Hoofdroute 2022
Toelichting op de mijlpalen en periodes in de Gezamenlijke Hoofdroute 2022 op weg naar invoering van de Omgevingswet.
Toelichting op de mijlpalen en periodes van de Hoofdroute 2022
Mijlpaal/periode |
Beschrijving |
---|---|
Voorhang Koninklijk Besluit (KB) |
De Tweede Kamer heeft ingestemd met 1 januari 2023 als datum van inwerkingtreding. In de Eerste Kamer is na een mondeling overleg op 21 juni 2022 en een debat op 28 juni 2022 een motie ingediend waarin wordt uitgesproken dat de datum van 1 januari 2023 het uitgangspunt is en blijft (ja, mits). Ook is uitgesproken dat AcICT een geactualiseerd advies uitbrengt over het functioneren van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Dit kan bij het afrondende debat over het inwerkingtredings-KB worden betrokken. Het afrondende debat over het inwerkingtredings-KB is naar verwachting op 1 november 2022. De stemming naar verwachting op 8 november 2022. |
Proceduretijd voorbereidingen gebiedsontwikkeling volgens de Omgevingswet |
De motie die hierboven wordt genoemd onder Voorhang KB, is bedoeld om duidelijkheid te geven. Gebiedsontwikkelingen kunnen op verschillende manieren plaatsvinden, onder meer via een (buitenplanse) omgevingsvergunning (BOPA). Daarnaast is de tijdelijke alternatieve maatregel TAM-IMRO beschikbaar. |
DSO-LV (laatste IWT-functionaliteit) |
Met ingang van programma increment 21 (PI 21) is een stabiliseringsperiode ingegaan. Hierin wordt alleen expliciet besloten functionaliteit toegevoegd. De focus ligt op robuustheid van het stelsel en het oplossen van bevindingen uit onder meer de test- en oefenpraktijk. (Zie de Aan de slag-website voor een beschrijving van de IWT-functionaliteit.) |
Stabiliseringsperiode DSO-LV |
Per PI-22 is de stabiliseringsperiode ingegaan, waarbij de nadruk komt op stabilisering, het oplossen van bugs en het ondersteunen van testen en oefenen. Functionaliteiten worden alleen toegevoegd als blijkt dat dit noodzakelijk is voor inwerkingtreding. |
Indringend testen van de hele keten |
Fase 2 van Indringend Ketentesten (IKT) is begonnen met meer focus op complexe testgevallen en risico’s voor inwerkingtreding. Sommige functionaliteiten zijn nog niet beschikbaar in de landelijke voorziening van het DSO (DSO-LV) of in de decentrale software en kunnen nog niet getest worden. Per eind augustus 2022 zijn 8 testronden uitgevoerd. Deze hebben tot nu toe nauwelijks grote gebreken laten zien met betrekking tot de geteste functionaliteiten. In de 8 testronden zijn 567 meldingen geregistreerd: 391 bevindingen/mogelijke issues en 176 wensen/wijzigingsverzoeken. De ketentestrapportages worden tweewekelijks gepubliceerd op de website van Aan de slag met de Omgevingswet onder Voortgang en monitoring. |
DSO-ketens (laatste IWT-functionaliteit) |
Softwareleveranciers VTH en toepasbare regels zijn gereed met hun software en kunnen de Functionele set inwerkingtreding Omgevingswet ondersteunen. Leveranciers in de planketen werken volop aan de functionaliteit van de Functionele set inwerkingtreding Omgevingswet. Plansoftwareleveranciers kunnen omgevingsdocumenten opstellen en publiceren in de landelijke voorziening van het DSO. In de komende periode leveren ze in nauwe afstemming met hun opdrachtgevers (overheden) de benodigde functionaliteiten op voor muteren van omgevingsdocumenten en voor ondersteuning van het werkproces van overheden. Op basis van de resultaten van de fase Indringend testen van de hele keten zullen softwareleveranciers ook na 1 juli 2022 nog wijzigingen in de lokale software moeten doorvoeren. Dit geldt zowel voor de plansoftware als de VTH-software. Indien op enig moment blijkt dat door leveranciers elementen niet of niet tijdig kunnen worden geleverd, moeten tijdelijke alternatieve maatregelen (TAM) of workarounds worden ingezet. |
Oefenen en inregelen op niveau inwerkingtreding |
Er worden structureel werkplaatsen georganiseerd, klikdemo’s en functiegerichte sessies gegeven en netwerksessies georganiseerd. Daarnaast worden periodiek openbare bijeenkomsten georganiseerd met de lessons learned uit de werkplaatsen implementatie Omgevingswet. In deze bijeenkomsten delen werkplaatsen hun praktijkervaringen en lessen met geïnteresseerden. |
Keuzemoment bevoegd gezagen voor alternatieven |
De werkgroep Tijdelijke Alternatieve Maatregelen (TAM) die in 2021 de IMRO-route heeft uitgewerkt, is weer actief en buigt zich over TAM of workarounds ten behoeve van overheden als IWT-functionaliteit niet op tijd klaar is of niet goed werkt. De pagina over TAM op de website van Aan de slag met de Omgevingswet bevat meer informatie over de actuele status en ontwikkeling van TAM. |
Download
- Download Hoofdroute 2022 (pdf, 107 kB) (versie 1 september 2022)