Masterplan Doorwerth
Een weg afsluiten? Daar waren de bewoners het niet mee eens. Dus het werd een kiss-and-ride-zone.
Doorwerth is een gezellig en groenrijk dorp, ten westen van Arnhem. Toch mist het dorp een goede dorpskern, vinden de bewoners. Vanuit de gemeente Renkum was er wel draagvlak voor een integraal plan, maar het lukte ze zelf niet. Dus gaven zij de bewoners de ruimte en het budget om een plan te maken. Bewoners van Doorwerth vormden samen een kerngroep. Ze kregen ondersteuning van een ambtenaar, de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij en ontwerpbureau LOS stadomland. Na 4 jaar inventariseren, overleggen, brainstormen en ontwerpen ligt er nu een masterplan. Door alle bewoners en de gemeenteraad te betrekken, won de kerngroep veel vertrouwen. Het resultaat: het nieuwe plan werd direct omarmd.
Postzegelaanpak
'De gemeente had best goede bedoelingen, maar maakte telkens losse keuzes die voor Doorwerth niet goed uitpakte. Een groot appartementencomplex op een gewild parkeerterrein in het centrum. Een afgebrande gymzaal die een nieuwe locatie kreeg midden in het bos. Allemaal voorbeelden waar veel onvrede over was ontstaan in Doorwerth. En daarbij ging het vooral over de postzegelaanpak: niet integraal, maar allemaal losse flodders. Dat wilden we met de kerngroep anders aanpakken in één masterplan voor onze dorpskern.'
Co-creatie
'Hoe pak je zoiets aan? Het plan moest kostenneutraal zijn. Dat wil zeggen dat we niet alleen geld konden uitgeven, maar het ook ergens moesten zien te verdienen. Bijvoorbeeld door woningen te laten bouwen, die in de verkoop of verhuur wat opleveren. Daarnaast heb je met veel belangen te maken, van de inwoners, maar ook van de gemeente. De eerste 2 jaar hebben we besteed aan inventariseren van de wensen en behoeften. Dit vatten we samen in een inventarisatieplan. Daarna konden we beginnen aan het ontwerp van het masterplan. Hierbij kregen we ondersteuning van LOS stadomland. Zij maakten bijvoorbeeld een website waarop alle plannen werden gepubliceerd. Bewoners konden hier dan op reageren of met nieuwe oplossingen komen.'
Bijna altijd een oplossing
'Als je met elkaar overlegt, kom je er bijna altijd wel uit. Zo stond er in onze plannen dat een bepaalde weg door het dorp werd afgesloten. Bewoners waren het hier niet mee eens, omdat zij dan bijvoorbeeld hun kinderen niet meer naar school konden brengen met de auto. Nu is het een soort kiss-and-ride-zone geworden. Iedereen blij. Een ander voorbeeld is het speelbos. Op deze plek hadden wij nieuwe woningen gepland. Bewoners wilden niet dat het bos verloren ging en dachten mee over een nieuwe locatie. Uiteindelijk is het zo gelukt om het bos toch te behouden én nieuwe woningen te bouwen.'
Mijlpaal
'Eind januari 2017 is het masterplan ingediend bij de gemeente Renkum. Een spannend moment binnen ons project. Zou het worden goedgekeurd? We hadden wel als voordeel dat we al 5 keer met de gemeenteraad aan tafel hebben gezeten, en ook maandelijks overlegden met een ambtenaar en wethouder Ruimtelijke Ordening van gemeente Renkum. Daardoor wisten we al wel dat de richting goed was. Uiteindelijk liep dit nog beter af dan we hadden durven hopen: de raad stemde unaniem voor! Zo wordt nu al de bouw van 2 nieuwe scholen onder één dak voorbereid. En een nieuw appartementencomplex.'
Niet te vrijblijvend!
'We zijn nu 4 jaar bezig met het masterplan, en de samenstelling van de kerngroep is tijdens die periode behoorlijk veranderd. Het blijkt in de praktijk lastig om het strak te organiseren, we werken immers met vrijwilligers. Maar niet vrijblijvend! We hebben nu een selectieprocedure voor nieuwe leden en de rolverdeling met de gemeente komt duidelijk op papier. Iedereen is ook wekelijks bij het overleg. De bal ligt nu bij de gemeente maar we willen natuurlijk wel scherp in de gaten blijven houden of ons plan goed wordt uitgevoerd.'
Veel kennis bij bewoners
'Een andere succesfactor is om te blijven communiceren met bewoners. Het is belangrijk om eerlijk te zijn over wat er speelt. Zo win je vertrouwen. We communiceerden via social media, flyers en een pagina in de plaatselijke krant. Ook hadden we een website, waarop bewoners konden reageren op de plannen. Hier werden de reacties steeds milder, dat was voor ons een teken dat we op de juiste weg waren. Er ligt veel kennis bij bewoners, dus we konden hun ideeën goed gebruiken. Zo ontstond naar aanleiding van reacties op de website bijvoorbeeld het idee de school flexibel in te zetten voor andere functies, zoals voor vergaderzalen, ontmoetingsruimtes of parkeerplaatsen.'
Benieuwd naar het masterplan? Bekijk het via hartvoordoorwerth.nl.
Verteld door
Ton Marijnissen
Trekker kerngroep Doorwerth
06-52010337