Duiding in cijfers - testweek 32
Tijdens de testen in testweek 32 (31 juli tot en met 4 augustus 2023) worden meldingen gedaan over de werking van het DSO (de landelijke voorziening of decentrale software), over de content of over de beschikbaarheid of begrijpelijkheid van ondersteuningsproducten, zoals handreikingen, toelichtingen of websites. De meldingen worden na analyse geclassificeerd als bevinding of als wijzigingsverzoek.
Cijfermatige duiding IKT-testweek 32
In een aantal overzichten geven we inzicht in de ontvangen meldingen (bevindingen/issues en wensen/wijzigingsverzoeken). Het IKT-project houdt de status bij van de meldingen nadat deze zijn doorgestuurd naar een 'behandelteam'. IKT staat voor Indringend Ketentesten. De overzichten tonen de status van de meldingen (peildatum 6 september 2023) na afloop van de testweek.
Ontvangen meldingen
Toelichting
Er zijn in totaal 21 meldingen ontvangen tijdens testweek 32:
- 20 bevindingen
- 1 wensen (wijzigingsverzoeken)
Aantallen bevindingen en wijzigingsvoorstellen per koepelorganisatie
Toelichting
Herkomst van de meldingen | Bevindingen | Wensen |
---|---|---|
Gemeenten | 8 | - |
Provincies | 1 | - |
Waterschappen | 7 | - |
Rijk | 3 | 1 |
DSO-organisaties - IKT | 1 | - |
Totaal | 20 | 1 |
Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag
Processtap | Gemeente | Provincie | Waterschap | Rijk | DSO-organisaties IKT | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|
00 - Maken en wijzigen omgevingsinstrument | - | 1 | - | - | - | 1 |
02 - Valideren plan | - | - | 2 | - | - | 2 |
03 - Publiceren wijziging | 1 | - | 2 | - | - | 3 |
05 - Maken toepasbare regels | 2 | - | - | - | - | 2 |
06 - Verifiëren toepasbare regels | - | - | 3 | - | - | 3 |
08a - Doorlopen check | 1 | - | - | - | - | 1 |
08b - Doorlopen aanvraag | 2 | - | - | 3 | 1 | 6 |
9a - Ontvangen en behandelen aanvraag | 2 | - | - | - | - | 2 |
Totaal | 8 | 1 | 7 | 3 | 1 | 20 |
Toelichting
Dit gaat over bevindingen (niet de wensen) per DSO Processtap.

Bevindingen en wijzigingsverzoeken kunnen betrekking hebben op verschillende stappen in de procesketen. In een groot aantal gevallen gaat het over wijzigingsverzoeken die (nog) niet aan een processtap zijn gelinkt of waar dat niet van toepassing is. In de grafiek is aangegeven van welke categorie bevoegd gezagen de melding afkomstig is.
Bevindingen en wensen per behandelteam en status
Behandelteam en status | Bevinding | Wens | Totaal |
---|---|---|---|
IKT-leverancier | 8 | - | 8 |
Afgehandeld | 1 | - | 1 |
Doorgezet naar behandelteam | 7 | - | 7 |
OBO-Kadaster | - | 1 | 1 |
Wacht op Melder | - | 1 | 1 |
OBO-KOOP (LVBB) | 1 | - | 1 |
Hertesten | 1 | - | 1 |
OBO-RWS | 1 | - | 1 |
Wacht op release | 1 | - | 1 |
TBO-Test | 6 | - | 6 |
Afgehandeld | 4 | - | 4 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | - | 1 |
Hertesten | 1 | - | 1 |
IPLO | 2 | - | 2 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | - | 1 |
Hertesten | 1 | - | 1 |
Viewer (Kadaster) | 2 | - | 2 |
Hertesten | 2 | - | 2 |
Eindtotaal | 20 | 1 | 21 |
Toelichting
Meldingen voor softwareleveranciers (IKT-leverancier) worden rechtstreeks en via het bevoegd gezag aan hen gemeld. Het IKT-team is niet altijd op de hoogte van de vervolgstappen die door een softwareleverancier worden gezet.
Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV
Status | Prioriteit 2 | Prioriteit 3 | Prioriteit 4 | Totaal |
---|---|---|---|---|
Bevinding | 1 | 4 | 1 | 7 |
Doorgezet naar behandelteam | 1 | - | - | 1 |
Hertesten | - | 4 | - | 4 |
Wacht op Melder | - | 1 | 1 | |
Wacht op release | - | 1 | 1 | 1 |
Totaal bevindingen DSO-LV | 1 | 5 | 1 | 7 |
Toelichting
De meldingen die betrekking hebben op DSO-LV zijn allemaal geanalyseerd en doorgezet naar een behandelteam. In dit overzicht staat vermeld de status en de toegekende prioriteit.
Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit
Prioriteit | Bevindingen |
---|---|
Prioriteit 2 | 2 |
Prioriteit 3 | 6 |
Totaal bevindingen ICT-leveranciers | 8 |
Toelichting
Naast de 8 bevindingen voor leveranciers decentrale software (‘IKT-leveranciers’) waren er deze testronde geen wensen (prioriteit 4) voor IKT-leveranciers. De bevindingen en wensen die te maken hebben met lokale software zijn voorzien van een prioriteit naar de betreffende leverancier gestuurd. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag. En tot slot waren er deze testronde 6 bevindingen voor ‘TBO-test’.
Urgentie omgezet naar prioriteit
Status | Prioriteit 2 | Prioriteit 3 | Prioriteit 4 | Totaal |
---|---|---|---|---|
Bevinding | 7 | 13 | - | 20 |
Hoog | 7 | - | - | 7 |
Middel | - | 13 | - | 13 |
Wens | - | - | 1 | 1 |
Middel | - | - | 1 | 1 |
Totaal | 7 | 13 | 1 | 21 |
Toelichting
Tijdens het IKT-werkproces worden door de testende bevoegde gezagen, samen met de IKT-testers, meldingen gedaan (bevindingen of wensen). Aan de voorkant van dit proces wordt daarbij aangegeven of de melding de Urgentie-status Hoog, Middel, of Laag krijgt. Door het IKT-testteam wordt deze Urgentie-status vervolgens omgezet (‘vertaald’) naar de prioriteit voor het oplossen door de DSO behandelteams. Standaard is deze omzetting:
- Urgentie Hoog wordt prioriteit 2
- Urgentie Middel wordt prioriteit 3
- Urgentie Laag wordt prioriteit 4
Een enkele keer wordt hiervan – gemotiveerd - afgeweken en worden Urgenties ‘opgeschaald’ (hogere Prioriteit) of juist ‘afgeschaald’ (lagere prioriteit).
Uit bovenstaande tabel blijkt dat van de totaal 21 meldingen (20 bevindingen en 1 wens) uit deze testronde, de Urgentie van 4 bevindingen en (1+8) wensen is afgeschaald naar een lagere prioriteit.