Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Contact
Aan de slag met de Omgevingswet
Zoeken in deze site
  1. Home ›
  2. Implementatie ›
  3. Voortgang en monitoring ›
  4. Indringend Ketentesten ›
  5. Rapportage IKT-testweek 30 ›
  6. Duiding in cijfers - testweek 30
Menu
  • Home
  • Bijeenkomsten
  • Actueel
  • Implementatie
  • Oefenen
  • Ondersteuning
  • Contact
  • Contact

Duiding in cijfers - testweek 30

Tijdens de testen in testweek 30 (3 juli tot en met 7 juli 2023) worden meldingen gedaan over de werking van het DSO (de landelijke voorziening of decentrale software), over de content of over de beschikbaarheid of begrijpelijkheid van ondersteuningsproducten, zoals handreikingen, toelichtingen of websites. De meldingen worden na analyse geclassificeerd als bevinding of als wijzigingsverzoek.

Cijfermatige duiding IKT-testweek 30

In een aantal overzichten geven we enig inzicht in de ontvangen meldingen (bevindingen/issues en wensen/wijzigingsverzoeken). Het IKT-project houdt de status bij van de meldingen nadat deze zijn doorgestuurd naar een 'behandelteam'. IKT staat voor Indringend Ketentesten. De overzichten tonen de status van de meldingen enkele dagen (peildatum 10 juli 2023) na afloop van de testweek.

Ontvangen meldingen

Ontvangen meldingen

Toelichting

Er zijn in totaal 43 meldingen ontvangen tijdens testweek 30:

  • 39 bevindingen
  • 4 wensen (wijzigingsverzoeken)

Aantallen bevindingen en wijzigingsvoorstellen per koepel­organisatie

Aantallen bevindingen en wijzigingsvoorstellen per koepel­organisatie

Toelichting

Herkomst van meldingen
Herkomst van de meldingen Bevindingen Wensen
Gemeenten 17 -
VNG 1 -
Provincies 16 4
Waterschappen 5 -
Totaal 39 4

Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag

Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag

Bevindingen per DSO-processtap
Processtap Gemeente Provincie Waterschap VNG Totaal
1 - Downloaden en wijzigen plan 8 - - - 8
2 - Valideren plan 1 - - - 1
3 - Publiceren wijziging 1 - 1 - 2
4a - Bekijken plan via Overheid.nl 2 - - - 2
4b - Bekijken plan via DSO-LV Viewer 2 13 - 1 16
6 - Verifiëren toepasbare regels - - 1 - 1
08b - Doorlopen aanvraag - 1 1 - 2
9a - Ontvangen en behandelen aanvraag 2 2 1 - 5
11 - Samenwerken aan aanvraag 1 - 1 - 2
Totaal 17 16 5 1 39

Toelichting

Betreft bevindingen (niet de wensen) per DSO Processtap.

Ketenmodel DSOBevindingen en wijzigingsverzoeken kunnen betrekking hebben op verschillende stappen in de procesketen. In een groot aantal gevallen betreft het wijzigingsverzoeken die (nog) niet aan een processtap zijn gelinkt of waar dat niet van toepassing is. In de grafiek is aangegeven van welke categorie bevoegd gezagen de melding afkomstig is.

Bevindingen en wensen per behandelteam en status

Bevindingen en wensen per behandelteam en status

Bevindingen en wensen per behandelteam en status
Behandelteam en status Bevinding Wens Totaal
IKT-leverancier 14 - 14
Doorgezet naar behandelteam 13 - 13
Reactie ontvangen 1 - 1
OBO-Kadaster 14 2 16
Doorgezet naar behandelteam 13 2 15
Reactie ontvangen 1 - 1
OBO-KOOP (LVBB) 4 - 4
Doorgezet naar behandelteam 1 - 1
Reactie ontvangen 3 - 3
TBO-Test - 1 1
Doorgezet naar Behandelteam - 1 1
IPLO 6 - 6
Doorgezet naar behandelteam 2 - 2
Hertesten 1 - 1
Reactie ontvangen 3 - 3
Behandelteam OZON 1 - 1
Reactie ontvangen 1 - 1
IKT-KOOP Publicatie - 1 1
Wachten op release - 1 1
Eindtotaal 39 4 43

Toelichting

Meldingen voor softwareleveranciers (IKT-leverancier) worden rechtstreeks en via het bevoegd gezag aan hen gemeld. Het IKT-team is niet altijd op de hoogte van de vervolgstappen die door een softwareleverancier worden gezet.

Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV

Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV

Status Prioriteit 2 Prioriteit 3 Prioriteit 4 Totaal
Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV
Bevinding 7 13 8 28
Doorgezet naar behandelteam 2 9 7 18
Hertesten - 1 - 1
Reactie ontvangen 5 3 - 8
Wacht op release - - 1 1
Totaal bevindingen DSO-LV 7 13 8 28

Toelichting

De meldingen die betrekking hebben op DSO-LV zijn allemaal geanalyseerd en doorgezet naar een behandelteam. In dit overzicht staat vermeld de status en de toegekende prioriteit.

Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit

Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit

Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit
Prioriteit Bevindingen
Prioriteit 2 5
Prioriteit 3 8
Prioriteit 4 1
Totaal bevindingen ICT-leveranciers 14

Toelichting

Naast de 14 bevindingen voor leveranciers decentrale software (‘IKT-leveranciers’) waren er deze testronde 0 wensen voor IKT-leveranciers. De bevindingen en wensen die te maken hebben met lokale software zijn voorzien van een prioriteit naar de betreffende leverancier gestuurd. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag.

Bevindingen en wensen Overig

Bevindingen en wensen overig
- Bevindingen en wensen
TBO-test 1
Wens 1
Eindtotaal 1

Toelichting

Ten behoeve van TBO-Test (intern) was er deze testronde 1 wens.

Urgentie omgezet naar prioriteit

Urgentie omgezet naar prioriteit

Status Prioriteit 2 Prioriteit 3 Prioriteit 4 Totaal
Urgentie omgezet naar prioriteit
Bevinding 12 21 6 39
Hoog 10 - - 10
Middel 2 21 - 23
Laag - - 6 6
Wens - - 4 4
Middel - - 4 4
Totaal 12 21 10 43

Toelichting

Tijdens het IKT-werkproces worden door de testende bevoegde gezagen, samen met de IKT-testers, meldingen gedaan (bevindingen of wensen). Aan de voorkant van dit proces wordt daarbij aangegeven of de melding de Urgentie-status Hoog, Middel, of Laag krijgt. Door het IKT-testteam wordt deze Urgentie-status vervolgens omgezet (‘vertaald’) naar de Prioriteit voor het oplossen door de DSO behandelteams. Standaard is deze omzetting:

  • Urgentie Hoog wordt Prioriteit 2
  • Urgentie Middel wordt Prioriteit 3
  • Urgentie Laag wordt Prioriteit 4

Een enkele keer wordt hiervan – gemotiveerd - afgeweken en worden Urgenties ‘opgeschaald’ (hogere Prioriteit) of juist ‘afgeschaald’ (lagere Prioriteit).

Uit bovenstaande tabel blijkt dat van de totaal 43 meldingen (39 bevindingen en 4 wensen) uit deze testronde, de Urgentie geen enkele keer is opgeschaald (naar een hogere Prioriteit) en 4 keer is afgeschaald (naar een lagere Prioriteit). Dit laatste betreft de 4 wensen, die in het IKT-proces standaard Prioriteit 4 krijgen (anders dan bevindingen).

Terug naar de testweek 30-resultaten



Delen

  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter

pdf maken

  • pdf maken

Vraag het onze experts!

Hebt u een vraag of suggestie over de implementatie van de Omgevingswet? Gebruik dan onderstaand formulier, het Informatiepunt Leefomgeving staat tot uw dienst!

Vragenformulier

Tel: 088 - 797 07 90
Bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.

Alle informatie om u voor te bereiden op de Omgevingswet

Interbestuurlijke samenwerking

Het programma Aan de slag met de Omgevingswet is een samenwerkingsverband van gemeenten (VNG), provincies (IPO), waterschappen (UvW) en het Rijk. Het programma ondersteunt overheden, maatschappelijke partners, bedrijven, initiatiefnemers en belanghebbenden om te kunnen werken met de wet.

Over deze site

  • Programma Aan de slag
  • Informatiepunt Leefomgeving
  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Contact
  • Archief

Volg ons

  • @aandeslagow
  • Omgevingswet op LinkedIn
Rijksoverheid
Unie van Waterschappen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg