'Uitdagingen op het juiste lijstje vermeld krijgen'– een gesprek met business liaison manager Rijk Remco van Zelst
Verbinding leggen met de rijkspartijen. Dat is een nieuwe opgave voor Remco van Zelst als Business Liaison Manager (BLM). Met hem gaan we in gesprek over zijn nieuwe (gedeelde) functie als Business Liaison Manager (BLM bij het Veranderteam implementatie Omgevingswet Rijk.
Samen met Carel Hes maak je deel uit van het Veranderteam implementatie Omgevingswet Rijk. Kun je iets over jezelf vertellen en hoe je bij het Veranderteam betrokken bent geraakt?
'Ik heb lange tijd in verschillende rollen in de telecomsector gewerkt. Sinds 2021 ben ik betrokken bij de implementatie van de Omgevingswet en meer specifiek het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Dat deed ik in eerste instantie in mijn toenmalige rol als informatiemanager en later (2022) als coördinator DSO bij het ministerie van Economische Zaken (EZK) en het ministerie van Landbouw (LNV). Deze twee organisaties trekken, samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, gezamenlijk de kar voor de implementatie van de Omgevingswet. In mijn rol als informatiemanager vertegenwoordigde ik deze organisaties in het IMLO (voorheen IVCO), het informatiemanagers-overleg van de rijkspartijen.
In mijn rol als coördinator heb ik mij eigenlijk volledig gefocust op de implementatie van het DSO. In deze rol had ik veelvuldig contact met het Veranderteam rijk. Enerzijds met de verandermanager om de technische en financiële kant van de implementatie te bespreken. Binnen het informatiemanagersoverleg (IMLO/IVCO) had ik goed en regelmatig contact met toenmalig business liaisonmanager en tevens voorzitter van het IMLO-overleg, Gijs van Duijn.
Toen we vernamen dat hij de overstap ging maken naar de Strategische Beheerorganisatie (SBO), stelden Carel en ik voor om zijn functie als BLM'er voor het Rijk over te nemen. Reden daarvoor was dat ik samen met Carel een zelfde soort functie vervulde maar dan binnen onze ministeries. Toen we merkten dat we minder uren nodig hadden voor onze inzet daar, zagen we mogelijkheden om de rol van Gijs van Duijn met z'n tweeën over te nemen. Dat leek ons een hele mooie match met ons andere werk. Dus werken we nu allebei parttime voor EZK, LNV en RVO en vervullen samen parttime de BLM-rol in het Veranderteam rijk.'
Wat behelst je rol als business liaison manager? Wat houdt je functie precies in en waarin verschilt deze met Carel Hes?
'Allereerst is het goed om te vermelden dat Carel en ik deze rol echt met z'n tweeën vervullen. Dat betekent dat we het takenpakket hebben opgeknipt. Carel houdt zich vooral bezig met de technische ondersteuning en de praktische uitvoering. Hij is bijvoorbeeld aanwezig bij de zogeheten demodagen, om maar iets te noemen. Hij heeft, net als in zijn andere functie, contact met de behandelaars bij de rijkspartijen. Bij knelpunten en problemen gaat hij na wat er nodig is om dat op te lossen en bewaakt hij de follow-up. Ik probeer indien mijn agenda het toelaat ook bij de demodagen aan te sluiten om op deze manier wel feeling te houden bij hetgeen er ontwikkeld gaat worden.
Zelf vervul ik mijn deel van de BLM-rol 'aan de voorkant'. Dat betekent bijvoorbeeld dat ik voorzitter ben van het IMLO-overleg. Tevens ben ik aangesloten bij het portfolio-overleg en houd ik mij bezig met onderwerpen zoals bijvoorbeeld TAM. Her en der zit natuurlijk wel wat overlap maar Carel en ik hebben veelvuldig overleg om dat zoveel als mogelijk te voorkomen. We weten samen heel goed wat er speelt en stemmen dat ook onderling af. En we vervangen elkaar op het moment dat één van ons afwezig is. En sommige dingen doen we samen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de PI-dagen; dat is voor ons beiden relevant.
Naar de mensen met wie we beiden te maken hebben in onze rol als BLM'er hebben we in ieder geval heel duidelijk gecommuniceerd wie van ons waarvoor verantwoordelijk is. Ons netwerk weet dus, per onderwerp, dat ze met één persoon te maken hebben. En uiteraard onderhouden we veel contact met andere BLM'ers en zij met ons. Ze kennen ons eensluidende standpunt voor diverse onderwerpen.'
Als BLM'er maak jij vooral verbinding op proces en overleg; kun je daarover iets vertellen?
'Als BLM'er ben je natuurlijk de schakel tussen de rijkspartijen en het Programma. En je fungeert ook als vraagbaak voor de rijkspartijen. En die vragen zijn er gewoon. Voor de korte termijn of juist voor de wat langere termijn: 'Waar moet ik hiermee naartoe, hoe zit het met…, hoe doen we dit in de toekomst', et cetera. Daar vervul je dan een rol in voor een zo goed mogelijke beantwoording.
Mijn eerdere werkervaring komt overigens wel van pas. Ik heb veel functies vervuld waarbij ik opereerde tussen business en IT (en andersom). Dus ik zie overeenkomsten.'
Wat ervaar je als het meest uitdagend in je dagelijkse werk?
'We zijn nu bijna een halfjaar 'live'. Het meest uitdagend in ons werk is dat we ervoor moeten zorgen dat onze uitdagingen op de juiste lijstjes terechtkomen. Dat betekent dat we een taak hebben om datgene gedaan te krijgen wat de rijkspartijen willen dat gebeurt en/of bereikt wordt. Dat geldt natuurlijk ook voor de andere koepels.
Maar we willen ons wensenlijstje wel op een goede, constructieve manier afvinken. In overleg met iedere relevante partij zodat we op de juiste manier krijgen wat we willen. En dat is makkelijk gezegd maar lang niet altijd makkelijk gedaan.'
De Omgevingswet is driekwart jaar in werking. Wat zie je nu gebeuren bij de rijkspartijen? En hoe houd je de aandacht vast voor de verdere doorontwikkeling?
'Zoals gezegd zijn we met de Omgevingswet nu bijna een halfjaar 'live'. Ik zie bij de rijkspartijen een verschuiving in meerdere opzichten. Dan gaat het bijvoorbeeld om inzet van mensen en middelen en vooral een verschuiving in focus.
Het gevolg van zo'n verschuiving qua focus is dat de rijkspartijen zelf ook (in)zien dat de implementatie van de Omgevingswet nog niet klaar is. Dat is heel erg belangrijk. Dus het vasthouden van aandacht zal is erg belangrijk. Die focus zullen we vasthouden door continu het gesprek te blijven voeren over hetgeen nog nodig is om de zaken nog beter te laten lopen dan nu al het geval en het gesprek blijven voeren over dat wensenlijstje; wat moet er nog gebeuren?'
Welke positie moet een BLM'er krijgen als het programma ten einde loopt? Hoe moet belangenbehartiging van de rijkspartijen worden geborgd, volgens jou?
'Ik vind dat de rijkspartijen goed vertegenwoordigd moeten blijven na afloop van het Programma. Net zoals het geval bij gemeenten, provincies en waterschappen. Dat betekent dat de BLM'er de spin in het web moet zijn en blijven en in dit geval dus voor de rijkspartijen. De rijkspartijen moeten de BLM'er in beeld hebben en houden om problemen te adresseren en op te lossen. De verbindende rol van de BLM'er moet dus mee naar 'de lijn'. Ik denk dat de cruciale rol die een BLM'er speelt, ook in de toekomst van belang blijft.'
Wat is je de afgelopen periode opgevallen?
'In de betrekkelijk korte tijd dat ik bij het Programma rondloop, valt het me op dat hier ongelooflijk kundige mensen rondlopen. Ze weten allemaal precies waarover ze praten. Je denkt als rijkspartij wel aardig op de hoogte te zijn van wat er speelt. Maar vanaf het moment van binnenkomst kom je erachter dat er nog zoveel andere facetten zijn. Je merkt telkens weer dat het om een immens groot project gaat met veel verschillende belangen. Dan besef je dat het heel belangrijk is om de juiste expertise in huis te hebben want het is gewoon een complexe materie.'
De Business Liaison Manager: Schakel tussen beleid en uitvoering
De Business Liaison Manager (BLM) vervult niet alleen een rol op het gebied van portfoliomanagement en de afstemming met koepels en het Tactisch Beheeroverleg (TBO), maar speelt ook een cruciale rol in het vertalen van de behoeften van rijkspartijen naar concrete technische oplossingen. Deze vertaalslag vereist nauwe samenwerking met zowel de technische teams als de beleidsmatige vertegenwoordigers binnen het programma. De BLM zorgt ervoor dat er continu verbinding blijft bestaan tussen de verschillende partijen, zodat rijkspartijen goed vertegenwoordigd zijn tijdens alle fasen van implementatie en besluitvorming.
Daarnaast is de BLM verantwoordelijk voor het coördineren van prioriteiten en het waarborgen van een consistente voortgang van projecten. Dit betekent dat knelpunten snel moeten worden gesignaleerd en opgelost, altijd in samenspraak met de betrokken stakeholders. Hierdoor wordt voorkomen dat de complexiteit van het programma leidt tot vertragingen of misverstanden. De BLM weet de verschillende belangen van betrokken partijen op constructieve wijze te stroomlijnen, zodat de voortgang van de projecten wordt gewaarborgd en de wensen van de rijkspartijen op de juiste manier worden geïntegreerd.