1 00:00:08,960 --> 00:00:13,240 Al die kerninstrumenten hebben een rol in de beleidscyclus. 2 00:00:13,240 --> 00:00:20,400 Omgevingsvisies waar je dus je punt op de horizon zet, van waar wil ik heen, waarin je je ambitie duidelijk maakt. 3 00:00:21,120 --> 00:00:23,240 Dat zit met name in de beleidsontwikkeling. 4 00:00:23,240 --> 00:00:29,360 In de beleidsdoorwerking, dan moet je denken aan programma’s waarin je die visie gaat uitwerken 5 00:00:29,560 --> 00:00:33,120 maar ook de regels die je in je verwoordingen en opneemt en in je plannen. 6 00:00:33,120 --> 00:00:38,320 De uitvoering: dan ga je echt toetsen aan die algemene regels aan die omgevingsvergunningen, 7 00:00:38,320 --> 00:00:41,920 maar ook die projectbesluiten waarmee je dus inderdaad zegt van: 8 00:00:41,920 --> 00:00:49,560 nou, ik ga hier die rijksweg aanleggen en dwars over al die gemeenten die omgevingsplannen aanpassen. 9 00:00:49,560 --> 00:00:56,240 En wat natuurlijk heel erg belangrijk is: toezicht en handhaving, monitoring en evaluatie. 10 00:00:56,240 --> 00:01:03,720 En ik zeg eigenlijk altijd tegen iedereen van: het lijkt net, meestal begin je met de klok mee, bij een, twee, drie. 11 00:01:03,720 --> 00:01:12,520 Maar eigenlijk moet je beginnen bij negen, tien, elf en twaalf, want we hebben in de meeste gevallen met een bestaande situatie te maken, 12 00:01:12,520 --> 00:01:20,800 waaruit toezicht en handhaving natuurlijk heel veel punten zijn op te pakken waarmee je iets mee moet in je beleid. 13 00:01:20,800 --> 00:01:27,520 En eigenlijk zou je dus eens moeten beginnen met te kijken van: goh, wat gaat er nu eigenlijk goed en wat zou je nou nog anders moeten doen 14 00:01:27,520 --> 00:01:32,680 om te kijken wat je in je omgevingsvisies en in je decentrale regels zou moeten gaan regelen? 15 00:01:37,920 --> 00:01:46,640 Ik heb even een plaatje gemaakt van wat de wettelijke mijlpalen zijn van de implementatie en belangrijk is de NOVI, de POVI en de GOVI. 16 00:01:46,640 --> 00:01:50,680 Dat staat voor de nationale, de provinciale en de gemeentelijke omgevingsvisie. 17 00:01:51,240 --> 00:01:56,120 Nou, die kunnen allemaal voor invoering van de Omgevingswet al worden vastgesteld. 18 00:01:56,120 --> 00:02:02,920 Voor de NOVI en de POVI moet dat ook, maar voor de GOVI heb je nog tot 2024 de tijd. 19 00:02:02,920 --> 00:02:04,920 En dan moet die er ook echt liggen. 20 00:02:04,920 --> 00:02:13,280 Verplichte programma’s is geregeld dat als je nu een programma hebt, dat dat straks ook een programma is in het kader van de Omgevingswet. 21 00:02:14,920 --> 00:02:21,680 Maar op 1 januari 2021, als je besloten hebt om een omgevingswaarde in je decentrale regels op te nemen, 22 00:02:21,680 --> 00:02:23,680 dan moet je die ook wel gaan monitoren, 23 00:02:23,680 --> 00:02:28,760 dus dan moet je wel in staat zijn ook om te monitoren en een verplicht programma op te stellen, 24 00:02:28,760 --> 00:02:34,080 voorwaardelijk programma op te stellen op het moment dat die dreigende overschrijding zich voor doet. 25 00:02:34,080 --> 00:02:40,080 De omgevingsverordening die moet zijn vastgesteld van de provincie voor 1 januari 2021. 26 00:02:40,080 --> 00:02:46,400 Waterschapsverordening kan, maar hoeft niet die hebben nog tot 1 januari 2023 de tijd. 27 00:02:47,120 --> 00:02:58,640 Het omgevingsplan, daarvan kan je de vaststellingsprocedure pas starten op 1 januari 2021, maar ik heb net dat transitieplaatje laten zien. 28 00:02:58,640 --> 00:03:08,640 Het is natuurlijk op 1 januari 2021 krijg je dus een aanvraag van iets wat misschien niet past in die verzameling 29 00:03:08,640 --> 00:03:12,400 van bestemmingsplannen etcetera die je dan op dat moment hebt. 30 00:03:12,400 --> 00:03:18,160 En dan moet je dus wel gaan beoordelen, dus je moet wel voorbereid zijn op het in afwijking 31 00:03:18,160 --> 00:03:23,680 van dat omgevingsplan een vergunning te kunnen verlenen of je omgevingsplan aan te passen. 32 00:03:23,680 --> 00:03:30,080 Dus de voorbereiding met het opruimen van je lokale verordening, van wat wil ik nog handhaven en wat niet, die start natuurlijk 33 00:03:30,080 --> 00:03:32,040 nou ja, daar moet je eigenlijk al lang mee begonnen zijn. 34 00:03:33,120 --> 00:03:40,680 De algemene rijksregels, als je nieuwe activiteiten hebt dan moeten die ook aan die nieuwe systematiek van de algemene rijksregels voldoen. 35 00:03:40,680 --> 00:03:50,240 Omgevingsvergunningen, daar moet je echt op 1 januari 2021 een nieuwe aanvraag moet je conform nieuwe systematiek kunnen verlenen 36 00:03:50,240 --> 00:03:55,520 en het projectbesluit gaat ook in vanaf 1 januari 2021. 37 00:03:55,520 --> 00:04:05,960 En hieruit blijkt dus dat je dus het bijzondere van deze hele wetgevingsoperatie is dat je aan de ene kant nog bezig bent om de wetgeving te maken 38 00:04:05,960 --> 00:04:09,680 en aan de andere kant hem eigenlijk ook al aan het implementeren bent. 39 00:04:15,320 --> 00:04:18,720 Wat ik heb willen uitleggen in mijn voorgaande verhaal: 40 00:04:18,720 --> 00:04:24,480 Is dat het behalen van die verbeterdoelen mede afhankelijk is van de wijze waarop de kerninstrumenten 41 00:04:24,480 --> 00:04:27,320 binnen de verschillende overheidslagen worden vormgegeven. 42 00:04:27,320 --> 00:04:34,520 Want op het moment dat je dus in je omgevingsplan aandacht besteedt aan het makkelijk vinden van de regels, 43 00:04:34,520 --> 00:04:38,280 draag je bij aan het verbeterdoel inzichtelijkheid. 44 00:04:38,280 --> 00:04:40,600 Op het moment dat je je in je provinciale verordening 45 00:04:40,600 --> 00:04:46,280 maatwerkmogelijkheden opneemt voor de algemene regels die je daarin probeert te regelen, 46 00:04:47,120 --> 00:04:52,920 bied je dus ruimte voor lokaal maatwerk, dus de manier waarop de implementatie plaatsvindt 47 00:04:52,920 --> 00:04:56,360 gaat ook nog bijdragen aan die verbeterdoelen. 48 00:05:01,240 --> 00:05:04,880 Iedere kerninstrument binnen die beleidscyclus, die hangt dus samen. 49 00:05:05,120 --> 00:05:14,600 Dat is dus alleen al binnen één overheidsorgaan en ik ga straks laten zien hoe dat ten opzichte van elkaar ook samenhangt. 50 00:05:15,000 --> 00:05:21,840 En sommige kerninstrumenten dat is het belang van het vorige plaatje kunnen dus al voor invoering worden vastgesteld. 51 00:05:23,520 --> 00:05:31,640 Ik heb in een paar plaatjes proberen te verbeelden hoe dat kerninstrumentarium van die verschillende overheidslagen, 52 00:05:31,640 --> 00:05:33,440 hoe dat nou eigenlijk samenhangt. 53 00:05:33,440 --> 00:05:39,200 En daarbij vanwege het uitgangspunt decentraal tenzij heb ik op de middenas de gemeente 54 00:05:39,200 --> 00:05:43,640 en het waterschap gezet en links en rechts ervan rijk en provincie. 55 00:05:43,640 --> 00:05:49,760 En dan zie je dus dat die omgevingsvisie heb ik even roodgekleurd want je ziet dat hij dus niet verplicht is voor het waterschap 56 00:05:49,760 --> 00:05:58,040 en omgekeerd het projectbesluit is met name van toepassing voor provincie waterschap en rijk en daarom komt hij niet voor in de cirkel van de gemeente. 57 00:05:58,040 --> 00:06:05,160 En ik ga nu aan de hand van dit plaatje laten zien hoe die verschillende instrumenten met elkaar samenhangen. 58 00:06:07,080 --> 00:06:12,200 En dan is het eerste plaatje gaat dan over de omgevingsvisie, het vrijwillige programma, 59 00:06:12,200 --> 00:06:16,560 het omgevingsplan, de omgevingsverordening en de waterschapverordening. 60 00:06:17,360 --> 00:06:21,400 En dan zie je dat niet voor niets dat omgevingsplan echt in het midden zit. 61 00:06:21,400 --> 00:06:26,600 Dat is echt, dat kun je wel zeggen, het belangrijkste instrument van die hele implementatie. 62 00:06:27,520 --> 00:06:32,840 En daar komen ook alle pijlen grijpen daarop aan, dat blijkt ook uit dit plaatje. 63 00:06:32,840 --> 00:06:37,200 Want dat omgevingsplan wordt dus echt vanuit verschillende kanten aangestuurd. 64 00:06:37,200 --> 00:06:44,120 Als je kijkt naar de cyclus van de gemeente, dan is dat verhaal van: je zet je punt op de horizon in de omgevingsvisie, 65 00:06:44,120 --> 00:06:48,440 je gaat eventueel kijken (daarom is het een stippenlijn) of je dat in een programma gaat uitwerken. 66 00:06:48,440 --> 00:06:52,120 En vervolgens als je dat gedaan hebt, kijk je wat je nog in je omgevingsplan wilt regelen, 67 00:06:52,120 --> 00:06:54,720 dat is alleen binnen de gemeente zelf. 68 00:06:54,720 --> 00:07:01,840 Maar dat omgevingsplan krijgt ook te maken met instructies die vastliggen in de rijksregels in het Besluit kwaliteit leefomgeving. 69 00:07:01,840 --> 00:07:06,360 Die krijgt ook te maken met, instructieregels van de provenciale verordening. 70 00:07:06,560 --> 00:07:11,640 En die heeft ook te maken met de waterschapsverordening. 71 00:07:12,120 --> 00:07:16,280 En die relatie, daar wil ik eventjes op inzoomen, hoe werkt dat dan? 72 00:07:16,280 --> 00:07:19,040 Kijk jij als gemeente, sorry 73 00:07:19,040 --> 00:07:27,480 Als jij als waterschap ruimte in je waterschapsverordening biedt om het hemelwater te loodsen op regionale oppervlaktewater, 74 00:07:27,480 --> 00:07:28,880 dus op het slootje, 75 00:07:28,880 --> 00:07:35,240 Dan hoef jij als gemeente in je omgevingsplan niet te regelen dat het hemelwater op het riool wordt geloosd. 76 00:07:36,080 --> 00:07:45,400 Omgekeerd, als jij bepaalde activiteiten reguleert in je omgevingsplan, dan kan het zo wel eens zijn dat het waterschap daar regels wil stellen 77 00:07:45,400 --> 00:07:49,680 aan lozen van allerlei stoffen, in haar waterschapsverordening. 78 00:07:50,360 --> 00:07:56,680 Dus ik zeg altijd: dat omgevingsplan en die waterschapsverordening zijn eigenlijk een soort broertje en zusje van elkaar, 79 00:07:56,680 --> 00:07:59,880 die moet je eigenlijk heel gelijk laten optrekken. 80 00:08:01,080 --> 00:08:04,880 Die cyclus van visie, programma en omgevingsplan, die kent het rijk ook. 81 00:08:04,880 --> 00:08:12,200 De omgevingsvisie van het rijk, programma rondom de MIRT bijvoorbeeld rijkssnelwegen wat er allemaal verbreed moet worden 82 00:08:12,200 --> 00:08:14,480 of nog nieuwe verbindingen moeten worden aangelegd. 83 00:08:14,480 --> 00:08:25,040 En de Omgevingswet en de besluiten zelf, dat geldt ook voor de provincie en het waterschap die dus geen omgevingsvisie heeft 84 00:08:25,040 --> 00:08:28,680 die kan nog boven haar waterschapsverordening een programma hebben. 85 00:08:28,680 --> 00:08:34,480 En die instructieregels van het Besluit kwaliteit leefomgeving en in die provinciale verordening, 86 00:08:34,480 --> 00:08:37,000 die sturen dus ook de waterschapsverordening aan. 87 00:08:37,600 --> 00:08:45,840 En het voorbeeld van een instructieregel is bijvoorbeeld: hou met het toebedelen van de functie wonen in je omgevingsplan 88 00:08:45,840 --> 00:08:50,080 rekening dat de belasting op de gevel niet meer mag zijn dan huppelepup. 89 00:08:50,560 --> 00:08:53,720 Dat is dan bijvoorbeeld een vorm van een instructieregel. 90 00:08:53,720 --> 00:09:01,120 Of bijvoorbeeld een instructieregel van de provincie als gevolg van de molenbiotoop: 91 00:09:01,440 --> 00:09:05,600 Dat je met het bepaalde rekening moet houden in je omgevingsplan 92 00:09:05,600 --> 00:09:08,960 met het feit dat er bijvoorbeeld een molen is die nog moet draaien. 93 00:09:11,960 --> 00:09:14,160 Dat ging over de onverplichte programma’s. 94 00:09:14,160 --> 00:09:21,880 Bij de verplichte programma’s, daar zie je dat de Omgevingswet, dus dat is op wetsniveau, al bepaalt welke verplichte programma’s er zijn. 95 00:09:23,160 --> 00:09:28,800 En de wet schrijft ook voor, dat zijn die paarse pijlen naar gemeente, provincie en waterschap, 96 00:09:28,800 --> 00:09:34,000 dat er dus verplichte programma’s zijn bij de gemeente bij de provincie en het waterschap. 97 00:09:34,240 --> 00:09:40,840 En dat het waterbeheerprogramma, dat is de groene pijl van het waterschap, 98 00:09:40,840 --> 00:09:46,520 dat die dus rekening moet houden met het regionaal waterbeheerprogramma van de provincie. 99 00:09:46,520 --> 00:09:55,160 Die verplichting is er overigens nu ook al in de regelgeving, maar die samenhang is hier nog een keer op dit schema verbeeldt. 100 00:09:57,680 --> 00:10:03,040 De samenhang tussen de omgevingswaarde, dat voorwaardelijke programma is als volgt: 101 00:10:03,440 --> 00:10:08,640 Daarvan zie je dus dat de gemeente kan een omgevingswaarde stellen, de provincie en het rijk ook. 102 00:10:12,160 --> 00:10:19,200 Op het moment dat die omgevingswaarde wordt gesteld, dan moet er dus een programma worden opgesteld 103 00:10:19,200 --> 00:10:21,840 om te voorkomen dat die waarde wordt overschreden. 104 00:10:22,200 --> 00:10:25,520 En wat is er nu op wetsniveau geregeld? 105 00:10:25,520 --> 00:10:31,680 Dat dat in principe de gemeente is of het waterschap tenzij anders is aangegeven. 106 00:10:31,680 --> 00:10:41,080 Dus als de provincie in haar omgevingsverordening niet regelt dat zij zelf maatregelen gaan nemen, dan is het dus in principe het waterschap 107 00:10:41,080 --> 00:10:46,000 of de gemeente die maatregelen moeten nemen om die omgevingswaarde te behalen. 108 00:10:46,000 --> 00:10:47,800 Dat is even belangrijk om te weten. 109 00:10:47,800 --> 00:10:49,520 Ja, ik ga door 110 00:10:49,520 --> 00:10:58,360 Ik had het al in mijn presentatie over het feit dat het rijk ook een aantal activiteiten niet langer regelt, dus met andere woorden: 111 00:10:58,360 --> 00:11:05,480 in het Bal is bijvoorbeeld ten aanzien van de milieubelastende activiteit, links in het schema aangegeven, wat het rijk nog wel regelt 112 00:11:05,480 --> 00:11:07,840 en rechts wat het niet meer gaat regelen. 113 00:11:07,840 --> 00:11:14,600 Nu regelt bijvoorbeeld het Bal dat er een vetafscheider moet zijn bij de horeca, dus zo’n regel komt te vervallen. 114 00:11:14,600 --> 00:11:23,560 Of dat er lichthinder van sportvelden, dat bijvoorbeeld de lichten op het sportveld om 7 uur 's ochtends aan mogen en om 11 uur 's avonds uit. 115 00:11:23,560 --> 00:11:29,160 Dat zijn allemaal regels, die gaat het rijk niet meer regelen, die zitten dus in die bruidsschat waar ik het eerder over had. 116 00:11:30,880 --> 00:11:34,640 Dat is dus voortaan aan de gemeente om te bedenken wat ze met die regels wil gaan doen. 117 00:11:35,760 --> 00:11:40,880 En dat is dan het volgende schema. Weer de bollen. 118 00:11:41,520 --> 00:11:49,040 Dan zie je dus, dat in eerste instantie voor die activiteiten die het rijk dus loslaat, daar staat het aan andere overheden vrij 119 00:11:49,040 --> 00:11:52,280 om überhaupt te bedenken of ze er regels voor willen stellen 120 00:11:52,280 --> 00:12:00,520 Maar daarnaast is het ook zo dat in een Besluit activiteiten leefomgeving, ik sprak er al even eerder over, dat daar maatwerkmogelijkheden zijn. 121 00:12:00,520 --> 00:12:08,520 Dus dat je van de regels voor de milieubelastende activiteit, dat je daar gemotiveerd vanaf kan wijken in je omgevingsplan, 122 00:12:08,520 --> 00:12:12,120 je provinciale, je omgevingsverordening of in je waterschapverordening. 123 00:12:14,160 --> 00:12:17,200 En dat verbeelden dus die pijlen, dat je dus die ruimte kan bieden. 124 00:12:17,200 --> 00:12:22,040 En wat dus heel belangrijk is aan dit plaatje, is die omgevingsverordeningen zijn allemaal in de maak. 125 00:12:22,440 --> 00:12:25,040 En als je nou in het bolletje gemeente of waterschap zit. 126 00:12:25,040 --> 00:12:31,800 Als jij dus ook weer dat lokale maatwerk als je dat nodig hebt om bepaalde dingen te kunnen regelen 127 00:12:31,800 --> 00:12:38,280 dan moet je dus zorgen dat je in die omgevingsverordening dat daar dus maatwerkmogelijkheden zijn opgenomen, 128 00:12:38,280 --> 00:12:44,320 zodat je dus die regels kunt verstrengen of kunt versoepelen. Want als de omgevingsverordening dat niet regelt 129 00:12:44,640 --> 00:12:49,080 dan heb je die mogelijkheden niet in je eigen instrumentarium. 130 00:12:51,200 --> 00:12:59,360 Het projectbesluit, dat is eigenlijk als volgt: dat was dat projectbesluit wat je nodig hebt, wat nu Tracébesluit is, 131 00:12:59,360 --> 00:13:06,120 om bijvoorbeeld een rijksweg aan te leggen of een 380 Kv elektriciteitsnet of een windmolenpark, 132 00:13:06,120 --> 00:13:12,120 is ook een voorbeeld wat je met een projectbesluit kan doen, complexe publieke projecten. 133 00:13:13,200 --> 00:13:18,800 Dat is dus als het ware, die veranderen dus in een keer het omgevingsplan. 134 00:13:18,800 --> 00:13:25,680 Dus met andere woorden, dan is het zo dat het waterschap als het ware dat stukje omgevingsplan van de gemeente aanpast, 135 00:13:25,680 --> 00:13:27,720 of het rijk of de provincie. 136 00:13:30,320 --> 00:13:39,360 Wat nog even van belang is dat in dat allereerste beeld wat ik liet zien van het wettelijke stelsel wat ondersteund werd 137 00:13:39,360 --> 00:13:47,840 door het Digitale Stelsel Omgevingswet, is dat dus die regels straks allemaal zichtbaar worden in het omgevingsloket. 138 00:13:47,920 --> 00:13:55,240 Dus straks is er een burger en bedrijf en die gaat op het moment dat die wil zien van 'goh, welke regels gelden hier 139 00:13:55,240 --> 00:13:58,640 gaat hij naar het omgevingsloket en dan gaat hij zich oriënteren op de kaart. 140 00:13:59,080 --> 00:14:06,880 Hij kan ook de weg kiezen, dat hij gewoon per besluit wilt zien van 'wat regelt dit besluit,' en dan gaat hij naar overheid.nl. 141 00:14:07,200 --> 00:14:14,120 En dat is de Landelijke voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen. Dat omgevingsloket maakt onderdeel van de Landelijke Voorzieningen, 142 00:14:14,120 --> 00:14:17,000 Digitale Stelstel Landelijke Voorzieningen uit. 143 00:14:18,080 --> 00:14:22,120 En op het moment dat je dus straks die decentrale regels hebt gemaakt. 144 00:14:22,120 --> 00:14:30,800 En ik heb nu de bollen even wat anders gegroepeerd, dan heb je dus de provincie met haar provinciale verordening die gemaakt wordt in een plansysteem. 145 00:14:31,240 --> 00:14:35,800 Die gaat dat uploaden in die Landelijke Voorziening, Bekendmaken en Beschikbaar stellen 146 00:14:35,800 --> 00:14:39,480 die het op haar beurt weer doorgeeft aan de Landelijke Voorziening Digitaal Stelsel. 147 00:14:40,240 --> 00:14:44,720 En dan worden dus voor die burger en bedrijf die regels op de kaart zichtbaar. 148 00:14:45,200 --> 00:14:51,080 De gemeente gaat dat dus ook doen voor haar omgevingsplan, waterschap voor haar waterschapsverordening 149 00:14:51,080 --> 00:14:53,200 en het rijk voor haar eigen planregels. 150 00:14:54,040 --> 00:15:02,240 Wat er dus gaat gebeuren, is dat je in die Landelijke Voorziening gaat zien, in hoe verre de regionale afstemming goed is gelukt. 151 00:15:02,240 --> 00:15:09,720 Want je ziet dus die regels die misschien op één locatie voor zowel rijk, provincie, gemeente als waterschap van toepassing zijn, 152 00:15:09,720 --> 00:15:18,400 zie je dus naast elkaar en op het moment dat die niet goed zijn afgestemd, ga je ook zien dat ze niet goed zijn afgestemd. 153 00:15:19,640 --> 00:15:23,840 Dus daarom heb ik dit nog even laten zien, omdat mijn betoog is, 154 00:15:23,840 --> 00:15:30,360 dat uit die samenhang van die kerninstrumenten, die regionale samenwerking en dat afstemmen, 155 00:15:30,360 --> 00:15:33,160 dat het ook zo ongelooflijk belangrijk is. 156 00:15:35,080 --> 00:15:37,240 Als je dan naar de samenvatting kijkt. 157 00:15:37,960 --> 00:15:43,040 Ik had het al over die regionale samenwerking maar ook die participatie, die zowel bij 158 00:15:43,040 --> 00:15:49,880 de decentrale regels als die omgevingsvisie in dat programma verplicht zijn, 159 00:15:50,080 --> 00:15:54,400 die noopt dat die regionale samenwerking plaatsvindt 160 00:15:54,400 --> 00:16:01,720 om ook dat verbeterdoel, die snellere en betere besluitvorming en die meer samenhangende benadering 161 00:16:01,720 --> 00:16:05,640 om daar nog verder in te komen als één overheid zijnde. 162 00:16:05,640 --> 00:16:10,160 Dat mogelijkheden voor maatwerk, dat is ook een belangrijke notie die ik mee wil geven: 163 00:16:10,160 --> 00:16:13,280 die regel je dus in het instrumentarium van de ander. 164 00:16:13,440 --> 00:16:18,240 Je moet hem ook voor jezelf regelen en het omgevingsplan, anders kan je nooit meer een maatwerkvoorschrift opleggen. 165 00:16:18,520 --> 00:16:27,880 Maar belangrijk is, om in dit proces van implementatie, vooral om mee te kijken met je medeoverheidslagen, om te kijken wat die aan het doen zijn. 166 00:16:29,280 --> 00:16:36,360 En dat zit hem in de bandbreedte van de normen en instructieregels maar ook in de formuleringen in de instructieregels 167 00:16:36,360 --> 00:16:39,560 en in de maatwerkmogelijkheden van de algemene regels. 168 00:16:39,600 --> 00:16:46,000 En ten slotte, in hoeverre dat dus is gelukt om die afstemming met elkaar te vinden in die decentrale regels. 169 00:16:46,440 --> 00:16:54,640 Dat ga je dus op termijn zien in het Digitaal Stelsel Omgevingswet, als al die omgevingsbesluiten 170 00:16:54,640 --> 00:16:58,160 zoals het omgevingsplan en de provinciale verordening zijn geüpload. 171 00:16:58,200 --> 00:17:00,920 Dan worden die regels naast elkaar zichtbaar. 172 00:17:03,200 --> 00:17:10,440 Daarmee ben ik aan het einde gekomen van mijn presentatie. -Zijn er nog vragen? 173 00:17:12,800 --> 00:17:21,680 Anders werken? Je kondigt dat in mijn perceptie heel kort aan, kun je daar nog iets meer over vertellen? 174 00:17:21,680 --> 00:17:27,840 Dat anders werken, als je kijkt naar wat anders werken is, dan zijn dat een paar dingen. 175 00:17:28,000 --> 00:17:36,240 Dat is die integrale benadering, integraal werken, het gaat altijd over 'ja mits, nee tenzij' 176 00:17:36,240 --> 00:17:42,920 Dat is een soort positieve grondhouding waarin je kijkt 'hoe kan ik nu een initiatief mogelijk maken of onder welke voorwaarden? 177 00:17:42,920 --> 00:17:54,120 Het gaat over de bestuurlijke afwegingsruimte of lokaal maatwerk, dus dat je de ruimte hebt om de juiste regel op het juiste schaalniveau te stellen, 178 00:17:54,120 --> 00:18:00,200 Het gaat over regionale samenwerking, en over die samenhangende benadering. 179 00:18:00,200 --> 00:18:02,760 En wat ik heb proberen te doen. 180 00:18:10,800 --> 00:18:15,400 Ik ga even naar dit eerste plaatje terug. 181 00:18:16,120 --> 00:18:22,160 Als je dit plaatje ziet en je ziet hoe het met elkaar samenhangt, dan zie je dus dat regionale samenwerking 182 00:18:22,160 --> 00:18:25,800 je zult nergens zien in de wet regionale samenwerking is voorgeschreven. 183 00:18:25,800 --> 00:18:30,280 Maar in de wet staat wel dat je met elkaars taken en bevoegdheden moet rekeninghouden. 184 00:18:30,280 --> 00:18:33,560 Dus daar volgt als het ware die regionale samenwerking uit. 185 00:18:33,560 --> 00:18:37,080 Alhoewel die niet als een wettelijke verplichting is opgenomen. 186 00:18:37,080 --> 00:18:44,000 Participatie wel, dan zegt de wet ‘participatie is verplicht’ maar de wet zegt niet hoe je dat moet doen. 187 00:18:44,280 --> 00:18:46,040 Dus je kunt dat op allerlei manieren invullen. 188 00:18:46,960 --> 00:18:54,360 Dat 'ja mits, nee tenzij', dat is dus inderdaad van dat je eigenlijk nagaat dat je alleen maar 189 00:18:54,360 --> 00:18:59,280 datgene regelt, omdat je ruimte laat voor ontwikkeling. Dus dat je het niet helemaal dicht regelt. 190 00:18:59,400 --> 00:19:01,360 Moet je dat dan voor elk gebied doen? 191 00:19:01,360 --> 00:19:08,160 Nee, want waarschijnlijk in een heel historisch stadsgezicht ga je toch heel andere regels stellen 192 00:19:08,160 --> 00:19:13,040 dan in een maagdelijk weiland waarvan je eigenlijk nog niet goed weet welke kant het op moet. 193 00:19:13,560 --> 00:19:16,760 Dus heel gebiedsgericht ga je daarnaar kijken. 194 00:19:18,000 --> 00:19:27,080 Dan heb je die samenhangende benadering die zit hem in dit plaatje heel erg in afstemming van juridische regels. 195 00:19:27,840 --> 00:19:32,280 Je ziet ook in dit plaatje dat die omgevingsvisies niet op elkaar doorwerken in juridische zin. 196 00:19:32,960 --> 00:19:41,280 Maar ja, het kan natuurlijk niet zijn als wij als één overheid moeten optreden dat die visies niet iets met elkaar doen, niet op elkaar reageren, 197 00:19:41,280 --> 00:19:42,640 of daar invulling aan geven. 198 00:19:42,640 --> 00:19:49,880 Je wilt ook een samenhangend geheel van de GOVI, POVI en de NOVI hebben, dat die op elkaar reageren. 199 00:19:50,640 --> 00:19:58,880 Dus eigenlijk wat ik heb proberen uit te leggen dat als gevolg van die samenhang, 200 00:19:59,080 --> 00:20:05,200 dat je niet ontkomt aan anders werken zonder dat het juridisch of wettelijk is voorgeschreven.