Duiding in cijfers - testweek 9
Tijdens de testen in testweek 9 worden meldingen gedaan over de werking van het DSO (de landelijke voorziening of decentrale software), over de content of over de beschikbaarheid of begrijpelijkheid van ondersteuningsproducten zoals handreikingen, toelichtingen of websites. De meldingen worden na analyse geclassificeerd als bevinding of als wijzigingsverzoek.
Cijfermatige duiding IKT-testweek 9
In een aantal illustraties geven we enig inzicht in de ontvangen meldingen (bevindingen/issues en wensen/wijzigingsverzoeken). IKT houdt de status bij van de meldingen nadat deze zijn doorgestuurd naar een 'behandelteam'. De overzichten tonen de status van de meldingen 1 week (peildatum 12 september 2022) na afloop van de testweek.
Ontvangen meldingen

Toelichting
Er zijn in totaal 75 meldingen ontvangen tijdens testweek 9:
- 53 bevindingen
- 22 wensen (wijzigingsverzoeken)
Aantallen bevindingen en wijzigingsvoorstellen per koepelorganisatie

Toelichting
Meldingen zijn afkomstig van alle deelnemers aan de testen.
Herkomst van de meldingen | Bevindingen | Wijzigingsverzoek |
---|---|---|
Gemeenten | 9 | 0 |
Provincies | 16 | 3 |
Rijk | 3 | 9 |
Waterschappen | 24 | 7 |
Bedrijfsleven (mkb) | 1 | 3 |
Totaal | 53 | 22 |
Bevindingen per processtap per type bevoegd gezag

Processtap | Gemeente | Provincie | Rijk | Water-schap | Bedrijfs-leven (mkb) | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|
1 - Downloaden en wijzigen plan | 1 | - | - | - | - | 1 |
2 - Valideren plan | - | - | 1 | - | - | 1 |
3 - Publiceren wijziging | 1 | - | - | 1 | - | 2 |
4a - Bekijken plan via overheid.nl | - | 2 | - | - | - | 2 |
4b - Bekijken plan via DSO-LV Viewer | 3 | 9 | 1 | - | - | 13 |
6 - Verifiëren toepasbare regels | - | - | - | 4 | - | 4 |
8a - Doorlopen check | - | 2 | 3 | - | 5 | |
8b - Doorlopen aanvraag | 1 | 1 | 1 | 15 | 1 | 19 |
9a - Ontvangen en behandelen aanvraag | 3 | 2 | - | - | - | 5 |
Niet van toepassing | - | - | - | 1 | - | 1 |
Totaal | 9 | 16 | 3 | 24 | 1 | 53 |
Toelichting
Bevindingen en wijzigingsverzoeken kunnen betrekking op verschillende stappen in de procesketen. In een groot aantal gevallen betreft het wijzigingsverzoeken die (nog) niet aan een processtap zijn gelinkt of waar dat niet van toepassing is. In de grafiek is aangegeven van welke categorie bevoegd gezagen de melding afkomstig is.
Bevindingen en wensen per behandelteam en status

Behandelteam en status | Bevinding | Wens | Totaal |
---|---|---|---|
OBO-Kadaster | 16 | - | 16 |
Afgehandeld | 2 | - | 2 |
Doorgezet naar Behandelteam | 11 | - | 11 |
Hertesten | 1 | - | 1 |
Reactie ontvangen | 1 | - | 1 |
Wacht op melder | 1 | - | 1 |
OBO-KOOP (LVBB) | 3 | - | 3 |
Doorgezet naar Behandelteam | 3 | - | 3 |
OBO-RWS | 19 | 1 | 20 |
Doorgezet naar Behandelteam | 9 | - | 9 |
Hertesten | 6 | - | 6 |
Reactie ontvangen | 2 | 1 | 3 |
Wacht op melder | 1 | - | 1 |
Wacht op release | 1 | - | 1 |
Eindtotaal | 38 | 1 | 39 |
Toelichting
De 39 meldingen voor DSO-LV bestonden uit 38 bevindingen/issues en 1 wens / wijzigingsverzoek. Deze meldingen worden behandeld in het meldingenproces en de status wordt bijgehouden. Als de melding is opgelost, wordt deze gelabeld met ‘hertesten in een volgende ronde’. Er was deze keer 1 wens.
Meldingen voor softwareleveranciers worden rechtstreeks en via het bevoegd gezag aan hen gemeld. Het IKT-team is niet altijd op de hoogte van de vervolgstappen die door een softwareleverancier worden gezet.
Bevindingen en wensen ten aanzien van DSO-LV

Status | Prioriteit 2 | Prioriteit 3 | Prioriteit 4 | Totaal |
---|---|---|---|---|
Bevinding | 20 | 18 | - | 38 |
Afgehandeld | 2 | - | 2 | |
Doorgezet naar Behandelteam | 11 | 12 | - | 23 |
Hertesten | 3 | 4 | - | 7 |
Reactie ontvangen | 2 | 1 | - | 3 |
Wacht op melder | 1 | 1 | - | 2 |
Wacht op release | 1 | - | - | 1 |
Wens | - | - | 1 | 1 |
Reactie ontvangen | - | - | 1 | 1 |
Totaal | 20 | 18 | 1 | 39 |
Toelichting
De meldingen die betrekking hebben op DSO-LV, zijn vrijwel allemaal geanalyseerd en doorgezet naar een behandelteam bij KOOP, Kadaster, Rijkswaterstaat of Geonovum. In dit overzicht staat per toegekende prioriteit de status.
Bevindingen voor lokale softwareleveranciers per prioriteit

Prioriteiten | Bevindingen |
---|---|
IKT-leverancier | 11 |
Prioriteit 2 | 9 |
Prioriteit 3 | 2 |
Totaal | 11 |
Toelichting
De 11 bevindingen die te maken hebben met lokale software, zijn voorzien van een prioriteit naar de betreffende leverancier gestuurd. Opvolging gebeurt via het bevoegd gezag.
Andere bevindingen
De resterende 23 bevindingen betroffen zaken die niet direct gerelateerd waren aan software. Deze worden nog geanalyseerd. Het kunnen ook meldingen betreffen die te herleiden zijn naar ontbrekende kennis bij bevoegd gezag, onduidelijke toelichtingen op de website van Aan de slag met de Omgevingswet, of waren vragen over de werking van DSO. Deze zijn direct afgehandeld of bij implementatieteams belegd.