Duiding in cijfers - testweek 30
Tijdens de testen in testweek 30 (3 juli tot en met 7 juli 2023) worden meldingen gedaan over de werking van het DSO (de landelijke voorziening of decentrale software), over de content of over de beschikbaarheid of begrijpelijkheid van ondersteuningsproducten, zoals handreikingen, toelichtingen of websites. De meldingen worden na analyse geclassificeerd als bevinding of als wijzigingsverzoek.
Cijfermatige duiding IKT-testweek 30
In een aantal overzichten geven we enig inzicht in de ontvangen meldingen (bevindingen/issues en wensen/wijzigingsverzoeken). Het IKT-project houdt de status bij van de meldingen nadat deze zijn doorgestuurd naar een 'behandelteam'. IKT staat voor Indringend Ketentesten. De overzichten tonen de status van de meldingen enkele dagen (peildatum 10 juli 2023) na afloop van de testweek.
Ontvangen meldingen
Toelichting
Er zijn in totaal 43 meldingen ontvangen tijdens testweek 30:
- 39 bevindingen
- 4 wensen (wijzigingsverzoeken)
Aantallen bevindingen en wijzigingsvoorstellen per koepelorganisatie
Toelichting
Herkomst van de meldingen | Bevindingen | Wensen |
---|---|---|
Gemeenten | 17 | - |
VNG | 1 | - |
Provincies | 16 | 4 |
Waterschappen | 5 | - |
Totaal | 39 | 4 |
Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag
Processtap | Gemeente | Provincie | Waterschap | VNG | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
1 - Downloaden en wijzigen plan | 8 | - | - | - | 8 |
2 - Valideren plan | 1 | - | - | - | 1 |
3 - Publiceren wijziging | 1 | - | 1 | - | 2 |
4a - Bekijken plan via Overheid.nl | 2 | - | - | - | 2 |
4b - Bekijken plan via DSO-LV Viewer | 2 | 13 | - | 1 | 16 |
6 - Verifiëren toepasbare regels | - | - | 1 | - | 1 |
08b - Doorlopen aanvraag | - | 1 | 1 | - | 2 |
9a - Ontvangen en behandelen aanvraag | 2 | 2 | 1 | - | 5 |
11 - Samenwerken aan aanvraag | 1 | - | 1 | - | 2 |
Totaal | 17 | 16 | 5 | 1 | 39 |
Toelichting
Betreft bevindingen (niet de wensen) per DSO Processtap.
Bevindingen en wijzigingsverzoeken kunnen betrekking hebben op verschillende stappen in de procesketen. In een groot aantal gevallen betreft het wijzigingsverzoeken die (nog) niet aan een processtap zijn gelinkt of waar dat niet van toepassing is. In de grafiek is aangegeven van welke categorie bevoegd gezagen de melding afkomstig is.
Bevindingen en wensen per behandelteam en status
Behandelteam en status | Bevinding | Wens | Totaal |
---|---|---|---|
IKT-leverancier | 14 | - | 14 |
Doorgezet naar behandelteam | 13 | - | 13 |
Reactie ontvangen | 1 | - | 1 |
OBO-Kadaster | 14 | 2 | 16 |
Doorgezet naar behandelteam | 13 | 2 | 15 |
Reactie ontvangen | 1 | - | 1 |
OBO-KOOP (LVBB) | 4 | - | 4 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | - | 1 |
Reactie ontvangen | 3 | - | 3 |
TBO-Test | - | 1 | 1 |
Doorgezet naar Behandelteam | - | 1 | 1 |
IPLO | 6 | - | 6 |
Doorgezet naar behandelteam | 2 | - | 2 |
Hertesten | 1 | - | 1 |
Reactie ontvangen | 3 | - | 3 |
Behandelteam OZON | 1 | - | 1 |
Reactie ontvangen | 1 | - | 1 |
IKT-KOOP Publicatie | - | 1 | 1 |
Wachten op release | - | 1 | 1 |
Eindtotaal | 39 | 4 | 43 |
Toelichting
Meldingen voor softwareleveranciers (IKT-leverancier) worden rechtstreeks en via het bevoegd gezag aan hen gemeld. Het IKT-team is niet altijd op de hoogte van de vervolgstappen die door een softwareleverancier worden gezet.
Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV
Status | Prioriteit 2 | Prioriteit 3 | Prioriteit 4 | Totaal |
---|---|---|---|---|
Bevinding | 7 | 13 | 8 | 28 |
Doorgezet naar behandelteam | 2 | 9 | 7 | 18 |
Hertesten | - | 1 | - | 1 |
Reactie ontvangen | 5 | 3 | - | 8 |
Wacht op release | - | - | 1 | 1 |
Totaal bevindingen DSO-LV | 7 | 13 | 8 | 28 |
Toelichting
De meldingen die betrekking hebben op DSO-LV zijn allemaal geanalyseerd en doorgezet naar een behandelteam. In dit overzicht staat vermeld de status en de toegekende prioriteit.
Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit
Prioriteit | Bevindingen |
---|---|
Prioriteit 2 | 5 |
Prioriteit 3 | 8 |
Prioriteit 4 | 1 |
Totaal bevindingen ICT-leveranciers | 14 |
Toelichting
Naast de 14 bevindingen voor leveranciers decentrale software (‘IKT-leveranciers’) waren er deze testronde 0 wensen voor IKT-leveranciers. De bevindingen en wensen die te maken hebben met lokale software zijn voorzien van een prioriteit naar de betreffende leverancier gestuurd. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag.
- | Bevindingen en wensen |
---|---|
TBO-test | 1 |
Wens | 1 |
Eindtotaal | 1 |
Toelichting
Ten behoeve van TBO-Test (intern) was er deze testronde 1 wens.
Urgentie omgezet naar prioriteit
Status | Prioriteit 2 | Prioriteit 3 | Prioriteit 4 | Totaal |
---|---|---|---|---|
Bevinding | 12 | 21 | 6 | 39 |
Hoog | 10 | - | - | 10 |
Middel | 2 | 21 | - | 23 |
Laag | - | - | 6 | 6 |
Wens | - | - | 4 | 4 |
Middel | - | - | 4 | 4 |
Totaal | 12 | 21 | 10 | 43 |
Toelichting
Tijdens het IKT-werkproces worden door de testende bevoegde gezagen, samen met de IKT-testers, meldingen gedaan (bevindingen of wensen). Aan de voorkant van dit proces wordt daarbij aangegeven of de melding de Urgentie-status Hoog, Middel, of Laag krijgt. Door het IKT-testteam wordt deze Urgentie-status vervolgens omgezet (‘vertaald’) naar de Prioriteit voor het oplossen door de DSO behandelteams. Standaard is deze omzetting:
- Urgentie Hoog wordt Prioriteit 2
- Urgentie Middel wordt Prioriteit 3
- Urgentie Laag wordt Prioriteit 4
Een enkele keer wordt hiervan – gemotiveerd - afgeweken en worden Urgenties ‘opgeschaald’ (hogere Prioriteit) of juist ‘afgeschaald’ (lagere Prioriteit).
Uit bovenstaande tabel blijkt dat van de totaal 43 meldingen (39 bevindingen en 4 wensen) uit deze testronde, de Urgentie geen enkele keer is opgeschaald (naar een hogere Prioriteit) en 4 keer is afgeschaald (naar een lagere Prioriteit). Dit laatste betreft de 4 wensen, die in het IKT-proces standaard Prioriteit 4 krijgen (anders dan bevindingen).