Begrippenlijst - Letter s
Seveso-inrichting
Een Seveso-inrichting is een locatie die onder de Seveso-richtlijn valt vanwege de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen.
De richtlijn is opgesteld naar aanleiding van de ramp in het Italiaanse Seveso in 1976.
Lees meer over wat een Seveso-inrichting is.
Seveso-richtlijn
Europese richtlijn die de risico's beperkt van zware ongevallen door gevaarlijke stoffen.
Richtlijn 2012/18/EU van het Europees Parlement en de Raad van 4 juli 2012 betreffende de beheersing van de gevaren van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken, houdende wijziging en vervolgens intrekking van Richtlijn 96/82/EG van de Raad (PbEU 2012, L 197).
- Meer informatie over de Seveso-richtlijn.
Significante milieuverontreiniging
De Richtlijn Industriële Emissies definieert de term verontreiniging als:
de directe of indirecte inbreng door menselijke activiteiten van stoffen, trillingen, warmte of geluid in lucht, water of bodem die de gezondheid van de mens of de milieukwaliteit kan aantasten, schade kan toebrengen aan materiële goederen, dan wel de belevingswaarde van het milieu of ander rechtmatig milieugebruik kan aantasten of in de weg kan staan
Of milieuverontreiniging significant is hangt af van de omstandigheden. Verontreiniging van een oppervlaktewaterlichaam is bijvoorbeeld eerder significant zijn als hierin een innamepunt voor drinkwater aanwezig is.
Smb-richtlijn
Europese richtlijn die zorgt voor een strategische milieubeoordeling (SMB). Dat is een beoordeling vooraf aan die van de milieueffecten van plannen en programma’s.
Richtlijn 2001/42/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 27 juni 2001 betreffende de beoordeling van de gevolgen voor het milieu van bepaalde plannen en programma's (PbEG 2001, L 197).
- Meer informatie over de Smb-richtlijn.
Staalkaarten
Staalkaarten zijn voorbeelduitwerkingen van onderdelen van een omgevingsplan, bedoeld als inspiratiebron.
- Meer informatie op Staalkaarten en casco omgevingsplan.
Standaard aanvragen en melden (STAM)
De Standaard aanvragen en melden is één van de standaarden voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet. De standaard beschrijft de koppelvlakken die een rol spelen bij het indienen van een vergunningsaanvraag of een melding in het Omgevingsloket. De standaard bestaat uit de specificatie van de standaard en het informatiemodel dat de basis legt voor deze koppelvlakken: het Informatiemodel aanvragen meldingen (IMAM).
Bekijk de laatste versie van de Standaard aanvragen en melden (STAM.
Standaard brandstof
Standaard brandstoffen zijn brandstoffen, waarvoor geen vergunningplicht geldt. Het zijn:
- aardgas: in de natuur voorkomend methaan met ten hoogste 20 volumeprocent andere bestanddelen
- propaangas
- butaangas
- vergistingsgas: een gasvormige brandstof, met als hoofdbestanddelen methaan en kooldioxide, dat is ontstaan door vergisting van organisch materiaal
- biodiesel die voldoet aan NEN-EN 14214
- lichte olie (bijvoorbeeld benzine)
- halfzware olie
- gasolie (bijvoorbeeld diesel)
- Rie-biomassa en houtpellets gemaakt uit rie-biomassa, als dit verstookt wordt in een stookinstallatie met een nominaal thermisch ingangsvermogen kleiner dan 15 MW (dit is rie-biomassa zoals bedoeld in artikel 1, onder 31, van de richtlijn industriële emissies)
Het begrip standaard brandstof volgt uit artikel 3.5 (paragraaf 3.2.1) en de titel van paragraaf 4.31 'Kleine en middelgrote stookinstallaties voor standaard brandstoffen, en artikel 4.4.31a.
Standaard officiële publicaties (STOP)
Het programma Aan de slag met de Omgevingswet ontwikkelt een algemene standaard voor overheidsbesluiten, de Standaard officiële publicaties (STOP). Deze standaard ondersteunt de functies opstellen, vaststellen, bekendmaken en beschikbaar stellen van officiële publicaties via de de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB).
Naast de algemene standaard STOP krijgt ieder domein een eigen toepassingsprofiel. Voor de Omgevingswet is dat het Toepassingsprofiel Omgevingsdocumenten (TPOD). Inmiddels is voor vier instrumenten van de Omgevingswet uitgewerkt hoe deze gaan werken en wat dat betekent voor de werkprocessen. Bekijk de laatste versie van de Standaard officiële publicaties (STOP).
Standaard toepasbare regels (STTR)
De standaard toepasbare regels (STTR) is de standaard voor het aanleveren van toepasbare regels aan het digitaal stelsel Omgevingswet.
Toepasbare regels zijn nodig om burgers en bedrijven straks antwoord te kunnen geven op vragen als: 'Mag ik op deze locatie mijn initiatief starten? Of heb ik daar een vergunning voor nodig?'.
Initiatiefnemers doorlopen hiervoor vragenbomen in het Omgevingsloket. Om deze vragenbomen zo gebruiksvriendelijk mogelijk te laten werken moeten overheden hun juridische regels omzetten naar toepasbare regels. De toepasbare regels leveren ze vervolgens aan bij het digitaal stelsel. Dit moet volgens de standaard toepasbare regels. Bekijk de laatste versie van de Standaard toepasbare regels (STTR).
Stelselcatalogus Omgevingswet
De Stelselcatalogus Omgevingswet is onderdeel van het digitaal stelsel Omgevingswet. De catalogus bevat informatie over welke gegevens in het digitaal stelsel beschikbaar zijn en wat deze gegevens betekenen. Denk bijvoorbeeld aan begrippen en verwijzingen naar datasets, informatiemodellen en producten en diensten, zoals informatieproducten.
Met die informatie kunnen gebruikers van de Stelselcatalogus gegevens inpassen in hun eigen werkprocessen. Op die manier spreekt iedereen dezelfde taal en wordt interbestuurlijk werken gemakkelijker.
Lees meer over de Stelselcatalogus Omgevingswet.
Sturingsfilosofie
Sturing is het doelgerichte beïnvloeden van de interactie tussen actoren om maatschappelijke opgaven te realiseren. Actoren zijn bijvoorbeeld burgers, bestuurders, vertegenwoordigers van belangengroepen en het bedrijfsleven.
De sturingsfilosofie bevat principes en uitgangspunten waarop de sturing gebaseerd zal worden. De opvatting over de samenwerking met en rol- en taakverdeling tussen overheden en andere partijen staat in de sturingsfilosofie. Uit de sturingsfilosofie volgt welke instrumenten een bestuursorgaan inzet om zijn doelen te bereiken. Bij voorkeur staan overheidsorganisaties hier bij de totstandkoming van hun omgevingsvisie al bij stil.
Lees meer op de pagina Omgevingswet: meer dan alleen wetsinstrumenten kiezen.
Subsidiariteitsbeginsel
Subsidiariteitsbeginsel is een ander woord voor het principe Decentraal, tenzij.