Praktijkproef koppeling met zaaksysteem gemeente Amersfoort
In deze praktijkproef met de gemeente Amersfoort is de eerste koppeling gemaakt tussen het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) en een zaaksysteem. De gemeente kan hiermee ingediende meldingen en vergunningaanvragen automatisch verwerken.
Ontvangen aanvragen en meldingen
Een initiatiefnemer kan een vergunningaanvraag of melding indienen via het Omgevingsloket. De gegevens en bijlagen komen dan in een werkmap in het digitaal stelsel. Het digitaal stelsel stuurt ook een notificatie (via ebMS) naar de gemeente. Op basis van dat bericht haalt de gemeente de inhoud van de zaak op uit de werkmap. Dit gebeurt via Digikoppeling. De zaak komt daarna in het zaaksysteem, waar de gemeente de aanvraag kan behandelen.
StUF-berichtenstandaard
Het digitaal stelsel gaat niet meer uit van de bekende berichtenstandaard StUF (Standaard uitwisselingsformaat). Voor de interactie tussen de Digikoppeling en het zaaksysteem van gemeente Amersfoort is deze berichtenstandaard wel gebruikt, in dit geval StUF-Zaken.
Samenwerking
De gemeente Amersfoort werkte samen met Enable-U en QNH PerfectView, leveranciers van Digikoppeling en het zaaksysteem.