1 00:00:00,400 --> 00:00:05,160 *Muziek speelt* 2 00:00:05,360 --> 00:00:08,240 Welkom bij dit webcollege over de mer-beoordeling voor projecten 3 00:00:08,440 --> 00:00:10,480 gericht op de komst van de Omgevingswet. 4 00:00:11,360 --> 00:00:13,440 Ik ben Gosewien van Eck en ik werk als adviseur 5 00:00:13,520 --> 00:00:16,680 milieueffectrapportage bij Rijkswaterstaat en bij de helpdesk 6 00:00:16,800 --> 00:00:18,800 Informatiepunt Leefomgeving. 7 00:00:19,200 --> 00:00:22,040 In dit webcollege neem ik u mee in de meest relevante aspecten 8 00:00:22,160 --> 00:00:24,400 van de mer-beoordeling, zoals wettelijk geregeld 9 00:00:24,480 --> 00:00:26,320 in de Omgevingswet. 10 00:00:26,400 --> 00:00:28,840 U krijgt als bevoegd gezag handvatten om de mer-beoordeling 11 00:00:28,960 --> 00:00:30,960 goed uit te kunnen voeren. 12 00:00:31,080 --> 00:00:33,640 De procedure van de mer-beoordeling onder de Omgevingswet 13 00:00:33,960 --> 00:00:35,800 wijkt op sommige punten af van de procedure 14 00:00:35,920 --> 00:00:37,600 onder de Wet milieubeheer. 15 00:00:37,720 --> 00:00:39,720 Waar dat het geval is, zal ik dat aangeven. 16 00:00:40,720 --> 00:00:43,400 Dit webcollege gaat niet in op de plan-mer-beoordeling. 17 00:00:43,680 --> 00:00:46,000 Daarover kunt u meer informatie vinden op de website 18 00:00:46,080 --> 00:00:48,080 van het Informatiepunt Leefomgeving. 19 00:00:49,120 --> 00:00:50,920 U vindt hier ook meer achtergrondinformatie 20 00:00:51,040 --> 00:00:53,880 over het instrument milieueffectrapportage onder de Omgevingswet. 21 00:00:54,440 --> 00:00:56,920 In dit webcollege komen de volgende onderwerpen aan bod: 22 00:00:57,680 --> 00:00:59,600 wat is de mer-beoordeling? 23 00:00:59,720 --> 00:01:02,000 Voor welke projecten is de beoordeling van toepassing? 24 00:01:02,920 --> 00:01:04,920 Welke rollen zijn er in de mer-beoordeling? 25 00:01:05,600 --> 00:01:07,880 Wat is de procedure voor de beoordeling? 26 00:01:08,560 --> 00:01:11,040 En hoe werkt inhoudelijke uitvoering van de mer-beoordeling? 27 00:01:11,240 --> 00:01:15,040 *Muziek speelt* 28 00:01:15,360 --> 00:01:17,920 Stel, een initiatiefnemer heeft een project voor ogen. 29 00:01:18,120 --> 00:01:20,960 Denk aan een kippenstal, een fabriek, een dijkversterking 30 00:01:21,040 --> 00:01:22,480 of een woningbouwproject. 31 00:01:22,600 --> 00:01:25,480 Om te bepalen of er bij zo'n project aanzienlijke milieueffecten 32 00:01:25,600 --> 00:01:28,160 kunnen optreden, voert u als bevoegd gezag een toets uit: 33 00:01:28,560 --> 00:01:30,040 de mer-beoordeling. 34 00:01:30,120 --> 00:01:32,880 Als uit de mer-beoordeling blijkt dat er aanzienlijke milieueffecten 35 00:01:32,960 --> 00:01:35,520 kunnen optreden, dan moet er een milieueffectrapport 36 00:01:35,600 --> 00:01:37,600 worden gemaakt om deze effecten in beeld te brengen. 37 00:01:38,160 --> 00:01:40,280 De mer-beoordeling wordt uitgevoerd bij het besluit 38 00:01:40,360 --> 00:01:43,280 dat toestemming geeft voor de uitvoering van het voorgenomen project, 39 00:01:43,640 --> 00:01:46,280 zoals een omgevingsvergunning ,een projectbesluit, 40 00:01:46,720 --> 00:01:48,720 en in sommige gevallen ook het omgevingsplan. 41 00:01:50,320 --> 00:01:53,280 De initiatiefnemer kan een mer-beoordeling ook overslaan 42 00:01:53,360 --> 00:01:55,920 en direct besluiten om een milieueffectrapport te maken. 43 00:01:57,640 --> 00:01:59,920 Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld omdat het opstellen 44 00:02:00,040 --> 00:02:02,840 van een milieueffectrapport toegevoegde waarde biedt 45 00:02:02,960 --> 00:02:04,680 doordat er dan een alternatieve vergelijking 46 00:02:04,760 --> 00:02:08,240 wordt gemaakt, of omdat er dan maar een procedure doorlopen 47 00:02:08,360 --> 00:02:10,360 hoeft te worden in plaats van twee. 48 00:02:10,920 --> 00:02:13,840 Een andere reden kan zijn dat de initiatiefnemer verwacht 49 00:02:13,960 --> 00:02:16,560 dat er vrijwel zeker aanzienlijke milieueffecten zullen optreden. 50 00:02:16,800 --> 00:02:20,640 *Muziek speelt* 51 00:02:20,760 --> 00:02:23,400 Als er een aanvraag binnenkomt voor bijvoorbeeld een omgevingsvergunning 52 00:02:23,480 --> 00:02:26,960 voor een milieubelastende activiteit, moet u als bevoegd gezag bepalen 53 00:02:27,080 --> 00:02:29,800 of er een verplichting is voor het maken van een milieueffectrapport 54 00:02:29,920 --> 00:02:31,920 of een mer-beoordeling. 55 00:02:32,080 --> 00:02:34,160 Vaak heeft de initiatiefnemer zelf al onderzocht 56 00:02:34,280 --> 00:02:36,520 of er sprake is van een mer-beoordelingsplicht, 57 00:02:36,920 --> 00:02:39,360 maar u heeft zelf ook de verantwoordelijkheid om na te gaan 58 00:02:39,480 --> 00:02:41,480 of er mer-verplichtingen gelden. 59 00:02:41,800 --> 00:02:44,440 Om te bepalen voor welke projecten er een mer-beoordeling geldt, 60 00:02:44,680 --> 00:02:47,080 bekijkt u bijlage V bij het Omgevingsbesluit. 61 00:02:47,680 --> 00:02:49,480 Hierin staat een opsomming van de projecten 62 00:02:49,600 --> 00:02:51,600 waarop een mer-beoordeling van toepassing kan zijn. 63 00:02:52,560 --> 00:02:57,160 Bijlage V vervangt de bijlagen C en D uit het Besluit mer. 64 00:02:58,280 --> 00:03:01,360 In de eerste kolom van de bijlage staat de omschrijving van een project. 65 00:03:02,280 --> 00:03:05,480 In de vierde kolom staan de besluiten waarvoor mer-verplichtingen gelden. 66 00:03:06,240 --> 00:03:08,080 Het gaat daarbij om de daadwerkelijke toestemming 67 00:03:08,200 --> 00:03:10,560 voor een project, ook wel het 'schop-in-de-grond-besluit' 68 00:03:10,680 --> 00:03:13,560 genoemd. Denk aan besluiten als een omgevingsvergunning 69 00:03:13,760 --> 00:03:15,760 milieubelastende activiteit. 70 00:03:16,040 --> 00:03:18,720 Voor sommige projecten staat het omgevingsplan in kolom 4. 71 00:03:19,400 --> 00:03:21,400 Er is dan geen ander besluit aangewezen. 72 00:03:22,120 --> 00:03:25,360 Dat betekent dat de verplichting voor het opstellen van milieueffectrapport 73 00:03:25,600 --> 00:03:29,240 of het uitvoeren van de mer-beoordeling slechts geldt voor één besluit. 74 00:03:31,120 --> 00:03:34,120 Om te bepalen of er voor een project een mer-beoordeling nodig is, 75 00:03:34,280 --> 00:03:37,840 onderzoekt u eerst of het project voldoet aan de omschrijving in kolom 1. 76 00:03:39,160 --> 00:03:43,360 Als dat zo is, dan kijkt u of het besluit dat u wilt nemen in kolom 4 77 00:03:43,480 --> 00:03:46,320 of in artikel 11.6 van het Omgevingsbesluit staat. 78 00:03:47,480 --> 00:03:50,840 Als dat het geval is beoordeelt u of er voor het besluit 79 00:03:51,000 --> 00:03:53,840 een mer- of een mer-beroordelingsprocedure doorlopen moet worden. 80 00:03:54,800 --> 00:03:58,520 In kolom 2 zijn vaak drempelwaarden opgenomen voor het in kolom 81 00:03:58,640 --> 00:04:00,640 1 genoemde project. 82 00:04:00,920 --> 00:04:03,880 Deze drempelwaarde is vaak uitgedrukt in een bepaalde lengte 83 00:04:04,000 --> 00:04:06,000 of een bepaalde omvang. 84 00:04:06,400 --> 00:04:09,960 Als het voorgenomen project boven de drempelwaarde in kolom 2 uitkomt, 85 00:04:10,360 --> 00:04:12,360 moet er een milieueffectrapport gemaakt worden. 86 00:04:13,720 --> 00:04:17,840 Kolom 3 voor de mer-beoordeling bevat in de meeste gevallen geen drempels. 87 00:04:18,640 --> 00:04:21,400 Dat is nog wel het geval in bijlage D bij het Besluit mer. 88 00:04:22,400 --> 00:04:25,600 Doordat deze drempels zijn vervallen, geldt er nog maar één procedure 89 00:04:25,720 --> 00:04:27,360 voor de mer-beoordeling. 90 00:04:27,440 --> 00:04:29,960 Dit betekent dat zodra er sprake is van het project 91 00:04:30,080 --> 00:04:32,520 zoals genoemd in kolom 1, er een mer-beoordeling 92 00:04:32,640 --> 00:04:34,320 gemaakt moet worden. 93 00:04:34,400 --> 00:04:37,440 Om de initiatiefnemers te helpen bij het bepalen van de mer-plicht 94 00:04:37,720 --> 00:04:39,520 is een handig hulpmiddel ontwikkeld. 95 00:04:39,640 --> 00:04:41,640 Dat is de mer-scan. 96 00:04:41,800 --> 00:04:43,680 Dit hulpmiddel kan ook door het bevoegd gezag 97 00:04:43,760 --> 00:04:46,400 gebruikt worden om te bepalen of voor een project 98 00:04:46,520 --> 00:04:48,520 een mer-plicht of een mer-beoordelingsplicht geldt. 99 00:04:49,440 --> 00:04:53,400 Door het beantwoorden van enkele vragen met deze scan wordt duidelijk of 100 00:04:53,800 --> 00:04:55,800 en wat er met mer moet gebeuren. 101 00:04:56,000 --> 00:04:59,280 De mer-scan vindt u op de website van het Informatiepunt Leefomgeving. 102 00:04:59,600 --> 00:05:03,600 *Muziek speelt* 103 00:05:03,640 --> 00:05:05,600 De mer-beoordeling kent de volgende formele rollen: 104 00:05:06,040 --> 00:05:08,640 de initiatiefnemer, een publieke of private partij 105 00:05:08,720 --> 00:05:12,120 die een project wil uitvoeren, en het bevoegd gezag, het bestuursorgaan 106 00:05:12,240 --> 00:05:14,280 dat bevoegd is tot het vaststellen van het besluit 107 00:05:14,480 --> 00:05:16,520 dat nodig is voor het betreffende project. 108 00:05:17,560 --> 00:05:20,600 Voor initiatieven binnen de overheid, bijvoorbeeld van een gemeente, 109 00:05:20,800 --> 00:05:23,400 betekent dit concreet dat deze twee formele rollen 110 00:05:23,560 --> 00:05:25,560 binnen één organisatie worden ingevuld. 111 00:05:26,520 --> 00:05:29,400 Burgers en andere belanghebbenden hebben geen formele rol 112 00:05:29,520 --> 00:05:31,240 in de mer-beoordelingsprocedure. 113 00:05:31,360 --> 00:05:33,560 Hier kom ik later in het webcollege op terug. 114 00:05:35,240 --> 00:05:38,720 U kunt als bevoegd gezag de commissie voor de milieueffectrapportage vragen 115 00:05:38,800 --> 00:05:42,360 om mee te kijken naar de inhoud die gebruikt is bij de keuze voor wel 116 00:05:42,440 --> 00:05:44,440 of geen mer-plicht. 117 00:05:44,640 --> 00:05:47,320 Deze second opinion over de juistheid en de volledigheid 118 00:05:47,440 --> 00:05:49,720 van de milieu-informatie bij de mer-beoordeling 119 00:05:49,960 --> 00:05:52,280 kunt u rechtstreeks aanvragen bij de Commissie m.e.r. 120 00:05:52,600 --> 00:05:56,760 *Muziek speelt* 121 00:05:56,760 --> 00:06:00,280 De procedure voor de mer-beoordeling kent drie wettelijk verplichte stappen. 122 00:06:01,000 --> 00:06:03,160 Stap 1 is de mededeling van de initiatiefnemer 123 00:06:03,280 --> 00:06:05,080 aan het bevoegd gezag. 124 00:06:05,160 --> 00:06:07,960 De initiatiefnemer van een mer-beoordelingsplichtig project 125 00:06:08,200 --> 00:06:10,720 deelt aan u als het bevoegd gezag het voornemen mee 126 00:06:10,840 --> 00:06:12,840 om een project uit te voeren. 127 00:06:12,960 --> 00:06:15,520 Deze mededeling is meteen het verzoek aan het bevoegd gezag 128 00:06:15,600 --> 00:06:20,000 om een mer-beoordelingsbeslissing te nemen. Deze mededeling kan tegelijk 129 00:06:20,120 --> 00:06:23,360 met de vergunningaanvraag voor het project naar het bevoegd gezag worden gestuurd. 130 00:06:24,200 --> 00:06:26,200 Het verzoek om de mer-beoordelingsbeslissing 131 00:06:26,280 --> 00:06:28,280 is dan onderdeel van de aanvraag. 132 00:06:29,280 --> 00:06:31,680 De mededeling kan ook eerder dan een vergunningaanvraag 133 00:06:31,760 --> 00:06:33,760 naar een bevoegd gezag worden gestuurd. 134 00:06:33,920 --> 00:06:36,360 Het voordeel daarvan is dat de vergunningaanvraag 135 00:06:36,640 --> 00:06:39,680 in een later stadium meteen in behandeling kan worden genomen 136 00:06:39,880 --> 00:06:42,920 en de mer-beoordeling niet leidt tot opschorting van die behandeling. 137 00:06:44,560 --> 00:06:46,760 Ook wanneer er geen private initiatiefnemer is, 138 00:06:46,840 --> 00:06:49,240 moet u als bevoegd gezag een mededeling ontvangen. 139 00:06:49,840 --> 00:06:51,800 Dit is bijvoorbeeld het geval als de gemeente 140 00:06:51,920 --> 00:06:55,040 zowel initiatiefnemer als bevoegd gezag is voor een nieuw te ontwikkelen 141 00:06:55,160 --> 00:06:56,960 woningbouwlocatie. 142 00:06:57,080 --> 00:06:59,080 Dit is nieuw ten opzichte van de Wet milieubeheer. 143 00:06:59,360 --> 00:07:02,240 Nu geldt deze verplichting alleen voor de private initiatiefnemer. 144 00:07:04,640 --> 00:07:07,480 In de Wet milieubeheer is het in die situatie wel verplicht 145 00:07:07,560 --> 00:07:10,280 om andere overheden te raadplegen bij de mer-beoordeling. 146 00:07:11,160 --> 00:07:13,160 Dat is onder de Omgevingswet niet meer nodig. 147 00:07:15,200 --> 00:07:17,200 De mededeling zelf is vormvrij. 148 00:07:17,280 --> 00:07:19,440 In de praktijk wordt er meestal een notitie geschreven, 149 00:07:19,640 --> 00:07:21,640 maar het mag dus ook in een andere vorm. 150 00:07:22,000 --> 00:07:25,200 Vervolgens gaat u als bevoegd gezag kijken of de mededeling 151 00:07:25,320 --> 00:07:27,920 voldoende informatie bevat, om een mer-beoordelingsbeslissing 152 00:07:28,000 --> 00:07:29,400 te kunnen nemen. 153 00:07:29,520 --> 00:07:33,200 De inhoudelijke eisen aan de mededeling zijn beschreven in het Omgevingsbesluit. 154 00:07:34,200 --> 00:07:37,760 Als relevante informatie ontbreekt, dan moet u dit als bevoegd gezag 155 00:07:37,840 --> 00:07:40,160 zo snel mogelijk aan de initiatiefnemer kenbaar maken. 156 00:07:41,400 --> 00:07:44,080 De initiatiefnemers vult dan de ontbrekende informatie aan 157 00:07:44,200 --> 00:07:46,200 binnen een door u gestelde termijn. 158 00:07:46,880 --> 00:07:50,160 Er geldt voor u als bevoegd gezag een wettelijke termijn van zes weken 159 00:07:50,240 --> 00:07:53,440 om tot een mer-beoordelingsbeslissing te komen. Deze termijn 160 00:07:53,560 --> 00:07:55,560 kan niet worden verlengd. 161 00:07:55,840 --> 00:07:58,200 De termijn wordt wel opgeschort tijdens de periode 162 00:07:58,320 --> 00:08:00,320 waarin aanvullende informatie gevraagd is. 163 00:08:02,320 --> 00:08:05,440 Als de aanvullende informatie te laat komt of nog steeds onvoldoende is 164 00:08:05,560 --> 00:08:08,120 voor een mer-beoordeling dan kan het bevoegd gezag 165 00:08:08,320 --> 00:08:10,320 de mededeling buiten behandeling laten. 166 00:08:11,360 --> 00:08:13,640 Wanneer de mededeling tegelijk met de vergunningaanvrraag 167 00:08:13,720 --> 00:08:16,720 is ingediend en de mededeling niet toereikend is 168 00:08:17,120 --> 00:08:20,120 geldt het buiten behandeling laten ook voor de vergunningaanvraag. 169 00:08:21,400 --> 00:08:23,680 De initiatiefnemer wordt hiervan op de hoogte gebracht. 170 00:08:24,480 --> 00:08:26,400 Het is dan namelijk niet duidelijk of het project 171 00:08:26,480 --> 00:08:28,680 mogelijk aanzienlijke gevolgen voor het milieu heeft 172 00:08:29,000 --> 00:08:31,480 en dus voor de vergunningaanvraag een milieueffectrapport 173 00:08:31,560 --> 00:08:33,160 gemaakt moet worden. 174 00:08:33,240 --> 00:08:35,360 Stap 2 is de mer-beoordelingsbeslissing. 175 00:08:35,920 --> 00:08:38,360 Dit is de beslissing van het bevoegd gezag of er wel 176 00:08:38,480 --> 00:08:41,160 of geen noodzaak is om een milieueffectrapport te maken. 177 00:08:42,040 --> 00:08:44,440 Zoals eerder aangegeven, neemt u als bevoegd gezag 178 00:08:44,520 --> 00:08:48,000 deze mer-beoordelingsbeslissing binnen zes weken na de mededeling. 179 00:08:49,000 --> 00:08:51,000 Hierbij zijn twee uitkomsten mogelijk. 180 00:08:51,320 --> 00:08:54,920 1: als u als bevoegd gezag oordeelt dat het project 181 00:08:55,000 --> 00:08:58,480 aanzienlijke milieueffecten kan hebben, bepaald u dat de initiatiefnemer 182 00:08:58,600 --> 00:09:01,600 een milieueffectrapport moet maken om die effecten in beeld te brengen. 183 00:09:02,560 --> 00:09:05,080 Zijn de mededeling en de aanvraag samen ingediend 184 00:09:05,440 --> 00:09:07,440 en moet er een milieueffectrapport worden gemaakt, 185 00:09:07,800 --> 00:09:10,800 dan wijst u de aanvraag af omdat er geen milieueffectrapport 186 00:09:10,880 --> 00:09:12,880 bij de aanvraag zit. 187 00:09:13,440 --> 00:09:16,480 Tweede optie: als u als bevoegd gezag oordeelt 188 00:09:16,600 --> 00:09:19,000 dat het project geen aanzienlijke milieueffecten kan hebben, 189 00:09:19,360 --> 00:09:22,000 beslist u dat er geen milieueffectrapport nodig is. 190 00:09:22,400 --> 00:09:25,160 De vergunningaanvraag kan dan verder in behandeling worden genomen. 191 00:09:26,520 --> 00:09:29,240 Stap drie is het publiceren van de mer-beoordelingsbeslissing. 192 00:09:29,760 --> 00:09:32,480 De mer-beoordelingsbeslissing met bijbehorende motivering 193 00:09:32,600 --> 00:09:34,680 wordt kenbaar gemaakt aan de initiatiefnemer. 194 00:09:35,640 --> 00:09:38,120 Deze neemt het bevoegd gezag op in het ontwerpbesluit 195 00:09:38,360 --> 00:09:40,360 en in het definitieve besluit. 196 00:09:40,880 --> 00:09:43,560 Bij vergunningaanvragen liggen de momenten van het kenbaar 197 00:09:43,640 --> 00:09:46,360 maken van de mer-beoordelingsbeslissing aan de initiatiefnemer 198 00:09:46,880 --> 00:09:49,480 en het besluit op de aanvraag vaak dicht op elkaar 199 00:09:49,600 --> 00:09:51,600 en worden gecombineerd in één besluit. 200 00:09:52,840 --> 00:09:55,480 De beslissing dat er geen milieueffectrapport nodig is, 201 00:09:55,600 --> 00:09:58,000 hoeft onder de Omgevingswet niet meer in de Staatscourant 202 00:09:58,120 --> 00:10:00,120 gepubliceerd te worden. 203 00:10:00,440 --> 00:10:02,560 De initiatiefnemer kan direct bezwaar maken 204 00:10:02,640 --> 00:10:05,200 of beroep instellen tegen de mer-beoordelingsbeslissing 205 00:10:05,280 --> 00:10:07,280 dat er een milieueffectrapport nodig is. 206 00:10:08,640 --> 00:10:11,720 Voor burgers en belanghebbenden is dit traject niet mogelijk. 207 00:10:12,640 --> 00:10:15,040 In het geval dat er geen milieueffectrapport nodig is, 208 00:10:15,320 --> 00:10:18,920 kunnen burgers en belanghebbenden dit aankaarten via het moederbesluit, 209 00:10:19,120 --> 00:10:21,120 waaraan de mer-beoordeling is gekoppeld. 210 00:10:22,040 --> 00:10:24,640 Het moederbesluit is het besluit dat toestemming geeft 211 00:10:24,720 --> 00:10:27,680 voor het voorgenomen project, bijvoorbeeld de omgevingsvergunning 212 00:10:27,800 --> 00:10:30,520 milieubelastende activiteit of het omgevingsplan. 213 00:10:30,760 --> 00:10:35,040 *Muziek speelt* 214 00:10:35,280 --> 00:10:37,400 De initiatiefnemer beschrijft in de mededeling 215 00:10:37,480 --> 00:10:39,480 de milieueffecten van het voorgenomen project. 216 00:10:40,360 --> 00:10:42,600 Dit doet de initiatiefnemer aan de hand van de eisen 217 00:10:42,680 --> 00:10:46,000 die zijn opgenomen in bijlage IIA bij de Europese mer-richtlijn 218 00:10:46,080 --> 00:10:49,600 en die zijn overgenomen in artikel 11.10 van het Omgevingsbesluit. 219 00:10:50,600 --> 00:10:54,160 Samengevat levert de initiatiefnemer een beschrijving van de fysieke kenmerken, 220 00:10:54,880 --> 00:10:57,280 van de locatie van het project en van de mogelijk 221 00:10:57,400 --> 00:10:59,400 aanzienlijke milieueffecten. 222 00:10:59,880 --> 00:11:02,360 Een initiatiefnemer mag ook de kenmerken van het project 223 00:11:02,680 --> 00:11:05,560 en voorgenomen maatregelen opnemen, die erop gericht zijn 224 00:11:05,640 --> 00:11:08,480 onmogelijk aanzienlijke effecten te vermijden of te voorkomen. 225 00:11:09,240 --> 00:11:11,680 Het bevoegd gezag moet de informatie van de mededeling 226 00:11:11,800 --> 00:11:13,960 beoordelen aan de hand van drie hoofdcriteria. 227 00:11:14,480 --> 00:11:16,840 Ten eerste: de kenmerken van het project. 228 00:11:17,400 --> 00:11:19,600 Wat zijn bijvoorbeeld de fysieke kenmerken van het project? 229 00:11:20,040 --> 00:11:22,040 Welke risico's brengt het project met zich mee? 230 00:11:22,440 --> 00:11:24,800 Welke hinder of emissies ontstaan door het project? 231 00:11:25,120 --> 00:11:27,280 En welke natuurlijke hulpbronnen worden err gebruikt? 232 00:11:28,160 --> 00:11:30,160 Ten tweede: de plaats van een project. 233 00:11:30,800 --> 00:11:32,280 Wat zijn de karakteristieken van het gebied 234 00:11:32,360 --> 00:11:34,320 waar het project wordt gerealiseerd? 235 00:11:34,400 --> 00:11:36,960 Denk aan de mogelijke nabijheid van bijvoorbeeld een natuurgebied, 236 00:11:37,360 --> 00:11:40,280 een beschermd stadsgezicht of een drinkwater-beschermingsgebied. 237 00:11:41,480 --> 00:11:44,240 En ten derde: de kenmerken van de potentiele effecten. 238 00:11:44,440 --> 00:11:46,800 Bijvoorbeeld: hoe vaak treden de effecten op? 239 00:11:47,440 --> 00:11:49,400 Zijn de effecten onomkeerbaar? 240 00:11:49,480 --> 00:11:53,160 Hoe ver reiken de effecten en zijn er grensoverschrijdende effecten? 241 00:11:54,280 --> 00:11:56,480 Het begrip milieu moet breed worden geïnterpreteerd. 242 00:11:57,000 --> 00:11:59,760 Ook thema's als gezondheid, klimaat en cultuurhistorie 243 00:11:59,840 --> 00:12:01,160 vallen daaronder. 244 00:12:01,240 --> 00:12:04,000 Bij een mer-beoordeling is het nodig om u tijdens de onderzoeken 245 00:12:04,120 --> 00:12:06,240 op de relevante effect te richten. 246 00:12:07,120 --> 00:12:09,680 Wat relevant is, is afhankelijk van het type project. 247 00:12:10,920 --> 00:12:12,720 Voor ontgonningen zijn dat bijvoorbeeld effecten 248 00:12:12,800 --> 00:12:15,000 op bodem, water en archeologie. 249 00:12:15,920 --> 00:12:19,320 Voor veehouderijen: hinder door geur en effecten op de natuur. 250 00:12:20,480 --> 00:12:22,680 Maak hierbij gebruik van bestaande informatie. 251 00:12:23,240 --> 00:12:26,480 Denk aan online tools, ervaringen van soortgelijke projecten 252 00:12:26,880 --> 00:12:28,880 en de specifieke kennis van experts. 253 00:12:30,000 --> 00:12:32,200 Het gebruik van dergelijke hulpmiddelen zorgt ervoor 254 00:12:32,280 --> 00:12:34,280 dat met relatief weinig onderzoeksinspanning 255 00:12:34,520 --> 00:12:37,320 toch goede uitspraken gedaan kunnen worden over de vraag 256 00:12:37,400 --> 00:12:40,680 of het voorgenomen project kan leiden tot mogelijk aanzienlijke milieueffecten. 257 00:12:41,840 --> 00:12:44,160 Het bevoegd gezag neemt de kenmerken van het project, 258 00:12:44,280 --> 00:12:47,880 of de voorgenomen maatregelen die de initiatiefnemer heeft aangeleverd, 259 00:12:48,200 --> 00:12:51,680 mee in de afweging en de motivering van de mer-beoordelingsbeslissing 260 00:12:51,800 --> 00:12:54,960 of er wel of geen milieueffectrapport opgesteld hoeft te worden. 261 00:12:56,240 --> 00:12:58,240 De uitvoering van de voorgenomen maatregelen 262 00:12:58,480 --> 00:13:00,840 die relevant zijn voor de uitkomst van de mer-beoordeling 263 00:13:01,080 --> 00:13:04,240 moet u als bevoegd gezag opnemen als voorschrift bij het besluit. 264 00:13:05,240 --> 00:13:07,480 Daarmee borgt u het uitvoeren van de maatregelen 265 00:13:07,600 --> 00:13:09,600 of het toepassen van de kenmerken. 266 00:13:09,880 --> 00:13:12,800 *Muziek speelt* 267 00:13:13,200 --> 00:13:16,240 Tot slot willen wij u nog drie belangrijke uitgangspunten meegeven. 268 00:13:16,640 --> 00:13:19,600 1: begin op tijd en stem af met de initiatiefnemer. 269 00:13:20,200 --> 00:13:22,440 Het is verstandig om op tijd in het planproces te starten 270 00:13:22,520 --> 00:13:24,280 met een mer-beoordeling. 271 00:13:24,400 --> 00:13:27,880 Zo voorkomt u dat u in een te laat stadium concludeert dat een mer-procedure 272 00:13:27,960 --> 00:13:29,600 noodzakelijk is. 273 00:13:29,680 --> 00:13:32,400 Bij vergunningsprocedures is bijvoorbeeld het vooroverleg 274 00:13:32,520 --> 00:13:34,560 tussen het bevoegd gezag en de initiatiefnemer 275 00:13:34,800 --> 00:13:36,800 een goed moment om hierover te praten. 276 00:13:37,120 --> 00:13:39,240 Zo heeft een initiatiefnemer voldoende tijd 277 00:13:39,360 --> 00:13:41,960 om een kwalitatief goede mededeling op te stellen. 278 00:13:42,440 --> 00:13:44,560 Hier heeft u als bevoegd gezag ook baat bij. 279 00:13:45,560 --> 00:13:48,400 Ook bij projecten waar het bevoegd gezag zelf initiatiefnemer is, 280 00:13:48,680 --> 00:13:50,600 moet bij de start van het project duidelijk zijn 281 00:13:50,680 --> 00:13:52,760 of er sprake is van een mer-beoordelingplicht. 282 00:13:53,720 --> 00:13:55,720 2: bevoegd gezag beslist. 283 00:13:56,120 --> 00:13:58,720 Als bevoegd gezag neemt u het besluit over de noodzaak 284 00:13:58,800 --> 00:14:00,800 om een milieueffectrapport te maken. 285 00:14:01,240 --> 00:14:03,640 Wanneer u aanzienlijke milieueffecten uitsluit is 286 00:14:03,760 --> 00:14:05,840 het doorlopen van een mer-procedure niet nodig. 287 00:14:06,440 --> 00:14:08,760 De initiatiefnemer levert de informatie bij u aan 288 00:14:08,840 --> 00:14:10,840 om dit besluit te kunnen nemen. 289 00:14:11,080 --> 00:14:13,880 Een initiatiefnemer kan ook kenmerken en maatregelen opnemen 290 00:14:14,000 --> 00:14:16,440 in de mededeling waarmee aanzienlijke milieueffecten 291 00:14:16,600 --> 00:14:18,400 voorkomen kunnen worden. 292 00:14:18,480 --> 00:14:20,520 Het belang van deze mededeling is dus groot. 293 00:14:21,400 --> 00:14:24,240 De mededeling is niet de beslissing, die maakt u zelf. 294 00:14:25,360 --> 00:14:28,000 3: bij twijfel, beslis dat een milieueffectrapport 295 00:14:28,120 --> 00:14:32,080 nodig is. Wij raden u aan om bij twijfelgevallen te besluiten 296 00:14:32,160 --> 00:14:34,160 dat een milieueffectrapport nodig is. 297 00:14:34,280 --> 00:14:37,280 Dan weet u zeker dat het milieubelang voldoende in de besluitvorming 298 00:14:37,360 --> 00:14:38,920 betrokken kan worden. 299 00:14:39,000 --> 00:14:41,920 Denk bij twijfelgevallen aan situaties waarbij het moeilijk te zeggen is 300 00:14:42,000 --> 00:14:44,680 of het project wel of geen aanzienlijke milieueffecten kan 301 00:14:44,760 --> 00:14:48,480 hebben. Maar ook bij situaties waarbij aanzienlijke milieueffecten 302 00:14:48,720 --> 00:14:50,880 alleen met veel inspanning voorkomen kunnen worden. 303 00:14:51,960 --> 00:14:54,520 Deze situaties vragen zulke ingrijpende maatregelen 304 00:14:54,680 --> 00:14:58,120 om de milieueffecten te verzachten, dat er waarschijnlijk beter 305 00:14:58,200 --> 00:15:00,520 een brede alternatieve afweging in het milieueffectrapport 306 00:15:00,640 --> 00:15:02,200 gemaakt kan worden. 307 00:15:02,320 --> 00:15:04,320 We zijn aan het einde gekomen van dit webcollege. 308 00:15:04,600 --> 00:15:06,040 Bedankt voor het kijken. 309 00:15:06,160 --> 00:15:08,560 Als u meer wilt weten over de mer-beoordeling voor projecten 310 00:15:08,640 --> 00:15:11,080 of andere onderdelen van milieueffectrapportage 311 00:15:11,160 --> 00:15:14,040 onder de Omgevingswet dan kunt u deze vinden op de website 312 00:15:14,120 --> 00:15:15,800 van het Informatiepunt Leefomgeving. 313 00:15:16,760 --> 00:15:23,800 *Muziek speelt en fadet uit*