Aanvraag of melding indienen in het Omgevingsloket
Via het Omgevingsloket kunnen initiatiefnemers een vergunningaanvraag of melding indienen in het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Duidelijke stappen en vragenbomen leiden hen door dit proces.
Direct starten of vanuit Vergunningcheck
Initiatiefnemers die al weten voor welke activiteit ze een vergunning moeten aanvragen of een melding moeten doen, starten direct via het onderdeel Aanvragen. Ze kunnen ook eerst met de Vergunningcheck controleren of een vergunning of melding nodig is. Met de locatie en resultaten uit de Vergunningcheck krijgen ze daarna een digitaal vragenformulier op maat.
Stappen bij Aanvragen
Stap 1: Inloggen
Initiatiefnemers loggen in om een aanvraag of melding te maken. Zo kunnen ze de aanvraag tussentijds opslaan en later verder werken. Ingevulde gegevens worden bewaard in Mijn Omgevingsloket.
Burgers loggen in met hun DigiD. Bedrijven en overheden loggen in met eHerkenning. Na het inloggen haalt het Omgevingsloket gegevens die al bekend zijn op uit basisregistraties.
Machtigingen via DigiD of eHerkenning zijn nog niet mogelijk. Wel is het mogelijk om in het Omgevingsloket een aanvraag of melding te doen voor iemand anders.
Stap 2: Projectgegevens invullen
Als de initiatiefnemer is ingelogd, vult hij de naam van het project en een projectomschrijving in. Soms is het nodig om voor een project meerdere aanvragen of meldingen te doen. Via het project staan alle aanvragen en meldingen bij elkaar in 1 overzicht.
Stap 3: Locatie zoeken
Heeft de initiatiefnemer eerst de Vergunningcheck gedaan, en is hij daarna meteen doorgegaan naar Aanvragen? Dan is de locatie al ingevuld. Anders kan de initiatiefnemer op verschillende manieren een locatie zoeken:
- plaatsnaam
- adres
- postcode
- kadastraal nummer
- coördinaten
- een locatie op de kaart
In de toekomst is het ook mogelijk om te zoeken via een vlak op de kaart.
Stap 4: Activiteit kiezen
Heeft de initiatiefnemer eerst de Vergunningcheck gedaan, en is hij daarna meteen doorgegaan naar Aanvragen? Dan zijn ook de activiteiten al gekozen. Zo niet, dan kiest hij die hier. Initiatiefnemers kunnen ook extra activiteiten toevoegen.
De initiatiefnemer ziet op basis van de locatie welke activiteiten mogelijk zijn. Dit zijn algemene activiteiten, zoals bijvoorbeeld 'Milieubelastende activiteiten vergunning'. Na het kiezen van een activiteit zijn de subactiviteiten te zien, zoals 'Tankstation starten’. Initiatiefnemers kunnen ook zoeken op activiteit.
Stap 5: Vragen beantwoorden
In deze stap beantwoordt de initiatiefnemer de vragen die bij de gekozen activiteiten horen.
Stap 6: Documenten toevoegen
De initiatiefnemer voegt ook de documenten toe die u als overheid nodig heeft om de aanvraag te beoordelen of de melding te verwerken. Bij iedere activiteit staat welke documenten nodig zijn.
Stap 7: Gegevens aanvrager invullen
In deze stap vult de initiatiefnemer zijn contactgegevens in, zoals een e-mailadres en telefoonnummer. Het Omgevingsloket vult veel gegevens automatisch in, nadat de initiatiefnemer inlogt met DigiD of eHerkenning.
Doet de initiatiefnemer een aanvraag of melding voor iemand anders? Dan kan hij hier ook de gegevens van de andere persoon of het andere bedrijf invullen.
Stap 8: Verzoeken samenstellen en indienen
Het Omgevingsloket bepaalt of de activiteiten bij een vergunning of melding horen en welke overheid het moet behandelen. Het loket kan dan meerdere verzoeken maken, bijvoorbeeld een vergunningaanvraag en een melding.
De initiatiefnemer hoeft de verzoeken niet allemaal tegelijk in te dienen. Per verzoek kan de initiatiefnemer bepalen of hij het definitief indient of eerst een omgevingsoverleg aanvraagt.
Definitief indienen
Als de initiatiefnemer een verzoek definitief indient, wordt het verstuurd naar de juiste overheid. De initiatiefnemer kan het verzoek nu niet meer aanpassen. Wel kan hij een aanvulling op een vergunningaanvraag indienen.
Omgevingsoverleg
Het omgevingsoverleg is een proces waarbij de initiatiefnemer in gesprek gaat met de overheid waarbij hij de aanvraag of melding wil indienen. Samen bespreken ze bijvoorbeeld de haalbaarheid van het plan en wat de initiatiefnemer allemaal moet regelen. Het omgevingsoverleg heeft geen juridische status. De wettelijke procedure start als de initiatiefnemer het verzoek indient.
U kunt zelf bepalen voor welke activiteiten een Omgevingsoverleg mogelijk is. Via een API kunt u een omgevingsoverleg instellen in het DSO. Deze service is nog in ontwikkeling.
Aanvragen en meldingen digitaal ontvangen
Sluit uw zaak- of vergunningsysteem aan op het DSO om aanvragen en meldingen digitaal te ontvangen. Samenwerken met adviesorganisaties kan via de Samenwerkvoorziening.
Demo-omgeving
Er is een demo-omgeving van het onderdeel Aanvragen (opent externe website) beschikbaar. Daarmee kunt u oefenen of zelf een demo geven met het Omgevingsloket.
Status
Het onderdeel Aanvragen is in ontwikkeling. Elk kwartaal wordt de stand van zaken gepresenteerd tijdens de functionele demonstratie op de Implementatiedag Omgevingswet.