1 00:00:06,560 --> 00:00:10,200 Welkom bij dit webcollege over de Omgevingsregeling. 2 00:00:10,320 --> 00:00:12,320 Mijn naam is Yvette Bijkerk. 3 00:00:12,440 --> 00:00:17,120 Ik zal u meer vertellen over de Omgevingsregeling waaraan ik gewerkt heb. 4 00:00:17,240 --> 00:00:20,560 De Omgevingsregeling bundelt en harmoniseert de regels... 5 00:00:20,680 --> 00:00:24,560 uit ongeveer 75 bestaande ministeriële regelingen... 6 00:00:24,680 --> 00:00:28,960 en bouwt voort op de systematiek van de Omgevingswet en de basisbesluiten... 7 00:00:29,080 --> 00:00:33,000 de Algemene Maatregelen van Bestuur: AMvB's. 8 00:00:33,120 --> 00:00:38,120 De regeling is bedoeld voor alle partijen die actief zijn in de fysieke leefomgeving: 9 00:00:38,240 --> 00:00:41,600 burgers, bedrijven en overheden. 10 00:00:41,720 --> 00:00:44,840 Bij de totstandkoming van de regeling is dan ook gebruikgemaakt... 11 00:00:44,960 --> 00:00:47,720 van de ervaringen van praktijkprofessionals. 12 00:00:47,840 --> 00:00:51,600 Hierdoor sluiten de regels beter aan op de uitvoeringspraktijk. 13 00:00:52,600 --> 00:00:55,760 Dit webcollege bestaat uit vier blokken. 14 00:00:55,880 --> 00:00:59,440 Allereerst neem ik u mee in de opbouw van de Omgevingsregeling... 15 00:00:59,560 --> 00:01:04,680 en ga ik kort in op de onderwerpen die in de regeling aan bod komen. 16 00:01:04,800 --> 00:01:10,120 In de volgende blokken gaan drie specialisten dieper in op de volgende onderwerpen: 17 00:01:11,200 --> 00:01:15,400 Edwin Voogd neemt u mee in het onderdeel gegevens en bescheiden. 18 00:01:15,520 --> 00:01:21,240 Hierbij legt hij uit aan welke aanvraagvereisten vergunningaanvragen moeten voldoen. 19 00:01:21,360 --> 00:01:26,120 Linda van Berkel vertelt u over het onderwerp meet- en rekenmethoden. 20 00:01:26,240 --> 00:01:29,120 In de verschillende hoofdstukken van de Omgevingsregeling... 21 00:01:29,240 --> 00:01:33,680 zijn voor bepaalde normen en waarden meet- en rekenregels opgenomen. 22 00:01:33,800 --> 00:01:38,760 Linda zal uitleggen waar welke regels terug te vinden zijn. 23 00:01:38,880 --> 00:01:44,600 Tot slot licht Willem-Jan Langenbach het onderdeel toe over het begrenzen van locaties. 24 00:01:44,720 --> 00:01:48,680 In de regeling worden regels gesteld voor het begrenzen van gebieden. 25 00:01:48,800 --> 00:01:51,360 Die gebieden zijn niet alleen in regels beschreven... 26 00:01:51,480 --> 00:01:56,720 maar kunnen ook getoond worden op de kaart. Willem-Jan laat zien hoe dat werkt. 27 00:01:56,840 --> 00:01:58,360 U ziet de starttijden staan... 28 00:01:58,480 --> 00:02:04,000 zodat u snel naar een blok over een onderwerp van uw keuze kunt doorspoelen als u dat wilt. 29 00:02:04,120 --> 00:02:07,200 We starten met de introductie van de Omgevingsregeling. 30 00:02:12,560 --> 00:02:17,200 Op deze afbeelding ziet u het Huis van het stelsel van de Omgevingswet. 31 00:02:17,320 --> 00:02:23,680 De Omgevingsregeling bevat een verdere uitwerking van praktische regels uit de AMvB's. 32 00:02:23,800 --> 00:02:29,000 De eerste versie van de Omgevingsregeling is in november 2019 gepubliceerd. 33 00:02:29,120 --> 00:02:33,160 En nu, zo'n jaar later, is de regeling gewijzigd en aangevuld... 34 00:02:33,280 --> 00:02:37,040 via de Invoeringsregeling die is gepubliceerd in december. 35 00:02:38,240 --> 00:02:41,280 De Invoeringsregeling heeft een aantal thema's en hoofdstukken... 36 00:02:41,400 --> 00:02:44,160 aan de Omgevingsregeling toegevoegd. 37 00:02:44,280 --> 00:02:49,560 Nu de Invoeringswet en het Invoeringsbesluit zijn afgerond, is naast het hoofdspoor... 38 00:02:49,680 --> 00:02:53,920 ook het invoeringsspoor van het nieuwe stelsel van het omgevingsrecht afgerond. 39 00:02:55,000 --> 00:02:59,280 Die twee sporen worden vóór inwerkingtreding van het stelsel nog aangevuld... 40 00:02:59,400 --> 00:03:03,800 door de wetten, besluiten en regelingen van het aanvullingsspoor. 41 00:03:03,920 --> 00:03:07,160 Hiermee is het huis van het stelsel afgebouwd. 42 00:03:07,280 --> 00:03:10,080 Op de website van Aan de slag met de Omgevingswet... 43 00:03:10,200 --> 00:03:13,560 vindt u de uiteindelijke versies van de wetgevingsproducten. 44 00:03:18,480 --> 00:03:23,320 De Omgevingsregeling bevat eerst 16 hoofdstukken met regels en voorschriften... 45 00:03:23,440 --> 00:03:26,520 die vooral voor de dagelijkse uitvoering van belang zijn. 46 00:03:26,640 --> 00:03:29,840 Vanaf hoofdstuk 17 volgen een aantal hoofdstukken... 47 00:03:29,960 --> 00:03:34,680 die ingaan op bijvoorbeeld de effecten van de regeling, de consultatiereacties... 48 00:03:34,800 --> 00:03:39,240 de technische notificaties en implementatietabellen. 49 00:03:39,360 --> 00:03:42,720 Sommige hoofdstukken zijn vooral gericht tot initiatiefnemers... 50 00:03:42,840 --> 00:03:45,480 zoals het hoofdstuk over aanvraagvereisten. 51 00:03:45,600 --> 00:03:48,840 Andere hoofdstukken zijn primair gericht tot het bevoegd gezag. 52 00:03:49,960 --> 00:03:53,680 De Omgevingsregeling is nu aangevuld met de Invoeringsregeling. 53 00:03:53,800 --> 00:03:55,600 Welke thema's vindt u nu terug? 54 00:03:56,760 --> 00:04:01,480 In hoofdstuk 2 van de Omgevingsregeling staan regels in verband met de aanwijzing... 55 00:04:01,600 --> 00:04:07,000 en geometrische begrenzing van de locaties van de Omgevingswet en de AMvB's. 56 00:04:07,120 --> 00:04:11,480 Denk bijvoorbeeld aan locaties zoals snelwegen of Rijkswateren... 57 00:04:11,600 --> 00:04:14,480 of begrenzingen rond spoorwegen. 58 00:04:14,600 --> 00:04:18,840 Hoofdstuk 4 van de regeling gaat over regels voor activiteiten... 59 00:04:18,960 --> 00:04:23,120 die de algemene regels uit het Besluit activiteiten leefomgeving... 60 00:04:23,240 --> 00:04:28,160 en het Besluit bouwwerken leefomgeving aanvullen en uitwerken. 61 00:04:28,280 --> 00:04:33,280 Denk aan rekenmethoden voor het bepalen van emissies van dierverblijven... 62 00:04:33,400 --> 00:04:37,600 of aan regels over de duurzaamheid van nieuwe bouwwerken. 63 00:04:37,720 --> 00:04:41,960 De regels over bouwactiviteiten, die nu in de regeling Bouwbesluit... 64 00:04:42,080 --> 00:04:47,480 de regeling Energieprestatie gebouwen en de Ministeriële regeling omgevingsrecht staan... 65 00:04:47,600 --> 00:04:49,840 vindt u terug in hoofdstuk 5. 66 00:04:49,960 --> 00:04:53,360 Het gaat om de zogenoemde erkende maatregelen: 67 00:04:53,480 --> 00:04:57,400 Energiebesparende maatregelen waarmee voldaan wordt aan de regel... 68 00:04:57,520 --> 00:05:02,040 dat maatregelen met een bepaalde terugverdientijd getroffen moeten worden. 69 00:05:02,160 --> 00:05:07,640 Bij het toepassen van erkende maatregelen wordt in ieder geval aan deze eis voldaan. 70 00:05:07,760 --> 00:05:09,640 De energiebesparende maatregelen... 71 00:05:09,760 --> 00:05:14,280 die op grond van het Besluit activiteiten leefomgeving genomen moeten worden... 72 00:05:14,400 --> 00:05:17,840 de zogenoemde activiteitgebonden maatregelen... 73 00:05:17,960 --> 00:05:22,600 en de maatregelen die u moet nemen op grond van het Besluit bouwwerken leefomgeving... 74 00:05:22,720 --> 00:05:25,400 de zogenoemde gebouwgebonden maatregelen... 75 00:05:25,520 --> 00:05:27,760 vindt u in de bijlagen bij de regeling. 76 00:05:29,320 --> 00:05:34,280 De maatregelen zijn in aansluiting op wat op besluitniveau is bepaald, gesplitst. 77 00:05:34,400 --> 00:05:38,520 De gebouwgebonden maatregelen sluiten aan op de gebruiksfuncties. 78 00:05:39,560 --> 00:05:43,880 Aanvraagvereisten voor omgevingsvergunningen vindt u terug in hoofdstuk 7. 79 00:05:44,000 --> 00:05:48,320 Dat hoofdstuk beschrijft welke gegevens aan de overheid moeten worden verstrekt... 80 00:05:48,440 --> 00:05:50,560 bij het aanvragen van een vergunning. 81 00:05:51,560 --> 00:05:56,000 In hoofdstuk 6 staan meet- en rekenmethoden voor initiatiefnemers. 82 00:05:56,120 --> 00:06:01,440 Deze methoden worden gebruikt om aan de regels van het omgevingsplan te voldoen. 83 00:06:02,640 --> 00:06:05,560 Hier staat bijvoorbeeld het meet- en rekenvoorschrift... 84 00:06:05,680 --> 00:06:10,440 om te bepalen of aan de geluidnorm voor een activiteit kan worden voldaan. 85 00:06:10,560 --> 00:06:14,240 Hoofdstuk 8, 9 en 10 gaan over de bepalingsmethoden... 86 00:06:14,360 --> 00:06:19,160 die een bestuursorgaan moet gebruiken bij het opstellen of wijzigen van een omgevingsplan... 87 00:06:19,280 --> 00:06:24,000 bij het beoordelen van een vergunningaanvraag en bij het vaststellen van een projectbesluit. 88 00:06:25,280 --> 00:06:30,040 In het onderdeel Monitoring en informatieverplichtingen, hoofdstuk 12... 89 00:06:30,160 --> 00:06:34,040 staat beschreven welke methoden bestuursorganen kunnen gebruiken... 90 00:06:34,160 --> 00:06:36,760 voor het monitoren van de leefomgeving... 91 00:06:36,880 --> 00:06:43,600 zoals het monitoren van de luchtkwaliteit of de toestand van het water en zwemwater. 92 00:06:43,720 --> 00:06:48,680 Vaak zijn dit monitoringsverplichtingen die afkomstig zijn uit Europese richtlijnen. 93 00:06:50,160 --> 00:06:51,880 In hoofdstuk 14 staan voorschriften... 94 00:06:52,000 --> 00:06:55,320 voor het berekenen van plankosten door bestuursorganen... 95 00:06:55,440 --> 00:06:58,640 maar ook regels over het innen van leges. 96 00:06:58,760 --> 00:07:02,080 In de Omgevingsregeling zijn duidelijke regels gesteld... 97 00:07:02,200 --> 00:07:07,440 die beschrijven wanneer leges worden geheven en hoe de hoogte daarvan wordt bepaald. 98 00:07:07,560 --> 00:07:12,360 Die legesvoorschriften gelden alleen voor vergunningen en maatwerkvoorschriften... 99 00:07:12,480 --> 00:07:15,200 waarbij het Rijk bevoegd gezag is. 100 00:07:15,320 --> 00:07:20,320 De decentrale overheden kunnen in eigen verordeningen bepalingen over leges opnemen. 101 00:07:20,440 --> 00:07:25,200 Daarover zijn in de Omgevingsregeling dus geen voorschriften opgenomen. 102 00:07:25,320 --> 00:07:30,520 Nieuw onder de Omgevingswet is dat de uitzondering die gold voor milieu is vervallen. 103 00:07:30,640 --> 00:07:33,880 Bijvoorbeeld voor vergunningen voor milieubelastende activiteiten... 104 00:07:34,000 --> 00:07:36,080 kunnen nu ook leges worden geheven. 105 00:07:37,080 --> 00:07:42,240 Tot slot is in hoofdstuk 16 het thema Digitaal Stelsel Omgevingswet toegevoegd. 106 00:07:42,360 --> 00:07:44,680 In dat hoofdstuk zijn regels opgenomen... 107 00:07:44,800 --> 00:07:49,240 over instandhouding, werking en beveiliging van de landelijke voorziening... 108 00:07:49,360 --> 00:07:53,560 maar ook regels over de geldende standaarden voor informatie-uitwisseling... 109 00:07:53,680 --> 00:07:57,320 en regels over de samenwerkingsfunctionaliteit. 110 00:07:58,800 --> 00:08:02,280 In deze afbeelding ziet u nog eens alle thema's op een rij. 111 00:08:02,400 --> 00:08:06,920 De zes waarop de Omgevingsregeling op onderdelen is aangevuld of gewijzigd... 112 00:08:07,040 --> 00:08:11,760 en helemaal rechts het nieuwe thema: Digitaal Stelsel Omgevingswet. 113 00:08:11,880 --> 00:08:14,840 Voor dit thema zijn er regels via de Invoeringsregeling... 114 00:08:14,960 --> 00:08:17,240 aan de Omgevingsregeling toegevoegd. 115 00:08:23,040 --> 00:08:25,720 Sommige praktische regels uit huidige regelingen... 116 00:08:25,840 --> 00:08:28,640 zult u niet terugvinden in de Omgevingsregeling. 117 00:08:28,760 --> 00:08:30,880 Voor een aantal onderwerpen is ervoor gekozen... 118 00:08:31,000 --> 00:08:36,280 de regels niet in de regeling terug te laten komen, maar op te nemen in de besluiten. 119 00:08:36,400 --> 00:08:39,360 Zo zijn veel regels uit de Activiteitenregeling... 120 00:08:39,480 --> 00:08:44,520 in het nieuwe stelsel opgenomen in het Besluit activiteiten leefomgeving. 121 00:08:44,640 --> 00:08:47,400 Ook op het gebied van bouwen zijn enkele zaken... 122 00:08:47,520 --> 00:08:50,000 die voorheen in de regeling Bouwbesluit stonden... 123 00:08:50,120 --> 00:08:53,880 nu opgenomen in het Besluit bouwwerken leefomgeving. 124 00:08:54,000 --> 00:08:58,200 Zo staan alle regels over een bepaald onderwerp op één plek. 125 00:08:58,320 --> 00:09:03,720 Zoals regels over drijvende bouwwerken, CE-markering en kooldioxide meten. 126 00:09:04,760 --> 00:09:10,360 In de Omgevingsregeling zijn veel verschillende regelingen nu gebundeld in één regeling. 127 00:09:10,480 --> 00:09:13,520 De regels zijn geordend naar doelgroep en onderwerp... 128 00:09:13,640 --> 00:09:16,560 en deze ordening sluit aan bij de AMvB's. 129 00:09:16,680 --> 00:09:21,240 Dit draagt bij aan de vindbaarheid en inzichtelijkheid voor alle gebruikers. 130 00:09:21,360 --> 00:09:25,920 Daarnaast zijn de regels verduidelijkt, onder andere door de digitale ontsluiting... 131 00:09:26,040 --> 00:09:29,800 van de in de regeling aangewezen en begrensde locaties. 132 00:09:29,920 --> 00:09:33,440 Voorheen bevatte de regelgeving kaarten in pdf-formaat. 133 00:09:33,560 --> 00:09:38,640 De digitale ontsluiting zorgt voor grotere nauwkeurigheid en is gebruiksvriendelijker... 134 00:09:38,760 --> 00:09:41,720 doordat je bijvoorbeeld kunt inzoomen. 135 00:09:41,840 --> 00:09:43,960 De onderwerpen die ik met u heb doorgenomen... 136 00:09:44,080 --> 00:09:48,880 bevatten voornamelijk regels die over de praktische uitvoering gaan. 137 00:09:49,000 --> 00:09:52,560 Daarnaast bevat de Omgevingsregeling ook overgangsrecht... 138 00:09:52,680 --> 00:09:58,200 en een opsomming van alle wettelijke regelingen die vervallen of gewijzigd worden. 139 00:09:58,320 --> 00:10:02,000 Over het overgangsrecht is een apart webcollege gemaakt. 140 00:10:02,120 --> 00:10:06,280 Deze kunt u terugzien op de website van Aan de slag met de Omgevingswet. 141 00:10:07,320 --> 00:10:13,160 Tot zover deze inleiding en toelichting op de verschillende thema's in de Omgevingsregeling. 142 00:10:13,280 --> 00:10:16,760 Hierna volgt verdieping op het onderwerp Gegevens en bescheiden... 143 00:10:16,880 --> 00:10:19,840 de aanvraagvereisten voor omgevingsvergunningen. 144 00:10:24,360 --> 00:10:27,280 Goedendag. Mijn naam is Edwin Voogd. 145 00:10:27,400 --> 00:10:30,680 De afgelopen jaren heb ik bij het ministerie van Binnenlandse Zaken gewerkt... 146 00:10:30,800 --> 00:10:34,760 aan de Omgevingsregeling en de Invoeringsregeling. 147 00:10:34,880 --> 00:10:37,760 Ik neem u mee in hoofdstuk 7 van de Omgevingsregeling. 148 00:10:37,880 --> 00:10:40,680 Hierin staan de regels over gegevens en bescheiden... 149 00:10:40,800 --> 00:10:43,040 die bij een aanvraag overlegd moeten worden. 150 00:10:43,160 --> 00:10:48,000 In dit webcollege gebruik ik de meer gangbare term 'aanvraagvereisten'. 151 00:10:48,120 --> 00:10:52,920 Goed om te weten: in de Omgevingsregeling zijn alleen de aanvraagvereisten opgenomen... 152 00:10:53,040 --> 00:10:56,560 voor activiteiten waarvoor het Rijk vergunningplichten heeft ingesteld... 153 00:10:56,680 --> 00:11:01,560 in het Besluit activiteiten leefomgeving en het Besluit bouwwerken leefomgeving. 154 00:11:01,680 --> 00:11:05,760 Dat zijn de blauwe aanvraagvereisten in de afbeelding. 155 00:11:05,880 --> 00:11:09,480 De aanvraagvereisten die de decentrale overheden, zoals gemeenten... 156 00:11:09,600 --> 00:11:15,240 bij een lokale vergunningplicht hebben, staan in het geval van de gemeente in het omgevingsplan. 157 00:11:15,360 --> 00:11:21,160 De gemeente beheert deze. Dat zijn de groene aanvraagvereisten in de afbeelding. 158 00:11:21,280 --> 00:11:25,400 Bij het opstellen van de regels hebben we vijf uitgangspunten gehanteerd. 159 00:11:25,520 --> 00:11:28,360 Het eerste uitgangspunt betreft toegankelijke regels. 160 00:11:28,480 --> 00:11:31,280 Dat hebben we bereikt door aansluiting te zoeken... 161 00:11:31,400 --> 00:11:36,560 bij de systematiek en structuur van het Besluit activiteiten leefomgeving. 162 00:11:36,680 --> 00:11:39,000 Het tweede uitgangspunt... 163 00:11:39,120 --> 00:11:43,520 is om alleen te regelen wat nodig is en vaak voorkomt bij een activiteit. 164 00:11:43,640 --> 00:11:48,800 We hebben daarbij de beoordelingsregels van het Besluit kwaliteit leefomgeving gevolgd. 165 00:11:48,920 --> 00:11:51,520 Dat voorkomt onnodige lasten. 166 00:11:52,640 --> 00:11:56,120 Het derde uitgangspunt betreft Europese regelgeving. 167 00:11:56,240 --> 00:11:59,680 Als er al Europese regels gelden voor bepaalde aanvraagvereisten... 168 00:11:59,800 --> 00:12:03,000 dan zijn die zo letterlijk mogelijk overgenomen. 169 00:12:03,120 --> 00:12:05,240 Het vierde uitgangspunt is erop gericht... 170 00:12:05,360 --> 00:12:10,200 dat de gegevens die bekend zijn bij het bevoegd gezag, niet meer worden uitgevraagd. 171 00:12:10,320 --> 00:12:14,360 En het vijfde uitgangspunt is om de lasten voor de aanvrager te verminderen... 172 00:12:14,480 --> 00:12:17,440 door zo min mogelijk onderzoeksplichten op te leggen. 173 00:12:17,560 --> 00:12:20,000 Ik zal deze punten toelichten. 174 00:12:21,160 --> 00:12:24,440 Hoofdstuk 7 beslaat een flink deel van de Omgevingsregeling. 175 00:12:24,560 --> 00:12:27,200 Dat komt doordat één van de uitgangspunten is... 176 00:12:27,320 --> 00:12:31,480 dat de structuur van het Besluit activiteiten leefomgeving wordt gevolgd. 177 00:12:31,600 --> 00:12:35,360 Je kunt in zijn algemeenheid stellen dat bij iedere vergunningplicht uit het Bal... 178 00:12:35,480 --> 00:12:37,240 een set aanvraagvereisten hoort. 179 00:12:37,360 --> 00:12:41,640 Niet alleen een set per hoofdactiviteit die in de Omgevingswet wordt onderscheiden... 180 00:12:41,760 --> 00:12:45,480 maar ook voor iedere vergunningplicht bínnen die hoofdactiviteit. 181 00:12:45,600 --> 00:12:49,680 Dat wordt het meest duidelijk voor de milieubelastende activiteit. 182 00:12:49,800 --> 00:12:52,240 Deze kent tientallen vergunningsplichten in het Bal... 183 00:12:52,360 --> 00:12:57,200 en kent in principe dan ook net zoveel verschillende sets met aanvraagvereisten. 184 00:12:57,320 --> 00:13:00,400 Toch hebben die verschillende sets ook één ding gemeen: 185 00:13:00,520 --> 00:13:03,520 De algemene aanvraagvereisten uit paragraaf 7.1.1... 186 00:13:03,640 --> 00:13:06,440 die bij iedere aanvraag moeten worden verstrekt. 187 00:13:06,560 --> 00:13:10,720 De algemene vereisten gaan over de gegevens van de aanvrager, de locatie... 188 00:13:10,840 --> 00:13:16,480 een eenvoudige beschrijving van de activiteit en of en hoe aan participatie wordt gedaan. 189 00:13:17,680 --> 00:13:21,080 Een volgend uitgangspunt is dat niet méér wordt verlangd dan nodig is... 190 00:13:21,200 --> 00:13:24,400 om een aanvraag voor een omgevingsvergunning te kunnen beoordelen. 191 00:13:24,520 --> 00:13:28,440 Dat hebben we gedaan door aanvraagvereisten zoveel mogelijk af te stemmen... 192 00:13:28,560 --> 00:13:30,560 op de reden voor een vergunningplicht. 193 00:13:30,680 --> 00:13:35,120 Daarmee bedoel ik dat de aanvraagvereisten zo specifiek mogelijk zijn gemaakt... 194 00:13:35,240 --> 00:13:39,120 zodat er geen onnodige gegevens hoeven te worden toegevoegd. 195 00:13:39,240 --> 00:13:41,760 Ook is voorzichtig omgegaan met aanvraagvereisten... 196 00:13:41,880 --> 00:13:46,120 die tot een onderzoeksplicht leiden. Dat beperkt de lasten voor aanvragers. 197 00:13:46,240 --> 00:13:49,680 Zo wordt er bijvoorbeeld bij veel aanvragen voor een milieubelastende activiteit... 198 00:13:49,800 --> 00:13:53,120 niet om een bodemonderzoek of energiebesparingsonderzoek gevraagd... 199 00:13:53,240 --> 00:13:57,360 omdat dit voor de beoordeling van de aanvraag niet nodig is. 200 00:13:57,480 --> 00:14:00,080 De reden voor de vergunningplicht kunt u achterhalen... 201 00:14:00,200 --> 00:14:02,440 door naar de aard van de activiteit te kijken... 202 00:14:02,560 --> 00:14:07,000 en te bepalen bij welke punten precies een afweging moet plaatsvinden. 203 00:14:07,120 --> 00:14:09,640 Dat is vertaald naar de beoordelingsregels voor vergunningen... 204 00:14:09,760 --> 00:14:13,560 die in hoofdstuk 8 van het Besluit kwaliteit leefomgeving staan. 205 00:14:13,680 --> 00:14:19,440 Wanneer u deze beoordelingsregels naast de aanvraagvereisten legt, matchen ze vaak. 206 00:14:19,560 --> 00:14:23,120 Dat is dan ook de tweede lat waarlangs we de aanvraagvereisten hebben gelegd... 207 00:14:23,240 --> 00:14:25,360 om de aanvraagvereisten te beperken... 208 00:14:25,480 --> 00:14:30,520 namelijk door deze nauwkeurig naast de beoordelingsregels van de activiteit te leggen. 209 00:14:30,640 --> 00:14:33,440 Ten slotte zijn er geen aanvraagvereisten nodig... 210 00:14:33,560 --> 00:14:37,120 voor gegevens die het bevoegd gezag zelf al tot zijn beschikking heeft. 211 00:14:37,240 --> 00:14:40,360 Denk hierbij bijvoorbeeld aan kadastrale gegevens. 212 00:14:40,480 --> 00:14:44,720 Dit soort gegevens wordt niet standaard uitgevraagd. En dat scheelt. 213 00:14:44,840 --> 00:14:47,840 Ik zal u dit laten zien aan de hand van twee voorbeelden. 214 00:14:52,680 --> 00:14:57,200 Het eerste voorbeeld betreft aanvraagvereisten voor een vergunningaanvraag... 215 00:14:57,320 --> 00:15:01,240 voor een milieubelastende activiteit in een gasreduceerstation. 216 00:15:01,360 --> 00:15:05,040 Daarvoor laat ik u artikel 7.86 zien. 217 00:15:05,160 --> 00:15:11,000 Wat opvalt, is dat u bij het eerste lid een verwijzing naar artikel 7.22a ziet. 218 00:15:11,120 --> 00:15:16,800 Dat artikel blijkt om aanvraagvereisten vanwege veiligheidsrisico's te gaan... 219 00:15:16,920 --> 00:15:19,480 de zogenoemde externe veiligheid. 220 00:15:19,600 --> 00:15:22,920 Het artikel vindt u in de paragraaf Modules. 221 00:15:23,040 --> 00:15:27,360 Er zijn namelijk modules gemaakt voor aanvraagvereisten die herhaaldelijk voorkomen. 222 00:15:27,480 --> 00:15:31,080 Dit is voor de milieubelastende en de lozingsactiviteit gedaan. 223 00:15:32,320 --> 00:15:35,120 Omdat er minder artikelen aangepast hoeven te worden... 224 00:15:35,240 --> 00:15:38,720 zijn verwijzingen in wetgeving zo makkelijker door te voeren. 225 00:15:38,840 --> 00:15:43,560 En de aanvrager krijgt voor een thema altijd dezelfde aanvraagvereisten. 226 00:15:43,680 --> 00:15:48,320 Ik laat nog een voorbeeld zien: dit keer een beperkingengebied-activiteit. 227 00:15:48,440 --> 00:15:53,640 Ook hier zien we dat dit artikel kort, overzichtelijk en concreet is. 228 00:15:53,760 --> 00:15:57,400 Eén van de uitgangspunten van de aanvraagvereisten die ik eerder opsomde... 229 00:15:57,520 --> 00:16:00,120 betrof Europese regels. 230 00:16:00,240 --> 00:16:05,480 Deze zijn leidend en zijn zoveel mogelijk één op één omgezet naar de Omgevingsregeling. 231 00:16:05,600 --> 00:16:08,240 'Richtlijnconform' noemen we dat. 232 00:16:08,360 --> 00:16:11,200 Dat is vooral zichtbaar bij de milieubelastende activiteit... 233 00:16:11,320 --> 00:16:15,880 waarvoor de Richtlijn Industriële Emissies aanvraagvereisten bevat. 234 00:16:16,000 --> 00:16:19,760 Dit is dan ook de reden dat aanvragen voor een milieubelastende activiteit... 235 00:16:19,880 --> 00:16:24,240 bij complexe bedrijven en niet-complexe bedrijven met een IPPC-installatie... 236 00:16:24,360 --> 00:16:26,880 dezelfde set aanvraagvereisten hebben. 237 00:16:27,000 --> 00:16:31,360 Die staan in artikel 7.27 van de Omgevingsregeling. 238 00:16:31,480 --> 00:16:35,120 Dit levert helaas een minder concrete set aanvraagvereisten op... 239 00:16:35,240 --> 00:16:40,400 maar zeker voor deze bedrijven is vooroverleg met het bevoegd gezag van belang. 240 00:16:40,520 --> 00:16:43,360 Dan kunnen ze samen in kaart brengen wat precies nodig is... 241 00:16:43,480 --> 00:16:45,920 om de vergunningaanvraag goed te kunnen beoordelen. 242 00:16:46,040 --> 00:16:49,080 Dat zijn deze bedrijven overigens nu ook al gewend. 243 00:16:54,480 --> 00:16:58,800 Over het algemeen is het handig om, voordat een aanvraag wordt ingediend... 244 00:16:58,920 --> 00:17:02,920 met het bevoegd gezag af te stemmen wat die aanvraag zou moeten bevatten. 245 00:17:03,040 --> 00:17:06,840 Het kan namelijk zo zijn dat de aanvraagvereisten niet voldoende zijn. 246 00:17:06,960 --> 00:17:11,480 In die gevallen kan het bevoegd gezag met een beroep op de Algemene wet bestuursrecht... 247 00:17:11,600 --> 00:17:14,280 extra informatie van de aanvrager verlangen. 248 00:17:14,400 --> 00:17:18,520 Maar dat zijn uitzonderingen en die moeten altijd goed gemotiveerd worden. 249 00:17:18,640 --> 00:17:21,080 De extra informatie die het bevoegd gezag verlangt... 250 00:17:21,200 --> 00:17:24,240 moet natuurlijk wel nodig zijn om de aanvraag te beoordelen. 251 00:17:24,360 --> 00:17:29,240 Naast dat meer informatie nodig is, kan zeker ook het omgekeerde het geval zijn. 252 00:17:29,360 --> 00:17:32,080 Dan zijn bepaalde aanvraagvereisten juist niet nodig... 253 00:17:32,200 --> 00:17:36,400 omdat bijvoorbeeld een aanvraag een wijziging van een bestaande situatie betreft... 254 00:17:36,520 --> 00:17:38,800 en niet een hele nieuwe situatie. 255 00:17:38,920 --> 00:17:41,800 Of nu meer of minder informatie nodig is... 256 00:17:41,920 --> 00:17:46,720 in het vooroverleg kunnen aanvrager en bevoegd gezag afstemmen wat nodig is. 257 00:17:46,840 --> 00:17:51,080 Zo wordt vertraging in het proces van vergunningverlening voorkomen. 258 00:17:51,200 --> 00:17:54,280 Hoofdstuk 7 is dus een fors pakket aan artikelen. 259 00:17:54,400 --> 00:17:57,480 Misschien denkt u: hoe worden we daar wijs uit? 260 00:17:57,600 --> 00:18:01,320 Dan heb ik goed nieuws. De aanvraagvereisten in de Omgevingsregeling... 261 00:18:01,440 --> 00:18:05,920 en aanvraagvereisten van vergunningen uit het tijdelijk deel van het omgevingsplan... 262 00:18:06,040 --> 00:18:07,480 de zogenoemde bruidsschat... 263 00:18:07,600 --> 00:18:11,240 worden in het digitaal stelsel van de Omgevingswet geplaatst. 264 00:18:11,360 --> 00:18:13,840 Daardoor zal het in de praktijk niet zo vaak nodig zijn... 265 00:18:13,960 --> 00:18:17,320 om in hoofdstuk 7 van de Omgevingsregeling zelf te kijken. 266 00:18:17,440 --> 00:18:22,160 Tot zover mijn toelichting op aanvraagvereisten uit de Omgevingsregeling. 267 00:18:27,040 --> 00:18:30,520 Goedendag, mijn naam is Linda van Berkel. 268 00:18:30,640 --> 00:18:34,440 De afgelopen jaren heb ik bij het ministerie van Binnenlandse Zaken gewerkt... 269 00:18:34,560 --> 00:18:37,960 aan de Omgevingsregeling en de Invoeringsregeling... 270 00:18:38,080 --> 00:18:42,120 vooral aan meet- en rekenregels voor verschillende milieuthema's. 271 00:18:42,240 --> 00:18:47,760 In dit onderdeel vertel ik u meer over de meet- en rekenregels in de Omgevingsregeling. 272 00:18:47,880 --> 00:18:51,680 Deze meet- en rekenregels horen bij een bepaalde waarde. 273 00:18:51,800 --> 00:18:56,960 Dat kan een grenswaarde zijn, een standaardwaarde of een omgevingswaarde. 274 00:18:57,080 --> 00:19:00,480 Deze waarde staat als algemene regel of als instructieregel... 275 00:19:00,600 --> 00:19:03,760 in een van de AMvB's bij de Omgevingswet. 276 00:19:03,880 --> 00:19:08,160 De meet- of rekenmethode uit de Omgevingsregeling is alleen van toepassing... 277 00:19:08,280 --> 00:19:12,040 als er daadwerkelijk een waarde in het omgevingsplan of een programma staat. 278 00:19:12,160 --> 00:19:16,800 Of als in een van de AMvB's een waarde als algemene regel staat. 279 00:19:16,920 --> 00:19:22,280 De Omgevingsregeling regelt dus alleen hoe er eventueel gerekend of gemeten moet worden. 280 00:19:22,400 --> 00:19:25,680 Een voorbeeld is de standaardwaarde voor toelaatbaar geluid... 281 00:19:25,800 --> 00:19:30,160 als instructieregel voor een omgevingsplan in het Besluit kwaliteit leefomgeving. 282 00:19:30,280 --> 00:19:32,840 Als die waarde in het omgevingsplan is opgenomen... 283 00:19:32,960 --> 00:19:38,840 kunt u in de Omgevingsregeling vinden hoe u moet meten of berekenen hoeveel geluid er is. 284 00:19:38,960 --> 00:19:42,400 Zo weet u of aan de standaardwaarde kan worden voldaan. 285 00:19:47,760 --> 00:19:52,240 Bij het opstellen van de regels hebben we een aantal belangrijke uitgangspunten gehanteerd: 286 00:19:52,360 --> 00:19:57,440 Er zijn alleen meet- en rekenregels opgenomen als dat echt nodig is. 287 00:19:57,560 --> 00:20:03,160 Als er in Europese regelgeving meet- en rekenregels staan, dan zijn deze overgenomen. 288 00:20:03,280 --> 00:20:07,240 De onderzoeklasten zijn zoveel mogelijk verminderd. 289 00:20:08,240 --> 00:20:10,560 Deze uitgangspunten hebben geresulteerd... 290 00:20:10,680 --> 00:20:15,520 in de artikelen en bijlagen van de Omgevingsregeling over meet- en rekenregels. 291 00:20:15,640 --> 00:20:20,600 Alle meet- en rekenregels zijn vindbaar in één regeling. Ze zijn redactioneel geharmoniseerd. 292 00:20:20,720 --> 00:20:24,120 Dat is inzichtelijker en makkelijker voor de gebruiker. 293 00:20:24,240 --> 00:20:26,840 Deze meet- en rekenregels stonden verspreid... 294 00:20:26,960 --> 00:20:31,400 over veel verschillende ministeriële regelingen en AMvB's. 295 00:20:31,520 --> 00:20:35,840 De in de Omgevingsregeling opgenomen regels over invoergegevens en afrondingseisen... 296 00:20:35,960 --> 00:20:38,960 dragen bij aan het verminderen van onderzoeklasten. 297 00:20:39,080 --> 00:20:41,680 Afrondingseisen staan bijvoorbeeld bij geluid. 298 00:20:41,800 --> 00:20:45,520 Daar staat dat moet worden afgerond op hele getallen. 299 00:20:45,640 --> 00:20:49,920 De regels in de Omgevingsregeling sluiten ook aan bij het uitgangspunt van de Omgevingswet... 300 00:20:50,040 --> 00:20:55,680 dat fasering van onderzoek mogelijk is. Ook dat leidt tot minder onderzoeklasten. 301 00:20:55,800 --> 00:21:00,760 De uitgeschreven meet- of rekenmethode kan in een bijlage van de Omgevingsregeling staan... 302 00:21:00,880 --> 00:21:04,680 bijvoorbeeld de emissiefactoren voor geur bij een veehouderij. 303 00:21:04,800 --> 00:21:07,360 Of het is een verwijzing naar een bepalingsmethode... 304 00:21:07,480 --> 00:21:10,920 bijvoorbeeld het handboek Omgevingsveiligheid van het RIVM... 305 00:21:11,040 --> 00:21:17,120 en soms ook naar een softwareprogramma, bijvoorbeeld Safeti-NL voor externe veiligheid. 306 00:21:17,240 --> 00:21:20,080 De bepalingsmethoden die niet zijn opgenomen als bijlage... 307 00:21:20,200 --> 00:21:22,320 zijn in beheer bij andere organisaties. 308 00:21:22,440 --> 00:21:26,400 Voor die bepalingsmethoden staat in bijlage II van de Omgevingsregeling... 309 00:21:26,520 --> 00:21:30,520 de versie die gebruikt moet worden en de vindplaats hiervan. 310 00:21:35,160 --> 00:21:39,400 De meet- en rekenregels zijn in de Omgevingsregeling gegroepeerd per doelgroep. 311 00:21:39,520 --> 00:21:45,160 Ik ga eerst in op de regels voor initiatiefnemers, daarna op de regels voor bestuursorganen. 312 00:21:45,280 --> 00:21:51,480 De regels voor initiatiefnemers staan in hoofdstuk 4, 5, 6 en 7 van de Omgevingsregeling. 313 00:21:51,600 --> 00:21:56,640 Ik ga in dit onderdeel verder in op de meet- en rekenregels van hoofdstuk 4, 5 en 6. 314 00:21:56,760 --> 00:22:00,840 Een ander deel van dit webcollege gaat over de aanvraagvereisten van hoofdstuk 7. 315 00:22:00,960 --> 00:22:04,120 Daarin staan ook meet- en rekenregels voor initiatiefnemers. 316 00:22:05,600 --> 00:22:11,080 In hoofdstuk 4 van de Omgevingsregeling staan algemene regels voor milieuonderwerpen. 317 00:22:11,200 --> 00:22:16,280 Deze regels horen bij de regels van hoofdstuk 4 en 5 van het Besluit activiteiten leefomgeving. 318 00:22:16,400 --> 00:22:18,960 Het gaat hier maar om een paar onderwerpen. 319 00:22:19,080 --> 00:22:21,920 De meeste bepalingsmethoden, zoals veel NEN-normen... 320 00:22:22,040 --> 00:22:24,920 staan al in het Besluit activiteiten leefomgeving. 321 00:22:25,040 --> 00:22:28,120 Wat staat er dan wel in Hoofdstuk 4 van de regeling? 322 00:22:28,240 --> 00:22:34,760 Dat zijn: de rekenmethode voor de emissies van fijn stof en ammoniak bij veehouderijen... 323 00:22:34,880 --> 00:22:39,280 de bepalingsmethode van de afstand voor de aandachtsgebieden externe veiligheid... 324 00:22:39,400 --> 00:22:42,040 de energiebesparende maatregelen waarmee kan worden voldaan... 325 00:22:42,160 --> 00:22:46,920 aan de voorschriften over energiebesparing in hoofdstuk 5 van het Bal... 326 00:22:47,040 --> 00:22:50,640 en de bepalingsmethoden voor de afstand van het plaatsgebonden risico... 327 00:22:50,760 --> 00:22:53,840 bij een aantal milieubelastende activiteiten. 328 00:22:53,960 --> 00:22:58,640 Het gaat dan over Seveso-inrichtingen, windturbines en buisleidingen... 329 00:22:58,760 --> 00:23:03,560 omdat hiervoor in het Bal staat dat het plaatsgebonden risico moet worden bepaald. 330 00:23:03,680 --> 00:23:05,280 Voor andere milieubelastende activiteiten... 331 00:23:05,400 --> 00:23:08,480 staat de verplichting om het plaatsgebonden risico te berekenen... 332 00:23:08,600 --> 00:23:12,160 bij de aanvraagvereisten voor een vergunning. 333 00:23:12,280 --> 00:23:16,160 Met de Aanvullingsregeling Natuur komt daar nog een aantal artikelen bij. 334 00:23:16,280 --> 00:23:21,920 Bijvoorbeeld over de jacht en over de administratie bij het ringen van gefokte vogels. 335 00:23:22,040 --> 00:23:27,040 Het gaat in hoofdstuk 4 van de regeling dus niet alleen om meet- en rekenregels... 336 00:23:27,160 --> 00:23:31,080 maar ook om andere detailregelgeving bij het Bal. 337 00:23:31,200 --> 00:23:38,120 In hoofdstuk 5 staan regels voor initiatiefnemers over meten en rekenen bij bouwen en slopen. 338 00:23:38,240 --> 00:23:44,320 Deze regels horen bij de regels van het Besluit bouwwerken leefomgeving, ofwel het Bbl. 339 00:23:44,440 --> 00:23:50,200 Voorbeelden zijn de berekeningsmethodes voor de energielabels van gebouwen... 340 00:23:50,320 --> 00:23:53,120 de energiebesparende maatregelen waarmee kan worden voldaan... 341 00:23:53,240 --> 00:23:57,440 aan de voorschriften voor energiebesparing in hoofdstuk 3 van het Bbl... 342 00:23:57,560 --> 00:24:02,360 en een aantal nadere regels bij het toepassen van verschillende NEN-normen. 343 00:24:02,480 --> 00:24:06,520 Een ander deel van dit webcollege gaat over de aanvraagvereisten bij een vergunning. 344 00:24:06,640 --> 00:24:08,480 Dat is hoofdstuk 7 van de regeling. 345 00:24:08,600 --> 00:24:12,640 Bij die aanvraagvereisten staan soms ook meet- en rekenmethoden. 346 00:24:12,760 --> 00:24:16,120 De meet- en rekenmethoden bij de door het Rijk gereguleerde activiteiten... 347 00:24:16,240 --> 00:24:22,040 vindt u dus terug in Hoofdstuk 4, 5 en 7 van de Omgevingsregeling. 348 00:24:22,160 --> 00:24:25,240 Er zijn ook meet- en rekenregels voor initiatiefnemers... 349 00:24:25,360 --> 00:24:28,440 bij decentraal gereguleerde activiteiten. 350 00:24:28,560 --> 00:24:32,240 Er zijn veel activiteiten die de gemeente in het omgevingsplan regelt. 351 00:24:32,360 --> 00:24:35,120 Dit zijn decentraal gereguleerde activiteiten. 352 00:24:35,240 --> 00:24:39,240 Als er bij die activiteiten geur, geluid of trillingen voorkomen... 353 00:24:39,360 --> 00:24:43,120 en de gemeente heeft hiervoor waarden opgenomen in het omgevingsplan... 354 00:24:43,240 --> 00:24:46,000 in dezelfde vorm als de instructieregels... 355 00:24:46,120 --> 00:24:49,320 dan vindt de initiatiefnemer de meet- en rekenregels hiervoor... 356 00:24:49,440 --> 00:24:52,440 in Hoofdstuk 6 van de Omgevingsregeling. 357 00:24:52,560 --> 00:24:56,280 Het gaat dan bijvoorbeeld over het bepalen van geluid in dBa. 358 00:25:00,520 --> 00:25:04,800 Met de Aanvullingsregeling Bodem wordt in hoofdstuk 6 van de Omgevingsregeling... 359 00:25:04,920 --> 00:25:09,560 ook de rekenmethode voor het bepalen van de toelaatbare bodemkwaliteit opgenomen. 360 00:25:09,680 --> 00:25:13,600 Dat waren de meet- en rekenregels voor initiatiefnemers. 361 00:25:13,720 --> 00:25:19,880 De meet- en rekenregels voor bestuursorganen staan in hoofdstuk 8, 9, 10 en 12. 362 00:25:20,000 --> 00:25:22,800 In hoofdstuk 8 staan de meet- en rekenregels... 363 00:25:22,920 --> 00:25:26,240 die nodig zijn bij het maken van een omgevingsplan. 364 00:25:26,360 --> 00:25:29,120 Ze zijn van toepassing als een gemeente in het omgevingsplan... 365 00:25:29,240 --> 00:25:32,200 waarden opneemt voor een bepaald onderwerp. 366 00:25:32,320 --> 00:25:37,280 Bijvoorbeeld de aanvaardbare geur, geluid en trillingen. 367 00:25:37,400 --> 00:25:40,120 Dit zijn voor een deel dezelfde bepalingsmethodes... 368 00:25:40,240 --> 00:25:44,560 als die voor de initiatiefnemers in hoofdstuk 6 staan over deze onderwerpen. 369 00:25:44,680 --> 00:25:48,360 Voor het maken van een omgevingsplan zijn ook meet- en rekenregels nodig... 370 00:25:48,480 --> 00:25:51,720 voor luchtkwaliteit en voor externe veiligheid. 371 00:25:51,840 --> 00:25:54,680 Voor externe veiligheid moet de afstand voor aandachtsgebieden... 372 00:25:54,800 --> 00:25:57,800 en de afstand voor het plaatsgebonden risico worden berekend. 373 00:25:57,920 --> 00:26:02,200 Deze regels staan dus ook in hoofdstuk 8 van de regeling. 374 00:26:02,320 --> 00:26:05,360 Er staan in hoofdstuk 8 ook rekenregels voor een aantal programma's... 375 00:26:05,480 --> 00:26:07,200 zoals het actieplan geluid... 376 00:26:07,320 --> 00:26:10,960 en het onderdeel grondwatersanering van historische grondwaterverontreiniging... 377 00:26:11,080 --> 00:26:13,280 in een waterprogramma. 378 00:26:13,400 --> 00:26:16,480 In hoofdstuk 9 staan de meet- en rekenregels die nodig zijn... 379 00:26:16,600 --> 00:26:20,040 voor het beoordelen van vergunningaanvragen voor bestuursorganen. 380 00:26:20,160 --> 00:26:25,040 Hoofdstuk 10 gaat over meet- en rekenregels bij het nemen van een projectbesluit. 381 00:26:25,160 --> 00:26:29,760 In deze 2 hoofdstukken worden grotendeels dezelfde meet- en rekenregels aangewezen... 382 00:26:29,880 --> 00:26:32,640 als in hoofdstuk 8 voor het omgevingsplan. 383 00:26:34,360 --> 00:26:38,920 Als laatste staan er meet- en rekenmethoden in hoofdstuk 12 van de regeling. 384 00:26:39,040 --> 00:26:42,760 Dit zijn meet- en rekenmethoden die een bestuursorgaan moet gebruiken... 385 00:26:42,880 --> 00:26:48,760 om aan te tonen of wordt voldaan aan omgevingswaarden en andere parameters. 386 00:26:48,880 --> 00:26:53,840 Het gaat dan om gegevens die nodig zijn voor bijvoorbeeld het Register Externe Veiligheid... 387 00:26:53,960 --> 00:26:59,280 de omgevingswaarden luchtkwaliteit of de monitoring voor de Kaderrichtlijn water. 388 00:26:59,400 --> 00:27:05,040 Veel meet- en rekenmethoden in hoofdstuk 12 zijn afkomstig uit Europese richtlijnen. 389 00:27:05,160 --> 00:27:09,200 Tot zover de meet- en rekenregels uit de Omgevingsregeling. 390 00:27:09,320 --> 00:27:13,840 Uitleg over de meet- en rekenregels kunt u vinden bij de verschillende milieuthema's... 391 00:27:13,960 --> 00:27:17,200 op de website aandeslagmetdeomgevingswet.nl. 392 00:27:21,840 --> 00:27:24,160 Hallo, ik ben Willem-Jan Langenbach. 393 00:27:24,280 --> 00:27:28,440 Vanuit het ministerie van Binnenlandse Zaken ben ik betrokken bij de Omgevingsregeling. 394 00:27:28,560 --> 00:27:33,120 Ik ga u meer vertellen over het aanwijzen van locaties en gebieden in deze regeling. 395 00:27:33,240 --> 00:27:37,240 In hoofdstuk 2 van de Omgevingsregeling vindt u de aanwijzing van een locatie... 396 00:27:37,360 --> 00:27:40,200 of de geometrische begrenzing van een bepaald gebied... 397 00:27:40,320 --> 00:27:43,480 waarvoor specifieke regels zijn opgenomen in de Omgevingswet... 398 00:27:43,600 --> 00:27:46,120 de AMvB's en de Omgevingsregeling. 399 00:27:46,240 --> 00:27:48,800 Op zo'n locatie kan een vergunningplicht... 400 00:27:48,920 --> 00:27:54,200 voor een bepaalde activiteit uit het Besluit activiteiten leefomgeving gelden. 401 00:27:54,320 --> 00:27:56,440 Ook kan het gaan om een locatie of gebied... 402 00:27:56,560 --> 00:28:01,280 waar bepaalde instructieregels uit het Besluit kwaliteit leefomgeving van toepassing zijn... 403 00:28:01,400 --> 00:28:06,040 bijvoorbeeld regels over de waterveiligheid bij een bepaald dijktraject. 404 00:28:06,160 --> 00:28:11,440 De geometrische informatie wordt in de Omgevingsregeling vastgelegd met coördinaten... 405 00:28:11,560 --> 00:28:17,240 waarmee u de grens van een locatie of een gebied op een kaart digitaal kunt raadplegen. 406 00:28:17,360 --> 00:28:20,000 Een locatie kan qua omvang heel verschillend zijn. 407 00:28:20,120 --> 00:28:24,880 Het kan bijvoorbeeld een punt op een kaart zijn, maar ook een kleiner of groter gebied. 408 00:28:25,000 --> 00:28:27,720 In de huidige regelgeving zijn de locaties en gebieden... 409 00:28:27,840 --> 00:28:30,760 vaak op PDF-kaarten of in woorden weergegeven... 410 00:28:30,880 --> 00:28:36,480 bijvoorbeeld 'binnen 10 meter van de dijk'. Met de Omgevingsregeling is dit anders. 411 00:28:36,600 --> 00:28:40,480 De locaties in de Omgevingsregeling zijn straks digitaal te raadplegen. 412 00:28:40,600 --> 00:28:44,160 Het is dan ook mogelijk om in te zoomen op een bepaalde plek op de kaart. 413 00:28:44,280 --> 00:28:48,160 Zo kunt u beter nagaan waar iets wel of niet mag. 414 00:28:48,280 --> 00:28:52,160 Een dergelijke digitale weergave zien we nu ook al in de Wet ruimtelijke ordening... 415 00:28:52,280 --> 00:28:56,400 waarbij gebieden getoond worden op ruimtelijkeplannen.nl. 416 00:28:56,520 --> 00:29:01,040 De regels met de aanwijzing en geometrische begrenzing van locaties en gebieden... 417 00:29:01,160 --> 00:29:05,840 zijn van belang voor zowel bestuursorganen als burgers en bedrijven. 418 00:29:05,960 --> 00:29:08,840 De locaties en gebieden die worden aangewezen of begrensd... 419 00:29:08,960 --> 00:29:11,840 kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op een oppervlaktewater, een weg... 420 00:29:11,960 --> 00:29:16,480 een spoorweg, een defensieterrein of een cultureel erfgoed. 421 00:29:21,560 --> 00:29:23,000 Hoe werkt het precies? 422 00:29:23,120 --> 00:29:26,440 U ziet hier een voorbeeld van een artikel uit de Omgevingsregeling... 423 00:29:26,560 --> 00:29:29,040 dat gaat over cultureel erfgoed. 424 00:29:29,160 --> 00:29:32,960 Het eerste lid van dit artikel gaat over de aanwijzing van de begrenzing... 425 00:29:33,080 --> 00:29:35,040 van de Droogmakerij de Beemster. 426 00:29:35,160 --> 00:29:39,680 Deze droogmakerij staat op een voorlopige lijst van werelderfgoederen. 427 00:29:39,800 --> 00:29:42,640 Op deze erfgoederen zijn bepaalde instructieregels... 428 00:29:42,760 --> 00:29:46,680 uit het Besluit kwaliteit leefomgeving van toepassing. 429 00:29:46,800 --> 00:29:50,640 In dit artikellid wordt verwezen naar bijlage III bij de regeling. 430 00:29:50,760 --> 00:29:55,360 Hierin is de geometrische begrenzing van de droogmakerij vastgelegd. 431 00:29:55,480 --> 00:30:00,560 Bijlage III bevat voor veel locaties en gebieden die in hoofdstuk 2 van de regeling staan... 432 00:30:00,680 --> 00:30:02,640 een verwijzing naar een bestandscode. 433 00:30:02,760 --> 00:30:06,840 Het achterliggende bestand met coördinaten wordt een Geografisch Informatie Object... 434 00:30:06,960 --> 00:30:09,080 kortweg GIO genoemd. 435 00:30:09,200 --> 00:30:12,680 Met de code wordt een link gelegd tussen de regels en de GIO... 436 00:30:12,800 --> 00:30:16,440 waarin het bijbehorende werkingsgebied wordt vastgesteld. 437 00:30:16,560 --> 00:30:19,000 Dit is een stukje uit bijlage III bij de Omgevingsregeling... 438 00:30:19,120 --> 00:30:22,520 dat gaat over ons voorbeeld van Droogmakerij de Beemster. 439 00:30:22,640 --> 00:30:27,000 Als we op de bestandscode klikken die hoort bij artikel 2.42, eerste lid... 440 00:30:27,120 --> 00:30:30,440 worden de grenzen van de Droogmakerij de Beemster zichtbaar. 441 00:30:30,560 --> 00:30:35,600 We kunnen inzoomen en de ligging van de droogmakerij tot op perceelsniveau bekijken. 442 00:30:35,720 --> 00:30:37,600 Dat ziet er zo uit. 443 00:30:42,080 --> 00:30:43,600 Wat zijn voordelen van regels... 444 00:30:43,720 --> 00:30:47,560 over de aanwijzing van locaties en gebieden in de Omgevingsregeling? 445 00:30:47,680 --> 00:30:52,440 Dit onderdeel van de Omgevingsregeling vergroot het gebruiksgemak van de regelgeving. 446 00:30:52,560 --> 00:30:54,640 Burgers, bedrijven maar ook overheden... 447 00:30:54,760 --> 00:30:59,040 kunnen nu in veel meer gevallen op de kaart zien waar welke regels gelden. 448 00:30:59,160 --> 00:31:04,040 Voorheen was dit bijvoorbeeld slechts in woorden vastgelegd en dus niet zichtbaar op een kaart. 449 00:31:04,160 --> 00:31:08,120 En als het wel zichtbaar was, werd de kaart weergegeven op een bepaalde schaal... 450 00:31:08,240 --> 00:31:11,560 waarbij keuzes gemaakt moesten worden wat wel of niet getoond wordt... 451 00:31:11,680 --> 00:31:15,320 of de gebieden werden versimpeld weergegeven. 452 00:31:15,440 --> 00:31:20,160 Nu we de werkingsgebieden in een viewer kunnen weergeven, kunt u ook inzoomen. 453 00:31:20,280 --> 00:31:24,760 Op deze manier kunt u preciezer nagaan waar regelgeving wel en niet van toepassing is. 454 00:31:24,880 --> 00:31:26,880 En er zijn nog meer voordelen. 455 00:31:28,000 --> 00:31:30,040 Met deze nieuwe regels onder de Omgevingswet... 456 00:31:30,160 --> 00:31:32,560 wordt de toegankelijkheid van de digitale informatie... 457 00:31:32,680 --> 00:31:35,960 over locaties en gebieden sterk verbeterd. 458 00:31:36,080 --> 00:31:39,360 De geo-informatie komt op één centrale plek beschikbaar... 459 00:31:39,480 --> 00:31:42,200 en er wordt op dezelfde manier begrensd. 460 00:31:42,320 --> 00:31:44,440 Door de mogelijkheid om de bestanden met gebieden... 461 00:31:44,560 --> 00:31:47,000 en bijbehorende grenzen te downloaden... 462 00:31:47,120 --> 00:31:51,360 is het voor andere overheden mogelijk deze te importeren binnen hun eigen applicaties... 463 00:31:51,480 --> 00:31:54,560 en te gebruiken voor bijvoorbeeld een omgevingsplan. 464 00:31:54,680 --> 00:32:00,440 Dit zal bestuurslasten verminderen: ze hoeven niet zelf geometrische grenzen te trekken. 465 00:32:00,560 --> 00:32:05,120 Tot slot is belangrijk op te merken dat de regels uit hoofdstuk 2 van de Omgevingsregeling... 466 00:32:05,240 --> 00:32:09,920 ook een belangrijke rol spelen in het Digitaal Stelsel Omgevingswet, het DSO. 467 00:32:10,040 --> 00:32:13,280 Initiatiefnemers kunnen straks bijvoorbeeld in het DSO nagaan... 468 00:32:13,400 --> 00:32:16,200 of een vergunning nodig is voor hun activiteit. 469 00:32:16,320 --> 00:32:20,360 Hierbij kunnen zij gebruikmaken van de geometrie van de locaties en gebieden... 470 00:32:20,480 --> 00:32:24,720 zoals die in de Omgevingsregeling op die specifieke plek zijn vastgesteld.