Leerkring West-Holland
In de Leerkring West-Holland zijn verschillende organisaties en overheden aan de slag gegaan met het uitwerken van hun leervragen over het omgevingsplan. Dit is de eerste leerkring die met ondersteuning van het programma Aan de slag met de Omgevingswet is gerealiseerd.
Deelnemers
De Leerkring Omgevingswet regio West-Holland bestaat uit:
- verschillende gemeenten in de regio Leiden en omstreken
- provincie Zuid-Holland
- hoogheemraadschap Rijnland
- GGD Hollands Midden
- veiligheidsregio Hollands Midden
- omgevingsdienst West-Holland
Leervragen
De leervragen zijn gebaseerd op praktijkvraagstukken van de organisaties en zijn voortgekomen uit het opstellen van een omgevingsplan. De bedoeling is de leerervaringen direct toe te passen in de dagelijkse werkzaamheden.
Hieronder zijn de ervaringen van het eerste jaar (2017-voorjaar 2018) opgenomen. Het grootste deel van de groep heeft inmiddels besloten als leerkring verder te gaan. De ervaringen die de groep hierbij opdoet, zullen ook via deze webpagina beschikbaar komen.
Leerdoelen
Er is een aantal leerdoelen bepaald. Deze zijn ingedeeld in 3 categorieën: van visie naar plan, van visie naar (toepasbare) regels en hand en voeten geven aan nieuwe thema's. Zie de tabellen bij Ervaringen voor de leerdoelen per categorie.
Ervaringen
Hieronder is een samenvatting gegeven van de leerervaringen van de leerkringen 2017-2018. In het document Opbrengst leerkring omgevingsplan - ervaringen deelnemers zijn de leerervaringen van de deelnemers opgenomen.
De leerervaringen zijn, net als de leerdoelen, ingedeeld naar 3 onderwerpen.
1. Van visie naar plan
Leerdoel | Beoogd resultaat |
---|---|
Wat heb je aan de 'voorkant' als richting nodig (omgevingsvisie of anderszins) als basis om tot een omgevingsplan te komen? Wat zijn logische stappen om tot een omgevingsplan te komen. Hoe kom je intern de gemeente tot een integraal product. Hoe betrek je daar de ketenpartners bij / hoe haken de ketenpartners aan? |
Stappenplan omgevingsplan en procesarchitectuur (intern, extern) in beeld. |
Leerervaringen
|
2. Van visie naar (toepasbare) regels
Leerdoel | Beoogd resultaat |
---|---|
Oefenen met de vertaling van visie naar regels. Het gebruiken voorbeelden en hulpmiddelen daarbij (bv. staalkaarten). Oefenen met maatwerk. Welke mogelijkheden zijn er? Waarom wel/niet maatwerk inzetten. Wat is de gemeentelijke ambitie daarin? En hoe kom je concreet tot maatwerk? Hoe vertaal je regels in toepasbare regels, zodat burgers en bedrijven kunnen zien wat wel en niet kan ('klik op de kaart'). |
Kennismaken en ervaring opdoen. Inzicht in de mogelijkheden voor maatwerk. Een eerste ambitiebeeld per gemeente. Eerste ervaringen met maatwerkregels. Kennismaken en ervaring opdoen. |
Leerervaringen
|
3. Handen en voeten geven aan nieuwe thema's
Leerdoel | Beoogd resultaat |
---|---|
Wat zijn nieuwe thema's en welke aspecten binnen die thema's zijn relevant voor de fysieke leefomgeving en voor het omgevingsplan? Oefenen met regels voor de nieuwe thema's. Wat is de betrokkenheid van Veiligheidsregio en GGD hierin? |
Inzicht in de afbakening van de nieuwe thema's in het omgevingsplan. Kennismaken en ervaring opdoen. Zie procesarchitectuur omgevingsplan. |
Leerervaringen
|
Meer informatie
Lees meer over de leerervaringen van de deelnemers:
Zie ook
Bekijk ook de ervaringen van de andere leerkringen.