Vergunningaanvraag aanvullen in het Omgevingsloket
Als initiatiefnemers in het Omgevingsloket een vergunningaanvraag hebben ingediend, kunnen zij die ook aanvullen. Initiatiefnemers zijn bijvoorbeeld particulieren of bedrijven. Een aanvulling kan nodig zijn omdat u als overheid meer informatie nodig heeft, of omdat de initiatiefnemer zelf iets wil toevoegen. U krijgt bij een ingediende aanvulling een bericht met de informatie die veranderd is.
Soort aanvullende informatie
Als er informatie mist in een vergunningaanvraag, stuurt u een bericht met de vraag om die aan te vullen. De initiatiefnemer kan zelf ook besluiten om nog een document toe te voegen of een eerder gegeven antwoord aan te vullen.
Een initiatiefnemer kan de volgende informatie aanvullen in het Omgevingsloket:
- de projectomschrijving van de aanvraag
- antwoorden op vragen
- documenten
- gegevens
Een initiatiefnemer kan de volgende informatie niet aanvullen:
- naam van het project
- locatie
- activiteiten
Geen aanvulling voor melding of informatieplicht
Het kan ook zijn dat een initiatiefnemer een melding moet doen of informatie moet aanleveren omdat er een informatieplicht geldt. Een initiatiefnemer kan die allebei niet aanvullen via het Omgevingsloket. De initiatiefnemer moet dan een nieuwe melding of nieuwe informatie indienen.
Zo werkt aanvullen
- De initiatiefnemer logt in en opent via 'mijn Omgevingsloket' het project.
- In het tabblad 'Verzonden' is een icoontje 'Aanvullen' te zien. De initiatiefnemer begint met aanvullen door op dit icoontje te klikken.
- Stap 1 ‘Project’ verschijnt in beeld met de volgende melding: ‘U gaat het verzoek <verzoeknaam> aanvullen. Een aanvulling mag niet leiden tot een ander verzoek. Daarom zijn niet alle opties beschikbaar. U kunt bijvoorbeeld geen activiteiten toevoegen. Neem bij twijfel contact op met <overheid>.’ De initiatiefnemer kan de projectomschrijving veranderen bij deze stap.
- De locatie is niet te veranderen bij stap 2. Ga door naar de volgende stap in het verzoek.
- Bij stap 3 ‘Vragen beantwoorden’ kan de initiatiefnemer eerder gegeven antwoorden veranderen.
- Bij stap 4 ‘Documenten’ kan de initiatiefnemer documenten toevoegen of verwijderen.
- Bij stap 5 ‘Uw gegevens’ kan de initiatiefnemer de gegevens veranderen.
- Bij stap 6 ‘Verzoek indienen’ verklaart de initiatiefnemer alle vragen naar waarheid te hebben ingevuld. Daarna klikt hij op de knop ‘Aanvullen’ om de aanvulling in te dienen. Het scherm toont de volgende bevestiging: 'Uw aanvraag is succesvol ingediend'. De status van het verzoek in het tabblad 'Verzonden’ verandert van ingediend naar aangevuld.
Tussentijds opslaan bij aanvullen
Het Omgevingsloket slaat de gemaakte veranderingen tussendoor automatisch op. Zo kan de initiatiefnemer op een later moment verdergaan met de aanvulling. In het project is hiervoor een extra knop te zien: ‘Verdergaan met aanvullen’.
Aanvulling ontvangen in zaaksysteem
Als een initiatiefnemer een aanvulling bij u indient, krijgt u een verzoekmelding. Het bijbehorende verzoeknummer heeft een extra volgnummer. Dat nummer begint bij 001 en loopt op na elke aanvulling. In de aanvulling staat ook de rest van de aanvraag. Uw zaaksysteem vergelijkt de eerdere aanvraag met de aanvraag na de aanvulling. Zo ziet u de aanvulling in uw systeem.
Meer informatie
- Aanvraag of melding indienen in het Omgevingsloket.
- Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen uit het Omgevingsloket.
- Oefencasus DSO: oefenen met het ontvangen van aanvragen en meldingen.
- Webinar Aansluiten en oefenen met aanvragen en meldingen (STAM) (webinar Inspiratiedag Implementatie Omgevingswet, 7 juli 2020).