Duiding in cijfers - testweek 29
Tijdens de testen in testweek 29 (19 juni tot en met 23 juni 2023) worden meldingen gedaan over de werking van het DSO (de landelijke voorziening of decentrale software), over de content of over de beschikbaarheid of begrijpelijkheid van ondersteuningsproducten, zoals handreikingen, toelichtingen of websites. De meldingen worden na analyse geclassificeerd als bevinding of als wijzigingsverzoek.
Cijfermatige duiding IKT-testweek 29
In een aantal overzichten geven we enig inzicht in de ontvangen meldingen (bevindingen/issues en wensen/wijzigingsverzoeken). Het IKT-project houdt de status bij van de meldingen nadat deze zijn doorgestuurd naar een 'behandelteam'. De overzichten tonen de status van de meldingen enkele dagen (peildatum 30 juni 2023) na afloop van de testweek.
Ontvangen meldingen
Toelichting
Er zijn in totaal 20 meldingen ontvangen tijdens testweek 29:
- 17 bevindingen
- 3 wensen (wijzigingsverzoeken)
Aantallen bevindingen en wijzigingsvoorstellen per koepelorganisatie
Toelichting
Herkomst van de meldingen | Bevindingen | Wensen |
---|---|---|
Gemeenten | 7 | 1 |
Omgevingsdiensten | 1 | - |
Provincies | 9 | - |
Waterschappen | - | 2 |
Totaal | 17 | 3 |
Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag
Processtap | Gemeente | Omgevings-dienst | Provincie | Totaal |
---|---|---|---|---|
0 - Maken en wijzigen omgevingsinstrument | 1 | - | - | 1 |
1 - Downloaden en wijzigen plan | 1 | - | - | 1 |
2 - Valideren plan | 2 | - | - | 2 |
3 - Publiceren wijziging | 2 | - | - | 2 |
4b - Bekijken plan via DSO-LV Viewer | - | - | 8 | 8 |
5 - Maken toepasbare regels | - | - | 1 | 1 |
9a - Ontvangen en behandelen aanvraag | - | 1 | - | 1 |
11 - Samenwerken aan aanvraag | 1 | - | - | 1 |
Totaal | 7 | 1 | 9 | 17 |
Toelichting
Bevindingen en wijzigingsverzoeken kunnen betrekking hebben op verschillende stappen in de procesketen. In een groot aantal gevallen betreft het wijzigingsverzoeken die (nog) niet aan een processtap zijn gelinkt of waar dat niet van toepassing is. In de grafiek is aangegeven van welke categorie bevoegd gezagen de melding afkomstig is.
Bevindingen en wensen per behandelteam en status
Behandelteam en status | Bevinding | Wens | Totaal |
---|---|---|---|
IKT-leverancier | 5 | 1 | 6 |
Afgehandeld | 1 | - | 1 |
Doorgezet naar behandelteam | 4 | 1 | 5 |
OBO-Kadaster | 3 | - | 3 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | - | 1 |
Hertesten | 1 | - | 1 |
Reactie ontvangen | 1 | - | 1 |
OBO-KOOP (LVBB) | 2 | - | 2 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | - | 1 |
Wacht op release | 1 | - | 1 |
TBO-Test | - | 2 | 2 |
Doorgezet naar Behandelteam | - | 2 | 2 |
Behandelteam OBO Kadaster intern | 5 | - | 5 |
Doorgezet naar behandelteam | 4 | - | 4 |
Reactie ontvangen | 1 | - | 1 |
COBO-MC | 1 | - | 1 |
Wacht op melder | 1 | - | 1 |
Behandelteam Viewer | 1 | - | 1 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | - | 1 |
Eindtotaal | 17 | 3 | 20 |
Toelichting
Meldingen voor softwareleveranciers (IKT-leverancier) worden rechtstreeks en via het bevoegd gezag aan hen gemeld. Het IKT-team is niet altijd op de hoogte van de vervolgstappen die door een softwareleverancier worden gezet.
Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV
Status | Prioriteit 2 | Prioriteit 3 | Prioriteit 4 | Totaal |
---|---|---|---|---|
Bevinding | 3 | 8 | 1 | 12 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | 5 | 1 | 7 |
Hertesten | - | 1 | - | 1 |
Reactie ontvangen | 1 | 1 | - | 2 |
Wacht op release | 1 | - | - | 1 |
Wacht op melder | - | 1 | - | 1 |
Totaal bevindingen DSO-LV | 3 | 8 | 1 | 12 |
Toelichting
De meldingen die betrekking hebben op DSO-LV zijn allemaal geanalyseerd en doorgezet naar een behandelteam. In dit overzicht staat vermeld de status en de toegekende prioriteit.
Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit
Prioriteit | Bevindingen |
---|---|
Prioriteit 2 | 1 |
Prioriteit 3 | 3 |
Prioriteit 4 | 1 |
Totaal bevindingen ICT-leveranciers | 5 |
Toelichting
Naast de 5 bevindingen voor IKT-leveranciers was er deze testronde 1 wens. De bevindingen en wensen die te maken hebben met lokale software zijn voorzien van een prioriteit naar de leverancier gestuurd. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag.
- | Bevindingen en wensen |
---|---|
TBO-test | 2 |
Wens | 2 |
Eindtotaal | 2 |
Toelichting
Ten behoeve van TBO-Test (intern) waren er deze testronde 2 wensen.
Urgentie omgezet naar prioriteit
Status | Prioriteit 2 | Prioriteit 3 | Prioriteit 4 | Totaal |
---|---|---|---|---|
Bevinding | 4 | 11 | 2 | 17 |
Hoog | 3 | 1 | - | 4 |
Middel | 1 | 10 | - | 11 |
Laag | - | - | 2 | 2 |
Wens | - | - | 3 | 3 |
- | - | 3 | 3 | |
Totaal | 4 | 11 | 5 | 20 |