Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
Aan de slag met de Omgevingswet
Zoeken in deze site
  1. Home 
  2. Implementatie 
  3. Voortgang en monitoring 
  4. Indringend Ketentesten 
  5. Rapportage IKT-testweek 11 
Menu
  • Home
  • Actueel
  • Bijeenkomsten
  • Implementatie
  • Oefenen
  • Ondersteuning
  • Contact
  • Contact

Duiding in cijfers - testweek 11

Tijdens de testen in testweek 11 worden meldingen gedaan over de werking van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (de landelijke voorziening of decentrale software), over de content of over de beschikbaarheid of begrijpelijkheid van ondersteuningsproducten zoals handreikingen, toelichtingen of websites. De meldingen worden na analyse geclassificeerd als bevinding of als wijzigingsverzoek.

Cijfermatige duiding IKT-testweek 11

In een aantal illustraties geven we enig inzicht in de ontvangen meldingen (bevindingen/issues en wensen/wijzigingsverzoeken). IKT houdt de status bij van de meldingen nadat deze zijn doorgestuurd naar een ‘behandelteam’. De overzichten tonen de status van de meldingen ruim 1 week (peildatum 6 oktober 2022) na afloop van de testweek.

Ontvangen meldingen

Ontvangen meldingen (totaal)

Toelichting

Er zijn in totaal 61 meldingen ontvangen tijdens testweek 11:

  • 42 bevindingen
  • 19 wensen (wijzigingsverzoeken)

Aantallen bevindingen en wijzigingsvoorstellen per koepelorganisatie

IKT 11 Aantallen bevindingen en wijzigingsvoorstellen per koepelorganisatie

Toelichting

Herkomst van meldingen
Meldingen Bevindingen Wensen
Gemeenten 4 -
Omgevingsdiensten 1 -
Provincies 19 4
Rijk 2 1
Waterschappen 15 14
Bedrijfs­leven (mkb) 1 -
Totaal 42 19

Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag

Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag
Bevindingen per DSO-processtap
Gemeente Omgevings­dienst Provincie Rijk Water-schap Bedrijfs­leven (mkb) Totaal
11 - Samenwerken aan aanvraag 1 1 2
4b - Bekijken plan via DSO-LV Viewer 2 13 1 16
8b - Doorlopen aanvraag 1 1 5 4 1 12
9a - Ontvangen en behandelen aanvraag 1 1 10 12
Totaal 4 1 19 2 15 1 42

Toelichting

Ketenmodel DSOBevindingen en wijzigingsverzoeken kunnen betrekking hebben op verschillende stappen in de procesketen. In een groot aantal gevallen betreft het wijzigingsverzoeken die (nog) niet aan een processtap zijn gelinkt of waar dat niet van toepassing is. In de grafiek is aangegeven van welke categorie bevoegd gezagen de melding afkomstig is.

Bevindingen en wensen per behandelteam en status

Bevindingen en wensen per behandelteam en status
Bevindingen en wensen per behandelteam en status
Bevinding Wens Totaal
OBO-Kadaster 14 - 14
Doorgezet naar behandelteam 4 - 4
Reactie ontvangen 1 - 1
Wacht op release 9 - 9
OBO-KOOP (LVBB) 1 - 1
Doorgezet naar behandelteam 1 - 1
OBO-RWS 15 - 15
Afgehandeld 1 - 1
Doorgezet naar behandelteam 6 - 6
Hertesten 5 - 5
Wacht op melder 1 - 1
Wacht op release 2 - 2
Eindtotaal 30 - 30

Toelichting

De 30 meldingen voor DSO-LV waren dit keer alleen bevindingen/issues. Er zijn geen wensen/wijzigingsverzoeken doorgegeven voor DSO-LV. De meldingen worden behandeld in het meldingenproces en de status wordt bijgehouden. Als de melding is opgelost, wordt deze gelabeld met ‘hertesten in een volgende ronde’.

Meldingen voor softwareleveranciers worden rechtstreeks en via het bevoegd gezag aan hen gemeld. Het IKT-team is niet altijd op de hoogte van de vervolgstappen die door een softwareleverancier worden gezet.

Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV

Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV
Prioriteit 2 Prioriteit 3 Totaal
Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV
Bevinding 10 20 30
Afgehandeld - 1 1
Doorgezet naar behandelteam 5 6 11
Hertesten 1 4 5
Reactie ontvangen 1 - 1
Wacht op melder - 1 1
Wacht op release 3 8 11
Totaal 10 20 30

Toelichting

De meldingen die betrekking hebben op DSO-LV, zijn vrijwel allemaal geanalyseerd en doorgezet naar een behandelteam bij KOOP, Kadaster, Rijkswaterstaat of Geonovum. In dit overzicht staat per toegekende prioriteit de status.

Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit

Aantal bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit
Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit
Bevindingen
IKT-leverancier 11
Prioriteit 2 3
Prioriteit 3 8
Totaal 11

Toelichting

De 11 bevindingen die te maken hebben met lokale software, zijn voorzien van een prioriteit naar de betreffende leverancier gestuurd. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag.

Andere bevindingen

De resterende 4 wensen/wijzigingsverzoeken en 13 bevindingen worden nog geanalyseerd. Het kunnen ook meldingen betreffen die te herleiden zijn naar ontbrekende kennis bij het bevoegd gezag of onduidelijke toelichtingen op de website van Aan de slag met de Omgevingswet. Of het waren vragen over de werking van het DSO. Deze zijn direct afgehandeld of bij implementatieteams belegd.

Terug naar de testweek 11-resultaten



Delen

  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter

pdf maken

  • pdf maken

Vraag het onze experts!

Hebt u een vraag of suggestie over de implementatie van de Omgevingswet? Gebruik dan onderstaand formulier, het Informatiepunt Leefomgeving staat tot uw dienst!

Vragenformulier

Tel: 088 - 797 07 90
Bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.

Alle informatie om u voor te bereiden op de Omgevingswet

Interbestuurlijke samenwerking

Het programma Aan de slag met de Omgevingswet is een samenwerkingsverband van gemeenten (VNG), provincies (IPO), waterschappen (UvW) en het Rijk. Het programma ondersteunt overheden, maatschappelijke partners, bedrijven, initiatiefnemers en belanghebbenden om te kunnen werken met de wet.

Over deze site

  • Programma Aan de slag
  • Informatiepunt Leefomgeving
  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Contact
  • Archief

Volg ons

  • @aandeslagow
  • Omgevingswet op LinkedIn
Rijksoverheid
Unie van Waterschappen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg