11 april 2023 Leveranciersdag

Datum
Plaats in agenda
Tijd
10.30 tot uur
Locatie
Virtueel (via Teams)
Doelgroep

ICT-leveranciers van plansoftware, regelbeheersystemen en zaaksystemen die bezig zijn hun systemen gereed te  maken om aan te sluiten op het DSO-LV. Ook adviesbureaus die overheden ondersteunen bij de invoering van de Omgevingswet zijn uitgenodigd.

Omschrijving

Het leveranciersoverleg is een 6-wekelijks overleg met leveranciers en adviesbureaus rond het thema implementatie. De overleggen zijn gericht op een structurele informatie-uitwisseling tussen leveranciers van overheden en Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV). De overleggen worden daarom regelmatig (om de 6 weken) georganiseerd. De bijeenkomst kan door 1 of meerdere medewerkers vanuit de leverancier worden bijgewoond.

Kosten

Er zijn geen kosten verbonden aan deze bijeenkomst.

Meer informatie

Programma

Sessie 1 – 10.30-11.00 – Indringend Keten Testen (IKT) – Nils Couwenbergh

In april vorig jaar hebben de koepelorganisaties, waaronder de VNG in samenspraak met de Tactische Beheer Organisatie (TBO) het project Indringend Keten Testen (IKT) opgezet. Het doel van het project is om te komen tot een stabiel stelsel dat klaar is voor grootschalig oefenen in de periode voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Met IKT test de VNG zowel de nieuwe landelijke voorzieningen (LVBB en DSO-LV) als de gemeentelijke (plan-, TR- en VTH-) software en de samenhang tussen deze. Of te wel, de gehele DSO-keten wordt getest. Nils deelt de bevindingen en de huidige status van het IKT. Er is ruimschoots gelegenheid voor het stellen van vragen en het leveren van input voor de nog komende testen.

Doelgroep: Softwareleveranciers en adviesbureaus

Sessie 2 – 11.00-11.45 – Parallel wijzigen en besluiten – Arjan Kloosterboer

In de dagelijkse praktijk van een gemeente zal het regelmatig voorkomen dat er tegelijkertijd meerdere wijzigingen van het omgevingsplan afzonderlijk onderhanden zijn. Deze wijzigingen kunnen invloed op elkaar hebben. Dit komt tot uiting bij het besluiten over een wijziging en het publiceren daarvan. Soms zouden eventuele problemen al eerder ondervangen moeten zijn. Wat vraagt dit van de plansoftware, in hoeverre kan die software het parallel wijzigen en besluiten ondersteunen? In deze sessie gaan we in op de problematiek: waar gaat het over en wat zijn de problemen en uitdagingen? En we delen het voortschrijdend inzicht over oplossingsrichtingen.

Doelgroep: Adviesbureaus en softwareleveranciers die gemeenten ondersteunen bij het omgevingsplan

Sessie 3 – 12.00-12.30 – Aansluiten DSO – Leo van der Vlist

Stand van zaken en ontwikkelingen rond aansluiten op het DSO.

Doelgroep: softwareleveranciers

Aanmelden

Aanmelden kan met dit formulier.

Bijzonderheden

De bijeenkomst vindt virtueel plaats.

De volgende leveranciersdag op 23 mei 2023 is vervallen. Er wordt een nieuwe datum gezocht.