1 00:00:07,840 --> 00:00:11,200 Hallo, ik ben Margit Koesoemo Joedo en ik werk als omgevingsmanager aan 2 00:00:11,280 --> 00:00:15,080 de Omgevingswet bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Welkom bij 3 00:00:15,160 --> 00:00:19,360 het webcollege over participatie onder de Omgevingswet. U heeft 4 00:00:19,440 --> 00:00:23,000 in een ander webcollege kunnen zien hoe participatie geregeld is 5 00:00:23,280 --> 00:00:26,760 in de Omgevingswet, in het onderliggende Omgevingsbesluit 6 00:00:26,880 --> 00:00:31,040 en de daar onderliggende Omgevingsregeling. Dat webcollege 7 00:00:31,120 --> 00:00:36,080 kunt u terugzien op de site van Aan de slag met de Omgevingswet. 8 00:00:36,200 --> 00:00:40,400 Begin 2020 vond de behandeling van de ontwerp-Invoeringswet 9 00:00:40,480 --> 00:00:45,400 in de Eerste Kamer plaats. Daar hebben kamerlid Nooren en anderen 10 00:00:45,520 --> 00:00:49,280 een motie over participatie ingediend. Die is aangenomen. 11 00:00:50,160 --> 00:00:52,840 Zij vinden het belangrijk dat inwoners weten waar ze aan toe 12 00:00:52,920 --> 00:00:56,280 zijn. De motie-Nooren houdt dan ook een motiveringsplicht 13 00:00:56,360 --> 00:01:00,920 in voor decentrale overheden over het eigen participatiebeleid. 14 00:01:01,040 --> 00:01:04,880 De uitwerking van de motie landt, via het Invoeringsbesluit, 15 00:01:05,000 --> 00:01:09,360 als regel in het Omgevingsbesluit. In dit college zal ik kort 16 00:01:09,440 --> 00:01:13,000 uitleggen hoe participatie per instrument in de Omgevingswet 17 00:01:13,120 --> 00:01:17,440 geregeld is, en hoe dit als gevolg van de motie-Nooren wijzigt. 18 00:01:24,400 --> 00:01:27,520 De verantwoordelijkheid voor het toepassen van participatie ligt 19 00:01:27,600 --> 00:01:31,480 volgens de Omgevingswet meestal bij de overheid, bij het bevoegd gezag. 20 00:01:32,200 --> 00:01:36,040 Het bevoegd gezag stelt uiteindelijk een omgevingsvisie, 21 00:01:36,160 --> 00:01:41,720 een omgevingsplan, een verordening, een waterschapsverordening, 22 00:01:41,800 --> 00:01:46,280 een programma of een projectbesluit vast. Voor elk van deze 23 00:01:46,360 --> 00:01:50,560 instrumenten zijn regels voor participatie vastgelegd. En die 24 00:01:50,680 --> 00:01:54,720 regels hebben betrekking op de kennisgeving aan de voorkant 25 00:01:55,000 --> 00:01:58,120 en de motiveringsplicht aan de achterkant. 26 00:02:05,480 --> 00:02:10,240 Bij de kennisgeving van een omgevingsplan geeft de gemeente aan hoe de participatie wordt 27 00:02:10,360 --> 00:02:14,880 vormgegeven. Bij een projectbesluit doet de overheid uiterlijk bij 28 00:02:15,000 --> 00:02:19,000 de start van de verkenning van een projectbesluit een 'kennisgeving 29 00:02:19,080 --> 00:02:23,720 participatie'. In deze kennisgeving staat hoe burgers, bedrijven, 30 00:02:24,000 --> 00:02:27,760 maatschappelijke organisaties en bestuursorganen bij de verkenning 31 00:02:27,880 --> 00:02:31,960 worden betrokken. In de kennisgeving participatie gaat 32 00:02:32,080 --> 00:02:36,960 het bevoegd gezag in ieder geval in op de volgende vragen: wie worden 33 00:02:37,080 --> 00:02:41,880 betrokken, waarover en wanneer? Wat is de rol van het bevoegd gezag 34 00:02:42,000 --> 00:02:46,760 en de initiatiefnemer? En waar is of komt aanvullende informatie 35 00:02:46,880 --> 00:02:51,880 beschikbaar? Deze kennisgeving participatie kan gelijktijdig 36 00:02:52,000 --> 00:02:55,800 plaatsvinden met de kennisgeving voornemen, maar dat hoeft niet. 37 00:02:56,520 --> 00:03:00,600 Misschien is er behoefte aan meer tijd om het participatietraject in te richten. 38 00:03:07,600 --> 00:03:10,520 Daarnaast heeft de overheid een motiveringsplicht bij 39 00:03:10,600 --> 00:03:14,720 het vaststellen van een omgevingsvisie, programma, omgevingsplan 40 00:03:14,920 --> 00:03:20,080 en projectbesluit. De overheid geeft hierbij aan hoe zij burgers, 41 00:03:20,160 --> 00:03:23,680 bedrijven, maatschappelijke organisaties en bestuursorganen 42 00:03:24,040 --> 00:03:27,440 betrokken heeft bij de voorbereiding en wat de resultaten 43 00:03:27,520 --> 00:03:31,360 hiervan zijn. De Omgevingswet kent nog een instrument die u nog niet 44 00:03:31,440 --> 00:03:35,440 voorbij zag komen. De omgevingsvergunning. Let op: bij 45 00:03:35,520 --> 00:03:38,000 de omgevingsvergunning ligt de verantwoordelijkheid 46 00:03:38,080 --> 00:03:42,200 voor participatie bij de initiatiefnemer. Bij de aanvraag 47 00:03:42,280 --> 00:03:45,880 van een omgevingsvergunning moet de initiatiefnemer aangeven 48 00:03:46,000 --> 00:03:50,840 of hij of zij de omgeving bij de plannen betrokken heeft, en zo ja, 49 00:03:51,080 --> 00:03:53,920 hoe dat is gebeurd en wat de uitkomsten hiervan zijn. 50 00:03:54,000 --> 00:03:59,320 Participatie is hier dus niet verplicht. Daar is een uitzondering op. 51 00:03:59,520 --> 00:04:03,120 Een gemeenteraad kan gevallen aanwijzen waarin participatie wel 52 00:04:03,240 --> 00:04:07,520 verplicht is. Het gaat dan om activiteiten die niet mogelijk zijn 53 00:04:07,600 --> 00:04:11,680 volgens het omgevingsplan: de zogenaamde buitenplanse 54 00:04:11,760 --> 00:04:15,840 omgevingsplanactiviteiten. En het college van burgemeester 55 00:04:15,960 --> 00:04:19,200 en wethouders moet voor deze gevallen bevoegd gezag zijn. 56 00:04:19,680 --> 00:04:22,760 Het kan voor de overheid handig zijn om voor zulke gevallen 57 00:04:22,840 --> 00:04:27,080 participatiebeleid te formuleren. Zij kan dan daarin aangeven hoe 58 00:04:27,200 --> 00:04:29,440 zij omgaat met ingekomen aanvragen. 59 00:04:36,320 --> 00:04:41,600 Sinds de motie-Nooren is aangenomen, is de motiveringsplicht uitgebreid. De decentrale 60 00:04:41,720 --> 00:04:45,600 overheden, dus de gemeenten, provincies en waterschappen, 61 00:04:45,680 --> 00:04:49,960 zullen namelijk ook moeten aangeven op welke wijze invulling is gegeven 62 00:04:50,040 --> 00:04:54,720 aan hun eigen participatiebeleid. De motie roept decentrale overheden 63 00:04:54,800 --> 00:04:59,400 dus op om eigen participatiebeleid op te stellen. Zij mogen zelf 64 00:04:59,520 --> 00:05:02,640 bepalen hoe zij hun participatiebeleid vormgeven. 65 00:05:03,680 --> 00:05:07,000 Zij kunnen daarin hun visie op participatie en uitgangspunten 66 00:05:07,080 --> 00:05:10,640 opnemen. Bijvoorbeeld over de toegankelijkheid, 67 00:05:10,800 --> 00:05:13,400 de representativiteit, de betrokkenheid voor 68 00:05:13,480 --> 00:05:16,600 ondervertegenwoordigde groepen, de eigen rol en hoe 69 00:05:16,720 --> 00:05:20,280 het participatieresultaat wordt meegewogen in het uiteindelijke 70 00:05:20,400 --> 00:05:24,400 plan. Op deze manier is voor alle betrokkenen inzichtelijk hoe 71 00:05:24,480 --> 00:05:28,760 zij kunnen meedenken en meedoen. Samengevat, de motiveringsplicht 72 00:05:28,840 --> 00:05:32,280 wijzigt door de motie-Nooren als volgt: de overheid moet bij 73 00:05:32,400 --> 00:05:35,720 vaststelling van bepaalde plannen aangeven wie zij hierbij betrokken 74 00:05:35,800 --> 00:05:40,520 heeft, wat de uitkomsten hiervan zijn en hoe ze invulling heeft 75 00:05:40,600 --> 00:05:43,360 gegeven aan haar participatiebeleid. Van 76 00:05:43,480 --> 00:05:46,960 de omgevingsverordening en een waterschapsverordening bestond nog 77 00:05:47,040 --> 00:05:51,320 geen motiveringsplicht, maar door de motie-Nooren nu wel. Het is dus 78 00:05:51,320 --> 00:05:54,880 De motie-Nooren is niet van toepassing op rijksbesluiten. 79 00:05:54,880 --> 00:05:57,440 Ook niet op het projectbesluit. Hier golden voor 80 00:05:57,440 --> 00:06:00,720 participatie al uitgebreidere regels voor. 81 00:06:07,240 --> 00:06:11,080 Als gemeente, provincie of waterschap, kunt u dus nu al aan de slag met 82 00:06:11,160 --> 00:06:14,600 het vaststellen van uw participatiebeleid. Op de website 83 00:06:14,720 --> 00:06:17,880 Aan de slag met de Omgevingswet, vindt u voorbeelden van overheden 84 00:06:17,960 --> 00:06:21,760 die u zijn voorgegaan. U vindt daar ook de Denkwijze(r) voor goede 85 00:06:21,880 --> 00:06:26,040 participatie. In de Denkwijzer is het belang van goede participatie 86 00:06:26,120 --> 00:06:30,440 beschreven. Hierin kunt u succesfactoren en randvoorwaarden 87 00:06:30,560 --> 00:06:35,200 voor goede participatie vinden. En leest u hoe deze kunt inzetten bij 88 00:06:35,320 --> 00:06:38,520 de instrumenten van de Omgevingswet. Ik wil graag nog twee 89 00:06:38,600 --> 00:06:42,960 vragen met u bespreken. De eerste is de vraag of de uitbreiding van 90 00:06:43,080 --> 00:06:46,520 de motiveringsplicht met terugwerkende kracht voor al 91 00:06:46,600 --> 00:06:50,000 vastgestelde besluiten geldt. Het antwoord is nee. 92 00:06:50,120 --> 00:06:54,040 Voor de omgevingvisies omgevingsplannen, programma's, 93 00:06:54,160 --> 00:06:57,960 omgevingsverordeningen en waterschaps- verordeningen die al 94 00:06:58,080 --> 00:07:02,880 vastgesteld zijn, geldt de uitgebreide motiveringsplicht niet. 95 00:07:02,960 --> 00:07:07,120 Als deze instrumenten na de inwerkingtreding van de wet 96 00:07:07,320 --> 00:07:14,360 op 1 januari 2022 wijzigen moet er wel aan de motiveringsplicht worden voldaan. 97 00:07:20,520 --> 00:07:23,640 Tot slot wil ik stilstaan bij het wetsvoorstel Versterking 98 00:07:23,720 --> 00:07:28,000 participatie op decentraal niveau. Bij een spoedige behandeling 99 00:07:28,120 --> 00:07:32,680 in de Tweede en Eerste Kamer kan het wetsvoorstel medio 2021 100 00:07:32,800 --> 00:07:36,600 in werking treden. Met dit wetsvoorstel wordt de huidige 101 00:07:36,720 --> 00:07:41,320 inspraakverordening verbreed naar een participatieverordening. 102 00:07:41,400 --> 00:07:44,600 In de participatieverordening regelen gemeenten, provincies 103 00:07:44,720 --> 00:07:48,880 en waterschappen hoe zij inwoners betrekken bij de voorbereiding, 104 00:07:49,000 --> 00:07:53,520 uitvoering en evaluatie van beleid. Ze zijn vrij te beslissen hoe 105 00:07:53,600 --> 00:07:57,240 zij inwoners bij deze beleidsfasen betrekken. Participatie is 106 00:07:57,360 --> 00:08:00,400 natuurlijk vooral een kwestie van doen en elke overheid zal haar 107 00:08:00,520 --> 00:08:01,960 eigen accenten leggen. 108 00:08:08,680 --> 00:08:11,440 Hoe verhoudt de motiveringsplicht ter uitvoering 109 00:08:11,560 --> 00:08:15,520 van de motie-Nooren zich nu tot de participatieverordening uit dit 110 00:08:15,600 --> 00:08:19,280 wetsvoorstel? Die vraag heeft een wat langer antwoord nodig. 111 00:08:19,840 --> 00:08:23,520 De motiveringsplicht sluit aan bij wat het wetsvoorstel voorstelt. 112 00:08:24,200 --> 00:08:27,760 Decentrale overheden moeten aangeven op welke wijze 113 00:08:27,840 --> 00:08:31,040 zij invulling hebben gegeven aan hun participatiebeleid, 114 00:08:31,600 --> 00:08:35,480 zoals bijvoorbeeld opgenomen in de participatieverordening. 115 00:08:35,600 --> 00:08:38,320 Participatiebeleid kan breder zijn dan alleen 116 00:08:38,440 --> 00:08:42,920 de participatieverordening. U kunt in het participatiebeleid verwijzen 117 00:08:43,000 --> 00:08:47,440 naar regels in de inspraak en participatieverordening. Het beleid 118 00:08:47,560 --> 00:08:51,480 kan bovendien aangeven hoe een norm uit de verordening concreet kan 119 00:08:51,560 --> 00:08:55,200 worden toegepast. Ik zal een voorbeeld geven. De verordening 120 00:08:55,280 --> 00:08:58,720 zegt: "Het bestuursorgaan informeert belanghebbenden hierover 121 00:08:58,800 --> 00:09:03,000 op correcte wijze." In het beleid kan worden aangegeven wat met 122 00:09:03,080 --> 00:09:07,960 de norm 'een correcte wijze' wordt bedoeld. Het participatiebeleid 123 00:09:08,040 --> 00:09:12,480 en de participatieverordening zijn niet inwisselbaar. Het beleid bindt 124 00:09:12,560 --> 00:09:16,800 namelijk alleen het bestuursorgaan, niet de burger. En in het beleid 125 00:09:16,880 --> 00:09:20,400 kan alles worden opgenomen wat het bestuursorgaan belangrijk vindt. 126 00:09:20,480 --> 00:09:24,240 De verordening beperkt zich tot de normatieve juridische regels. 127 00:09:24,640 --> 00:09:27,360 We zijn aan het einde gekomen van dit webcollege. Bedankt 128 00:09:27,440 --> 00:09:30,040 voor het kijken. Mocht u meer informatie willen hebben 129 00:09:30,160 --> 00:09:33,320 over participatie onder de Omgevingswet, dan kunt u die vinden 130 00:09:33,400 --> 00:09:35,120 op de website van Aan de slag met Omgevingswet. U vindt daar onder