Rapportage IKT-testweek 2 (23 mei -27 mei 2022)
Hieronder vindt u de resultaten van IKT-testweek 2, die plaatsvond van 23 tot en met 27 mei 2022. Er is door overheden getest in 4 scenario’s.
Geteste scenario’s
Er is door overheden getest in 4 scenario’s:
- Waterschap Limburg: heeft een expert afgevaardigd om te testen. Het geteste scenario omvat het aanpassen van de waterschapsverordening, het aanpassen van de toepasbare regels en het doorlopen van een enkelvoudige aanvraag.
- Gemeente Eindhoven: Het geteste scenario omvat het wijzigen van het omgevingsplan (door middel van intrekken en vervangen) waarbij inhoudsvariaties in het omgevingsplan worden getest.
- Gemeente Waalre: Het geteste scenario omvat het inlezen van de bruidsschat. Het downloaden van een omgevingsplan vanuit de landelijke voorzieningen. Het wijzigen van het omgevingsplan (door middel van intrekken/vervangen en basismutaties), het aanpassen van een toepasbare regel en het ontvangen van een enkelvoudige aanvraag.
- Gemeente Apeldoorn: Het geteste scenario omvat het aanpassen van het omgevingsplan (door middel van intrekken/vervangen), het aanpassen van een toepasbare regel en het doorlopen van een enkelvoudige aanvraag.
Testdekking
De genoemde onderwerpen op de lijst (afgedekte scope) geven we weer in een testrapportage waarbij we een vergelijking maken met de functionele set (xlsx, 4.4 MB) met capabilities op lokaal niveau. Deze capabilities kunnen bestaan uit functionaliteiten van software en uit andere producten zoals een voorbeeld of handleiding. In de testrapportage is voor elke geteste capability een kleur ingevuld. De legenda hiervoor is als volgt:
- groen: als werkbaar beoordeeld
- geel: als werkbaar beoordeeld met bevindingen die de capability kunnen verbeteren.
- rood: niet werkbaar, blokkerende bevindingen gedaan
- grijs: niet beschikbaar om te beoordelen
Als er geen kleur is ingevuld, is de capability geen onderdeel van het ketenscenario in die kolom.
Wat zijn we tegengekomen?
Er zijn 48 bevindingen gedaan tijdens de 2e testweek. Elke bevinding zien wij als een mogelijkheid om de keten verder te verbeteren. Daarbij stellen wij iedereen die betrokken is, daarvan op de hoogte. Het aantal overheden dat deelneemt aan het IKT-proces, neemt gestaag toe. Dit betekent meer leerervaringen en een toename van het aantal bevindingen in de komende weken.
Bevindingen kunnen betrekking hebben op verschillende onderdelen van de hele keten, van begin tot eind. We maken op dit moment onderscheid naar softwareproducten, procesproducten en data. Deze werkwijze is bedoeld om het makkelijker te maken de bevindingen toe te wijzen aan de betreffende leverancier van dat onderdeel binnen de keten. Alle leveranciers zijn betrokken om snel voor analyse en een oplossing te zorgen.
Wanneer we verwijzen naar gebruikte procesproducten, bedoelen we de procesdocumentatie die is ingezet en aangeboden, zoals handleidingen, procesbeschrijvingen en voorbeelden.
Met gebruikte data (door het bevoegd gezag aangeleverde content) bedoelen we de inhoudelijke gegevens in de omgevingsdocumenten, in de toepasbare regels en in de aanvragen, meldingen en aan te leveren informatie.
Welke onderdelen van de keten kunnen we verbeteren?
De onderdelen van de keten waarmee mensen de Omgevingswet uitvoeren, zijn centrale softwarecomponenten, decentrale softwarecomponenten, de gebruikte data en procesproducten, zoals procesbeschrijvingen, handleidingen en voorbeelden.
Het bleek dat de geteste functionaliteiten over het algemeen goed werkten. Als er issues waren, werden deze snel opgelost. Bij de bevoegd gezagen zien we ook dat nog niet alle functionaliteiten beschikbaar zijn, waardoor nog niet alles kan worden getest.
Er waren in de 2e testweek 6 bevindingen die betrekking hadden op decentrale softwarecomponenten. Denk hierbij aan bevindingen bij lokale plansoftware, lokale regelsoftware en lokale VTH-software.
Er zijn 8 bevindingen in behandeling genomen door de teams van de centrale software, namelijk het Omgevingsloket, de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB) en DSO-LV.
Tijdens de 2e testweek kende de landelijke voorziening gedurende korte tijd een probleem met het laden van bestanden.
De overige 34 bevindingen zijn voor analyse toegewezen aan het businessanalyseteam van de Tactisch Beheerorganisatie (TBO). Dit team analyseert bevindingen op ketenniveau. Ze brengt bekende oplossingen in beeld en vult eventuele onduidelijkheden in de bevinding aan. Daarnaast betrekken zij de werkgroep die zich bezighoudt met de workarounds en tijdelijk alternatieve maatregelen (TAM) wanneer er sprake is van onderliggende problemen. De belangrijkste van deze onderliggende problemen komen na de analyse op de zogeheten problemen-en-oplossingenlijst. Via deze lijst bewaken we alle zaken die een hoog risico vormen voor een goede werking van de hele keten.
Inzicht bieden in de belangrijkste problemen die de werking van de keten belemmeren, en de daarvoor beschikbare oplossingen, is essentieel bij IKT. Hierbij is de samenwerking tussen verschillende oplosgroepen essentieel om de bevindingen goed te kunnen analyseren.