Impactanalyse bestuurlijke afwegingsruimte Omgevingswet
De omgevingsdienst West-Holland, de gemeenten Leiden, Oegstgeest, Leiderdorp, Voorschoten, Zoeterwoude en Katwijk, de provincie Zuid-Holland, Veiligheidsregio Holland-Rijnland en de GGD Hollands-Midden hebben samen een impactanalyse uitgevoerd.
De hoofdvraag voor de impactanalyse
De hoofdvraag was: welke mogelijke impact heeft de met de Omgevingswet geboden bestuurlijke afwegingsruimte op lokaal niveau op de uitvoeringspraktijk van gemeenten en de omgevingsdienst? Hoe kunnen gemeenten en omgevingsdienst in de uitvoeringspraktijk op efficiënte wijze invulling geven aan lokale afwegingsruimte?
De impactanalyse is uitgevoerd in 2 fasen: een inventarisatie en een simulatie. Op basis daarvan zijn er 3 conclusies geformuleerd.
Conclusie 1: gemeenten krijgen meer afwegingsruimte op het gebied van milieu
Dit komt omdat de Rijksregels voor activiteiten zoals horeca- en sportinrichtingen, kantoren en detailhandel zijn geschrapt. Daarnaast geeft het Rijk gemeenten meer mogelijkheden tot het stellen van lokale normen voor milieuaspecten. Gemeenten kunnen deze normen (Omgevingswaarden) vaststellen in hun Omgevingsplan.
Conclusie 2: achter het mengpaneel gaat een complexe wereld schuil
Om duidelijk te maken hoe de nieuwe bestuurlijke afwegingsruimte kan worden ingezet, wordt vaak een plaatje van een mengpaneel gebruikt. Uit de impactanalyse blijkt dat er een ingewikkelde wereld schuil gaat achter dit mengpaneel. De invulling van bestuurlijke afwegingsruimte is niet een kwestie van de schuiven bedienen. Het vraagt om inhoudelijke kennis over het aspect en specifieke kennis over een bepaald gebied. De mate waarin en de wijze waarop de afwegingsruimte toeneemt varieert per milieuaspect.
Conclusie 3: een goede invulling van de afwegingsruimte vraagt om samenwerking
Samenwerking is noodzakelijk bij het opstellen van een Omgevingsplan. Afwegingsruimte op het gebied van milieu vraagt om samenwerking in de keten. Samenwerking is ook belangrijk bij de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Het gaat onder meer over het uitwisselen van informatie en het afstemmen van werkprocessen.
Contactgegevens
Organisatie: Omgevingsdienst West-Holland / Gemeente Leiden
Contactpersoon: Rens Baltus en Dirk-Jan Scholten
Correspondentieadres: Omgevingsdienst West-Holland Schipholweg 128, 2316 XD Leiden en Gemeente Leiden, Postbus 9100, 2300 PC Leiden
Mail: r.baltus@odwh.nl