1 00:00:05,840 --> 00:00:07,760 Hallo, mijn naam is Simon Handgraaf. 2 00:00:07,880 --> 00:00:11,680 Ik ben adviseur kennisdelen bij het programma Aan de slag met de Omgevingswet. 3 00:00:14,800 --> 00:00:18,120 Ik ga jullie vandaag vertellen over complexe bedrijven... 4 00:00:18,240 --> 00:00:21,680 een korte introductie van wat complexe bedrijven precies zijn... 5 00:00:21,800 --> 00:00:26,360 daarna neem ik jullie mee door de inhoud van de Handreiking Omgevingsvergunning 2.0. 6 00:00:26,480 --> 00:00:30,680 Die bevat 'n beschrijving van de nieuwe elementen die je kunt gebruiken in het nieuwe stelsel... 7 00:00:30,800 --> 00:00:34,320 voor vergunningverlening voor complexe bedrijven. 8 00:00:37,400 --> 00:00:41,080 Complexe bedrijven zijn bedrijven die vallen onder de Richtlijn Industriële Emissies... 9 00:00:41,200 --> 00:00:43,080 of onder de Seveso-richtlijn. 10 00:00:43,200 --> 00:00:46,960 Het kenmerk van complexe bedrijven is dat de provincie het bevoegd gezag is... 11 00:00:47,080 --> 00:00:51,600 voor de vergunning voor de milieubelastende activiteiten, de MBA. 12 00:00:51,720 --> 00:00:55,120 Je kunt ze allemaal vinden, de complexe bedrijven... 13 00:00:55,240 --> 00:01:00,080 onder afdeling 3.3 van het Besluit activiteiten leefomgeving, het Bal. 14 00:01:03,200 --> 00:01:06,640 Een complex bedrijf onderscheidt zich van andere vergunningplichtige bedrijven... 15 00:01:06,760 --> 00:01:10,640 doordat de vergunning ook de milieubelastende activiteiten omvat... 16 00:01:10,760 --> 00:01:12,920 die de hoofdactiviteit ondersteunen. 17 00:01:13,040 --> 00:01:15,400 Bij andere vergunningplichtige bedrijven is dat niet zo. 18 00:01:15,520 --> 00:01:18,680 Daar is de vergunningplicht altijd beperkt tot de hoofdactiviteit... 19 00:01:18,800 --> 00:01:22,760 of misschien nog een kleiner deel van de hoofdactiviteit. 20 00:01:22,880 --> 00:01:26,200 Een tweede verschil tussen complexe bedrijven en andere bedrijven is... 21 00:01:26,320 --> 00:01:32,000 dat de richtingaanwijzer met algemene regels heel beperkt is ingevuld in het Bal. 22 00:01:32,120 --> 00:01:38,080 Alleen de paragrafen met algemene regels die een implementatie zijn van Europese richtlijnen... 23 00:01:38,200 --> 00:01:41,280 zijn aangewezen voor complexe bedrijven. 24 00:01:41,400 --> 00:01:47,000 Let er wel op dat de algemene regels die gelden voor de bedrijfstakoverstijgende activiteiten... 25 00:01:47,120 --> 00:01:51,200 dat zijn de activiteiten die zijn geregeld in afdeling 3.2 van het Bal... 26 00:01:51,320 --> 00:01:54,800 ook van toepassing zijn op complexe bedrijven. 27 00:01:57,880 --> 00:02:02,080 Het ministerie van BZK en het programma Aan de slag met de Omgevingswet... 28 00:02:02,200 --> 00:02:06,320 hebben samen de Handreiking Omgevingsvergunning 2.0 opgesteld. 29 00:02:06,440 --> 00:02:08,480 Het doel van deze handreiking is: 30 00:02:08,600 --> 00:02:11,920 Inzicht bieden in de nieuwe mogelijkheden die de Omgevingswet biedt... 31 00:02:12,040 --> 00:02:15,920 om om te gaan met vergunningen voor complexe bedrijven. 32 00:02:16,040 --> 00:02:19,960 Wat je daarmee kunt bereiken, is dat die vergunningen robuuster kunnen worden gemaakt. 33 00:02:20,080 --> 00:02:23,240 Dat betekent dat er meer flexibiliteit binnen de vergunning zit... 34 00:02:23,360 --> 00:02:26,600 en dat er daarom minder wijzigingen van de vergunning nodig zijn... 35 00:02:26,720 --> 00:02:30,480 als de bedrijfsvoering van een complex bedrijf wijzigt. 36 00:02:30,600 --> 00:02:33,080 De handreiking is geschreven voor complexe bedrijven... 37 00:02:33,200 --> 00:02:36,400 maar hij kan ook worden toegepast voor de niet-complexe bedrijven... 38 00:02:36,520 --> 00:02:40,800 want heel veel elementen in de handreiking, zoals het omgaan met de specifieke zorgplicht... 39 00:02:40,920 --> 00:02:48,640 of met informatieplichten in de vergunning, zijn ook van toepassing op niet-complexe bedrijven. 40 00:02:51,760 --> 00:02:55,760 De specifieke zorgplicht van artikel 2.11 van het Bal geldt altijd. 41 00:02:55,880 --> 00:02:59,200 Dus ook naast de vergunning voor het complexe bedrijf. 42 00:02:59,320 --> 00:03:02,440 Dat betekent dat de voorschriften over 'good housekeeping'... 43 00:03:02,560 --> 00:03:07,560 die je normaliter in de vergunning zou kunnen opnemen, achterwege kunnen blijven. 44 00:03:07,680 --> 00:03:10,880 Als je dat doet, is het wel handig om in de toelichting te beschrijven... 45 00:03:11,000 --> 00:03:15,040 welke rol de specifieke zorgplicht heeft gespeeld bij het maken van de vergunning. 46 00:03:15,160 --> 00:03:19,000 In de toelichting verduidelijk je dan wat jij als bevoegd gezag... 47 00:03:19,120 --> 00:03:23,480 in principe onder de specifieke zorgplicht vindt vallen. 48 00:03:26,600 --> 00:03:31,040 In de vergunning voor een complex bedrijf kun je informatieplichten opnemen. 49 00:03:31,160 --> 00:03:33,840 Als je gebruikmaakt van de mogelijkheid die het nieuwe stelsel biedt... 50 00:03:33,960 --> 00:03:36,080 om robuustere vergunningen te maken... 51 00:03:36,200 --> 00:03:41,200 waarbij wijzigingen in de bedrijfsvoering mogelijk zijn zonder aanpassing van de vergunning... 52 00:03:41,320 --> 00:03:47,120 dan is het wel handig als het bedrijf het bevoegd gezag op de hoogte stelt van dat soort wijzigingen. 53 00:03:47,240 --> 00:03:52,520 Daarvoor kun je dus een informatieplicht als voorschrift in de vergunning opnemen. 54 00:03:52,640 --> 00:03:58,400 Zo'n informatieplicht noem ik liever geen melding, want meldingen horen bij de algemene regels. 55 00:03:58,520 --> 00:04:05,880 In het Bal is ook bepaald dat de meldplichten niet gelden als er een vergunning aan de orde is. 56 00:04:06,000 --> 00:04:10,680 Waar je verder op moet letten, is dat een goedkeuring van aangeleverde informatie... 57 00:04:10,800 --> 00:04:14,760 een besluit kan opleveren, dus wees voorzichtig met dat soort goedkeuringen. 58 00:04:14,880 --> 00:04:20,880 Als je kiest om de goedkeuring in te voeren, zorg er dan voor dat het duidelijk is... 59 00:04:21,000 --> 00:04:26,560 of tegen die goedkeuring bezwaar mogelijk is en of daar beroep tegen openstaat. 60 00:04:29,680 --> 00:04:33,680 Als je in de vergunning voor een complex bedrijf middelvoorschriften opneemt... 61 00:04:33,800 --> 00:04:37,840 dan kun je ook nadenken over het toestaan van gelijkwaardige maatregelen. 62 00:04:37,960 --> 00:04:42,440 Artikel 4.7 van de wet biedt voor algemene regels al de mogelijkheid... 63 00:04:42,560 --> 00:04:45,640 om als er een middelvoorschrift wordt voorgeschreven... 64 00:04:45,760 --> 00:04:48,160 gelijkwaardige maatregelen toe te passen. 65 00:04:48,280 --> 00:04:51,720 Vaak is er dan wel een voorafgaande toestemming vereist. 66 00:04:51,840 --> 00:04:54,800 Ook als je in de vergunning voorschriften opneemt... 67 00:04:54,920 --> 00:04:59,200 middelvoorschriften, verplichte maatregelen, dan kun je nadenken of het mogelijk is... 68 00:04:59,320 --> 00:05:03,920 dat het bedrijf in plaats daarvan een gelijkwaardige maatregel treft. 69 00:05:04,040 --> 00:05:06,200 Als je dat toestaat in de vergunningvoorschriften... 70 00:05:06,320 --> 00:05:09,040 kun je daar ook weer een informatieplicht aan koppelen. 71 00:05:09,160 --> 00:05:14,120 Dat het bevoegd gezag wordt geïnformeerd over het toepassen van een gelijkwaardige maatregel... 72 00:05:14,240 --> 00:05:19,760 of zelfs een instemming, een voorafgaande instemming, met die gelijkwaardige maatregel. 73 00:05:22,880 --> 00:05:24,880 Een nieuw element in het stelsel is... 74 00:05:25,000 --> 00:05:29,680 de verhouding tussen de omgevingsvergunning voor complexe bedrijven en het omgevingsplan. 75 00:05:29,800 --> 00:05:34,520 In het omgevingsplan komen, anders dan in het bestemmingsplan, ook milieuregels te staan. 76 00:05:34,640 --> 00:05:40,640 Het omgevingsplan bevat straks de regels over geluid, geur, trillingen en externe veiligheid. 77 00:05:40,760 --> 00:05:45,240 Bij het maken van een vergunning voor een complex bedrijf moet je daarmee rekening houden. 78 00:05:45,360 --> 00:05:50,640 Het omgevingsplan speelt onder andere een rol bij het bepalen van wat significante verontreiniging is. 79 00:05:50,760 --> 00:05:56,760 Als je een vergunning maakt dan moet je op basis van regels in het omgevingsplan bepalen... 80 00:05:56,880 --> 00:06:00,760 in hoeverre verontreiniging significant kan zijn. 81 00:06:00,880 --> 00:06:06,480 Daarnaast moet je het omgevingsplan hanteren bij het bepalen van de locaties en gebouwen... 82 00:06:06,600 --> 00:06:10,120 die je gebruikt in de toets op externe veiligheid en geluidhinder. 83 00:06:10,240 --> 00:06:14,080 Alleen locaties en gebouwen die in overeenstemming zijn met het omgevingsplan... 84 00:06:14,200 --> 00:06:16,800 worden op die manier getoetst. 85 00:06:16,920 --> 00:06:20,280 Het kan dan voorkomen dat de omgevingsplanregels... 86 00:06:20,400 --> 00:06:24,440 niet helemaal passen bij de milieuregels die je voor het bedrijf zou willen stellen. 87 00:06:24,560 --> 00:06:28,480 Als dat zo is, kun je afwijken van het omgevingsplan met een vergunning. 88 00:06:28,600 --> 00:06:35,160 Dat noemen we dan de vergunning voor de omgevingsplanactiviteit: OPA-vergunning. 89 00:06:38,280 --> 00:06:42,480 In de richtingaanwijzer van het Bal voor complexe bedrijven is spaarzaam omgegaan... 90 00:06:42,600 --> 00:06:47,320 met het aanwijzen van paragrafen met algemene regels voor complexe bedrijven. 91 00:06:47,440 --> 00:06:51,280 Maar er kunnen in hoofdstuk vier van het Bal verschillende paragrafen met regels staan... 92 00:06:51,400 --> 00:06:53,920 die je ook nuttig vindt voor de vergunning. 93 00:06:54,040 --> 00:06:57,560 Dan heb je twee keuzes om die van toepassing te verklaren. 94 00:06:57,680 --> 00:07:01,000 De ene manier is om ze over te schrijven in de vergunning. 95 00:07:01,120 --> 00:07:05,360 Dan maak je dus een letterlijke kopie van de regels van het Bal in de vergunning. 96 00:07:05,480 --> 00:07:09,560 Dat is, kun je zeggen, een statische vorm van verwijzing. 97 00:07:09,680 --> 00:07:15,080 Een tweede optie is om artikelen van het Bal van overeenkomstige toepassing te verklaren. 98 00:07:15,200 --> 00:07:16,960 Dat is een dynamische verwijzing. 99 00:07:17,080 --> 00:07:23,160 Als de artikelen van het Bal wijzigen, dan werkt die wijziging direct door in de vergunning. 100 00:07:23,280 --> 00:07:25,000 Let erop dat als je verwijst... 101 00:07:25,120 --> 00:07:29,920 je dan altijd verwijst naar specifieke artikelen en niet naar hele paragrafen van het Bal. 102 00:07:30,040 --> 00:07:32,760 Want in die paragrafen staat altijd een meldplicht... 103 00:07:32,880 --> 00:07:36,960 en de meldplichten zijn niet van toepassing voor vergunningplichtige situaties. 104 00:07:37,080 --> 00:07:41,040 Daarom is het niet handig om naar een hele paragraaf te verwijzen. 105 00:07:44,160 --> 00:07:49,240 De vergunning voor het complexe bedrijf bevat niet alle voorschriften die voor dat bedrijf gelden. 106 00:07:49,360 --> 00:07:52,960 Naast de vergunning gelden ook nog de algemene rijksregels. 107 00:07:53,080 --> 00:07:57,280 Er zijn niet veel paragrafen met algemene rijksregels aangewezen voor complexe bedrijven... 108 00:07:57,400 --> 00:08:01,000 maar ze zijn er wel, en dat zijn dus voorschriften buiten de vergunning... 109 00:08:01,120 --> 00:08:03,560 waar het bedrijf zich ook aan moet houden. 110 00:08:03,680 --> 00:08:06,920 Daarnaast zullen er regels staan in het omgevingsplan van de gemeente... 111 00:08:07,040 --> 00:08:11,400 de omgevingsverordening van de provincie en in de waterschapsverordening. 112 00:08:11,520 --> 00:08:13,440 Al die regels gelden naast elkaar. 113 00:08:13,560 --> 00:08:18,080 Dan kan het voorkomen dat de regels niet helemaal goed bij elkaar passen. 114 00:08:18,200 --> 00:08:21,680 Er kan sprake zijn van strengere en minder strenge regels... 115 00:08:21,800 --> 00:08:24,560 en in dat geval geldt de strengste regel. 116 00:08:24,680 --> 00:08:28,120 Maar dat is voor het bedrijf niet altijd de meest duidelijke situatie... 117 00:08:28,240 --> 00:08:31,280 dus wellicht wil je dat aanpassen. 118 00:08:31,400 --> 00:08:35,600 Als het gaat om tegenstrijdige regels die in het omgevingsplan staan... 119 00:08:35,720 --> 00:08:37,960 dan kun je daar de vergunning voor gebruiken. 120 00:08:38,080 --> 00:08:41,160 En dan wel de vergunning voor het afwijken van het omgevingsplan... 121 00:08:41,280 --> 00:08:46,000 oftewel de vergunning voor de omgevingsplanactiviteit. 122 00:08:46,120 --> 00:08:49,480 Zo'n vergunning om te kunnen afwijken van regels... 123 00:08:49,600 --> 00:08:52,280 staat niet standaard in de waterschapsverordening... 124 00:08:52,400 --> 00:08:55,680 en ook niet in de omgevingsverordening. Wat je wel kunt hebben... 125 00:08:55,800 --> 00:08:59,880 is dat die verordeningen de mogelijkheid bieden om maatwerkvoorschriften te stellen... 126 00:09:00,000 --> 00:09:03,080 waarmee je de regels kunt aanpassen. Als dat zo is... 127 00:09:03,200 --> 00:09:09,360 dan kun je zo'n maatwerkvoorschrift gebruiken om tegenstrijdige regels op elkaar af te stemmen. 128 00:09:09,480 --> 00:09:15,520 Als die bevoegdheid ontbreekt, dan moet je vragen om aanpassing van de verordening... 129 00:09:15,640 --> 00:09:18,960 zodat de regels alsnog op elkaar aansluiten. 130 00:09:22,040 --> 00:09:27,240 Ik heb jullie verteld over nieuwe elementen in de vergunningverlening onder de omgevingswet. 131 00:09:27,360 --> 00:09:29,400 Daar valt eigenlijk nog veel meer over te vertellen... 132 00:09:29,520 --> 00:09:34,000 maar daarvoor verwijs ik jullie naar de Handreiking omgevingsvergunning 2.0.