1 00:00:04,480 --> 00:00:10,040 Mijn presentatie die ik vandaag aan jullie ga geven, die gaat dus over de kerninstrumenten, 2 00:00:10,040 --> 00:00:12,120 en wat ik zal doen is kort uitleggen: 3 00:00:12,120 --> 00:00:16,360 waar zijn die nu eigenlijk precies voor bedoeld, hoe ondersteunen ze de doelen van de wet, 4 00:00:17,160 --> 00:00:23,160 en met welke instrumenten kun je ook al voor de invoering op januari 2021van start gaan. 5 00:00:24,080 --> 00:00:27,520 Vervolgens ga ik door naar de samenhang van die instrumenten. 6 00:00:27,840 --> 00:00:32,040 En dan niet alleen de samenhang tussen die kerninstrumenten van één overheidslaag, 7 00:00:32,040 --> 00:00:35,960 maar ook tussen de instrumenten van de verschillende overheidslagen. 8 00:00:36,400 --> 00:00:38,960 Want hoe hangen die samen, hoe werken die op elkaar door? 9 00:00:39,840 --> 00:00:42,880 Maar ook, wat betekent dat nou eigenlijk voor het ‘anders werken’? 10 00:00:42,880 --> 00:00:47,720 Welke gevolgen heeft dat nou voor wat eigenlijk je dagelijks doet? 11 00:00:48,400 --> 00:00:50,920 En wat zie je ook straks in het Omgevingsloket? 12 00:00:50,920 --> 00:00:57,480 Want het is belangrijk, dat je je bewust bent van die samenhang omdat het ook echt wel gevolgen gaat hebben. 13 00:01:02,560 --> 00:01:06,240 Onze samenleving, onze maatschappij en de fysieke leefomgeving, 14 00:01:06,240 --> 00:01:11,320 je ziet dat daar ontwikkelingen zich steeds sneller opvolgen, dat die steeds complexer worden. 15 00:01:11,320 --> 00:01:14,240 Dat onze opgaven best wel complex zijn. 16 00:01:14,800 --> 00:01:19,080 En wat je dus ziet in het omgevingsrecht is dat  het allemaal heel erg langzaam 17 00:01:19,080 --> 00:01:23,160 of misschien ook wel heel erg snel met allemaal losse stelsels is gegroeid. 18 00:01:23,440 --> 00:01:28,720 We hadden een probleem met bodem en kregen wettelijk een stelsel rondom bodembescherming. 19 00:01:29,080 --> 00:01:34,600 We hadden blijkbaar een probleem bij onze landsverdediging en we kregen daar een wettelijk stelsel over. 20 00:01:34,600 --> 00:01:40,120 We hebben dus rijkswegen en daar hadden we ook weer aparte regelgeving voor. 21 00:01:42,480 --> 00:01:48,720 In al die stelsels heb je dus wetten, daar worden de hoofdlijnen vastgelegd. 22 00:01:48,720 --> 00:01:52,280 Daaronder heb je besluiten en daaronder hangen dan weer regelingen. 23 00:01:52,280 --> 00:02:01,880 En ik heb hier eigenlijk alleen maar de wetten opgeschreven die voor een deel of helemaal opgaan in de Omgevingswet. 24 00:02:02,200 --> 00:02:05,360 Maar die kleine stipjes pasten niet eens op het vel. 25 00:02:05,360 --> 00:02:11,360 Want dat zijn er nog eens 70 respectievelijk 60, dus er moeten eigenlijk nog 130 kleine stipjes op het vel staan. 26 00:02:12,080 --> 00:02:22,320 En met dit geheel aan allerlei regels proberen we het beschermen en het ontwikkelen van die kwaliteit van de leefomgeving te bedienen. 27 00:02:22,760 --> 00:02:26,840 Je kunt je wel voorstellen dat het heel ingewikkeld is geworden. 28 00:02:27,840 --> 00:02:32,200 En wat doet nou die stelselherziening Omgevingswet? Die harmoniseert dat. 29 00:02:32,440 --> 00:02:41,320 Dus die pakt alles op het gebied van fysieke leefomgeving wat je op wetsniveau kunt regelen samen in de Omgevingswet. 30 00:02:41,440 --> 00:02:46,400 Dat doet ze ook op het niveau van de besluiten en dat doet ze ook op het gebied van de regeling. 31 00:02:47,200 --> 00:02:54,080 In de wet is vooral vastgelegd: wat zijn precies de kaders, welk instrumentarium heeft het wettelijke stelsel, 32 00:02:54,480 --> 00:02:57,160 wat zijn de taken van de verschillende overheden. 33 00:02:57,600 --> 00:03:02,280 Er worden ook al - daar kom ik later op terug - omgevingswaarden aangewezen. 34 00:03:03,040 --> 00:03:11,400 En die normen worden uitgewerkt op besluitniveau en in de regeling tref je vervolgens aan hoe je die normen bijvoorbeeld moet meten. 35 00:03:11,560 --> 00:03:13,880 Dus dat zijn meer de praktische constructies. 36 00:03:13,880 --> 00:03:22,040 En die regeling, dat is een ministeriële regeling, en waarom want meetconstructies veranderen nog wel eens met de tijd. 37 00:03:22,040 --> 00:03:30,840 En dan wil je natuurlijk niet het hele lange proces doorlopen van  Tweede en Eerste kamer; dat wil je een beetje flexibel houden. 38 00:03:31,160 --> 00:03:37,360 En die hele harmonisatieslag, die stelselherziening is één grote harmonisatieslag 39 00:03:37,560 --> 00:03:42,640 waarbij eigenlijk soort bij soort op het juiste wettelijke niveau is gezet. 40 00:03:42,800 --> 00:03:46,480 En dat geheel wordt dus ondersteund door het digitaal stelsel Omgevingswet. 41 00:03:47,480 --> 00:03:52,320 En dat hele stelsel beoogt eigenlijk een tweeledig doel: 42 00:03:52,320 --> 00:04:00,800 dat is aan de ene kant het stimuleren van de ontwikkeling en aan de andere kant het waarborgen van de kwaliteit van de leefomgeving. 43 00:04:01,120 --> 00:04:10,240 En die balans tussen waarborg en beschermen is natuurlijk overal in Nederland anders en dat instrumentarium met het omgevingsplan 44 00:04:10,240 --> 00:04:17,840 als het belangrijkste instrument daarin wordt eigenlijk die afweging onder andere juridisch vormgegeven. 45 00:04:17,840 --> 00:04:20,080 Die vindt hier plaats. 46 00:04:20,600 --> 00:04:26,320 En wat ook belangrijk is, is dat die wet dus gezien die fysieke leefomgeving over de volle breedte gaat. 47 00:04:26,560 --> 00:04:30,480 Dus het gaat niet alleen over ruimtelijke ordening, het gaat over rijkswegen, 48 00:04:30,680 --> 00:04:36,640 het gaat over water, het gaat over milieu, het gaat over lucht of cultuurhistorie. 49 00:04:38,200 --> 00:04:47,120 En om nou die maatschappelijke doelen te bereiken, heeft de wetgever bedacht dat ze zichzelf 4 verbeterdoelen heeft opgelegd. 50 00:04:47,600 --> 00:04:50,800 Dat is namelijk het inzichtelijk krijgen van het omgevingsrecht, 51 00:04:50,800 --> 00:04:57,800 met het idee als iedere burger en bedrijf precies weet aan welke regels die moet voldoen en ze ook makkelijk kan vinden 52 00:04:57,800 --> 00:05:01,040 dan is die misschien ook veel meer genegen om ze op te volgen. 53 00:05:01,640 --> 00:05:06,560 Dus daarmee bereik je dan weer dat beschermen en het ontwikkelen van de kwaliteit van die leefomgeving. 54 00:05:07,080 --> 00:05:14,280 De leefomgeving staat centraal en niet de regel staat centraal. Dus die kwaliteit van die leefomgeving staat centraal. 55 00:05:14,480 --> 00:05:19,560 En die regel is daar dienend aan, die moet dus ook tot doel hebben dat die kwaliteit verbetert. 56 00:05:20,640 --> 00:05:23,680 Er moet ruimte zijn voor lokaal maatwerk. 57 00:05:25,520 --> 00:05:31,080 Sommige problemen kun je niet landelijk oplossen maar moet je juist lokaal oplossen. 58 00:05:31,480 --> 00:05:40,560 Het is soms heel lastig om één regel landelijk te stellen omdat die juist een lokale situatie eigenlijk slecht bedient. 59 00:05:41,200 --> 00:05:43,240 Het voorbeeld van zo'n landelijke regel: 60 00:05:43,240 --> 00:05:49,240 Stel dat je de warmtevracht van lozingen landelijk zou willen regelen voor al het water in Nederland. 61 00:05:49,240 --> 00:05:50,880 Dan kun je wel voorstellen: 62 00:05:51,040 --> 00:05:57,360 dat is de temperatuur van het water dat dan bijvoorbeeld op het IJsselmeer of in een slootje wordt geloodst. 63 00:05:57,800 --> 00:06:05,680 Op het moment dat je er één norm voor stelt op landelijk niveau, dan begrijp je wel dat die voor het IJsselmeer waarschijnlijk veel te licht is. 64 00:06:05,680 --> 00:06:10,240 Want daar kun je waarschijnlijk wel water met een hogere temperatuur lozen. 65 00:06:10,240 --> 00:06:18,640 Terwijl die voor een klein slootje helemaal niet toereikend is want daar wil je juist een lagere temperatuur hebben 66 00:06:18,640 --> 00:06:28,800 omdat je anders in een keer het leven in dat water vernietigt. Dus het is ook zoeken met dat lokale maatwerk. 67 00:06:28,800 --> 00:06:33,600 Dat je dus ook ruimte biedt (decentraal, tenzij) belangrijk uitgangspunt van de wet 68 00:06:33,600 --> 00:06:38,760 aan decentrale overheden om ook de regels te stellen die zij nodig hebben 69 00:06:38,760 --> 00:06:43,360 om de kwaliteit van de leefomgeving te kunnen beschermen en te kunnen ontwikkelen. 70 00:06:43,360 --> 00:06:46,600 En ten slotte ook het idee van dat vierde verbeterdoel, 71 00:06:46,600 --> 00:06:53,560 sneller en beter op het moment dat je een initiatiefnemer sneller duidelijkheid kunt geven of die met zijn initiatief 72 00:06:53,560 --> 00:06:57,920 - waarmee hij bijdraagt aan die maatschappelijke doelen - of die daarmee vooruit kan, 73 00:06:57,920 --> 00:07:04,160 is dat natuurlijk beter want dan zal hij ook genegen zijn om in die leefomgeving te investeren en dat wil je natuurlijk graag.