Duiding in cijfers - testweek 28
Tijdens de testen in testweek 28 (5 juni tot en met 9 juni 2023) worden meldingen gedaan over de werking van het DSO (de landelijke voorziening of decentrale software), over de content of over de beschikbaarheid of begrijpelijkheid van ondersteuningsproducten zoals handreikingen, toelichtingen of websites. De meldingen worden na analyse geclassificeerd als bevinding of als wijzigingsverzoek.
Cijfermatige duiding IKT-testweek 28
In een aantal overzichten geven we enig inzicht in de ontvangen meldingen (bevindingen/issues en wensen/wijzigingsverzoeken). Het Indringend Ketentesten (IKT)-project houdt de status bij van de meldingen nadat deze zijn doorgestuurd naar een ‘behandelteam’. De overzichten tonen de status van de meldingen enkele dagen (peildatum 23 juni 2023) na afloop van de testweek.

Toelichting
Er zijn in totaal 17 meldingen ontvangen tijdens testweek 28:
- 15 bevindingen
- 2 wens (wijzigingsverzoeken)
Aantallen bevindingen en wijzigingsvoorstellen per koepelorganisatie

Herkomst van de meldingen | Bevindingen | Wensen |
---|---|---|
Gemeenten | 7 | 2 |
Provincies | 3 | - |
Waterschappen | 3 | - |
Rijk | 1 | - |
IKT | 1 | - |
Totaal | 15 | 2 |
Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag

Processtap | Gemeente | Provincie | Waterschap | Rijk | IKT | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|
1 - Downloaden en wijzigen plan | 3 | - | - | - | - | 3 |
2 - Valideren plan | 2 | - | - | - | 2 | |
3 - Publiceren wijziging | - | 3 | 2 | - | - | 5 |
8b - Doorlopen check | 1 | - | - | - | 1 | 2 |
9a - Ontvangen en behandelen aanvraag | 1 | - | 1 | 2 | - | 2 |
11 - Samenwerken aan aanvraag | - | - | 1 | 5 | - | 1 |
Totaal | 7 | 3 | 3 | 1 | 1 | 15 |
Toelichting
Bevindingen kunnen betrekking hebben op verschillende stappen in de procesketen. In de resterende gevallen betreft het wijzigingsverzoeken die (nog) niet aan een processtap zijn gelinkt of waar dat niet van toepassing is. In de grafiek is aangegeven van welke categorie bevoegd gezagen de melding afkomstig is.
Bevinden en wensen per behandelteam en status

Behandelteam en status | Bevinding | Wens | Eindtotaal |
---|---|---|---|
IKT-leverancier | 12 | 2 | 14 |
Afgehandeld | 2 | - | 2 |
Doorgezet naar Behandelteam | 9 | 2 | 11 |
Hertesten | 1 | - | 1 |
OBO-Kadaster | 1 | - | 1 |
Doorgezet naar Behandelteam | 1 | - | 1 |
OBO-KOOP (lvvb) | 1 | - | 1 |
Hertesten | 1 | - | 1 |
OBO RWS | 1 | - | 1 |
Afgehandeld | 1 | - | 1 |
Eindtotaal | 15 | 2 | 17 |
Toelichting
Van de 3 meldingen voor DSO-LV waren deze testronde: 3 bevindingen en 0 wensen. Deze meldingen worden behandeld in het meldingenproces en de status wordt bijgehouden. Als de melding is opgelost wordt deze gelabeld met ‘hertesten in een volgende ronde’. Meldingen voor softwareleveranciers worden rechtstreeks en via het bevoegd gezag aan hen gemeld. Het IKT-team is niet altijd op de hoogte van de vervolgstappen die door een softwareleverancier worden gezet.
Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV

Bevindingen en wensen per status | Prioriteit 3 | Prioriteit 2 | Prioriteit 1 | Totaal |
---|---|---|---|---|
Bevinding | 1 | 1 | 1 | 1 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | - | - | 1 |
Hertesten | - | 1 | - | 1 |
Afgehandeld | - | - | 1 | 1 |
Totaal bevindingen DSO-LV | 1 | 1 | 1 | 3 |
Toelichting
De meldingen die betrekking hebben op DSO-LV zijn allemaal geanalyseerd en doorgezet naar een behandelteam bij KOOP, Kadaster, Rijkswaterstaat, Geonovum of IPLO. In dit overzicht staat per toegekende prioriteit de status.
Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit

Bevindingen per prioriteit | Bevindingen |
---|---|
Prioriteit 2 | 3 |
Prioriteit 3 | 9 |
Totaal bevindingen ICT-leveranciers | 12 |

Overige | Bevindingen en wensen |
---|---|
IKT-leverancier | 2 |
Prioriteit 4 | 2 |
Eindtotaal | 2 |
Toelichting
De bevindingen die te maken hebben met lokale software zijn voorzien van een prioriteit naar de betreffende leverancier gestuurd. Er zijn deze testronde geen wensen geregistreerd ten aanzien van de lokale software. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag.