1 00:00:04,520 --> 00:00:10,160 Daartoe heeft de wetgever zes kerninstrumenten op wetsniveau vastgelegd 2 00:00:10,160 --> 00:00:16,480 En die kerninstrumenten zijn: de omgevingsvisie, het programma, de decentrale regels. 3 00:00:16,480 --> 00:00:20,200 En de decentrale regels bestaan dan eigenlijk uit drie. 4 00:00:20,200 --> 00:00:22,840 Dat is namelijk de waterschapsverordening voor het waterschap, 5 00:00:22,840 --> 00:00:27,240 De omgevingsverordening voor de provincie, En het omgevingsplan voor de gemeente. 6 00:00:27,240 --> 00:00:33,680 De algemene rijksregels zoals die zijn vastgelegd in het Besluit activiteiten leefomgeving en bouwwerken leefomgeving. 7 00:00:33,680 --> 00:00:43,440 De omgevingsvergunning waarmee je dus vooraf toetst of je een initiatief onder voorwaarden kunt toestaan. 8 00:00:43,440 --> 00:00:51,560 En het projectbesluit en het projectbesluit is met name een instrument voor provincie, rijk en waterschap 9 00:00:51,560 --> 00:00:57,600 om bijvoorbeeld een ontwikkeling bijvoorbeeld een rijksweg als je de aanleg van een rijksweg hebt, 10 00:00:57,600 --> 00:01:02,000 om die dan ook mogelijk te maken want die gaat natuurlijk door verschillende gemeentes heen en die wijzigt 11 00:01:02,000 --> 00:01:03,640 ook verschillende omgevingsplannen. 12 00:01:03,640 --> 00:01:07,760 Ik zal ieder instrument even kort toelichten wat daar de belangrijkste kenmerken van zijn. 13 00:01:12,200 --> 00:01:20,320 De omgevingsvisie, belangrijk is dus dat die over die breedte van die fysieke leefomgeving gaat. 14 00:01:20,320 --> 00:01:25,880 Dus je hebt straks niet alleen maar een visie op het gebied van verkeer en een losse visie om het gebied van cultuurhistorie 15 00:01:25,880 --> 00:01:28,000 en nog eentje op het gebied van natuur. 16 00:01:28,000 --> 00:01:34,120 Maar al dat beleid dat je hebt, al die visies die je op dit moment in je gemeente of in je provincie hebt, of op rijksniveau 17 00:01:34,120 --> 00:01:43,160 die gaan straks op in één integrale visie die dus gaat over de hele breedte van de fysieke leefomgeving. 18 00:01:43,160 --> 00:01:54,560 En dat is van belang want dat kennen jullie waarschijnlijk uit je uitvoeringspraktijk 19 00:01:54,560 --> 00:02:01,520 op het moment dat je natuurlijk verschillende ambities naast elkaar zet, waarschijnlijk kunnen die niet altijd samen. 20 00:02:01,520 --> 00:02:09,200 Ik had een voorbeeld van een gemeente in het westen van het land, die had dus een keer in vierkante meters al het beleid uitgerekend dat ze hadden vastgesteld. 21 00:02:09,200 --> 00:02:12,080 En die kwamen tot de conclusie dat het grondoppervlak vier keer zo groot 22 00:02:12,080 --> 00:02:16,440 moest worden want het paste gewoon niet binnen de gemeentegrenzen. 23 00:02:17,120 --> 00:02:22,960 Dus op het moment dat je natuurlijk dat samenhangende beleid in een omgevingsvisie samenbrengt, 24 00:02:22,960 --> 00:02:26,760 dan wordt natuurlijk de kans dat je dus goeie integrale afwegingen maakt natuurlijk 25 00:02:26,760 --> 00:02:30,080 een stuk groter omdat je die keuzes dan naast elkaar ziet staan. 26 00:02:30,080 --> 00:02:34,200 En dan of kiest voor het een of het andere, of tot een compromis komt. 27 00:02:34,200 --> 00:02:38,440 Het gaat in die omgevingsvisie ook over de lange termijn. 28 00:02:38,440 --> 00:02:45,280 Het is dat punt op de horizon, Wat voor kenmerken hebben je gemeenten? 29 00:02:45,280 --> 00:02:49,000 Wat is je ambitie? Wat zijn je maatschappelijke opgaves? 30 00:02:49,000 --> 00:02:52,240 Waar wil je staan op de langere termijn? Waar wil je naartoe werken? 31 00:02:52,240 --> 00:02:54,440 Dus toch die ambitie, dat punt op de horizon. 32 00:02:54,440 --> 00:02:58,520 Het is ook belangrijk dat die omgevingsvisie zelfbindend is. 33 00:02:58,520 --> 00:03:04,520 Een gemeente kan met haar omgevingsvisie niet iets opleggen aan een provincie of aan het rijk. 34 00:03:04,520 --> 00:03:11,360 Of omgekeerd kan het rijk dat ook niet met haar omgevingsvisie, gemeente richting provincie. 35 00:03:11,360 --> 00:03:16,000 Dus die omgevingsvisie is zelfbindend, het zijn je eigen ambities als bestuursorgaan. 36 00:03:16,000 --> 00:03:23,640 En belangrijk ook ten opzichte van bijvoorbeeld de structuurvisie nu is dat het een dynamisch document is dus 37 00:03:23,640 --> 00:03:29,760 met andere woorden, op het moment dat die leefomgeving vraagt om een aanpassing van je koers, 38 00:03:29,760 --> 00:03:32,960 dan pas je ook je omgevingsvisie, je kan hem gewoon aanpassen. 39 00:03:32,960 --> 00:03:41,360 Dus er zit geen actualisatieplicht op dat je na tien jaar verplicht bent om je omgevingsvisie aan te passen. Nee, je past hem aan zodra het nodig is. 40 00:03:41,360 --> 00:03:48,480 En dat is ook een van die dingen waarmee je dus op die dynamische maatschappelijke ontwikkeling 41 00:03:48,480 --> 00:03:53,880 in die fysieke leefomgeving kunt reageren, door het dynamisch te maken. 42 00:03:53,880 --> 00:03:57,480 En die omgevingsvisie is verplicht voor rijk, provincie en gemeente. 43 00:03:57,480 --> 00:04:02,240 En dus niet voor het waterschap, waarom niet? Het Waterschap is een uitvoerend orgaan 44 00:04:02,240 --> 00:04:06,840 en die gaat natuurlijk niet over de breedte van die fysieke leefomgeving, dat gaat alleen over het domein water. 45 00:04:06,840 --> 00:04:11,840 Dat wil trouwens niet zeggen dat een waterschap niet een visie kan hebben op haar uitvoeringstaken, 46 00:04:11,840 --> 00:04:14,400 alleen heet het dan geen omgevingsvisie. 47 00:04:19,160 --> 00:04:26,320 Dan hebben we het volgende document. Als je dus eenmaal hebt bedacht wat jouw punt op de horizon is. 48 00:04:26,320 --> 00:04:31,720 Ja, dan wil je ook uitvoering geven, dan wil je dus gaan bedenken: hoe ga ik mijn visie dan realiseren? 49 00:04:31,720 --> 00:04:37,560 Dat doe je dus in een programma, en dat kan zijn dat je dat programma als onderdeel van je visie maakt, 50 00:04:37,560 --> 00:04:39,720 dus dat je een soort uitvoeringsparagraaf bij je visie maakt. 51 00:04:39,720 --> 00:04:48,280 Maar je kan ook zeggen, en dat is soms handig omdat het misschien anders veel te complex en breed proces wordt, dat je het loskoppelt. 52 00:04:48,280 --> 00:04:52,560 En dat programma, dat kan je themagericht inrichten, op het gebied van groen, 53 00:04:52,560 --> 00:05:01,280 maar je kan ook een gebiedsgericht programma maken waarbij je juist allerlei aspecten van die fysieke leefomgeving in een programma neemt. 54 00:05:01,280 --> 00:05:10,120 En je neemt in dat programma eigenlijk concrete maatregelen op waarmee je aangeeft hoe je die visie eigenlijk wilt bewerkstelligen, 55 00:05:10,120 --> 00:05:11,640 hoe je dat wilt bereiken. 56 00:05:11,640 --> 00:05:19,920 En dat kan dus bijvoorbeeld door te zeggen: nou, ik ga convenanten afsluiten, met allerlei partijen om deze visie mogelijk te maken. 57 00:05:19,920 --> 00:05:23,360 Of ik ga een subsidieregeling in het leven roepen. 58 00:05:23,360 --> 00:05:28,560 Of ik ga concreet de brug die eigenlijk veel te smal is voor de verkeersafwikkeling, die ga ik verbreden. 59 00:05:28,560 --> 00:05:30,480 Het kan ook zo'n concrete maatregel zijn, 60 00:05:30,480 --> 00:05:34,200 dus allerlei typen maatregelen kun je in dat programma opnemen, 61 00:05:34,200 --> 00:05:41,000 dat programma daar heb je een paar soorten van, je hebt verplichte programma's. 62 00:05:41,000 --> 00:05:48,200 Nou, die zijn nu ook al verplicht. Dat is bijvoorbeeld zowel bij provincie als rijk als gemeente: 63 00:05:48,200 --> 00:05:50,960 die hebben allemaal verplichte programma's rondom geluid. 64 00:05:50,960 --> 00:05:53,920 Dat wordt niet veel anders onder de Omgevingswet. 65 00:05:53,920 --> 00:05:56,400 Je hebt ook onverplichte programma's. 66 00:05:56,400 --> 00:06:01,960 Nou, heel veel beleid bijvoorbeeld het gemeentelijke rioleringsplan 67 00:06:01,960 --> 00:06:05,760 dat is bijvoorbeeld straks een voorbeeld van een onverplicht programma. 68 00:06:05,760 --> 00:06:12,240 Dus het rioleringsplan is bijvoorbeeld iets dat straks niet meer verplicht is onder de Omgevingswet daar kun je dus voor kiezen. 69 00:06:12,240 --> 00:06:16,960 Dus heel veel beleid zal voor een deel landen in de omgevingsvisie en voor een deel in het programma. 70 00:06:16,960 --> 00:06:25,040 Maar dan heb je ook nog voorwaardelijke programma's als gevolg van een dreigende overschrijding van de omgevingswaarde. 71 00:06:25,040 --> 00:06:28,360 En dan moet ik even het begrip omgevingswaarde uitleggen. 72 00:06:28,360 --> 00:06:33,400 Want de omgevingswaarde is in de Omgevingswet echt een gedefinieerd begrip, 73 00:06:33,400 --> 00:06:38,720 en dat is een waarde die jij als gemeente, provincie of rijk jezelf oplegt. 74 00:06:38,720 --> 00:06:43,480 Dus dan zeg je bijvoorbeeld: ik wil de groenste gemeente van Nederland worden 75 00:06:43,480 --> 00:06:50,200 en dus wil ik in 2028 ervoor zorgen dat iedere hectare minstens een boom heeft 76 00:06:50,200 --> 00:06:53,120 Bijvoorbeeld he ik noem maar even een omgevingswaarde. 77 00:06:53,120 --> 00:06:57,360 En dat neem je dan op in je omgevingsverordening: dus in je decentrale regels, 78 00:06:57,360 --> 00:07:05,800 je omgevingsplan of in je provinciale verordening of in de omgevingswet uitgewerkt in Besluit kwaliteit leefomgeving. 79 00:07:05,800 --> 00:07:12,600 Daarmee leg je hem vast en dan moet je hem ook meteen vanaf dat moment gaan monitoren want op het moment 80 00:07:12,600 --> 00:07:18,760 dat je die omgevingswaarde dreigt te overschrijden dus je ziet dat het dat het niet gaat lukken met die ene boom op iedere hectare. 81 00:07:18,760 --> 00:07:26,600 Dan moet je dus een programma opstellen waarin je gaat laten zien hoe het je dan wel gaat lukken om je eigen ambitie te realiseren. 82 00:07:26,600 --> 00:07:33,000 Dus het opnemen van omgevingswaarden is iets dat je heel bewust moet doen 83 00:07:33,000 --> 00:07:37,360 en heel bewust over na moet denken of je dat een goed idee vindt. 84 00:07:37,360 --> 00:07:40,640 En ten slotte heb je ook nog een vorm van een programma, 85 00:07:40,640 --> 00:07:44,080 Dat is de programmatische aanpak, en de programmatische aanpak, 86 00:07:44,080 --> 00:07:48,760 Die wijs je als het ware in een omgevingsverordening of in een omgevingsplan aan en dan zeg je: 87 00:07:48,760 --> 00:07:54,480 nou, in dit gebied heb ik die problematiek en daar koppel ik eigenlijk die regels aan. 88 00:07:54,480 --> 00:08:00,160 Dat doe je dus onder andere in een omgevingsplan, dus dat zijn vier typen programma's. 89 00:08:00,160 --> 00:08:08,320 Dat programma, dat mag je ook met meerdere partijen afsluiten, toch? Dat hoeft niet per se binnen je eigen orgaan? 90 00:08:08,320 --> 00:08:16,080 Je mag dat met meerdere partijen inderdaad afsluiten maar je moet natuurlijk wel ergens vaststellen. Ja tenminste, dat is het idee. 91 00:08:16,080 --> 00:08:22,920 En goed van belang is te weten dat bij de eerste twee kerninstrumenten - omgevingsvisie en programma 92 00:08:22,920 --> 00:08:28,480 dat daar dus ook vastgelegd is dat je aan participatie moet doen. 93 00:08:28,480 --> 00:08:35,000 En participatie is iets anders dan inspraak. Participatie is dat je aan het begin van het proces eigenlijk met elkaar gaat bedenken: 94 00:08:35,000 --> 00:08:39,720 ja, wat moet er dan in die omgevingsvisie komen staan en wat moet er in dat programma komen te staan. 95 00:08:39,720 --> 00:08:45,560 En ook al heb je bijvoorbeeld, je noemt het geen programma maar het kent wel alle kenmerken 96 00:08:45,560 --> 00:08:49,480 van een programma dus je blijft het gewoon beleid noemen. 97 00:08:49,480 --> 00:08:58,280 dan moet je je goed realiseren dat het dan wel wordt gezien als een programma en dat die participatieplicht wel van toepassing blijft. 98 00:09:02,520 --> 00:09:09,480 Ik ga eerst nu de algemene rijksregels uitleggen en de omgevingsvergunning en kom dan op de decentrale regels terug. 99 00:09:09,480 --> 00:09:16,480 Omdat die decentrale regels namelijk algemene regels bevatten en vergunningplichten. Dat is de logica daarvan. 100 00:09:16,480 --> 00:09:22,960 Die algemene rijksregels die zich dus bevinden in dat Besluit activiteiten leefomgeving en Bouwwerken leefomgeving. 101 00:09:22,960 --> 00:09:26,440 Die zijn dus rechtstreeks werkend voor burgers en bedrijven. 102 00:09:26,440 --> 00:09:31,680 Dus daar staat gewoon in: nou, als u dit proces wilt verrichten, dan moet u die filter toepassen. 103 00:09:31,680 --> 00:09:38,000 Dat is bijvoorbeeld een vorm van een algemene rijksregel. Of als u dit gebouw wilt bouwen 104 00:09:38,000 --> 00:09:45,120 dan moet het in ieder geval blijven staan en dan moet u aan die en die NEN-norm bij wijze van spreken voldoen 105 00:09:45,120 --> 00:09:47,360 allemaal voorbeelden van regels. 106 00:09:47,360 --> 00:09:54,400 En afhankelijk van de activiteitsoort heeft het rijk dus maatwerkmogelijkheden ingebouwd. 107 00:09:54,400 --> 00:10:00,760 Dus een activiteitsoort, die zie je terug in hoofdstuk 4 en hoofdstuk 5 van de Omgevingswet. 108 00:10:00,760 --> 00:10:07,440 Daar zie je dus dat het rijk per AVB bijvoorbeeld vergunningplichten aanwijst voor bepaalde 109 00:10:07,440 --> 00:10:16,720 activiteitsoorten en dat is dan bijvoorbeeld bouwen of de milieubelastende activiteit of de beperkingengebied activiteit of... Nou, noem maar op. 110 00:10:16,720 --> 00:10:24,640 En het Bal regelt in ieder geval voor de milieubelastende activiteit dat daar generiek maatwerk mogelijk is. 111 00:10:24,640 --> 00:10:29,520 Dus daar kun je als provincie en als gemeente en als waterschap gemotiveerd van afwijken. 112 00:10:29,520 --> 00:10:34,440 De bouwactiviteit, daar zie je dat er eigenlijk heel beperkt maatwerk mogelijk is. 113 00:10:34,440 --> 00:10:42,920 Daar is alleen maatwerk mogelijk voor bijvoorbeeld een strengere EPC- coëfficiënt. 114 00:10:42,920 --> 00:10:53,240 Dat is hoe energiezuinig een gebouw is, de indicator daarvan of bijvoorbeeld de duurzaamheid, of iets echt wel duurzaam is gebouwd. 115 00:10:53,240 --> 00:11:00,440 Daarvoor biedt dan het Besluit bouwwerken leefomgeving ruimte om in een omgevingsplan dat voor een gebied, 116 00:11:00,440 --> 00:11:06,160 die eisen strenger te stellen dan in een besluit is geregeld. 117 00:11:06,160 --> 00:11:13,600 De omgevingsvergunning, ja de kenmerken daarvan zijn dat je dan eigenlijk vooraf als overheid wilt beoordelen 118 00:11:13,600 --> 00:11:17,840 of je een activiteit wilt toestaan en onder welke voorwaarden je die wilt toestaan. 119 00:11:17,840 --> 00:11:25,760 En wanneer is dat aan de orde? Dat is bijvoorbeeld aan de orde als die activiteit een hele grote impact heeft. 120 00:11:25,760 --> 00:11:35,920 Omdat het milieubelastende grote impact heeft die je van tevoren niet in algemene regels kunt vervatten, 121 00:11:35,920 --> 00:11:40,640 dus waarvan je niet kunt zeggen: nou ja, als je maar aan die en die of aan dit en dit en dit voldoet, 122 00:11:40,640 --> 00:11:44,840 dan gaat dat wel goedkomen met die activiteit. Dus je wil hem echt even van tevoren beoordelen. 123 00:11:44,840 --> 00:11:49,280 En het kan ook zo zijn dat Europa dat vereist. 124 00:11:49,280 --> 00:11:59,960 Je moet goed bedenken: bijvoorbeeld als het dus niet doelmatig is om algemene regels te stellen, dan grijp je ook vaak naar een vergunningplicht. 125 00:11:59,960 --> 00:12:03,440 Dus bijvoorbeeld bij het maken van het Besluit activiteiten leefomgeving 126 00:12:03,440 --> 00:12:07,040 kwamen wij erachter dat er vijf champignonkwekerijen in Nederland zijn. 127 00:12:07,040 --> 00:12:13,200 En er is één fabriek die titaandioxide maakt, dat is een stof waarmee je papier wit krijgt. 128 00:12:13,200 --> 00:12:19,400 Voor dat soort activiteiten loont het eigenlijk niet om algemene regels te stellen, 129 00:12:19,400 --> 00:12:24,480 want dat is zo specifiek. Dan kan je veel beter met een vergunningplicht werken. 130 00:12:24,480 --> 00:12:29,720 Dus dat is ook een manier om in de gemeente te kijken van: wat zijn nou activiteiten die heel vaak voorkomen, 131 00:12:29,720 --> 00:12:37,840 en daar wil je eigenlijk graag met algemene regels werken omdat je dan aan de voorkant duidelijkheid geeft aan de initiatiefnemer, aan bedrijven: 132 00:12:37,840 --> 00:12:43,480 als ik dit doe en aan die regels voldoe, dan kan ik het gewoon uitvoeren, die activiteit. 133 00:12:43,480 --> 00:12:47,440 En bij een vergunning moet de initiatiefnemer van dat bedrijf altijd maar even afwachten. 134 00:12:47,440 --> 00:12:54,640 Eén: het duurt wat langer, want er zit een procedure aan vast én hij moet altijd afwachten met welke vergunningvoorschriften hij mee te maken krijgt. 135 00:12:54,640 --> 00:13:04,600 Dus de voorkeur is algemene regels. Maar de omgevingsvergunning is ook een manier om dingen te regelen. 136 00:13:04,600 --> 00:13:11,960 Er zijn dus afhankelijk van de activiteitsoort, zijn er dus maatwerkmogelijkheden opgenomen. 137 00:13:16,600 --> 00:13:23,040 Decentrale regels, nou wat dus het rijk heeft geregeld in dat Besluit activiteiten leefomgeving 138 00:13:23,040 --> 00:13:29,160 en in het Besluit bouwwerken leefomgeving, regel je dus eigenlijk als gemeente in het omgevingsplan, 139 00:13:29,160 --> 00:13:36,280 als waterschap in de waterschapsverordening en als provincie in de omgevingsverordening. 140 00:13:36,280 --> 00:13:43,600 Daar staan dus die algemene regels in, die vergunningplichten die ik net heb toegelicht. Maar daar staan ook de beoordelingsregels in. 141 00:13:43,600 --> 00:13:48,480 Dus op het moment dat je een aanvraag krijgt, dan ga je kijken: kan ik dan de aanvraag 142 00:13:48,480 --> 00:13:53,720 en onder welke voorwaarden verlenen en dat noem je dan beoordelingsregels. 143 00:13:53,720 --> 00:14:00,400 De provinciale verordening die kent nog een bijzonderheid want die heeft net zoals in het Besluit kwaliteit leefomgeving, 144 00:14:00,400 --> 00:14:06,960 dat is een van de andere vier AMvB's, kan die ook nog instructieregels bevatten aan het waterschap, 145 00:14:06,960 --> 00:14:11,880 voor de waterschapsverordening en aan de gemeente voor het omgevingsplan. 146 00:14:11,880 --> 00:14:16,520 En ook hierbij geldt dat dat omgevingsplan en die waterschapsverordening 147 00:14:16,520 --> 00:14:20,760 en die omgevingsverordening, dat dat dus dynamische besluiten zijn. 148 00:14:20,760 --> 00:14:25,880 Dus op het moment dat het nodig is om ze aan te passen, dan pas je ze aan. 149 00:14:25,880 --> 00:14:30,720 Er zit dus geen actualisatieplicht op net zoals nu wel het geval is bij het bestemmingsplan. 150 00:14:30,720 --> 00:14:34,600 Iedere 10 jaar moet je ongeacht of het nodig is moet je hem altijd aanpassen. 151 00:14:34,600 --> 00:14:41,280 Dat is dus straks niet meer het geval, je past hem aan wanneer het nodig is. 152 00:14:41,280 --> 00:14:46,200 Ik zoom nog even in op het omgevingsplan want eigenlijk een van de hele 153 00:14:46,200 --> 00:14:50,080 belangrijke uitgangspunten van de omgevingswet is decentraal tenzij. 154 00:14:50,080 --> 00:14:55,360 Je probeert het eigenlijk op het niveau van de gemeente en het waterschap in eerste instantie te regelen 155 00:14:55,360 --> 00:15:01,680 en eigenlijk als dat niet kan, ga je pas naar provinciale verordening of naar de rijksregels zoeken. 156 00:15:01,680 --> 00:15:04,920 Dat is eigenlijk een heel belangrijk uitgangspunt van de Omgevingswet. 157 00:15:04,920 --> 00:15:10,280 En dat omgevingsplan, dat is echt wel even wat anders dan het bestemmingsplan nu. 158 00:15:10,280 --> 00:15:17,160 Want niet alleen het bestemmingsplan gaat straks op in het omgevingsplan maar ook allerlei verordeningen, 159 00:15:17,160 --> 00:15:22,720 delen van de APV, de kapverordening die betrekking hebben op die fysieke leefomgeving. 160 00:15:22,720 --> 00:15:29,480 En ook voormalige, en voormalig is dan al geschreven alsof het 1 januari 2021 is. 161 00:15:29,480 --> 00:15:36,160 De rijksregels die het rijk op 1 januari 2021 gaat loslaten waarvan ze zegt: nou, 162 00:15:36,160 --> 00:15:42,080 dat gaan we dus voortaan in het omgevingsplan wel of niet regelen en de keuze om dat wel of niet te regelen 163 00:15:42,080 --> 00:15:47,720 is aan de gemeente óf aan het waterschap want het geldt ook voor de waterschapsverordening. 164 00:15:47,720 --> 00:15:53,320 Dus het omgevingsplan gaat niet meer over alleen maar regels met het oog op een goede ruimtelijke ordening. 165 00:15:53,320 --> 00:15:59,240 Dat zijn wat je nu in een bestemmingsplan mag opnemen. Het gaat dus over de volle breedte van de fysieke leefomgeving. 166 00:15:59,240 --> 00:16:04,320 Dus je kunt nu ook milieuregels in het omgevingsplan opnemen, je kunt een actieve verplichting opnemen. 167 00:16:04,320 --> 00:16:14,040 Voor bestaande woongebouwen kun je zeggen: nou, in iedere tuin mag niet meer dat 50% 168 00:16:14,040 --> 00:16:18,080 verharding zich bevinden in verband met de waterproblematiek. 169 00:16:18,080 --> 00:16:23,960 En dan kan je dat dus ook voor bestaande woningen een dergelijke actieve verplichting in je omgevingsplan opnemen. 170 00:16:23,960 --> 00:16:30,880 Dat kan op dit moment niet in een bestemmingsplan, dus het is veel breder dan het huidige bestemmingsplan. 171 00:16:30,880 --> 00:16:41,320 Het heeft ook veel meer een verordenend karakter, hè? Je gaat eigenlijk van een plankaart met regels, ga je veel meer naar activiteiten met regels. 172 00:16:41,320 --> 00:16:45,720 Dus het is met name voor de mensen die vanuit ruimtelijke ordening gewend 173 00:16:45,720 --> 00:16:49,080 zijn om met bestemmingsplannen te werken is het echt een aardverschuiving 174 00:16:49,080 --> 00:16:54,800 De mensen die gewend zijn om vanuit milieu aan regels en verordeningen 175 00:16:54,800 --> 00:16:57,760 te schrijven, die vinden het veel makkelijker om zo te denken. 176 00:16:57,760 --> 00:17:03,160 Ik heb een samengesteld team binnen de VNG met alle bloedgroepen en dat zijn hele leuke discussies 177 00:17:03,160 --> 00:17:08,160 want wat de een dus heel ingewikkeld vindt, is voor de anderen vanzelfsprekend. 178 00:17:08,160 --> 00:17:12,280 Het is ook mogelijk geworden om met open normen te werken. Dus met andere woorden, 179 00:17:12,280 --> 00:17:15,440 je kunt dus zeggen van: nou ja, je kunt dus met beleidsregels werken. 180 00:17:15,440 --> 00:17:20,320 Je kunt dus zeggen van: nou ja, in dit gebied ga ik het nog niet helemaal dichttimmeren 181 00:17:20,320 --> 00:17:28,280 wat hier allemaal mag en daarmee kan je dus ruimte introduceren om op een later moment een afweging te maken. 182 00:17:28,280 --> 00:17:34,960 Fasering is ook mogelijk. Nu moet je in een bestemmingsplan helemaal doorrekenen met onderzoeken 183 00:17:34,960 --> 00:17:40,240 alles wat je mogelijk hebt gemaakt, ook al doet die ontwikkeling zich nooit voor. 184 00:17:40,240 --> 00:17:45,680 Straks kun je gaan faseren. Dus kan je pas die onderzoeken gaan doen als die ontwikkeling 185 00:17:45,680 --> 00:17:50,920 lijkt alsof hij plaats gaat vinden, en geen standaard overgangsrecht. 186 00:17:50,920 --> 00:17:53,960 en geen standaard overgangsrecht. 187 00:17:53,960 --> 00:18:02,360 Dit is dan wat je aantreft op 1 januari 2021, je hebt een bruidsschat met die voormalige rijksregels, 188 00:18:02,360 --> 00:18:07,360 je hebt die bestemmingsplannen en daarnaast heb je een ladekastje met plaatselijke verordening 189 00:18:07,360 --> 00:18:12,720 en naarmate je dus richting 2029 gaat werken ga je dus die plaatselijke verordening 190 00:18:12,720 --> 00:18:17,520 bruidsschat en die bestemmingsplannen opnemen in het omgevingsplan nieuwe stijl.