Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
Aan de slag met de Omgevingswet
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Implementatie ›
  3. Ervaringen van anderen ›
  4. Eerdere ervaringen van anderen ›
  5. Projectbeschrijvingen van de Aandeslagkaart ›
  6. Experimenteerspoor Deventer
Menu
  • Home
  • Bijeenkomsten
  • Actueel
  • Implementatie
  • Oefenen
  • Ondersteuning
  • Contact
  • Contact

Experimenteerspoor Deventer

Gepubliceerd op 22 maart 2018

Beter benutten basisregistraties

In de huidige praktijk zijn veel basisregistraties nog niet met elkaar verbonden en kunnen gegevens alleen apart opgezocht worden. Langzamerhand ontstaat wel meer samenhang tussen bijvoorbeeld de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) ,  Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en Waardering Onroerende Zaken (WOZ). De noodzaak om nog meer koppeling tussen de verschillende registraties te krijgen wordt steeds groter. De verschillende registraties beschikken samen over een gigantische hoeveelheid bruikbare data. In de pilot Beter Benutten Basisregistraties heeft de gemeente  Deventer onderzocht hoe  ze de registraties kan inzetten om een bijdrage te leveren aan het omgevingsplan.

Om de registraties uit de diverse registratiesystemen te kunnen gebruiken is het noodzakelijk dat ze overeenkomen met de werkelijkheid. Voor het proefgebied ‘Kom Schalkhaar’ is de huidige kwaliteit van de basisregistraties onderzocht.  Met een luchtfoto zijn alle wan-combinaties tussen registraties en werkelijkheid in kaart gebracht. In totaal zijn circa 2600 aanpassingen gevonden en verwerkt. Het gaat om ongeveer:

  • 700 BAG veranderingen
  • 1150 BGT bouwwerk veranderingen
  • 180 BGT wegen veranderingen
  • 300 BGT water/terreindelen veranderingen
  • 210 WOZ veranderingen.

Het verwerken van deze veranderingen kost veel tijd.  Het kost ongeveer 1000 uur om de meetgegeven aan te passen.

Nederland

Uiteindelijk leiden al deze aanpassingen tot een registratie die beter overeenkomt met de werkelijkheid. Voor bestemmingsplannen (en straks omgevingsplannen) is dit erg relevant. Wanneer de data op orde is kunnen analyses worden uitgevoerd, zijn bestemmingen/functies meer waarheidsgetrouw en krijgt het plan over de breedte een hogere kwaliteit. Daarnaast biedt de analyse inzicht in de gevolgen van het overgaan van kadastrale kaarten als onderlegger voor het bestemmingsplan naar de BGT (sinds 1 januari 2017 verplicht).

Conclusies


Het experimenteerspoor heeft zich vooral gericht op het verbeteren van de kwaliteit van de registraties om deze daarna te gebruiken voor het planvormingsproces. Er zijn een aantal conclusies te trekken uit de gemaakte analyse:

  • Er is nog veel werk uit te voeren om de registraties te laten voldoen aan de 3B’s, betrouwbaar, beschikbaar en bruikbaar.
  • Door een ‘goede’ mutatiedetectie is er achter te komen welke gegevens verbetert kunnen worden. Dit levert een werkvoorraad op (wanneer uitgevoerd voor de hele gemeente) die in een aantal jaren kan worden weggewerkt.
  • Het kost veel tijd en moeite om alle veranderingen te verwerken. Dit mag geen reden zijn om ‘de kop in het zand te steken’. De voordelen kunnen over de hele organisatie merkbaar zijn, niet alleen op ruimtelijk ordening domein.
  • De Omgevingswet kan de aanleiding zijn om iedereen mee te krijgen om mee te werken aan een grote dataverbetering binnen gemeenten.

Doelgroep
Gemeente
Wettelijk instrument
Omgevingsplan
Anders werken
Werken met het digitaal stelsel
Fase
Afgerond
Omgevingsthema
Gezonde fysieke leefomgeving

Contactgegevens

Contactpersoon: Rick Keim en Gijs Schulkes
Mail: r.keim@deventer.nl en g.schulkes@deventer.nl


Vraag het onze experts!

Hebt u een vraag of suggestie over de implementatie van de Omgevingswet? Gebruik dan onderstaand formulier, het Informatiepunt Leefomgeving staat tot uw dienst!

Vragenformulier

Tel: 088 - 797 07 90
Bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.

Alle informatie om u voor te bereiden op de Omgevingswet

Interbestuurlijke samenwerking

Het programma Aan de slag met de Omgevingswet is een samenwerkingsverband van gemeenten (VNG), provincies (IPO), waterschappen (UvW) en het Rijk. Het programma ondersteunt overheden, maatschappelijke partners, bedrijven, initiatiefnemers en belanghebbenden om te kunnen werken met de wet.

Over deze site

  • Programma Aan de slag
  • Informatiepunt Leefomgeving
  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Contact
  • Archief

Volg ons

  • @aandeslagow
  • Omgevingswet op LinkedIn
Rijksoverheid
Unie van Waterschappen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg