Vergunningaanvragen en meldingen ontvangen uit Omgevingsloket
Overheden ontvangen digitale vergunningaanvragen en meldingen uit het Omgevingsloket. Hiervoor sluiten ze aan op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Ze krijgen een notificatie als een aanvraag of melding klaar staat. Het lokale vergunning- of zaaksysteem haalt de aanvraag of melding daarna op uit het digitaal stelsel.
Aanvraag of melding: verzoek in het digitaal stelsel
Initiatiefnemers maken een aanvraag of melding digitaal in het Omgevingsloket. In het digitaal stelsel heet dit een verzoek. Een verzoek bestaat uit 1 of meer wettelijk vastgelegde activiteiten.
De initiatiefnemer beantwoordt voor iedere activiteit de relevante vragen en voegt waar nodig documenten toe. Alle gegevens die de initiatiefnemer tijdens het maken invoert, worden opgeslagen in het digitaal stelsel. Na het indienen van de aanvraag kan de initiatiefnemer de aanvraag niet meer wijzigen.
Informatie in een verzoek
- Locatie. Dit is de plek waarvoor iemand een vergunningaanvraag doet.
- Activiteiten. Dit zijn de activiteiten en werkzaamheden waarvoor iemand een vergunningaanvraag aanvraagt.
- Documenten. Aanvullende informatie, zoals bouwtekeningen en foto's die iemand bij documenten heeft toegevoegd.
- Gegevens van de aanvrager
- Toelichting. Extra informatie van de initiatiefnemer.
Aanvraag of melding ontvangen in een vergunning- of zaaksysteem
Notificatie aan bevoegd gezag
De overheid die het verzoek moet behandelen, ontvangt een verzoekbericht. In dit bericht staan gegevens die de organisatie nodig heeft om het verzoek op te halen. Het vergunning- of zaaksysteem haalt het verzoek daarna op uit de werkmap in het digitaal stelsel.
Verzoek ophalen
Het ophalen van een verzoek gaat via de service Verzoek ophalen, op basis van het verzoeknummer. In het opgehaalde verzoek staan de vragen en antwoorden in de vergunningaanvraag of melding. En links naar de documenten die de initiatiefnemer heeft toegevoegd.
De vragen en antwoorden worden aangeboden als xml-bestand. De documenten kunnen ook via de links worden gedownload.
Behandeldienst instellen
Organisaties kunnen een vergunningaanvraag of melding laten ontvangen en behandelen door een behandeldienst of een omgevingsdienst. Dit kan alleen voor activiteiten waar de organisatie als bevoegd gezag verantwoordelijk voor is. Ga naar de pagina Behandeldienst instellen voor meer informatie.
Het instellen van behandeldiensten gebeurt via de API Behandeldienst configuratie beheren. In het document Bevoegd gezag logica en behandeldienst configuratie is dit verder toegelicht. Dit document en meer informatie over de API is te vinden op het Ontwikkelaarsportaal.
Vragenbomen en indieningsvereisten
De vragen en indieningsvereisten van een aanvraag of melding bepalen overheden zelf. Meer informatie hierover vindt u bij toepasbare regels maken en aanleveren.
Zaaksysteem of vergunningensysteem aanpassen
Een zaak- of vergunningensysteem moet het verzoekbericht van het digitaal stelsel kunnen ontvangen. En moet daarna vergunningaanvragen en meldingen kunnen ophalen uit de werkmap. Uw ICT-leverancier moet uw software daarvoor aanpassen en aansluiten op het digitaal stelsel.
Eigen loket gebruiken
U kunt vergunningaanvragen en meldingen ook krijgen via een ander loket dan het Omgevingsloket. Softwareleveranciers en app-bouwers met een PKIoverheid-certificaat kunnen zelf een loket ontwikkelen en dit aansluiten op de landelijke voorziening van het digitaal stelsel.