Duiding in cijfers - testweek 22
Tijdens de testen in testweek 22 (13 maart tot en met 17 maart 2023) worden meldingen gedaan over de werking van het DSO (de landelijke voorziening of decentrale software), over de content of over de beschikbaarheid of begrijpelijkheid van ondersteuningsproducten zoals handreikingen, toelichtingen of websites. De meldingen worden na analyse geclassificeerd als bevinding of als wijzigingsverzoek.
Cijfermatige duiding IKT-testweek 22
In een aantal overzichten geven we enig inzicht in de ontvangen meldingen (bevindingen/issues en wensen/wijzigingsverzoeken). Het IKT-project houdt de status bij van de meldingen nadat deze zijn doorgestuurd naar een 'behandelteam'. De overzichten tonen de status van de meldingen enkele dagen (peildatum 23 maart 2023) na afloop van de testweek.
Ontvangen meldingen
Toelichting
Er zijn in totaal 59 meldingen ontvangen tijdens testweek 22:
- 44 bevindingen
- 15 wensen (wijzigingsverzoeken)
Aantallen bevindingen en wijzigingsvoorstellen per koepelorganisatie
Toelichting
Herkomst van de meldingen | Bevindingen | Wensen |
---|---|---|
Gemeenten | 23 | 4 |
Provincies | 6 | 5 |
Waterschappen | 10 | 4 |
Rijk | 5 | 2 |
Totaal | 44 | 15 |
Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag
Processtap | Gemeente | Provincie | Waterschap | Rijk | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
2 - Valideren plan | 7 | - | - | - | 7 |
3 - Publiceren wijziging | - | 1 | 1 | - | 2 |
4a - Bekijken plan via Overheid.nl | 3 | - | - | - | 3 |
4b - Bekijken plan via DSO-LV Viewer | 4 | 3 | 1 | - | 8 |
8a - Doorlopen check | - | - | 1 | - | 1 |
8b - Doorlopen aanvraag | 1 | 1 | 2 | 1 | 5 |
9a - Ontvangen en behandelen aanvraag | 1 | 1 | 2 | 4 | 8 |
10 - Aanvraag naar behandeldienst Omgevingsdienst | 2 | - | - | - | 2 |
11 - Samenwerken aan aanvraag | 5 | - | 2 | - | 7 |
Niet van toepassing | - | - | 1 | - | 1 |
Totaal | 23 | 6 | 10 | 5 | 44 |
Toelichting
Bevindingen en wijzigingsverzoeken kunnen betrekking hebben op verschillende stappen in de procesketen. In een groot aantal gevallen betreft het wijzigingsverzoeken die (nog) niet aan een processtap zijn gelinkt of waar dat niet van toepassing is. In de grafiek is aangegeven van welke categorie bevoegd gezagen de melding afkomstig is.
Bevindingen en wensen per behandelteam en status
Behandelteam en status | Bevinding |
---|---|
OBO-Kadaster | 10 |
Doorgezet naar Behandelteam | 9 |
Wacht op melder | 1 |
OBO-KOOP (LVBB) | 5 |
Doorgezet naar Behandelteam | 3 |
Reactie ontvangen | 2 |
OBO-RWS | 8 |
Doorgezet naar Behandelteam | 5 |
Wacht op melder | 3 |
Eindtotaal | 23 |
Toelichting
De 23 meldingen voor DSO-LV betroffen deze testronde 23 bevindingen en 0 wijzigingsverzoeken. Deze meldingen worden behandeld in het meldingenproces en de status wordt bijgehouden. Als de melding is opgelost, wordt deze gelabeld met 'hertesten in een volgende ronde'.
Meldingen voor softwareleveranciers worden rechtstreeks en via het bevoegd gezag aan hen gemeld. Het IKT-team is niet altijd op de hoogte van de vervolgstappen die door een softwareleverancier worden gezet.
Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV
Status | Prioriteit 3 | Prioriteit 4 | Totaal |
---|---|---|---|
Bevinding | 22 | 1 | 23 |
Doorgezet naar behandelteam | 17 | - | 17 |
Reactie ontvangen | 2 | - | 2 |
Wacht op melder | 3 | 1 | 4 |
Totaal | 22 | 1 | 23 |
Toelichting
De meldingen die betrekking hebben op DSO-LV, zijn vrijwel allemaal geanalyseerd en doorgezet naar een behandelteam bij KOOP, Kadaster, Rijkswaterstaat of Geonovum. In dit overzicht staat per toegekende prioriteit de status.
Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit
Prioriteiten | Bevindingen |
---|---|
IKT-leverancier | 20 |
Prioriteit 3 | 20 |
Totaal | 20 |
Toelichting
De 20 bevindingen die te maken hebben met lokale software, zijn voorzien van een prioriteit naar de betreffende leverancier gestuurd. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag.
Wensen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit
Prioriteiten | Bevindingen |
---|---|
IKT-leverancier | 5 |
Prioriteit 4 | 5 |
Totaal | 5 |
Toelichting
De 5 wensen die te maken hebben met lokale software, zijn voorzien van een prioriteit naar de betreffende leverancier gestuurd. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag.
Andere bevindingen en wensen
Overigen | Bevindingen | Wensen | Totaal |
---|---|---|---|
TBO-Business Analyse | 1 | 10 | 11 |