De serviceketen van de Omgevingswet
Op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt, kloppen initiatiefnemers aan bij hun gemeente, provincie of waterschap met vragen over de werking van het Omgevingsloket of de inhoud van de wet. Ook voor medewerkers van gemeenten, provincies en waterschappen zijn niet alle nieuwe regels van de Omgevingswet en het Omgevingsloket meteen duidelijk. Om alle vragen goed en snel te kunnen beantwoorden is een goede samenwerking noodzakelijk tussen alle betrokken partijen. Die samenwerking noemen we de serviceketen.
Inwoners, ondernemers en belanghebbenden in de serviceketen
Het lokale klantcontactcentrum (KCC) blijft het 1e aanspreekpunt waar inwoners en ondernemers aankloppen met inhoudelijke vragen over de Omgevingswet of onduidelijkheden over de digitale hulpmiddelen. De meeste gemeenten, waterschappen en provincies bereiden daarom hun frontoffice en website voor op de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
In veel gevallen zal het KCC (met hulp van lokale specialisten) in staat zijn de vraag te beantwoorden. Wanneer dat niet lukt, kunnen vragen over rijksregels en het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) worden gesteld aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO). Het IPLO kan uiteraard geen vragen beantwoorden over lokale of regionale regelgeving.
De medewerker van het KCC kan de vraag (telefonisch of per mail) stellen aan de experts van IPLO. Zij beantwoorden de vraag zo snel mogelijk. Indien nodig schakelen zij de hulp in van de experts van onder andere het programma Aan de slag met de Omgevingswet, de beheerorganisatie DSO, ministeries of koepels zoals de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), Unie van Waterschappen of Interprovinciaal Overleg (IPO).
Veelgestelde vragen Omgevingswet en Omgevingsloket
Ook kunnen medewerkers van KCC's en balies de lijst van veelgestelde vragen en antwoorden Omgevingswet en Omgevingsloket raadplegen. Deze lijst bevat een 1e serie vragen waarvan wij denken dat inwoners en ondernemers deze kort voor en na inwerkingtreding kunnen gaan stellen. Bijvoorbeeld over de Vergunningcheck, Regels op de kaart of Maatregelen op maat.
Overheden kunnen aangeven welke vragen bij hen veel worden gesteld. Dat helpt bij het uitbreiden van de lijst. Dit kan via het contactformulier.
Informatie en hulp bij het voorbereiden op de Omgevingswet
De gemeenten, waterschappen en provincies die hun frontoffice en website voorbereiden op de inwerkingtreding van de Omgevingswet, kunnen een aantal kanalen gebruiken:
- informatie op de Aan de slag-website (aandeslagmetdeomgevingswet.nl)
- de IPLO-website (iplo.nl) en de helpdesk
- de helpfunctie in het nieuwe Omgevingsloket (DSO-LV) met informatie over de werking
Naast deze kanalen komt op korte termijn meer ondersteuningsmateriaal beschikbaar.