Toelichting op de mijlpalen voor de gemeenten
Nr.
|
Spoor
|
Mijlpaal
|
Beschrijving
|
1
|
Omgevingsplan
|
Start oefenen
|
'Droog oefenen' met het omgevingsplan is mogelijk. Gemeenten verdiepen zich in de vraagstukken die spelen bij het opstellen van een omgevingsplan en gaan oefenen met het opstellen van een stukje plan. Daarin bouwen ze hun ideeën op over de gewenste structuur van het plan en van de regels daarin. Op basis van deze ervaringen kunnen ze ook nadenken over de gewenste stappen en het tempo in de opbouw van het omgevingsplan na inwerkingtreding van de wet. (Digitaal oefenen is in deze fase nog slechts beperkt mogelijk, aangezien zowel gemeentelijke software als DSO-LV daar nog niet geheel gereed voor zijn.)
|
2
|
Omgevingsplan
|
Start urgente planwijzigingen
|
Wijzigingen in het omgevingsplan die kort na 1-1-2022 ter inzage worden gelegd, worden voorbereid volgens de regels en techniek van de Omgevingswet. Dit geldt bijvoorbeeld voor gebiedsontwikkeling die geen vertraging mag oplopen bij de invoering van de wet. Voorafgaand aan de formele terinzagelegging wordt voor gebiedsontwikkeling een mer-procedure en een participatietraject doorlopen en wordt de concept-planwijziging voorgelegd aan de vooroverlegpartners. Rekening houdend met de daarvoor benodigde termijnen moet in Q2 2021 worden gestart met de formele voorbereidingsstappen voor deze procedure. Ingeregelde plansoftware is voor de gemeenten die hiermee starten een randvoorwaarde. (De concept-planwijziging moet waarschijnlijk worden opgesteld met 'oefensoftware', aangezien de IWT-versie van de plansoftware pas later beschikbaar zal komen.)
|
3
|
Omgevingsplan
|
Werkende aansluiting
|
Alle gemeenten hebben een werkende aansluiting op het DSO-LV op basis van de dan geldende STOP-standaard. Zij beschikken bij deze mijlpaal over software die ook het wijzigen van de regeling ondersteunt.
|
4
|
Omgevingsplan
|
Start oefenen digitaliseren
|
Gemeenten beschikken over oefenversies van plansoftware en zijn in staat te oefenen met het digitaliseren van het omgevingsplan en in het aanbieden van dit plan aan LVBB/DSO-LV. Aangeraden wordt al eerder met ontwikkelversies van plansoftware te gaan oefenen. Indien de gemeente het digitaliseren van het plan uitbesteedt aan een stedenbouwkundig planbureau zal dit oefenen in samenwerking met deze bureaus moeten worden vormgegeven.
|
5
|
Omgevingsplan
|
Kunnen wijzigen
|
Alle gemeenten zijn in staat om wijzigingen in het omgevingsplan met bijbehorende toepasbare regels op te stellen en te publiceren conform de eisen en standaarden van de Omgevingswet.
|
6
|
VTH + TR
|
Start oefenen
|
'Droog oefenen' met VTH- en TR-processen is mogelijk. Gemeenten verdiepen zich in de eisen die de Omgevingswet stelt aan VTH-processen, denken na over de dienstverlening en verdiepen zich in DSO-LV en wat andere gemeenten al doen. Op die manier doen ze de eerste ervaring op met de bruidsschat, toepasbare regels, het maken van aanvraagformulieren en vergunningchecks en het ontvangen van de STAM-berichten. In deze fase van oefenen doen gemeenten kennis op van de Omgevingswet en van DSO-LV die helpt om vervolgkeuzes te maken. Als de gemeente al over (oefen-)software beschikt, kan er een begin met digitaal oefenen worden gemaakt.
|
7
|
VTH + TR
|
Uitgangspunten proces bepaald
|
De uitgangspunten voor administratieve en dienstverleningsprocessen zijn bepaald. Dat houdt in dat voor het vergunningproces een aantal keuzes is gemaakt die het minimumniveau moeten borgen, er een eerste beeld is hoe om te gaan met toepasbare regels en de verantwoordelijkheid daarvoor, uitgangspunten voor het vooroverleg of omgevingsoverleg zijn bepaald en basiskeuzes voor digitale en balieprocessen zijn bepaald. Ook de contouren voor de samenwerking met en opdrachtverlening aan de OD's zijn besproken. Ook de Wkb-processen zijn in concept uitgewerkt, bij voorkeur op basis van leerervaringen uit proefprojecten.
|
8
|
VTH
|
Afgestemd met de Raad
|
De belangrijkste uitgangspunten en kaders, benoemd onder mijlpaal 7, zijn afgestemd met de gemeenteraad. Het betreft in deze fase nog geen formele besluiten. Maar goede afstemming met de Raad en richtinggevende uitspraken zijn zeer gewenst om het verdere implementatieproces goed te laten verlopen en om af te stemmen met uitvoeringsorganisaties en ketenpartners.
|
9
|
VTH
|
Werkende aansluiting
|
Alle gemeenten beschikken over een aansluiting op het STAM- en STTR-koppelvlak en de Samenwerkingsfunctionaliteit (pre-productieomgeving van DSO-LV) .
|
10
|
VTH
|
Samenwerkingsafspraken gemaakt
|
Alle gemeenten hebben met hun ketenpartners in regionaal verband (provincies, waterschappen, omgevingsdiensten, GGD en veiligheidsregio's, et cetera) concept-samenwerkingsafspraken gemaakt. Het gaat dan onder andere over betrokkenheid bij het omgevingsoverleg, het samenwerken aan toepasbare regels en vergunningaanvragen en de taken die bij de OD worden belegd.
|
11
|
VTH
|
Start digitaal oefenen (incl. partners)
|
Gemeenten en samenwerkingspartners beschikken over de software die (in de basis) ook bedoeld is om mee in werking te treden welke is aangesloten op DSO-LV (inclusief samenwerkingsfunctionaliteit). De software ondersteunt in basis ook de uitvoering van de Wkb. De basisprocessen voor vergunningverlening, meldingen en informatieplichten en samenwerkingsafspraken zijn geïmplementeerd in de software en er kan nu echt digitaal worden geoefend en geleerd. Processen worden geëvalueerd en indien nodig aangepast.
|
12
|
VTH
|
Arrangement uitvoeringsdiensten gereed
|
De eerder gemaakte afspraken met de uitvoeringsdiensten (omgevingsdiensten, GGD en veiligheidsregio's) worden nu ook formeel (bestuurlijk) vastgelegd en bekrachtigd.
|
13
|
VTH
|
Kunnen behandelen van aanvragen en meldingen
|
Gemeenten zijn nu volledig in staat om te voldoen aan de minimale eisen ten aanzien van vergunningen, meldingen en informatieplichten. Processen zijn beproefd. Medewerkers zijn opgeleid en (werk-)afspraken zijn gemaakt. Het IT-landschap is volledig ingericht, inclusief koppelingen met het financieel systeem en met MijnOverheid. Voor het leer- en oefenproces zorgen gemeenten ervoor dat zij 6 maanden voor inwerkingtreding al op hoofdlijnen ('90%') gereed zijn.
|
14
|
VTH
|
TH-processen operationeel
|
De processen voor toezicht en handhaving zijn gereed en ingeregeld, inclusief de processen voor de Wkb. Voor het leer- en oefenproces zorgen gemeenten ervoor dat zij 6 maanden voor inwerkingtreding al op hoofdlijnen ('90%') gereed zijn.
|
Zie ook
Route 22 voor gemeenten en uitvoeringsdiensten
Naast een gezamenlijke roadmap heeft de Vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) een eigen roadmap gemaakt. Op de website van VNG kunt u deze Route 22 voor gemeenten en uitvoeringsdiensten downloaden.
Webcollege
In een webcollege worden het ontstaan, de opbouw en het gebruik van de roadmap (de gezamenlijke en gemeentelijke) toegelicht.
Terug naar de overzichtspagina met de volledige Route 2022
Begrip: Omgevingsplan
Het omgevingsplan bevat alle regels over de fysieke leefomgeving die de gemeente stelt binnen haar grondgebied. Per gemeente is er één omgevingsplan. Lees meer over het omgevingsplan.
Begrip: Standaard officiële publicaties (STOP)
Het programma Aan de slag met de Omgevingswet ontwikkelt een algemene standaard voor overheidsbesluiten, de Standaard officiële publicaties (STOP). Deze standaard ondersteunt de functies opstellen, vaststellen, bekendmaken en beschikbaar stellen van officiële publicaties via de de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB).
Naast de algemene standaard STOP krijgt ieder domein een eigen toepassingsprofiel. Voor de Omgevingswet is dat het Toepassingsprofiel Omgevingsdocumenten (TPOD). Inmiddels is voor vier instrumenten van de Omgevingswet uitgewerkt hoe deze gaan werken en wat dat betekent voor de werkprocessen. Bekijk de laatste versie van de Standaard officiële publicaties (STOP).
Begrip: Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB)
Overheden publiceren officiële documenten via het platform voor overheidspublicaties: de landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Omgevingswetbesluiten die overheden publiceren, komen via deze landelijke voorziening ook in het digitaal stelsel Omgevingswet (DSO). De regels zijn dan in het Omgevingsloket op de kaart te zien.
Begrip: Standaard aanvragen en melden (STAM)
De Standaard aanvragen en melden is één van de standaarden voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet. De standaard beschrijft de koppelvlakken die een rol spelen bij het indienen van een vergunningsaanvraag of een melding in het Omgevingsloket. De standaard bestaat uit de specificatie van de standaard en het informatiemodel dat de basis legt voor deze koppelvlakken: het Informatiemodel aanvragen meldingen (IMAM).
Bekijk de laatste versie van de Standaard aanvragen en melden (STAM.
Begrip: Standaard toepasbare regels (STTR)
De standaard toepasbare regels (STTR) is de standaard voor het aanleveren van toepasbare regels aan het digitaal stelsel Omgevingswet.
Toepasbare regels zijn nodig om burgers en bedrijven straks antwoord te kunnen geven op vragen als: 'Mag ik op deze locatie mijn initiatief starten? Of heb ik daar een vergunning voor nodig?'.
Initiatiefnemers doorlopen hiervoor vragenbomen in het Omgevingsloket. Om deze vragenbomen zo gebruiksvriendelijk mogelijk te laten werken moeten overheden hun juridische regels omzetten naar toepasbare regels. De toepasbare regels leveren ze vervolgens aan bij het digitaal stelsel. Dit moet volgens de standaard toepasbare regels. Bekijk de laatste versie van de Standaard toepasbare regels (STTR).