1 00:00:08,760 --> 00:00:12,920 Eerst maar eens kijken van waar staan we nu in die hele Omgevingswet. Even kort 2 00:00:13,360 --> 00:00:17,520 Want dit is geen sessie over… voor wetgevings-‘die hards’. 3 00:00:17,520 --> 00:00:20,360 Maar goed, toch even voor jullie het stelsel van de Omgevingswet. 4 00:00:21,240 --> 00:00:28,880 Jullie zien hier het hoofdspoor: de Omgevingswet, 4 besluiten – AMvB’s genoemd – en de Omgevingsregeling. 5 00:00:29,240 --> 00:00:32,520 Daar zijn we al een heel eind op streek, want die wet is al gepubliceerd, 6 00:00:32,680 --> 00:00:36,520 de AMvB’s ook inmiddels en de regeling die komt er in het najaar aan. 7 00:00:37,520 --> 00:00:40,240 Dan hebben wij ook nog een Invoeringsspoor aan de linkerkant. 8 00:00:40,920 --> 00:00:44,840 De Invoeringswet, die ligt inmiddels bij de Eerste Kamer. 9 00:00:45,160 --> 00:00:48,120 Daar zitten onderwerpen in als het DSO. 10 00:00:48,440 --> 00:00:50,440 Daar moet nog een aantal dingen voor geregeld worden. 11 00:00:50,920 --> 00:00:55,360 Maar ook allerlei overgangsrecht en ook het Invoeringsbesluit is al een eind op streek. 12 00:00:55,840 --> 00:00:59,600 En hier aan de rechterkant zijn er ook nog 4 aanvullingssporen: 13 00:01:00,360 --> 00:01:05,120 op het gebied van grondeigendom, geluid, bodem en natuur. 14 00:01:05,640 --> 00:01:12,920 En aanstaande woensdag wordt de Aanvullingswet Natuur in de Tweede Kamer behandeld en donderdag die van geluid. 15 00:01:13,400 --> 00:01:15,840 Dus het parlement heeft het ook druk met ons. 16 00:01:15,840 --> 00:01:19,960 En dat is maar goed ook want op 1-1-21 willen wij in werking natuurlijk. 17 00:01:22,440 --> 00:01:28,080 Nou, waar wij het vandaag over gaan hebben, is waar dan regels over participatie zijn opgenomen in 18 00:01:28,080 --> 00:01:30,200 dat hele wettelijke stelsel en hoe die werken. 19 00:01:31,400 --> 00:01:33,680 Hoe die bedoeld zijn te gaan werken, moet ik zeggen. 20 00:01:36,760 --> 00:01:44,280 Uitgangspunten voor de participatie in de Omgevingswet zitten vooral onderstaand in het plaatje. 21 00:01:45,040 --> 00:01:50,320 De Omgevingswet gaat ervan uit dat participatie in een vroegtijdig stadium – dus het betrekken van burgers, 22 00:01:50,320 --> 00:01:58,320 bedrijven en andere overheden en maatschappelijke organisaties – dat dat helpt om alternatieven eerder in een vroeg stadium 23 00:01:58,320 --> 00:02:03,880 op tafel te krijgen en dat het leidt tot betere besluiten maar ook tot meer gedragen besluiten. 24 00:02:05,400 --> 00:02:09,360 Daarnaast is het zo dat je natuurlijk - door dit goed te doen aan de voorkant 25 00:02:09,360 --> 00:02:12,520 - ook minder kans hebt op procedures aan de achterkant. 26 00:02:12,840 --> 00:02:18,880 Omdat mensen hun eigen ideeën hebben kunnen inbrengen en je daardoor minder voor de rechter terechtkomt. 27 00:02:20,960 --> 00:02:26,080 Een ander belangrijk uitgangspunt is dat de Omgevingswet participatie vormvrij houdt. 28 00:02:26,080 --> 00:02:30,880 Dat wil zeggen dat er geen eisen worden gesteld aan participatie, hóe je dat moet doen. 29 00:02:31,360 --> 00:02:36,920 Er zijn wel waarborgen opgenomen, daar kom ik straks op terug over wat er gevraagd wordt, 30 00:02:36,920 --> 00:02:38,200 dat je participatie moet doen. 31 00:02:38,480 --> 00:02:40,920 Maar, dus de vorm is vrij, elke keer. 32 00:02:41,160 --> 00:02:45,200 Dat moet ook, want alle projecten die natuurlijk in de fysieke leefomgeving, 33 00:02:45,200 --> 00:02:48,120 nou ja, worden gedaan, die zijn zo verschillend van aard, 34 00:02:48,120 --> 00:02:51,760 dat het ook belangrijk is dat je daar maatwerk op kan toepassen. 35 00:02:55,520 --> 00:03:02,000 Nou, participatie is geregeld in een aantal wetgevingsproducten, zoals jullie hier zien, de Omgevingswet. 36 00:03:02,000 --> 00:03:04,000 Die stond net al in dat mooie bouwwerk. 37 00:03:04,000 --> 00:03:09,640 Er zijn een aantal belangrijke grondslagen opgenomen over de projectprocedure en het verstrekken van gegevens 38 00:03:09,640 --> 00:03:12,280 bij de vergunning, Kom ik zo meteen op terug. 39 00:03:12,880 --> 00:03:19,880 Vervolgens zit er in het Omgevingsbesluit, dat is een van de AMvB’s, daar worden allerlei procedurele regels geregeld. 40 00:03:19,880 --> 00:03:22,600 Dus vooral zich richtend op de bevoegde gezagen. 41 00:03:22,600 --> 00:03:23,600 Dus, wat moeten die doen? 42 00:03:24,040 --> 00:03:27,600 Daar zijn regels opgenomen over participatie bij de volgende instrumenten. 43 00:03:27,600 --> 00:03:30,440 Die ga ik zo meteen ook even aflopen. 44 00:03:30,440 --> 00:03:39,040 En tot slot in de Omgevingsregeling zijn er regels opgenomen over een aanvraagvereiste die je als initiatiefnemer in 45 00:03:39,040 --> 00:03:40,840 moet indienen bij je vergunningaanvraag. 46 00:03:42,760 --> 00:03:44,960 Dus dit is: waar staat het in die wet? 47 00:03:46,720 --> 00:03:53,520 En het volgende plaatje geeft aan hoe dan participatie is geregeld en waar het aan is opgehangen. 48 00:03:54,040 --> 00:03:58,440 Nou, vol plaatje met veel informatie, wat begint met de beleidscyclus. 49 00:03:58,720 --> 00:04:00,920 Dat is de basis in de Omgevingswet. 50 00:04:00,920 --> 00:04:05,640 Nou, beleidscyclus die geeft aan…Je begint met beleidsontwikkeling, je ontwikkelt dat door, 51 00:04:05,640 --> 00:04:09,960 je gaat kijken hoe je dat handen en voeten geeft, wat je wilt bereiken. 52 00:04:10,240 --> 00:04:15,920 Vervolgens ga je het uitvoeren en je gaat terugkoppelen, evalueren en eventueel bijstellen. 53 00:04:16,240 --> 00:04:24,240 Dus dat is de basis en in die cyclus zijn een aantal belangrijke instrumenten van de Omgevingswet gepositioneerd. 54 00:04:25,160 --> 00:04:30,800 Zo kennen wij omgevingsvisies die gemeenten, provincies, waterschappen, maar ook het rijk – de NOVI, 55 00:04:30,800 --> 00:04:38,080 de Nationale Omgevingsvisie, is net gelanceerd – daarin geef je aan, wat heb ik op hoofdlijnen voor plannen, 56 00:04:38,080 --> 00:04:40,040 en wat zijn mijn doelen? 57 00:04:41,200 --> 00:04:49,840 Vervolgens kun je dat nader invulling geven in omgevingsplannen en in die omgevingsplannen maar ook omgevingsverordeningen 58 00:04:49,840 --> 00:04:55,160 voor de provincies en de waterschapverordeningen voor de waterschappen, omgevingsplannen voor de gemeenten… 59 00:04:55,160 --> 00:05:04,080 Daarin geef je aan – meer concreet – hoe je die doelen wilt bereiken en ook staan daar alle regels in die gelden in de gemeente. 60 00:05:06,640 --> 00:05:08,880 Vervolgens komen we bij programma’s. 61 00:05:08,880 --> 00:05:15,280 In programma's geef je aan hoe je die doelen monitort en wat je doet als je dat doel niet haalt. 62 00:05:15,280 --> 00:05:17,320 Dus dan moet je dat gaan bijstellen. 63 00:05:19,680 --> 00:05:22,480 Projectbesluiten is nog een aparte vorm. 64 00:05:22,480 --> 00:05:31,040 Dat vervangt eigenlijk de huidige Tracéwet en allerlei belangrijke grote projecten die het rijk kan nemen maar ook provincies 65 00:05:31,040 --> 00:05:40,360 en waterschappen en die dus voor complexe projecten zijn, zoals grote windmolenparken of grote infrastructurele projecten. 66 00:05:40,920 --> 00:05:44,160 Daarin zijn weer extra waarborgen opgenomen. 67 00:05:44,160 --> 00:05:45,560 Kom ik zo meteen op terug. 68 00:05:47,920 --> 00:05:51,040 En dan hebben wij ook nog de omgevingsvergunningen. 69 00:05:51,480 --> 00:05:54,680 Dat is natuurlijk een belangrijk instrument ook in de Omgevingswet. 70 00:05:55,720 --> 00:06:02,360 Dan zien jullie hier aan de linkerkant staan: initiatiefnemer aanvraagvereiste. 71 00:06:02,360 --> 00:06:09,400 Dus we hebben over participatie iets geregeld richting initiatiefnemers en dat is gekoppeld aan de omgevingsvergunning. 72 00:06:09,400 --> 00:06:10,560 Dus dat instrument. 73 00:06:11,320 --> 00:06:15,360 En aan de rechterkant heb ik aangegeven ‘bevoegd gezag’. 74 00:06:16,360 --> 00:06:21,520 Dus er is ook iets in de Omgevingswet geregeld over participatie wat het bevoegd gezag moet doen. 75 00:06:21,760 --> 00:06:27,560 En dat is gekoppeld aan die 3 instrumenten die jullie daar omcirkeld zien: de omgevingsvisies, 76 00:06:27,560 --> 00:06:31,760 de omgevingsplannen, de programma’s, en vierde: de projectbesluiten. 77 00:06:32,640 --> 00:06:36,880 Dus dit is in het hart, hoe we het geregeld hebben, de participatie. 78 00:06:38,240 --> 00:06:48,240 Dan ga ik wat dieper in op deze verschillende instrumenten en wat daar gevraagd wordt van bevoegd gezag c.q. initiatiefnemer. 79 00:06:48,560 --> 00:06:51,720 Dan gaan we eerst eens naar de participatie door bevoegd gezag. 80 00:06:53,320 --> 00:07:00,400 Daarin hebben we geregeld dat er bij de omgevingsvisie en het programma, 81 00:07:01,160 --> 00:07:04,640 is er door een waarborg in de wet gezegd, dat er een motiveringsplicht moet zijn. 82 00:07:04,640 --> 00:07:11,320 En dat betekent, dat als je als bevoegd gezag de omgevingsvisie of het omgevingsprogramma vaststelt, 83 00:07:11,320 --> 00:07:16,400 dat je daar dan in moet aangeven hoe je burgers, bedrijven, 84 00:07:16,400 --> 00:07:23,680 maatschappelijke organisaties en andere overheden hebt betrokken en wat je ook met de resultaten hebt gedaan. 85 00:07:26,240 --> 00:07:29,000 Dus dat geef je aan het eind aan. 86 00:07:30,200 --> 00:07:34,280 Bij het omgevingsplan is, naast die motiveringsplicht, 87 00:07:34,560 --> 00:07:41,360 ook nog geregeld, dat er aan de voorkant, dus als je start met ‘nou, ik wil een omgevingsplan gaan maken’, 88 00:07:41,640 --> 00:07:45,280 dat je bij de kennisgeving ook aangeeft hoe je – daar komt ie weer – 89 00:07:45,480 --> 00:07:49,080 burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere overheden daarbij gaat betrekken. 90 00:07:49,840 --> 00:07:54,960 Dus hoe je dat proces gaat inrichten. Dat noemen we kennisgeving. 91 00:07:56,680 --> 00:08:03,240 Bij het projectbesluit, tenslotte, zijn er nog meer waarborgen geregeld omdat een projectbesluit, 92 00:08:03,720 --> 00:08:10,200 natuurlijk, best veel impact kan hebben op belangen van mensen maar ook natuurlijk doorwerking heeft op 93 00:08:10,200 --> 00:08:14,000 op – als het rijk een projectbesluit neemt – op omgevingsplannen van gemeenten. 94 00:08:15,120 --> 00:08:19,160 Dus daarin zijn er zelfs 2 kennisgevingen geregeld. 95 00:08:19,720 --> 00:08:25,360 Dat wordt vaak wel in één keer, straks, denk ik, naar buiten gebracht. 96 00:08:25,840 --> 00:08:32,360 Maar 2 kennisgevingen: een kennisgeving over het voornemen, dus wat je gaat doen met dat projectbesluit en specifiek 97 00:08:32,360 --> 00:08:33,960 een kennisgeving participatie. 98 00:08:34,960 --> 00:08:38,000 En ook daar kennen we een motiveringsplicht aan de achterkant. 99 00:08:39,200 --> 00:08:45,880 Dus het is opgebouwd met aan de achterkant en aan de voorkant, afhankelijk van het instrument waar je mee te maken hebt, 100 00:08:46,000 --> 00:08:48,520 zijn daar waarborgen voor in de wet opgenomen. 101 00:08:48,520 --> 00:08:55,720 Bij het omgevingsplan is opgenomen in het Omgevingsbesluit het volgende over de kennisgeving. 102 00:08:56,160 --> 00:09:01,440 Die gemeenteraad geeft natuurlijk kennis van zijn voornemen om een omgevingsplan vast te stellen 103 00:09:01,960 --> 00:09:04,880 en dan hebben we dus daar bijstaan: 104 00:09:04,880 --> 00:09:10,200 hierbij geeft de gemeenteraad aan hoe burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen bij die 105 00:09:10,200 --> 00:09:11,200 voorbereidingen worden betrokken. 106 00:09:12,000 --> 00:09:14,160 Dus dat is alles wat geregeld is. 107 00:09:14,640 --> 00:09:23,200 Dus het is, het is echt wel ruim opgeschreven dat de vorm vrij blijft, maar dit is hoe het is vormgegeven. 108 00:09:23,440 --> 00:09:26,200 Vervolgens is er voor het projectbesluit, wat ik net al aangaf, 109 00:09:26,200 --> 00:09:34,560 omdat dat complexere projecten zijn met een grotere impact, zijn daar de waarborgen iets specifieker geformuleerd. 110 00:09:35,360 --> 00:09:38,640 Dus hier hebben we eerst de kennisgeving van het voornemen. 111 00:09:38,640 --> 00:09:41,920 Ik gaf net al aan, er zijn 2 kennisgevingen. 112 00:09:41,920 --> 00:09:46,000 Daarin is het volgende opgenomen in de wet en het besluit. 113 00:09:46,840 --> 00:09:49,520 Dus een hele riedel, ik zal ze niet allemaal oplezen, 114 00:09:49,520 --> 00:09:53,320 maar in ieder geval wordt duidelijk aangegeven wie bevoegd gezag is, 115 00:09:53,320 --> 00:09:55,760 welke opgave dat bevoegd gezag dan ziet. 116 00:09:56,200 --> 00:09:58,120 Daar zit dan altijd een verkenning dan bij. 117 00:09:59,200 --> 00:10:01,680 Iedereen kan dan ook oplossingen aandragen. 118 00:10:02,360 --> 00:10:07,400 Het geeft ook uitgangspunten aan over hoe je die oplossingen ook gaat beoordelen. 119 00:10:07,400 --> 00:10:09,640 Dus hier zit weer veel meer aan vast. 120 00:10:12,640 --> 00:10:20,520 En de tweede kennisgeving ‘participatie’ bij het projectbesluit, daarin staat dus ook heel duidelijk aangegeven, 121 00:10:20,520 --> 00:10:25,560 in het project…in het Omgevingsbesluit van de wet wie er wordt betrokken, 122 00:10:25,880 --> 00:10:29,800 waarover zij worden betrokken, dus dit is alweer wat specifieker geformuleerd, 123 00:10:30,480 --> 00:10:35,880 wanneer ze worden betrokken en wat de rol is van het bevoegd gezag en van de initiatiefnemer 124 00:10:35,880 --> 00:10:38,320 en waar aanvullende informatie beschikbaar is. 125 00:10:38,840 --> 00:10:43,200 Dus dat projectbesluit dat is dus een besluit wat niet door gemeenten kan worden genomen, 126 00:10:43,200 --> 00:10:45,840 even nog voor de duidelijkheid, maar door het rijk, 127 00:10:45,840 --> 00:10:47,720 provincies en de waterschappen kan worden genomen. 128 00:10:49,040 --> 00:10:51,480 Ja, wat ook nog een belangrijke is bij het projectbesluit, 129 00:10:51,480 --> 00:11:01,080 is dat daar ook nog wat eisen zijn gesteld aan hoe je de informatie beschikbaar stelt zodat dat voor het publiek ook toegankelijk is. 130 00:11:01,080 --> 00:11:06,960 Dus hier zie je ook wel een iets verdergaande eis aan de toegankelijkheid van de informatie voor burgers en bedrijven. 131 00:11:06,960 --> 00:11:11,760 Die kennen we bij de andere kennisgevingswaarborgen niet. 132 00:11:15,080 --> 00:11:18,000 Dan hebben we de voorkant gehad, de kennisgeving. 133 00:11:18,000 --> 00:11:20,120 Dan gaan we naar de achterkant, de motiveringsplicht. 134 00:11:20,640 --> 00:11:27,800 Dus ook hier, die richten zich tot bevoegde gezagen en zijn gekoppeld aan de 4 instrumenten die jullie links zien staan. 135 00:11:28,160 --> 00:11:33,080 Dus, de omgevingsvisie, programma, het omgevingsplan en ook weer het projectbesluit. 136 00:11:34,720 --> 00:11:43,680 En voor de bovenste 3, dus omgevingsvisie, programma en plan is aangegeven dat wij de vaststelling, 137 00:11:43,680 --> 00:11:50,040 dus van die 3 besluiten, het bevoegd gezag aangeeft, nou hoe het riedeltje 138 00:11:50,040 --> 00:11:53,640 - zal ik maar zeggen - betrokken zijn en wat de resultaten daarvan zijn. 139 00:11:54,480 --> 00:12:00,040 En bij het projectbesluit zien jullie ook weer een iets verdergaande specificering, 140 00:12:01,440 --> 00:12:05,760 namelijk wat de resultaten zijn van de verkenning, 141 00:12:05,760 --> 00:12:09,920 maar ook wordt daar specifiek gevraagd in te gaan op de aangedragen oplossingen. 142 00:12:10,280 --> 00:12:15,120 Dus die anderen in dat participatieproject hebben aangedragen. Dus dit gaat ook weer iets verder. 143 00:12:19,040 --> 00:12:21,320 Participatie door de initiatiefnemer dan. 144 00:12:23,800 --> 00:12:29,000 Bij de behandeling van de Omgevingswet, dat was alweer in 2015 zoals jullie kunnen zien, 145 00:12:29,000 --> 00:12:33,720 alweer even geleden, vond de Tweede Kamer het ook belangrijk dat de initiatiefnemers worden 146 00:12:33,720 --> 00:12:35,720 gestimuleerd om zelf aan participatie te doen. 147 00:12:36,160 --> 00:12:43,680 Dus een bedrijf die wil uitbreiden of… als je een bouwvergunning aanvraagt of een dakkapel wil bouwen, 148 00:12:44,200 --> 00:12:47,560 dat je ook zelf initiatief neemt om met je buren te gaan praten. 149 00:12:48,400 --> 00:12:54,080 En daarvoor hebben zij een amendement ingediend en dat amendement heeft ertoe geleid 150 00:12:54,080 --> 00:12:56,160 dat er een grondslag is opgenomen in de wet 151 00:12:56,640 --> 00:13:01,960 - dat er bij de aanvraag van de vergunning - dat je daarbij ook aangeeft, 152 00:13:01,960 --> 00:13:07,160 dat de strekking van de aanvraagvereiste is of je burgers, bedrijven, 153 00:13:07,160 --> 00:13:11,760 maatschappelijke organisaties en bestuursorganen bij de voorbereiding hebt betrokken. 154 00:13:12,400 --> 00:13:18,160 En indien dat het geval is…hoe ze zijn betrokken en wat de resultaten daarvan zijn. 155 00:13:20,600 --> 00:13:25,560 Ook hier is weer belangrijk dat de vorm, hoe je dat doet die participatie, 156 00:13:25,720 --> 00:13:27,640 dat is de keuze van de initiatiefnemer. 157 00:13:27,760 --> 00:13:29,440 Dus daar zijn geen eisen aan gesteld. 158 00:13:30,000 --> 00:13:33,760 Ook hier weer belangrijk omdat projecten zo verschillend kunnen zijn… 159 00:13:34,280 --> 00:13:39,240 Dus als je een muurtje, tussenmuurtje, in je gemeentelijk monument wegbreekt, 160 00:13:39,480 --> 00:13:44,120 is dat iets heel anders dan een nieuw winkelcentrum bouwen door een projectontwikkelaar. 161 00:13:46,200 --> 00:13:51,040 Dus de vorm is vrij. En het is hier geen verplichting. 162 00:13:51,280 --> 00:13:59,800 Dus deze informatie die de aanvrager van die vergunning verstrekt aan het bevoegd gezag kan geen grond 163 00:13:59,800 --> 00:14:01,560 voor weigering van die vergunning zijn. 164 00:14:02,040 --> 00:14:08,920 Want, wat belangrijk is, is dat je eigenlijk zelf verantwoordelijk blijft 165 00:14:08,920 --> 00:14:15,040 (de voorlaatste bullet): Als bevoegd gezag, ben jij verantwoordelijk voor het nemen van het besluit 166 00:14:15,040 --> 00:14:16,680 of je die vergunning wel of niet verleent. 167 00:14:17,560 --> 00:14:20,200 Dus dat kan je niet bij de initiatiefnemer neerleggen. 168 00:14:20,640 --> 00:14:23,840 Dus de informatie die je ontvangt of niet ontvangt. 169 00:14:24,040 --> 00:14:27,520 Die kan je wel gebruiken bij het nemen van dat besluit. 170 00:14:27,800 --> 00:14:29,760 Net zoals je dat nu ook al doet. 171 00:14:30,400 --> 00:14:35,640 En daarbij kan het inderdaad het geval zijn dat je aanvullend iets gaat organiseren. 172 00:14:36,040 --> 00:14:41,600 Bijvoorbeeld mensen horen uit de buurt als daar wat gedoe is ontstaan of als je denkt van 173 00:14:41,600 --> 00:14:46,240 ‘Nou ik weet niet of het helemaal klopt’ of je gaat zelf iets organiseren. 174 00:14:46,560 --> 00:14:53,800 Je kunt ook zelfs nog actief naar zienswijzen van derden gaan vragen op basis van artikel van 4.8 van de Awb. 175 00:14:55,920 --> 00:15:01,560 Je kunt ook kennisgeven natuurlijk van die aanvraag en dus kijken wat dat oplevert, van de mensen in de buurt. 176 00:15:02,440 --> 00:15:11,160 Dus dat zijn allemaal, dat is de reguliere onderzoeksplicht, zal ik maar zeggen, die nu ook al geldt onder de huidige wetgeving. 177 00:15:11,160 --> 00:15:14,000 Die blijft gewoon overeind, want de Awb blijft ook overeind natuurlijk. 178 00:15:14,840 --> 00:15:19,160 Ja, het is denk ik wel belangrijk, om daar, zeker bij ook wat grotere projecten, 179 00:15:19,160 --> 00:15:25,800 in het vooroverleg met die initiatiefnemer ook te kijken van ‘Goh, hoe gaan wij dat doen hier? 180 00:15:25,800 --> 00:15:31,400 Dus wat doe jij als initiatiefnemer, wat doe ik als bevoegd gezag en hoe gaat dat participatieproces eruitzien?’ 181 00:15:32,080 --> 00:15:35,200 Om ook te voorkomen dat het een beetje een wij-zij-verhaal wordt. 182 00:15:39,200 --> 00:15:45,480 Dan heb ik nu uitgelegd ‘waar is dan wat geregeld’ in de Omgevingswet voor initiatiefnemers en voor 183 00:15:45,480 --> 00:15:48,680 bevoegde gezagen en dat is gekoppeld aan instrumenten. 184 00:15:49,200 --> 00:15:55,160 Dan gaan we nu eens even kijken wat daar nog voor aanvullingen op zijn gekomen met 2 amendementen 185 00:15:55,160 --> 00:16:02,200 die zijn ingediend met de behandeling van de Invoeringswet in de Tweede Kamer afgelopen februari, maart was dat. 186 00:16:03,560 --> 00:16:10,960 En daar is door het lid Van Eijs een amendement ingediend wat de gemeenteraad de mogelijkheid 187 00:16:10,960 --> 00:16:13,360 biedt om gevallen aan te wijzen. 188 00:16:13,360 --> 00:16:18,920 Let wel, dat kunnen alleen buitenplanse omgevingsplanactiviteiten zijn. 189 00:16:19,200 --> 00:16:23,280 Dus dat zijn, nou ja activiteiten waarvan je eigenlijk in je omgevingsplan hebt aangegeven: 190 00:16:23,800 --> 00:16:27,360 ‘Dat was ik hier niet van plan om die activiteiten toe te laten’. 191 00:16:27,760 --> 00:16:30,200 Die kan je dus aanwijzen. 192 00:16:31,800 --> 00:16:35,680 En dat geldt alleen wanneer het college van B&W uiteraard bevoegd gezag is. 193 00:16:36,600 --> 00:16:43,760 En voor die gevallen dus, zal die aanvrager dus wèl moeten aangeven wat die aan participatie heeft gedaan 194 00:16:43,760 --> 00:16:46,280 en wat hij ook met de resultaten heeft gedaan. 195 00:16:46,280 --> 00:16:48,840 - Dus in die gevallen is ‘nee’ geen antwoord? Ja. 196 00:16:48,840 --> 00:16:53,920 Dus het is nog wel belangrijk dat initiatiefnemers kennis kunnen nemen van welke gevallen 197 00:16:53,920 --> 00:16:56,360 dat dan zijn in de gemeente. 198 00:16:56,840 --> 00:17:00,960 Dus daarvoor is het belangrijk om ook een koppeling te leggen met het Digitale Stelsel Omgevingswet 199 00:17:00,960 --> 00:17:04,960 waar natuurlijk straks initiatiefnemers hun vergunningaanvraag kunnen indienen… 200 00:17:05,720 --> 00:17:08,920 Dus dat is wel goed om daar… 201 00:17:08,920 --> 00:17:11,920 bij stil te staan in je eigen gemeente als je dit van plan bent. 202 00:17:11,920 --> 00:17:14,400 - Maar dat zou dus per gemeente anders kunnen zijn? 203 00:17:14,400 --> 00:17:15,920 Ja, dit is dan per gemeente anders. 204 00:17:15,920 --> 00:17:21,800 Dus je moet je dan voorstellen dat de algemene regel…, dat staat in de Omgevingsregeling. 205 00:17:21,800 --> 00:17:26,520 Dus dan komt straks ook netjes een aanvraagformulier voor, waar je ook ‘nee’ kunt invullen, zal ik maar zeggen. 206 00:17:26,520 --> 00:17:28,800 Maar ook ‘ja’ en dan iets kan indienen… 207 00:17:29,080 --> 00:17:34,600 en als je dan die gevallen aanwijst, dan moet je er natuurlijk voor zorgen dat dan duidelijk is dat er iets anders geldt. 208 00:17:34,600 --> 00:17:37,840 - De gemeenten moeten dit dan in hun eigen plan opnemen? 209 00:17:37,840 --> 00:17:41,960 Ja, dat kan via het omgevingsplan, maar nou ja we ook nog even…, 210 00:17:42,400 --> 00:17:48,400 wordt er uitgezocht hoe dat dan precies gaat, straks, omdat het natuurlijk een buitenplanse omgevingsplanactiviteit is. 211 00:17:48,400 --> 00:17:48,960 Maar goed… 212 00:17:48,960 --> 00:17:53,880 Dat gaat om die gevallen waarin je eigenlijk al als gemeente als raad weet: 213 00:17:54,360 --> 00:17:58,120 ‘Als we in die buurt iets willen, leidt dat altijd tot gedoe. 214 00:17:58,800 --> 00:18:02,160 Als we op dit onderwerp iets willen, leidt dat altijd tot gedoe’. 215 00:18:02,160 --> 00:18:10,120 Of we willen nu een initiatief mogelijk maken wat zo’n grote impact heeft of waar zoveel verschillende 216 00:18:10,120 --> 00:18:17,800 belanghebbenden bij betrokken zijn dat we het echt nodig vinden dat daar participatie aan de voorkant heeft plaatsgevonden. 217 00:18:17,800 --> 00:18:21,920 Dus dat zijn de overwegingen die ertoe kunnen leiden om die… 218 00:18:21,920 --> 00:18:26,720 zeg maar activiteiten en dan in de buitenplanse variant aan te wijzen. 219 00:18:31,240 --> 00:18:33,000 Nou, en dan hebben we nog een amendement. 220 00:18:33,000 --> 00:18:38,960 En dat gaat in op de reguliere dan wel de uitgebreide procedure. 221 00:18:40,280 --> 00:18:47,400 Normaal gesproken geldt straks onder de Omgevingswet altijd een reguliere procedure, noemen we dat. 222 00:18:47,400 --> 00:18:48,600 Die duurt 8 weken. 223 00:18:48,600 --> 00:18:51,440 En daarin, in die tijd, moet een vergunning worden verleend. 224 00:18:53,640 --> 00:18:56,720 D’r is ook nog een zogenaamde uitgebreide procedure. 225 00:18:56,960 --> 00:18:59,720 Die is vastgelegd in afdeling 3.4 van de Awb. 226 00:19:00,480 --> 00:19:08,120 En met die uitgebreide procedure die iets van 26 weken duurt, kon tot voor dit amendement 227 00:19:08,320 --> 00:19:13,120 alleen maar gekozen worden door bevoegd gezag in de aangewezen gevallen zoals die 228 00:19:13,120 --> 00:19:18,760 in de Omgevingswet zijn aangewezen, het omgevingsbesluit of in overleg met de initiatiefnemer. 229 00:19:19,760 --> 00:19:26,160 Met dit amendement is het mogelijk gemaakt dat ook het bevoegd gezag zelf kan beslissen om die uitgebreide 230 00:19:26,160 --> 00:19:28,360 procedure van toepassing te verklaren. 231 00:19:29,000 --> 00:19:34,600 Nou, hè, is van alles voor te zeggen, want de Omgevingswet kan natuurlijk ook zorgen 232 00:19:34,600 --> 00:19:37,840 dat het allemaal sneller, de besluitvorming sneller en beter gaat. 233 00:19:37,840 --> 00:19:44,000 Dus de reguliere procedure is dan altijd wel de voorkeursoptie, maar in sommige gevallen 234 00:19:44,280 --> 00:19:50,080 - is in dit amendement aangegeven - kan het toch handig zijn om die uitgebreide procedure toe te passen. 235 00:19:50,560 --> 00:19:55,840 En dit is dan wel geclausuleerd tot activiteiten die - zoals jullie kunnen zien - 236 00:19:55,840 --> 00:20:01,120 aanzienlijke gevolgen hebben voor de fysieke leefomgeving en waartegen naar verwachting 237 00:20:01,120 --> 00:20:03,960 verschillende belanghebbenden bedenkingen hebben. 238 00:20:04,720 --> 00:20:09,080 En ook hier gaat het weer om die buitenplanse omgevingsplanactiviteiten. 239 00:20:09,080 --> 00:20:15,200 Dus dat lijkt op het vorige amendement. Het is wel aan een aantal clausules verbonden. 240 00:20:15,840 --> 00:20:21,320 En er is ook nog geregeld, mocht je daar gebruik van willen maken, dat je dan ook de aanvrager 241 00:20:21,320 --> 00:20:25,160 in de gelegenheid stelt daar weer een zienswijze over in te brengen, 242 00:20:25,160 --> 00:20:27,480 want dat gaat die aanvrager extra tijd kosten. 243 00:20:28,800 --> 00:20:34,640 Nou dit is…., het zit een beetje op een zijspoor, maar kan wel relevant zijn in het kader van participatie. 244 00:20:35,000 --> 00:20:39,640 Als je nou zelf denkt: ‘Ik heb nog heel veel te ondernemen’ of ‘Dit is wel een heel ingewikkeld project’, 245 00:20:39,640 --> 00:20:45,600 dan kan dat mogelijk een reden zijn om deze uitgebreide procedure in werking te roepen. 246 00:20:46,000 --> 00:20:51,800 Ik heb hier op de sheet nog even het verschil tussen de reguliere en de uitgebreide procedure… 247 00:20:51,800 --> 00:20:54,680 Wat net ook al aan de orde kwam, dus nog wel goed om dat te vermelden, 248 00:20:54,680 --> 00:21:00,320 dat bij een reguliere procedure ook in een aantal gevallen verlenging van zes weken mogelijk is. 249 00:21:00,560 --> 00:21:06,960 Dus ook daar kan je ook nog iets meer tijd nemen, mocht dat vanuit die participatie van belang zijn. 250 00:21:07,200 --> 00:21:09,840 Het was echt een college. 251 00:21:09,840 --> 00:21:13,280 Wat staat daar allemaal in? Dat sluit ik nu hierbij af.