Hoe ver zijn overheden met de digitaliseringsopgave?
Het digitaal stelsel voor de Omgevingswet maakt informatie over de fysieke leefomgeving voor iedereen toegankelijk, inzichtelijk en gebruikersvriendelijk. Gemeenten, waterschappen, provincies, omgevingsdiensten, rijksinstellingen en andere overheidsorganisaties moeten daarvoor hun gegevens aanpassen en hun lokale datasystemen koppelen aan het landelijke digitale stelsel. Hoe ver zijn ze daarmee?
Het programma peilde de situatie per april 2017 aan de hand van de vragen:
- Hebben de overheden een uitvoeringsplan voor aansluiting op het digitaal stelsel?
- Hoe ver zijn de softwareleveranciers van de overheden met hun voorbereidingen?
- Werken de overheden al met de gemeenschappelijke digitale infrastructuur (GDI)?
Hebben de overheden een uitvoeringsplan voor aansluiting op het digitaal stelsel?
Dit blijkt voor een meerderheid nog niet het geval. Bij provincies en waterschappen is een kleine meerderheid met een dergelijk plan aan de slag gegaan.
Figuur: Vorderingen van de verschillende bestuurslagen met het uitvoeringsplan voor de digitaliseringsopgave.
Hoe ver zijn de softwareleveranciers van de overheden met hun voorbereidingen?
Softwareleveranciers spelen een cruciale rol bij de aansluiting van overheden op het digitale stelsel. Zij zijn verantwoordelijk voor:
- vergunningen- en zaaksystemen; deze moeten aansluiten op het nieuwe Omgevingsloket
- ruimtelijke plansystemen; deze moeten voldoen aan de nieuwe publicatiestandaarden
- regelbeheersystemen; deze moeten lokale planvoorschriften beheren en ontsluiten
Begin 2017 is aan de leveranciers van deze systemen gevraagd wanneer zij de benodigde nieuwe software gereed hebben. De meeste leveranciers verwachten hun systemen tijdig aangepast te hebben aan de eisen van het digitale stelsel. Dat wil zeggen: meer dan een jaar voor de invoeringsdatum.
Volgens hun inschatting is in de loop van 2018:
- zaaksystemen: 95% beschikbaar;
- vergunningensystemen: 100% beschikbaar;
- ruimtelijke planvormingssystemen 59% beschikbaar, en 98% in 2019.
De onderzoekers hebben overigens niet aan de leveranciers gevraagd of zij weten welke aanpassingen nodig zijn, en welke eisen daarvoor gelden.
Figuur: Overzicht verwachte aansluiting gemeentelijke zaaksystemen op het landelijke digitale stelsel.
Werken de overheden al met de gemeenschappelijke digitale infrastructuur (GDI)?
Om goed met het digitale stelsel te kunnen werken, moeten betrokken overheidsorganisaties zijn aangesloten en gebruikmaken van een aantal basisvoorzieningen uit de generieke digitale infrastructuur (GDI). Voor hoeveel organisaties geldt dit al?
De eigen monitor van het GDI geeft de stand van zaken per medio 2017. Het overzicht toont de toename in de aansluiting en het gebruik van de belangrijkste GDI-voorzieningen in de context van het digitaal stelsel.
Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie over de GDI-monitor.