op ruim 400 vragen, opmerkingen en bevindingen is (onder andere door het Informatiepunt Leefomgeving) gereageerd. Feiten en fabels zijn onderscheiden. En testbevindingen hebben geleid tot aanpassingen in het DSO/Omgevingsloket met als doel de werking te verbeteren. De eindrapportage van het inventarisatieproject is inmiddels opgeleverd en in deze workshop geven we een terugkoppeling van de opbrengst, vervolgacties en resultaten.

De workshop is interactief en er is gelegenheid tot het stellen van vragen.

Sessie door

  • Roland Willemsen, Implementatiemanager DSO bedrijfsleven bij het programma Aan de slag met de Omgevingswet
  • Arjan Nijenhuis, MT-lid programma Aan de slag met de Omgevingswet/relatiemanager Omgevingswet

Doelgroep

  • vertegenwoordigers van brancheorganisaties en bedrijfsleven die interesse hebben of verantwoordelijk zijn voor de voorbereidingen op de inwerkingtreding van de Omgevingswet
  • programmamanagers en medewerkers bij overheden, uitvoeringsorganisaties en adviesbureaus die bezig zijn met de voorbereidingen van omgevingsplannen, verordeningen, inrichten zaaksystemen, VTH-processen

Casus Uitbreiding geitenhouderij: gezondheid en veiligheid

Het doel van de Omgevingswet is om méér mogelijk te maken, waarbij belangen worden afgewogen. Hoe gaat dat bij veiligheid en gezondheid? Welke rol hebben betrokkenen zoals de initiatiefnemer, de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), de GGD, de veiligheidsregio en gemeenten (en anderen)? We spelen een Omgevingswetspel, een soort ganzenbord, om hier op een leuke manier meer inzicht in te krijgen. Dit spel is al door veel veiligheidsregio’s gespeeld en levert naast inzicht altijd een leuke middag op! Dus sluit aan bij het spelen van de casus Uitbreiding geitenhouderij.

Sessie door

  • Marijke Besselink, Regionaal Implementatiecoach Omgevingswet bij de VNG
  • Guus Welter, projectleider Omgevingswet bij het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid (NIPV)
  • Peter Vernooij, projectleider Omgevingswet bij de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

Doelgroep

Ambtenaren en bestuurders van gemeenten, adviseurs van brandweer, adviseurs van GGD en GHOR, projectleiders en initiatiefnemers. Kortom, een zo’n gevarieerd mogelijke groep.

Omgevingswet, duurzame dossiervorming en archiveren (DUTO)

Wat moet er geregeld worden om een goede start te kunnen maken met de Omgevingswet vanuit het aspect duurzame toegankelijkheid van overheidsinformatie in de informatieketens van de Omgevingswet?

Sessie door

  • Ewald te Koppele, informatieadviseur bij gemeente Meerinzicht en DSO-expert

Doelgroep

Informatieadviseurs, archiefspecialisten

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Omgevingswet, duurzame dossiervorming en archiveren (DUTO) (pdf, 1.7 MB).

Cursus omgaan met onzekerheden: hoe gaat u verstandig om met de onzekerheid rond de inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet?

Er is nog geen Inwerkingtredings-Koninklijk Besluit (IWT-KB), maar de beoogde datum is nog steeds 1 januari 2023. Hoe kunt u verstandig omgaan met de onzekerheden die dit oplevert? En hoe zorgt u dat u nog steeds wel op tijd klaar kunt zijn voor 1 januari, terwijl uw werkprocessen als planvorming en vergunningverlening ook door moeten lopen? Wat betekent het feit dat een KB mogelijk pas in november 2022 geslagen wordt voor bevoegde gezagen die aan de slag moeten met de Omgevingswet?

In deze sessie licht Jitske Brommet toe wat er vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) gedaan wordt om te zorgen dat bevoegd gezagen toch verder kunnen met de implementatie. En wat u als overheid zelf kunt doen om uw risico’s goed te managen.

Sessie door

  • Jitske Brommet, expert implementatie Omgevingswet en DSO-LV bij programma Aan de slag met de Omgevingswet

Doelgroep

Programmamanagers en risicomanagers van overheden die aan de slag moeten met de Omgevingswet en hun medewerkers. Deze workshop is bijvoorbeeld ook interessant voor planjuristen en vergunningverleners.

Niveau

Gemiddeld

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Cursus omgaan met onzekerheden: hoe gaat u verstandig om met de onzekerheid rond de inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet? (pdf, 175 kB)

Participatie in Brainport Smart District

In de Helmondse wijk Brandevoort wordt de wijk van de toekomst ontwikkeld door Stichting Brainport Smart District (BSD). De nieuwste inzichten en technieken op het gebied van participatie, gezondheid, data, mobiliteit, energie en circulariteit worden hier ingezet om een duurzame en mooie woonomgeving te creëren. BSD creëert een slimme woon- en werkwijk waarin bewoners zelf een centrale rol spelen bij de ontwikkeling van hun eigen leefomgeving. Participatie is een kritische succesfactor in de ontwikkeling.

In deze sessie deelt BSD hoe participatie wordt aangepakt:

  • de participatie-ambities waar ontwikkelaars en organisaties aan moeten voldoen,
  • het participatiesysteem dat organisch wordt ontwikkeld,
  • de participatietools waarmee dit handen en voeten krijgt.

Aan de hand van actuele uitdagingen in het project gaan we het gesprek aan.

Sessie door

  • Tove Elfferich, sociaal ontwerper bij morgenmakers / programmamanager Participatie Brainport Smart District
  • Fiona Jongejans, sociaal ontwerper bij morgenmakers / projectleider Gebruikersraad Brainport Smart District

Doelgroep

Projectleiders bij de overheid, ontwikkelaars en ruimtelijk adviseurs

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Participatie in Brainport Smart District (pdf, 13 MB).

De helpfunctie in het Omgevingsloket

Om gebruikers te ondersteunen bij het gebruik van het Omgevingsloket en de achterliggende applicaties is binnenkort de helpfunctie beschikbaar. De helpfunctie bestaat uit een uitgebreid overzicht met veelgestelde vragen en contextuele hulp direct in de schermen van de onderdelen van het Omgevingsloket. Zo kunnen gebruikers snel zelf ondersteuning vinden bij gebruik van het Omgevingsloket en wordt de telefonische helpdesk ontlast.

Kom ook naar de demo van de helpfunctie tijdens de Implementatiedag Omgevingswet.

Sessie door

  • Judith Murczak, Florien de Jong en Natascha Roobol, allen werkzaam bij het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO)

Milieueffectrapportage benutten voor integrale en doelgerichte besluitvorming

De milieueffectrapportage past naadloos aan op de reikwijdte, doelen en uitgangspunten van de Omgevingswet. Goede planvorming begint daarom met een milieueffectrapportage. Dat is het motto van deze sessie. Een milieueffectrapportage helpt bestuurders en planmakers bij het bereiken van ambities en het integraal wegen van belangen. Bijvoorbeeld bij een omgevingsvisie, programma of omgevingsplan. Informatie uit het plantraject verrijkt het mer-traject, en andersom.

In deze interactieve sessie gaan we in op:

  • een passende invulling van milieueffectrapportage bij de verschillende kerninstrumenten
  • integrale besluitvorming met mer: hoe krijgt u met mer inzicht in de leefomgeving en hoe maakt u de integrale betekenis van beleidskeuzes inzichtelijk?
  • doelgerichte besluitvorming met mer: hoe maakt u lokale ambities goed passend in de leefomgeving?

Sessie door

  • Pascale van Duijse, coördinerend beleidsmedewerker omgevingsveiligheid en milieurisico's
  • Arjan Nijenhuis, MT-lid programma Aan de slag met de Omgevingswet/relatiemanager Omgevingswet
  • Willemijn Smal, secretaris bij de Commissie m.e.r.
  • Pieter Jongejans, secretaris bij de Commissie m.e.r.

Doelgroep

Beleidsmedewerkers, projectmedewerkers en adviseurs die bezig zijn met de voorbereiding en planvorming van een of meerdere kerninstrumenten.

Niveau

Voorkennis over milieueffectrapportage is vereist! Veel informatie is te vinden op de websites van het Informatiepunt Leefomgeving en de Commissie m.e.r..

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Milieueffectrapportage benutten voor integrale en doelgerichte besluitvorming (pdf, 1.1 MB).

Toepassing van het vernieuwde casco VNG in Tilburgs omgevingsplan

In deze workshop vertelt de gemeente Tilburg over de ervaring met het opstellen van het omgevingsplan.

Eerst blikken we kort terug op waar wij tegenaan liepen bij het opstellen van ons omgevingsplan en waarom we voor ons gevoel geen stap verder kwamen. Vervolgens vertellen we hoe de toepassing van het vernieuwde casco omgevingsplan van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ons geholpen heeft om structuur aan te brengen in het omgevingsplan. Dankzij die structuur hebben we voortgang kunnen maken met het vullen van ons omgevingsplan met een set basisregels voor verschillende ruimtelijke onderwerpen. Wij hanteren daarbij een combinatie van de thematische en de gebiedsgerichte aanpak. Thematisch werken we aan regels voor geluid en externe veiligheid. Gebiedsgericht werken we aan regels voor verschillende planologische gebruiksactiviteiten in een specifiek woongebied. Daarbij proberen we er zoveel mogelijk voor te zorgen dat de regels zo opgebouwd worden dat ze uit te breiden zijn naar andere (woon)gebieden.

Aan de hand van een aantal voorbeelden zullen we in onze software laten zien hoe we de regels in het omgevingsplan hebben opgebouwd en geannoteerd, en hoe dit eruitziet in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) via regels op de kaart.

Sessie door

  • Dorine Kersten, coördinator Omgevingsplan bij de gemeente Tilburg
  • Roxanne Bleijenberg-Platel, planologisch juridisch medewerker bij de gemeente Tilburg

Doelgroep

Beleidsmedewerkers en juristen Ruimtelijke Ordening, adviseurs digitalisering, geo-informatie en planvorming

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Toepassing van het vernieuwde casco VNG in Tilburgs omgevingsplan (pdf, 4 MB).

Van NOVI naar NOVEX in een notendop

Wat stond er ook alweer in de Nationale Omgevingsvisie (NOVI)? En wat wil het huidige kabinet daarin aanscherpen? In deze sessie krijgt u een tour de horizon waarmee u geïnformeerd wordt over de 'provinciale puzzel’, samenwerking tussen overheden, de NOVEX en Mooi Nederland. Ook krijgt u een doorkijk naar hoe we de NOVI willen aanscherpen en wat de rol van (wettelijk) instrumentarium daarbij is.

Sessie door

  • Edo Kort, programmamanager Nationale Omgevingsvisie, ministerie van BZK (onder voorbehoud)

Doelgroep

Deze sessie is bedoeld voor iedereen die een snelcursus over de NOVI en het nieuwe ruimtelijke beleid kan gebruiken.

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Van NOVI naar NOVEX in een notendop (pdf, 5.2 MB).

Risico’s bij inwerkingtreding Omgevingswet beheersen met tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM)

De invoering van de Omgevingswet gaat gepaard met onzekerheden. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat bepaalde processen of systemen nog niet (vlekkeloos) blijken te werken. Waar dit een bedreiging vormt voor de operatie, zoals het publiceren van besluiten en het verwerken van verzoeken, zijn of worden er tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) ingericht.

In deze sessie lichten Pieter Meijer en Jitske Brommet toe voor welke processen een TAM is of wordt ingericht. Ook leggen ze uit hoe de TAM te gebruiken is en in welke situaties het verstandig is de TAM in te zetten.

Er is ruimte voor het stellen van vragen.

Sessie door

  • Pieter Meijer, expert implementatie Omgevingswet bij programma Aan de slag met de Omgevingswet
  • Jitske Brommet, coördinator Vullen DSO-LV en trekker Virtueel Contentteam DSO-LV bij programma Aan de slag met de Omgevingswet

Doelgroep

Programmamanagers, risicomanagers van de implementatieprogramma’s Omgevingswet bij de overheden. Ook interessant voor uitvoerende medewerkers als planjuristen en vergunningverleners, stedenbouwkundig adviesbureaus.

Niveau

Voorkennis van wat minimaal nodig is voor implementatie van de Omgevingswet is vereist.

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Risico’s bij inwerkingtreding Omgevingswet beheersen met tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) (pdf, 72 kB).

Meldingen in het kader van de Wkb en behandeling daarvan binnen de gemeente

Welke meldingen komen er straks allemaal binnen in het kader van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) en hoe moeten we dat gaan behandelen binnen de gemeente? In deze workshop geeft Ellen Zwiers een toelichting van het werkende proces 'behandelen melding bouwactiviteit'. Daarbij geeft ze aan wat u als gemeente kunt doen om goed voorbereid te zijn op de komst van de Wkb.

Sessie door

  • Ellen Zwiers, senior begeleider implementatie VTH Omgevingswet bij de VNG

Doelgroep

Medewerkers vergunningen, toezichthouders en medewerkers vanuit het project Wkb

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Meldingen in het kader van de Wkb en behandeling daarvan binnen de gemeente (pdf, 1.4 MB).

Plaatsen netwerkstation Lelystad

Waar loop ik tegenaan als ik regels wil maken in het omgevingsplan voor het plaatsen van een hoogspanningsstation? Deze vraag staat centraal in deze interactieve presentatie. Wij zijn met de gemeente Lelystad en netbeheerders bijeen geweest om te kijken of wij regels konden formuleren voor het mogelijk maken van een hoogspanningsstation. Zo ver zijn wij niet gekomen. Onze bevindingen delen wij wel graag met jullie.

Sessie door

  • Annemieke Schattenberg, senior juridisch adviseur bij het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO)
  • Jeroen Kwint, projectleider omgevingsplan gemeente Lelystad
  • Bas van Gageldonk, Liander

Doelgroep

Planmakers

Niveau

Gevorderden

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Plaatsen netwerkstation Lelystad (pdf, 1.4 MB).

Hoe kan ik meedoen met de online campagne Omgevingswet?

De online campagne Omgevingswet bestaat uit 3 delen:

  • een landelijk deel
  • een deel voor het bedrijfsleven
  • een lokaal deel

Het landelijke deel en het deel voor het bedrijfsleven worden vanuit Aan de slag met de Omgevingswet live gezet. Het lokale deel is optioneel in te zetten. Hoe werkt dat precies? Wat wordt centraal geregeld, wat moet u zelf doen?

Deze workshop heeft een praktische invulling. Een mooie kans om vragen te stellen! Handig als u voorafgaand aan deze workshop eerst de workshop Online campagne Omgevingswet, het wat, hoe en waarom' volgt. Dan kunnen we meteen verder praten!

Sessie door

  • Esther Pastoors, projectleider Toolkit en online campagne Omgevingswet bij het programma Aan de slag met de Omgevingswet

Doelgroep

Communicatieadviseurs, webredacteuren, omgevingsmanagers. Kortom: mensen die over communicatie/social media gaan.

Niveau

Gevorderden

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Hoe kan ik meedoen met de online campagne Omgevingswet? (pdf, 452 kB).

Nieuwe viewers voor documentgerichte raadpleegbaarheid

Diverse gebruikersgroepen hebben behoefte aan een andere wijze van presenteren van juridische regels, aanvullend aan de wijze die tot op heden geboden werd door het DSO. Dit bleek bij werkplaatsen en oefeningen met het DSO.

Hierin draait het niet zozeer om de vraag welke regels er gelden op deze locatie voor een specifieke activiteit, maar om de vragen als: Wat zijn de rechtsgevolgen van de regeling als geheel? Hoe is de samenhang binnen de regeling? En wat is een samenhangend gebiedsbeeld van de regeling? Dit speelt voor bijvoorbeeld juridisch professionals die de rechtsgevolgen van een regeling inzichtelijk willen hebben, maar ook voor belanghebbenden die inzicht willen hebben in de gevolgen van een voorgenomen of vastgesteld wijzigingsbesluit en voor medewerkers vergunningverlening, toezicht en handhaving.

Om te voorzien in deze behoeften zijn nieuwe viewers ontwikkeld. Deze gebruiken uiteraard dezelfde data als de bestaande DSO-viewer, maar het gebruik van de viewer en de presentatie van de regels zijn net even anders. We noemen dit ‘documentgericht raadplegen’.

In deze sessie worden deze viewers gedemonstreerd en kunt u zich een beeld vormen van de mogelijkheden die deze bieden.

Sessie door

  • Wimfred Grashoff, Business Liaison Manager VNG

Doelgroep

Planmakers en raadplegers van juridische regels

Alles wat je moet weten over rijkspartijen bij vergunningsverlening

We oefenen een casus en ontdekken zo welke rol rijkspartijen hebben bij vergunningverlening. Denk aan ProRail, Rijkswaterstaat, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), Defensie, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), et cetera.

Sessie door

  • Joost van Halem, Verandermanager Rijk

Doelgroep

Vergunningverleners en programmamanagers decentrale overheden

Calamiteitenmanagement bij inwerkingtreding Omgevingswet

Wat doen we ter voorbereiding vanuit de overheid als we voor de situatie gesteld staan dat er toch ‘iets’ fout gaat bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Denk aan organisatie (operationeel calamiteitenteam / strategisch crisisteam (OCT/SCT)), bemensing, (proces)afspraken, opleidingen, 3 grote oefeningen, calamiteitenplan, et cetera). En wat kunt u als bevoegd gezag zelf aanvullend doen?

Sessie door

  • Rob Kuenen, senior projectleider calamiteitenmanagement bij programma Aan de slag met de Omgevingswet

Doelgroep

Bevoegde gezagen (Omgevingswet-projectleiders, informatiemanagers, managers en medewerkers op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH), ruimtelijke ordening, communicatie, Klantcontactcentra (KCC)

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Calamiteitenmanagement bij inwerkingtreding Omgevingswet (pdf, 1.3 MB).

Route 2022 voor het bedrijfsleven - voorbereiden op inwerkingtreding van de Omgevingswet

De interbestuurlijke roadmap en de Route 2022 voor bedrijven geven op hoofdlijnen de (kritieke) planning weer van de voorbereidingen op de Omgevingswet. We gaan interactief aan de slag zodat u zelf voor uw brancheorganisatie of bedrijf een meer gedetailleerde Route 2022-planning kunt opstellen voor de periodes voor en na de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Hierin speelt het DSO/Omgevingsloket een rol, maar ook informatievoorziening, werkprocessen, voorlichting, educatie, afspraken met overheden et cetera.

Sessie door

  • Roland Willemsen, Implementatiemanager DSO bedrijfsleven bij het programma Aan de slag met de Omgevingswet
  • Arjan Nijenhuis, MT-lid programma Aan de slag met de Omgevingswet/relatiemanager Omgevingswet

Doelgroep

  • vertegenwoordigers van brancheorganisaties en bedrijfsleven die interesse hebben of verantwoordelijk zijn voor de voorbereidingen op de inwerkingtreding van de Omgevingswet
  • programmamanagers en medewerkers bij overheden, uitvoeringsorganisaties en adviesbureaus die bezig zijn met de voorbereidingen van omgevingsplannen, verordeningen, inrichten zaaksystemen, VTH-processen

Maximale vrijheid aan initiatiefnemers in Oosterwold; ervaringen met ‘ja, tenzij…’

Oosterwold is een unieke organische ontwikkeling van een woon/werkgebied in de Flevopolder. Sinds 2016 wordt er gebouwd aan een nieuwe groene wijk van 15.000 woningen inclusief economische en sociale functies. Bottom-up, zonder welstand, gedetailleerde regels of eindbeeld. Het zijn de bewoners die hun eigen kavel en woonomgeving ontwikkelen.

Aan de hand van quizvragen bespreken we wat wel en niet past binnen de kaders van de Omgevingswet. Wat levert deze wijze van ontwikkelen op?

In deze workshop delen we onze ervaringen en veel concrete voorbeelden. We leren dat 6 jaar na de start van Oosterwold de spelregels niet altijd goed werken. En dat u bij de interpretatie van regels vaak ook andere mensen nodig heeft om tot een oplossing te komen. Dat is ook iets wat de Omgevingswet gaat vragen.

Sessie door

  • Fike van der Burght, duo-gebiedsregisseur Oosterwold bij de gemeente Almere
  • Irene Quakkelaar, projectmanager organische gebiedsontwikkeling bij de gemeente Almere

Doelgroep

Project/programmamanagers, opdrachtgevers, beleidsadviseurs, vergunningverleners, handhavers, en anderen. Eventueel de ontwikkelende kant, corporaties en ontwikkelaars.

Zie ook

  • de website Maak Oosterwold

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Maximale vrijheid aan initiatiefnemers in Oosterwold; ervaringen met ‘ja, tenzij…’ (pdf, 5.8 MB).

IKT: indringend, intensief en integraal ketentesten

In deze sessie lichten de sprekers de aanpak en resultaten van het Indringend Ketentesten (IKT) toe. Twee testende bevoegd gezagen gaan in op hun bevindingen. Met elkaar verkennen we in de brede keten van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (de landelijke voorziening van DSO en decentrale software) waar we de grootste risico’s zien.

Sessie door

  • Erik Dolle, projectleider IKT bij het programma Aan de slag met de Omgevingswet

Doelgroep

Bevoegd gezagen (projectleiders DSO, informatieadviseurs, juristen, dienstverleners)

Presentatie

Download de presentatie van de workshop IKT: indringend, intensief en integraal ketentesten (pdf, 3.2 MB).

Procesmatige veranderingen voor de toezichthouder door de Omgevingswet en de Wkb

Wat wordt er straks procesmatig anders voor de toezichthouder met de komst van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)? De sprekers lichten het werkende proces 'toezicht en handhaving' toe. Daarbij geven ze aan wat de grootste uitdagingen zijn voor de toezichthouder met de komst van de Omgevingswet en de Wkb.

Sessie door

  • Patricia Palmen, coördinator implementatie VTH Omgevingswet bij de VNG
  • Ellen Zwiers, senior begeleider implementatie VTH Omgevingswet bij de VNG

Doelgroep

Toezichthouders Omgevingswet en Wkb en opstellers van het omgevingsplan die zich bezig houden met de implementatie van de Omgevingswet en Wkb

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Procesmatige veranderingen voor de toezichthouder door de Omgevingswet en de Wkb (pdf, 2.2 MB).

Surfsessie website IPLO

In deze sessie laat Annemieke Schattenberg de website van het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO) zien. Van algemeen naar bijzonder en dan met name de webpagina's over energietransitie en het omgevingsplan.

Sessie door

  • Annemieke Schattenberg, senior juridisch adviseur bij het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO)

Doelgroep

Alle gebruikers van de website van het IPLO

Presentatie

Download de presentatie van de Surfsessie website IPLO (pdf, 1.5 MB).

Overdracht van de programmaorganisatie naar de lijn

Met de naderende invoeringsdatum zijn organisaties druk bezig met het overdragen van taken van de programmaorganisatie naar de lijnorganisatie. Bijna klaar dus? Nee, nu begint het pas echt! De Processpecialisten ondersteunen verschillende gemeenten, Omgevingsdiensten en provincies bij het werkend krijgen en continu verbeteren van processen. Een van deze gemeenten is Utrechtse Heuvelrug.

In deze sessie delen de gemeente Utrechtse Heuvelrug en De Processpecialisten hoe ze dit aanpakken:

  • Hoe kunt u bewerkstelligen dat de lijn zelfstandig de (verbetering van de) kwaliteit oppakt?
  • Welke rol spelen ketentesten om de overdracht van programma naar de lijn goed te laten lopen en hoe pakt u dit aan?
  • Wat betekent de invoering van de wet voor houding en gedrag van medewerkers?

Aan de hand van concrete voorbeelden gaan de sprekers in op bovengenoemde vragen.

Sessie door

  • Vincent Damen, partner bij De Processpecialisten
  • Iris Lindeboom, verandermanager bij De Processpecialisten
  • Hermannus Stegeman, manager Publiek, Gemeente Utrechtse Heuvelrug

Doelgroep

Programmamanagers, projectleiders, proceseigenaren en lijnverantwoordelijken

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Overdracht van de programmaorganisatie naar de lijn (pdf, 830 kB).

Naar een goede gebruikerservaring in het Omgevingsloket

Voor wie maakt u toepasbare regels voor vergunningchecks en indieningsvereisten? Juist, voor uw klanten: de burgers en bedrijven.

Hoe ervaren de klanten de vergunningchecks en formulieren in het nieuwe Omgevingsloket? En hoe kunt u zorgen voor een goede gebruikservaring? Dat leert u in deze actieve sessie.

U gaat zelf aan de slag met uw eigen toepasbare regels om de valkuilen te leren herkennen en vervolgens de regels te verbeteren. Zorg er daarom voor dat er vanuit uw organisaties meerdere vergunningchecks op de oefenomgeving (pre-omgeving) beschikbaar zijn. Als u nog geen toepasbare regels op de pre-omgeving heeft geplaatst, dan kunt u meekijken met andere deelnemers.

Sessie door

  • Sander Haaksma, Lead UX DSO bij het Kadaster
  • Stephan Stipdonk, UX-researcher DSO bij Rijkswaterstaat

Doelgroep

Iedereen die betrokken is bij het maken van toepasbare regels.

Niveau

Basiskennis toepasbare regels, ervaring met het maken van toepasbare regels.

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Naar een goede gebruikerservaring in het Omgevingsloket (pdf, 16 MB).

Een integrale blik op de leefomgeving, de casus arbeidsmigranten

Onder leiding van Ron Visscher gaan de deelnemers aan de slag met een casus rondom huisvesting van arbeidsmigranten die zich afspeelt na de inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet. Welke instrumenten uit de wet gebruikt u? Met welke thema’s houdt u rekening? En doet u dat op de juiste manier? Samen onderzoekt u dit en aan het einde weet u wat er nu anders gaat en waar u nog aan moet werken om een vraag over huisvesting te kunnen beantwoorden.

Sessie door

  • Ron Visscher, directeur/adviseur bij Ruimtemeesters

Presentatie

Download de presentatie van de workshop Een integrale blik op de leefomgeving, de casus arbeidsmigranten (pdf, 771 kB).

Grip op het omgevingsplan voor de planregisseur

Veel gemeenten werken onder de huidige wetgeving samen met adviesbureaus voor het maken van bestemmingsplannen. Zij zullen onder de Omgevingswet deze samenwerking blijven opzoeken. Maar deze samenwerking met en de bijbehorende uitvraag bij adviesbureaus zullen anders ingevuld worden onder de Omgevingswet. Welke afspraken maakt u als gemeente over de structuur van uw gemeentelijk omgevingsplan? Wat verwacht een adviesbureau van de gemeente? Welke afspraken maakt u over annoteren? In de workshop leert u hoe u zich als gemeente kunt voorbereiden op deze samenwerking en hoe u tot een goede uitvraag kunt komen.

Sessie door

  • Wietske Weis, adviseur implementatie Omgevingswet bij het programma Aan de slag met de Omgevingswet

Doelgroep

Gemeenten die geheel of gedeeltelijk het wijzigen van het omgevingsplan uitbesteden aan adviesbureaus. Gemeenten die dus niet zelf in hun plansoftware aan de juridische regels gaan werken, maar hiervoor de samenwerking opzoeken met adviesbureaus

Wij zijn er klaar voor: Beheer op de kaart!

Bouwen is één, beheren is twee. Maar niet minder belangrijk. Juist u als gebruiker wil weten waar u na de inwerkingtreding aan toe bent:

  • Worden mijn bevindingen/meldingen/wensen goed opgepakt of valt alles in een zwart gat?
  • Hoe ziet dat proces er dan uit?

Daarover praten we u graag bij in deze workshop. U krijgt een blik achter de (letterlijke) schermen. Na afloop heeft u een goed beeld van de inrichting van het beheerproces, de monitoring en de afhandeling.

Sessie door

  • Bert Hoeve, programmadirecteur Tactische Beheer Organisatie (TBO)
  • Hans Eppingbroek, operations manager TBO

Doelgroep

Gebruikers (zoals initiatiefnemers, bedrijfsleven) en (medewerkers van) overheden die geïnteresseerd zijn in de geboden ondersteuning en hoe die vorm krijgt



Delen

  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter

pdf maken

  • pdf maken

Vraag het onze experts!

Hebt u een vraag of suggestie over de implementatie van de Omgevingswet? Gebruik dan onderstaand formulier, het Informatiepunt Leefomgeving staat tot uw dienst!

Vragenformulier

Tel: 088 - 797 07 90
Bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.

Alle informatie om u voor te bereiden op de Omgevingswet

Interbestuurlijke samenwerking

Het programma Aan de slag met de Omgevingswet is een samenwerkingsverband van gemeenten (VNG), provincies (IPO), waterschappen (UvW) en het Rijk. Het programma ondersteunt overheden, maatschappelijke partners, bedrijven, initiatiefnemers en belanghebbenden om te kunnen werken met de wet.

Over deze site

  • Programma Aan de slag
  • Informatiepunt Leefomgeving
  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Contact
  • Archief

Volg ons

  • @aandeslagow
  • Omgevingswet op LinkedIn
Rijksoverheid
Unie van Waterschappen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg