1 00:00:09,200 --> 00:00:15,520 Goedemorgen allemaal. Welkom op deze sessie Omgevingswet in vogelvlucht 2 00:00:15,520 --> 00:00:17,240 Ik ben Edwin Voogd 3 00:00:17,240 --> 00:00:24,240 ik ben werkzaam voor het programma Aan de slag met de Omgevingswet, vanuit Rijkswaterstaat gedetacheerd 4 00:00:24,240 --> 00:00:28,240 Mijn collega Anjalie zal zich straks ook even voorstellen aan jullie. 5 00:00:28,240 --> 00:00:29,440 Of wil je het gelijk maar doen? Zal ik het meteen doen? 6 00:00:29,440 --> 00:00:30,560 Doe gelijk maar. 7 00:00:30,560 --> 00:00:34,000 Goedemorgen, mijn naam is Anjalie Kishoen-Misier. 8 00:00:36,120 --> 00:00:38,000 Als je het ziet staan is het iets minder moeilijk. 9 00:00:40,000 --> 00:00:44,640 En ik werk ook voor Aan de slag met de Omgevingswet. 10 00:00:45,240 --> 00:00:48,120 Twee dingen: ik doe én invoering, zeg maar, 11 00:00:48,120 --> 00:00:52,880 Informatiepunten Omgevingswet, waar mijn collega vandaan komt én ik ben raakvlakmanager. 12 00:00:52,880 --> 00:01:01,560 Wat eigenlijk betekent dat ik kijk wat er in de DSO gebouwd wordt en wat er in de wet landt dat en dat ook in DSO gebouwd wordt. 13 00:01:01,560 --> 00:01:02,560 Dus dat is eigenlijk wat ik doe. 14 00:01:03,840 --> 00:01:08,160 En ik kom jullie vandaag meenemen in de wondere wereld van DSO. Zo’n stukje. 15 00:01:10,240 --> 00:01:15,080 Ons programma ziet er als volgt uit: we hebben heel kort even een inleiding met de doelstelling van de wet. 16 00:01:15,080 --> 00:01:19,560 Vervolgens gaan we kijken naar drie onderdelen van het stelsel: de wet zelf, 17 00:01:21,360 --> 00:01:28,680 het stukje anders werken en een stukje digitaal stelsel waarbij Anjalie mij gelukkig komt helpen, 18 00:01:28,680 --> 00:01:30,840 want dat is niet mijn specialiteit. 19 00:01:33,320 --> 00:01:39,400 Als er vragen tussendoor zijn, dan kan dat. Ik wil met jullie starten. 20 00:01:41,120 --> 00:01:44,240 Nou, dit heb ik verteld aan jullie. Drie onderdelen: de wet, anders werken, 21 00:01:44,240 --> 00:01:48,720 digitale opgave en even kort de inleiding, het doel van de Omgevingswet, 22 00:01:48,720 --> 00:01:51,360 één samenhangende wet over de fysieke leefomgeving. 23 00:01:51,600 --> 00:01:55,320 Dit staat in een van de eerste artikelen van de Omgevingswet, 1.2. 24 00:01:56,080 --> 00:02:02,040 En de radartjes die geven eigenlijk aan dat alle onderdelen samenhangen, 25 00:02:02,040 --> 00:02:08,360 waar wij nu in het huidige stelsel, best toch wel eens onderdelen, dat juist of dat ze sectoraal zijn georganiseerd, 26 00:02:08,360 --> 00:02:10,320 bijvoorbeeld water en watersystemen. 27 00:02:10,800 --> 00:02:13,880 Natuur en milieu, die zijn op dit moment sectoraal georganiseerd. 28 00:02:13,880 --> 00:02:19,160 Nou, de wet probeert daar één samenhangende benadering in te kiezen. 29 00:02:21,320 --> 00:02:26,560 De doelstellingen van de wet, het zijn er een viertal. 30 00:02:27,240 --> 00:02:31,600 Als eerste de inzichtelijkheid, waar zie je dat in terug? 31 00:02:31,600 --> 00:02:36,520 De inzichtelijkheid zie je met name terug in dat er voor een beperkt aantal instrumenten is gekozen, 32 00:02:36,520 --> 00:02:38,720 die je binnen het stelsel in kunt zetten. 33 00:02:38,720 --> 00:02:41,560 Ik zal straks iets vertellen over die instrumenten, wat dat zijn. 34 00:02:41,560 --> 00:02:44,280 Sommige zullen jullie kennen, misschien sommige niet. 35 00:02:44,960 --> 00:02:50,040 Dus een aantal beperkte instrumenten die zijn gekozen en een ander deel van die inzichtelijkheid 36 00:02:50,040 --> 00:02:53,280 zou je terug kunnen zien in één integrale wet: 37 00:02:53,840 --> 00:02:57,080 vier AMvB’s die daar onderhangen en één ministeriele regeling. 38 00:02:57,080 --> 00:03:00,720 Ook daar vertel ik jullie straks nog wat meer over. Maar dat zegt vooral iets over de inzichtelijkheid. 39 00:03:01,960 --> 00:03:04,000 Nou, de leefomgeving centraal. 40 00:03:04,800 --> 00:03:08,880 Dan kun je eigenlijk een beetje terugkijken naar de vorige sheet, naar de radartjes. 41 00:03:09,800 --> 00:03:14,840 Er wordt geprobeerd om zoveel mogelijk integraal de leefomgeving te benaderen. 42 00:03:14,840 --> 00:03:22,520 Dus niet vanuit een sector met zijn eigen belangen, nee, een integrale benadering. 43 00:03:22,520 --> 00:03:26,200 Dat zie je ook in verschillende instrumenten straks terug. Daar vertel ik nog wel wat over. 44 00:03:26,840 --> 00:03:32,240 Ruimte voor maatwerk is een doel wat vooral bestuurders heel erg aanspreekt. 45 00:03:32,760 --> 00:03:41,040 Bestuurders willen graag mogelijkheden hebben om hun politieke kleuring ook lokaal handen en voeten te geven. 46 00:03:41,280 --> 00:03:49,280 Dus is ervoor gekozen om onderdelen van centraal, sorry, ja van centraal naar decentraal, onder te brengen. 47 00:03:49,520 --> 00:03:51,680 Daar zal ik straks ook nog wat iets over vertellen. 48 00:03:52,120 --> 00:03:58,840 En er is ook voor gekozen om binnen bepaalde bandbreedtes, de ruimte die het rijk geeft, zelf lokaal in te vullen. 49 00:03:58,840 --> 00:04:09,000 Dus bestuurders kunnen met name met hun lokale wetgeving straks ruimte zoeken – of juist niet zoeken – wat ze willen. 50 00:04:09,480 --> 00:04:13,800 Nou, sneller en beter zie je vooral in uniforme procedures. 51 00:04:13,800 --> 00:04:20,280 Ook procedures die wat zijn ingekort ten opzichte van de huidige systematiek. 52 00:04:20,440 --> 00:04:27,360 Maar ook de keuzevrijheid nadrukkelijk aan initiatiefnemers om toestemmingenen die zij nodig hebben 53 00:04:28,280 --> 00:04:29,880 heel afzonderlijk aan te vragen, 54 00:04:29,880 --> 00:04:33,680 waar wij nu nog bijvoorbeeld een onlosmakelijke samenhang kennen uit vergunningen. 55 00:04:33,680 --> 00:04:39,240 Die wordt losgelaten en het wordt volledig aan de initiatiefnemers gelaten zodat zij de voor hun 56 00:04:39,240 --> 00:04:41,160 gewenste route kunnen kiezen. 57 00:04:45,360 --> 00:04:48,560 Nou, doen wij dat allemaal in 1 dag? Nee, dat doen wij niet in 1 dag. 58 00:04:49,480 --> 00:04:52,240 In de presentatie zitten verschillende infographics. 59 00:04:53,080 --> 00:04:55,280 Die kun je ook vinden op Omgevingswetportaal. 60 00:04:55,280 --> 00:04:59,840 Dat zijn hele mooie infographics, als jezelf iets in je eigen organisatie wilt uitleggen. 61 00:05:00,080 --> 00:05:03,000 Dan zijn het hele mooie infographics om te gebruiken. 62 00:05:03,240 --> 00:05:06,680 Ik ga niet het hele plaatje helemaal toelichten. 63 00:05:07,040 --> 00:05:11,320 Maar de moraal van het verhaal is eigenlijk: nou, we zijn al een poosje bezig. 64 00:05:11,840 --> 00:05:16,960 Hier staat heel netjes, kleiner dan 2013. 65 00:05:16,960 --> 00:05:20,480 Nou we zijn al aardig jaartjes bezig aan deze stelselherziening. 66 00:05:20,880 --> 00:05:25,320 En vervolgens gaan we in een transitiefase naar 2029. 67 00:05:25,320 --> 00:05:29,000 En die transitiefase is een beetje opgehangen aan het omgevingsplan. 68 00:05:29,000 --> 00:05:39,120 Dus de lokale regels voor gemeenten en dat gemeenten de tijd hebben om vanaf 2021 een volledig omgevingsplan te maken. 69 00:05:39,120 --> 00:05:42,360 Voor waterschappen en provincies gaat dat een stuk minder op. 70 00:05:42,560 --> 00:05:49,440 Maar die transitieperiode is vooral aan de gemeentelijke lokale regels, zijn die gehangen. 71 00:05:51,680 --> 00:05:56,400 Dat even heel kort de inleiding op de wetgeving. 72 00:05:57,240 --> 00:05:59,840 Geen vragen? Helder. 73 00:06:01,320 --> 00:06:07,200 Dan wil ik jullie wat meer vertellen over de inhoud van de wet. 74 00:06:08,080 --> 00:06:11,600 Nou, ik had het er net al over. De inzichtelijkheid: zes instrumenten. 75 00:06:14,200 --> 00:06:16,880 En de ene misschien wat belangrijker dan de andere. 76 00:06:17,520 --> 00:06:20,760 De omgevingsvisie: vanmorgen, als jullie bij de plenaire opening hebben gezeten, 77 00:06:20,760 --> 00:06:26,400 hebben jullie gehoord, dat inmiddels de NOVI, het concept daarvan kun je inzien. 78 00:06:26,400 --> 00:06:28,240 Dat is een omgevingsvisie voor het rijk. 79 00:06:28,240 --> 00:06:32,680 Zo komen er ook omgevingsvisies voor provincies en voor gemeentes. 80 00:06:33,640 --> 00:06:37,920 Nou ja goed, visie zegt het natuurlijk al, daarin kun je je ambities vastleggen. 81 00:06:37,920 --> 00:06:40,320 Daar kun je je doelstellingen vastleggen. 82 00:06:40,320 --> 00:06:46,680 Het is niet direct een bindend instrument, maar het geeft wel de kaders waarbinnen je als bestuur, 83 00:06:46,680 --> 00:06:48,920 wat je wilt gaan doen de komende jaren. 84 00:06:49,240 --> 00:06:52,440 Daarvoor kun je gebruik maken van een programma. 85 00:06:53,240 --> 00:06:58,920 Een programma is eigenlijk een beetje een bijzonder instrument. 86 00:06:59,560 --> 00:07:05,880 Een programma is een instrument zonder al te veel formats en kaders. 87 00:07:05,880 --> 00:07:09,280 En dat kan allerlei varianten hebben. 88 00:07:09,280 --> 00:07:13,720 Je kunt een programma hebben wat zich richt op communicatie, 89 00:07:13,720 --> 00:07:17,480 je kunt een programma hebben wat zich richt op subsidies om je doelstellingen te halen. 90 00:07:17,480 --> 00:07:22,000 Je kunt een programma hebben wat zich richt op om wetgeving die je lokaal wilt ontwikkelen als bestuur. 91 00:07:22,000 --> 00:07:25,520 Dat is een heel divers instrument eigenlijk. 92 00:07:25,520 --> 00:07:27,920 Er is ook een aantal verplichte programma’s. 93 00:07:27,920 --> 00:07:33,520 Dat gaat vooral over programma’s die door Europese wetgeving nodig zijn. 94 00:07:35,600 --> 00:07:41,680 Dat programma is een heel flexibel instrument en ik ben zelf ook wel benieuwd 95 00:07:41,680 --> 00:07:43,560 hoe dat in de toekomst toegepast gaat worden. 96 00:07:44,280 --> 00:07:46,600 Decentrale regels kom ik zo nog even op terug. 97 00:07:47,960 --> 00:07:54,720 Algemene rijksregels…dat zijn vooral de AMvB’s, vier stuks - daar ga ik jullie zo wat meer over vertellen 98 00:07:54,720 --> 00:08:02,200 – waarin het rijk soms instructies meegeeft, soms voor iedereen verbindende voorschriften meegeeft. 99 00:08:03,160 --> 00:08:07,320 Omgevingsvergunning, nou, ik denk dat die niet zo heel veel toelichting behoeft. 100 00:08:07,720 --> 00:08:13,240 Omgevingsvergunning voor verschillende activiteiten, maar ook nadrukkelijk, 101 00:08:13,240 --> 00:08:19,360 omgevingsvergunningen die je ook lokaal straks in het leven kunt gaan roepen, in je omgevingsplan. 102 00:08:20,520 --> 00:08:23,360 En tot slot een projectbesluit. 103 00:08:23,360 --> 00:08:35,200 Dat is eigenlijk een besluit van een hogere overheid waardoor lagere overheden met name in het ruimtelijk 104 00:08:35,200 --> 00:08:40,040 spoor bepaalde zaken gewoon moeten accepteren in hun eigen wetgeving. 105 00:08:40,040 --> 00:08:43,280 Het lijkt een beetje op een tracébesluit. Het is het niet helemaal. 106 00:08:43,640 --> 00:08:48,440 Om even een beeld te krijgen voor jullie, daar kun je het mee vergelijken. 107 00:08:51,080 --> 00:08:52,920 Geen vragen over de instrumenten? 108 00:08:54,520 --> 00:08:59,120 Dan wil ik kort inzoomen op de decentrale regels. 109 00:08:59,120 --> 00:09:03,320 Want dat is toch wel een enorm belangrijk instrument, 110 00:09:03,320 --> 00:09:08,520 met name vanwege die bestuurlijke afwegingsruimte, 111 00:09:08,520 --> 00:09:13,240 met name vanwege het feit dat centrale wetgeving soms decentraal is gemaakt. 112 00:09:13,440 --> 00:09:17,040 We kennen 3 smaken: omgevingsplan voor de gemeente, 113 00:09:17,040 --> 00:09:22,080 omgevingsverordening voor de provincies en de waterschapsverordening voor de waterschappen. 114 00:09:22,080 --> 00:09:31,040 Dat zijn de 3 instrumenten waar je lokale algemene regels in kunt stoppen. 115 00:09:31,040 --> 00:09:36,840 Provincies hebben aangegeven op 2021 allemaal zo’n verordening te hebben. 116 00:09:37,720 --> 00:09:40,920 Gemeenten hebben dus het plaatje – wat we daarnet zagen – 117 00:09:40,920 --> 00:09:48,280 de transitieperiode tot 2029 en waterschappen zullen daar ergens tussenin zitten. 118 00:09:48,280 --> 00:09:51,160 Dat zijn er ook wat minder dan gemeenten natuurlijk. 119 00:09:54,280 --> 00:10:00,760 Het instrument om lokaal te sturen binnen de fysieke leefomgeving. 120 00:10:01,000 --> 00:10:09,560 Je ziet ook op onze site daar ook relatief veel aandacht, dat wij daar relatief veel aandacht aan geven. 121 00:10:09,560 --> 00:10:15,600 En ook de VNG doet daar heel veel in, in de voorlichtende sfeer om jullie, om gemeenten daarbij te helpen. 122 00:10:16,320 --> 00:10:19,400 Nou…waar zitten die instrumenten, de beleidscyclus? 123 00:10:25,560 --> 00:10:31,600 Wij zijn altijd een beetje geneigd om natuurlijk hier te beginnen: met een visie en een plan. 124 00:10:31,600 --> 00:10:42,120 En dat vinden we allemaal wel logisch, maar wij proberen toch ook even voor die visie nog even te kijken. 125 00:10:42,760 --> 00:10:48,440 In het VTH-domein, dus in het Vergunningen, Toezicht en Handhaving, zit heel veel informatie. 126 00:10:49,000 --> 00:10:53,120 Monitoringsinformatie die je kunt gebruiken. 127 00:10:53,440 --> 00:11:00,040 En het zou zonde zijn als je die informatie niet als input gebruikt voor je omgevingsvisie. 128 00:11:00,040 --> 00:11:05,960 Als je aan tafel gaat zitten voor een omgevingsvisie, want daar begint uiteindelijk toch je beleidscyclus, 129 00:11:05,960 --> 00:11:10,000 neem dan vooral ook wat je uit het verleden kent, mee dus. 130 00:11:10,000 --> 00:11:16,880 Laat de mensen uit het VTH-domein ook aanschuiven in plaats van dat we met een club met beleidsmensen starten. 131 00:11:16,880 --> 00:11:19,120 Dat kan hele zinvolle informatie opleveren. 132 00:11:19,120 --> 00:11:27,400 Vanuit de omgevingsvisie kun je dus een programma gebruiken. 133 00:11:27,400 --> 00:11:32,760 Programmatische aanpak ligt een beetje gevoelig op dit moment, denk ik gezien de PAS, 134 00:11:32,960 --> 00:11:34,320 maar je kunt die gebruiken. 135 00:11:34,600 --> 00:11:40,200 Je kunt algemene regels gebruiken, uiteindelijk kun je via vergunningenstelsels, 136 00:11:40,800 --> 00:11:43,760 dat kan in het omgevingsplan, maar ook centrale vergunningen. 137 00:11:44,080 --> 00:11:46,600 En uiteindelijk is de cirkel weer rond met toezicht en handhaving. 138 00:11:47,040 --> 00:11:54,400 Op de website vind je hier een hele toelichting op die beleidscyclus en hoe je dat vorm kunt geven. 139 00:12:01,080 --> 00:12:06,000 Samenhang tussen instrumenten. Instrumenten hangen niet op zich. 140 00:12:06,000 --> 00:12:10,880 Instrumenten van bestuurslagen staan ook niet op zichzelf. 141 00:12:11,440 --> 00:12:13,320 Hier staan ze nog even losgetekend. 142 00:12:13,320 --> 00:12:14,680 Dat is even voor het beeld. 143 00:12:15,000 --> 00:12:22,920 Ieder bestuursorgaan, dus provincie, gemeente, waterschap kent wel een vergelijkbaar plaatje 144 00:12:22,920 --> 00:12:28,000 waarin je het hebt over een plan, een visie. 145 00:12:28,440 --> 00:12:32,200 En eventueel gebruikmaken van een programma. 146 00:12:32,200 --> 00:12:38,440 Het wordt pas eigenlijk interessant als je ze aan elkaar gaat verbinden, die instrumenten. 147 00:12:39,400 --> 00:12:44,240 En het is een, zo op het eerste gezicht, best wel ingewikkeld plaatje misschien. 148 00:12:44,240 --> 00:12:46,560 Dat je zegt: Nou, wat haal ik hier nu uit? 149 00:12:46,760 --> 00:12:51,920 Het is ook geen uitputtend plaatje, zo is het niet bedoeld, want er zijn nog veel meer lijntjes te trekken. 150 00:12:52,080 --> 00:12:57,160 Het is een plaatje wat een beetje is gecentraliseerd rondom het omgevingsplan. 151 00:12:57,480 --> 00:13:01,800 En wat is er nou van invloed op een omgevingsplan? 152 00:13:02,280 --> 00:13:13,280 En dan zie je dat bepaalde instrumenten van het rijk en van de provincie invloed hebben op het omgevingsplan. 153 00:13:13,280 --> 00:13:17,240 Dat sluit een beetje aan op de vraag van ‘Hoe zit dat nou als er verschillen in wetgeving ontstaan?’. 154 00:13:17,240 --> 00:13:23,560 Nou ja, een provincie en een rijk, die kunnen door middel van een projectbesluit, door middel van een instructie, 155 00:13:23,560 --> 00:13:27,480 of instructieregels, kunnen zij invloed uitoefenen op het omgevingsplan. 156 00:13:27,480 --> 00:13:30,880 Kortom, als je een omgevingsplan opstelt, 157 00:13:30,880 --> 00:13:35,960 maar dat geldt even zo goed voor een omgevingsverordening, dan gaan de lijntjes weer anders lopen. 158 00:13:35,960 --> 00:13:41,400 Anders wordt het plaatje weer veel te ingewikkeld, dit is vooral voor het omgevingsplan bedoeld. 159 00:13:42,280 --> 00:13:46,320 D’r zijn factoren waar je dus rekening mee moet houden. 160 00:13:47,000 --> 00:13:51,040 De meest voorkomende, dat zeg ik er eerlijkheidshalve wel bij, is deze groep. 161 00:13:51,520 --> 00:13:55,800 Daar ga ik straks wel iets over vertellen. Dat zijn zogenaamde instructieregels. 162 00:13:55,800 --> 00:13:57,160 Die staan hier boven. 163 00:13:57,160 --> 00:14:02,400 Die instructieregels zijn eigenlijk regels van een hoger over bestuursorgaan dat zegt tegen een lager bestuursorgaan: 164 00:14:02,640 --> 00:14:08,120 ‘Als jij je lokale regels gaat maken, dan moet je daar en daar of rekening mee houden of in acht nemen’. 165 00:14:08,120 --> 00:14:11,240 De ene keer is dat strenger dan de andere keer. 166 00:14:11,240 --> 00:14:18,320 Dus dat geeft eigenlijk aan, binnen welke kaders kun je lokale regels opstellen. 167 00:14:19,000 --> 00:14:22,480 Nogmaals, het is een beetje ingewikkeld plaatje, maar de moraal van het verhaal is: 168 00:14:23,120 --> 00:14:31,840 Er zijn instrumenten van andere bestuursorganen, waar je rekening mee moet houden, 169 00:14:31,840 --> 00:14:34,720 als je lokale regels op gaat stellen. 170 00:14:40,880 --> 00:14:47,040 Oké, hoe ziet het landschap eruit van het stelsel? 171 00:14:48,360 --> 00:14:52,720 Het bestaat eigenlijk uit 3 poten. 172 00:14:54,400 --> 00:15:01,440 Het hart, dat is de wet zelf, Omgevingswet met 4 AMvB’s – daar ga ik jullie zo iets over vertellen. 173 00:15:02,240 --> 00:15:06,280 En wij noemen dat altijd het dak – dat staat hier ook – dat is de omgevingsregeling. 174 00:15:06,280 --> 00:15:10,160 Dat is de detailinformatie. Wat vind je in de omgevingsregeling? 175 00:15:10,160 --> 00:15:13,600 Daar vind je bijvoorbeeld hoe je moet meten en rekenen. 176 00:15:13,600 --> 00:15:18,240 Daar vind je bijvoorbeeld waar stalsystemen aan moeten volstaan, aan voldoen. 177 00:15:18,240 --> 00:15:25,400 Daar vind je bijvoorbeeld welke aanvraagvereisten er straks gelden voor vergunningen, dus het is gedetailleerde wetgeving. 178 00:15:25,400 --> 00:15:29,400 Over de besluiten vertel ik jullie zo wat, over de wet hebben wij het al een beetje gehad. 179 00:15:30,440 --> 00:15:35,720 Onder het hele stelsel hangt het digitaal stelsel, daar gaat Anjalie straks jullie wat over vertellen. 180 00:15:36,480 --> 00:15:45,160 De 2 poten die wij daarnaast hebben is de invoeringspoot met een invoeringswet, invoeringsbesluit, invoeringsregeling. 181 00:15:45,160 --> 00:15:49,560 Daar staat heel veel informatie in die invoeringswet, besluit en regeling, 182 00:15:49,560 --> 00:15:54,720 maar grosso modo gaat het erom van ‘Wanneer treedt de wet in werking, 183 00:15:54,720 --> 00:15:58,640 welke wetten worden erin getrokken, welke wetten worden er gewijzigd?’ 184 00:15:58,640 --> 00:16:06,560 Er zit ook in het invoeringsspoor een aantal invullingen die nog niet in het hoofdspoor waren geregeld, 185 00:16:06,840 --> 00:16:11,240 bijvoorbeeld vergunningvrij bouwen, de omgevingsplanactiviteit voor mensen. 186 00:16:11,240 --> 00:16:16,920 Voor wie die term iets zegt, die lopen via het invoeringsspoor en uiteindelijk wijzigt die de wet, 187 00:16:16,920 --> 00:16:19,400 het besluit en de regeling. 188 00:16:19,400 --> 00:16:21,520 Dus het gaat naast elkaar heen. 189 00:16:21,520 --> 00:16:26,320 Dan hebben we nog een aantal aanvullingssporen zoals we dat zo mooi noemen: 190 00:16:26,480 --> 00:16:29,040 natuur-, bodem-, geluid- en grondeigendom. 191 00:16:29,200 --> 00:16:35,360 En ja, dat waren sporen die waren op het moment dat de wet zelf werd aangenomen, 192 00:16:35,360 --> 00:16:38,440 nog niet gereed, dus die lopen mee. 193 00:16:38,440 --> 00:16:45,560 Uiteindelijk is het de bedoeling dat op 1-1-21 al die sporen zijn verwerkt. 194 00:16:45,560 --> 00:16:52,880 En dat er op 1-1-21 één wet ligt met 4 AMvB’s en met 1 omgevingsregeling. 195 00:16:52,880 --> 00:17:00,000 Dat is spánnend, maar het gaat 1-1-21 wel gebeuren. 196 00:17:00,000 --> 00:17:07,200 D’r zitten in dat wetgevingstraject nog verschillende…, nou ja we zitten nog hier bij die aanvullingsregeling, zitten we nog, 197 00:17:07,200 --> 00:17:11,080 hebben we nog de consultatiefases, hebben we gehad. 198 00:17:11,240 --> 00:17:15,200 Dus met 1,5 jaar tijd te gaan, moet dat te doen zijn. 199 00:17:15,200 --> 00:17:16,440 Als je de planning wilt zien: 200 00:17:16,440 --> 00:17:22,640 op Omgevingswetportaal zie je de planning en dan zie je dat uiteindelijk die sporen toch keurig in elkaar gaan passen. 201 00:17:22,920 --> 00:17:28,240 De AMvB’s…dat zat in het hart, die 4 besluiten. Dat is eigenlijk wel het beetje het hart van de wet. 202 00:17:28,920 --> 00:17:31,720 Vier stuks: het besluit activiteiten leefomgeving, 203 00:17:31,720 --> 00:17:36,400 het besluit bouwwerken leefomgeving, het omgevingsbesluit en besluit kwaliteit leefomgeving. 204 00:17:36,680 --> 00:17:40,600 Wat staat daar in? En voor wie gelden ze? 205 00:17:41,160 --> 00:17:47,000 Besluit activiteiten leefomgeving en besluit bouwwerken leefomgeving gelden direct voor burgers en bedrijven; 206 00:17:48,600 --> 00:17:53,840 het besluit kwaliteit leefomgeving geldt eigenlijk alleen maar voor de overheid. 207 00:17:54,600 --> 00:17:59,200 Dat is niet helemaal waar, want ze werken wel door naar burgers en bedrijven, 208 00:17:59,200 --> 00:18:04,480 maar ze zijn gericht aan de overheid en het omgevingsbesluit, wat vooral procedurele regels bevat, 209 00:18:04,480 --> 00:18:08,760 dat geldt eigenlijk voor allen, dus zowel burgers, bedrijven als de overheid. 210 00:18:08,760 --> 00:18:17,680 Voor mensen die misschien het activiteitenbesluit kennen… Nou, het besluit activiteiten leefomgeving lijkt daarop. 211 00:18:17,680 --> 00:18:19,880 Ik zeg met nadruk, lijkt daarop, want het is het niet. 212 00:18:19,880 --> 00:18:28,720 Want zoals je hier ziet, dan zie je dat er een hele trits andere activiteiten zijn opgenomen. 213 00:18:28,720 --> 00:18:34,720 Het Bal kent direct werkende regels voor burgers en bedrijven waarin zijn opgenomen, 214 00:18:34,720 --> 00:18:44,400 welke regels gelden er direct, heb ik nog een vergunning nodig en moet ik me melden als ik 215 00:18:44,400 --> 00:18:46,960 bepaalde activiteiten ga uitvoeren of niet. 216 00:18:46,960 --> 00:18:49,040 Direct gericht aan burgers en bedrijven. 217 00:18:50,400 --> 00:18:57,320 Het Bal regelt alleen maar de centrale regels, dus de regels die gelden vanuit het rijk. 218 00:18:58,040 --> 00:19:03,600 Provincie, gemeenten kunnen in hun eigen regelgeving, 219 00:19:03,600 --> 00:19:07,160 dus het omgevingsplan of de omgevingsverordening hun eigen regels opnemen 220 00:19:07,160 --> 00:19:09,000 aanvullend aan wat het rijk doet. 221 00:19:09,320 --> 00:19:11,880 Maar wat je hier dus ziet, zijn alleen maar de regels van rijkswege. 222 00:19:11,880 --> 00:19:20,960 Dat zie je ook: waterstaatswerken in zee, rijkswegen… Nou ja, dat is vooral vanuit het rijk geredeneerd. 223 00:19:20,960 --> 00:19:29,880 Dus, als je als lokaal bestuur dat anders wilt regelen, dan kan dat, mits het binnen kaders van de wet valt, 224 00:19:29,880 --> 00:19:32,920 maar die zijn redelijk breed. 225 00:19:33,200 --> 00:19:36,080 Maar dit is alleen maar wat het rijk regelt. 226 00:19:36,080 --> 00:19:40,520 Dit stuk vind je met name in het activiteitenbesluit een beetje terug. 227 00:19:40,520 --> 00:19:46,680 En de anderen zijn…nou d’r zijn heel veel andere besluiten die worden ingetrokken in dit centrale besluit. 228 00:19:46,680 --> 00:19:49,920 Dus, het grootste besluit van de vier. 229 00:19:52,080 --> 00:19:58,960 Er staan heel veel direct materiële werkende regels in en heel divers. 230 00:19:59,160 --> 00:20:03,120 Besluit kwaliteit leefomgeving, dat is dus het besluit wat ik daarnet zei, 231 00:20:03,120 --> 00:20:07,520 wat vooral gericht is op de overheden: Wat moeten bestuursorganen doen? 232 00:20:07,520 --> 00:20:10,960 Maar indirect krijgen de burgers daar natuurlijk wel mee te maken. 233 00:20:11,240 --> 00:20:13,440 Om maar even als belangrijkste te noemen: 234 00:20:13,440 --> 00:20:23,760 Hoofdstuk 5,6,7, dat gaat over, daar waar het rijk instructieregels geeft aan het lokaal bestuur van 235 00:20:23,760 --> 00:20:25,960 wat moet er in een omgevingsplan, 236 00:20:25,960 --> 00:20:31,560 omgevingsverordening en in een waterschapsverordening in ieder geval staan. 237 00:20:31,560 --> 00:20:39,040 Dat je bijvoorbeeld bepaalde geluidsnormen op moet nemen in het omgevingsplan, 238 00:20:39,040 --> 00:20:47,920 dat waterschappen vanwege waterveiligheid bepaalde normen op moeten nemen in hun waterschapsverordeningen, 239 00:20:47,920 --> 00:20:50,320 dat vind je in hoofdstukken 4,5,6. 240 00:20:50,320 --> 00:20:57,720 Dus die regels komen op de een of andere manier via de lokale regels terecht bij de burgers. 241 00:20:58,040 --> 00:21:04,520 Een ander aardig hoofdstuk is over vergunningen waarin staat – voor omgevingsvergunningen – 242 00:21:04,520 --> 00:21:07,880 waar toetst het bestuur de vergunningaanvraag aan? 243 00:21:07,880 --> 00:21:10,880 Wanneer verleent ze een vergunning? Wanneer weigert ze een vergunning? 244 00:21:10,880 --> 00:21:13,000 Welke voorschriften moeten eraan verbonden wezen? 245 00:21:13,600 --> 00:21:18,720 Dat zijn wel een beetje de meest aansprekende onderwerpen, denk ik, uit het Bkl. 246 00:21:18,720 --> 00:21:25,280 Dus regels die het rijk opstelt en meegeeft aan lagere overheden, hoofdstuk 4,5,6, 247 00:21:25,720 --> 00:21:31,160 nou ja, dat geldt eigenlijk ook hierbij, hoe beoordeel je een vergunningaanvraag. 248 00:21:31,160 --> 00:21:36,440 Dus normaal gesproken zullen bedrijven het Bkl niet zo snel inzien. 249 00:21:36,840 --> 00:21:42,000 Tot slot, het Bbl, het lijkt een beetje op het Bouwbesluit. 250 00:21:42,000 --> 00:21:49,520 Niet helemaal, er zijn wat onderdelen uitgehaald, uit het Bouwbesluit, die via de ‘bruidsschat’… 251 00:21:51,960 --> 00:21:53,840 Kennen jullie de term bruidsschat? 252 00:21:54,360 --> 00:22:00,920 Sommige regels die vervallen, centraal gaan decentraal via de bruidsschat, 253 00:22:01,400 --> 00:22:08,720 maar grosso modo zou je kunnen zeggen Bbl is vergelijkbaar, in ieder geval, met het huidige Bouwbesluit. 254 00:22:08,920 --> 00:22:10,280 De doelen. 255 00:22:11,440 --> 00:22:12,440 De instrumenten. 256 00:22:14,600 --> 00:22:19,280 Hoe zit het stelsel qua wetgeving in elkaar, met de wet, de AMvB's, en de regeling.