Duiding in cijfers - testweek 17 (19 december 2022 tot en met 6 januari 2023)
Tijdens de testen in testweek 17 (19 december 2022 tot en met 6 januari 2023) worden meldingen gedaan over de werking van het DSO (de landelijke voorziening of decentrale software), over de content of over de beschikbaarheid of begrijpelijkheid van ondersteuningsproducten zoals handreikingen, toelichtingen of websites. De meldingen worden na analyse geclassificeerd als bevinding of als wijzigingsverzoek.
Cijfermatige duiding IKT-testweek 17
In een aantal overzichten geven we inzicht in de ontvangen meldingen (bevindingen/issues en wensen/wijzigingsverzoeken). Het IKT-project houdt de status bij van de meldingen nadat deze zijn doorgestuurd naar een 'behandelteam'. De overzichten tonen de status van de meldingen enkele dagen (peildatum 11 januari 2023) na afloop van de testweek.
Ontvangen meldingen

Toelichting
Er zijn in totaal 61 meldingen ontvangen tijdens testweek 17:
- 58 bevindingen
- 3 wensen (wijzigingsverzoeken)
Aantallen bevindingen en wensen (wijzigingsverzoeken) per koepelorganisatie

Toelichting
Herkomst van de meldingen | Bevindingen | Wensen |
---|---|---|
Gemeenten | 22 | - |
Provincies | 18 | - |
Waterschappen | 15 | 2 |
Koepelorganisatie VNG | 3 | - |
DSO-organisaties: IKT | - | 1 |
Totaal | 58 | 3 |
Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag

Processtap | Gemeente | Provincie | Waterschap | Koepelorganisatie VNG | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1 - Downloaden en wijzigen plan | 1 | - | 3 | - | 4 |
3 - Publiceren wijziging | 1 | - | 8 | - | 9 |
4a - Bekijken plan via Overheid.nl | - | 1 | - | - | 1 |
4b - Bekijken plan via DSO-LV Viewer | 4 | 17 | - | 1 | 22 |
5 - Maken toepasbare regels | 1 | - | - | - | 1 |
7 - Publiceren toepasbare regels | - | - | 1 | 1 | 2 |
8a - Doorlopen check | - | - | 2 | - | 2 |
8b - Doorlopen aanvraag | 1 | - | - | 1 | 2 |
9a - Ontvangen en behandelen aanvraag | 7 | - | - | - | 7 |
10 - Aanvraag naar Behandeldienst Omgevingsdienst | 1 | - | - | - | 1 |
11 - Samenwerken aan aanvraag | 6 | - | - | - | 6 |
Niet van toepassing | - | - | 1 | - | 1 |
Totaal | 22 | 18 | 15 | 3 | 58 |
Toelichting
Bevindingen en wijzigingsverzoeken kunnen betrekking hebben op verschillende stappen in de procesketen. In een groot aantal gevallen betreft het wijzigingsverzoeken die (nog) niet aan een processtap zijn gelinkt of waar dat niet van toepassing is. In de grafiek is aangegeven van welke categorie bevoegd gezagen de melding afkomstig is.
Bevindingen en wensen per behandelteam en status

Behandelteam en status | Bevinding |
---|---|
OBO-Kadaster | 19 |
Doorgezet naar Behandelteam | 2 |
Hertesten | 4 |
Reactie ontvangen | 6 |
Wacht op melder | 1 |
Wacht op release | 6 |
OBO-KOOP (LVBB) | 4 |
Afgehandeld | 2 |
Hertesten | 2 |
OBO-RWS | 7 |
Doorgezet naar Behandelteam | 4 |
Hertesten | 2 |
Reactie ontvangen | 1 |
Eindtotaal | 30 |
Toelichting
De 30 meldingen voor DSO-LV waren deze testronde: 30 bevindingen en 0 wijzigingsverzoeken. Deze meldingen worden behandeld in het meldingenproces en de status wordt bijgehouden. Als de melding is opgelost, wordt deze gelabeld met 'hertesten in een volgende ronde'.
Meldingen voor softwareleveranciers worden rechtstreeks en via het bevoegd gezag aan hen gemeld. Het IKT-team is niet altijd op de hoogte van de vervolgstappen die door een softwareleverancier worden gezet.
Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV

Status | Prioriteit 2 | Prioriteit 3 | Totaal |
---|---|---|---|
Bevinding | 14 | 16 | 30 |
Afgehandeld | 2 | - | 2 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | 5 | 6 |
Hertesten | 5 | 3 | 8 |
Reactie ontvangen | 3 | 4 | 7 |
Wacht op melder | - | 1 | 1 |
Wacht op release | 3 | 3 | 6 |
Totaal | 14 | 16 | 30 |
Toelichting
De meldingen die betrekking hebben op DSO-LV, zijn vrijwel allemaal geanalyseerd en doorgezet naar een behandelteam bij KOOP, Kadaster, Rijkswaterstaat of Geonovum. In dit overzicht staat per toegekende prioriteit de status.
Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit

Prioriteiten | Bevindingen |
---|---|
IKT-leverancier | 28 |
Prioriteit 2 | 7 |
Prioriteit 3 | 18 |
Prioriteit 4 | 3 |
Totaal | 28 |
Toelichting
De 28 bevindingen die te maken hebben met lokale software, zijn voorzien van een prioriteit naar de betreffende leverancier gestuurd. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag.