Ga naar de inhoud
Aan de slag met de Omgevingswet
Zoeken in deze site
Kruimelpad
Home  Regelgeving  Regels voor activiteiten  Overgangsrecht bij regels voor activiteiten  Overgangsrecht omgevingsvergunning Wm-inrichtingen
Sla navigatie over (Menu)
Menu
  • Home
  • Actueel
  • Bijeenkomsten
  • Regelgeving
  • Praktijk
  • Digitaal stelsel
  • Thema's
  • Contact
Terug naar navigatie (Menu)

Overgangsrecht omgevingsvergunning Wm-inrichtingen

Het overgangsrecht voor vergunningen van voormalige Wm-inrichtingen (Wet milieubeheer) is vaak wat complexer dan het gewone overgangsrecht voor vergunningen. Een voormalige Wm-inrichting kan na inwerkingtreding van de Omgevingswet namelijk bestaan uit vergunningplichtige en niet-vergunningplichtige milieubelastende activiteiten. Sommige van de oude vergunningvoorschriften worden daarom maatwerkvoorschriften. Bekijk de uitleg en vier praktijkvoorbeelden.

U vindt hier informatie over:

  • Situatie waarin dit overgangsrecht geldt
  • Overgangsrecht artikel 4.13 Invoeringswet
  • Speciale situatie complexe bedrijven
  • Praktijkvoorbeelden

Situatie waarin dit overgangsrecht geldt

  • vóór inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft een bedrijf een omgevingsvergunning milieu voor de hele inrichting
  • na inwerkingtreding van de Omgevingswet bestaat het begrip 'inrichting in de zin van de Wet milieubeheer' (Wm-inrichting) niet meer. Het bedrijf wordt gezien als een verzameling van milieubelastende activiteiten. Eén of meerdere van die activiteiten zijn vergunningplichtig. De rest niet.

Overgangsrecht artikel 4.13 Invoeringswet

Het overgangsrecht zorgt er voor dat de inhoud van vergunningvoorschriften blijft gelden in de nieuwe situatie:

  • De omgevingsvergunning voor een Wm-inrichting wordt omgezet in één omgevingsvergunning voor alle vergunningplichtige milieubelastende activiteiten van de voormalige inrichting.
  • Een oud vergunningvoorschrift dat uitsluitend gold voor een deel van een bedrijf dat onder het nieuwe recht ook vergunningplichtig is, blijft een vergunningvoorschrift.
  • Een oud vergunningvoorschrift dat uitsluitend gold voor een deel van het bedrijf dat onder het Bal niet-vergunningplichtig is, wordt een maatwerkvoorschrift. Denk bijvoorbeeld aan veiligheidsvoorschriften voor een windturbine bij een vergunningplichtig datacentrum.
  • Een oud vergunningvoorschrift dat zowel gold voor een deel van een bedrijf dat onder het Bal vergunningplichtig is als voor een deel dat niet-vergunningplichtig is, wordt een maatwerkvoorschrift voor het hele bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een geluidsvoorschrift voor de inrichting als geheel of een verplichting de inrichting regelmatig schoon te maken.
  • Het hangt af van de inhoud van het oude vergunningvoorschrift of het een vergunningvoorschrift of een maatwerkvoorschriften op grond van het Bal of op grond van het Omgevingsplan wordt. De praktijkvoorbeelden hieronder laten zien hoe dit van geval tot geval werkt.

Speciale situatie complexe bedrijven

De vergunningplichten van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) gelden bij complexe bedrijven ook voor functioneel ondersteunende activiteiten. Daarom is bij complexe bedrijven de situatie veel simpeler. Er is namelijk bijna altijd maar één vergunning voor het hele bedrijf. De oude vergunning met bijbehorende vergunningvoorschriften wordt dus in zijn geheel een omgevingsvergunning op grond van de Omgevingswet.

In uitzonderlijke gevallen kan de vergunning voor de Wm-inrichting onderdelen bevatten die niet functioneel ondersteunend zijn. In dat geval heeft de vergunning van het complexe bedrijf daar geen betrekking op.

Verder geldt voor complexe bedrijven nog speciaal overgangsrecht. Op grond van artikel 8.1.6 van het Invoeringsbesluit gelden enkele paragrafen van het Bal automatisch als vergunningvoorschriften bij complexe bedrijven.

Praktijkvoorbeelden

Hieronder staan 4 voorbeelden van wat er kan gebeuren met een oude vergunning na inwerkingtreding van de Omgevingswet.

  1. De oude inrichting bestaat uit meerdere milieubelastende activiteiten als bedoeld in het Bal. De vergunningplicht geldt slechts voor een deel van de oude inrichting.
  2. Slechts een deel van de hele inrichting is aangewezen als milieubelastende activiteit onder het bal. De vergunningplicht geldt voor een deel van de oude inrichting.
  3. Een complex bedrijf blijft als geheel vergunningplichtig.

Voorbeeld 1: een bedrijf bestaat volledig uit milieubelastende activiteiten als bedoeld in het Bal. Eén daarvan is vergunningplichtig

Een bunkerstation levert brandstoffen en zamelt afgewerkte olie in. Het heeft onder het oude recht een vergunning voor de hele Wm-inrichting. Onder de Omgevingswet wordt de vergunningplicht kleiner. Er geldt alleen nog maar een vergunningplicht voor het bunkerstation. De oude omgevingsvergunning milieu voor de hele inrichting is daarom omgezet in een vergunning voor alleen het bunkerstation.

De inname van afgewerkte olie valt in het Bal onder de activiteit 'verwerken van bedrijfsafvalstoffen of gevaarlijke afvalstoffen'. Er is geen vergunningplicht voor de inname van afgewerkte olie door een bunkerstation. De activiteit is functioneel ondersteunend aan het bunkerstation, maar omdat er geen sprake is van een complex bedrijf valt hij niet onder de vergunningplicht van het bunkerstation.

Met de oude vergunningvoorschriften gebeurt het volgende:

  • De vergunningvoorschriften die uitsluitend golden voor het bunkerstation blijven vergunningvoorschriften op grond van het Bal.
  • De vergunningvoorschriften die uitsluitend golden voor de andere milieubelastende activiteiten worden maatwerkvoorschriften op grond van het Bal.
  • De vergunningvoorschriften die zowel voor het bunkerstation als voor de andere activiteiten golden worden maatwerkvoorschriften. Een geluidsvoorschrift dat voor de hele inrichting gold wordt bijvoorbeeld een maatwerkvoorschrift op grond van het omgevingsplan.

Voorbeeld 2: slechts een deel van de oude inrichting is aangewezen als milieubelastende activiteit onder het Bal

Onder het oude recht heeft een ijsbaan een omgevingsvergunning milieu, omdat er een koelinstallatie met meer dan 1500 kilo ammoniak aanwezig is. Bij de ijsbaan hoort een restaurant.

Onder de Omgevingswet wordt de vergunningplicht kleiner. De ijsbaan zelf is niet vergunningplichtig. Er geldt alleen nog maar een vergunningplicht voor de koelinstallatie. Door het overgangsrecht ontstaat er een omgevingsvergunning voor de koelinstallatie. De ijsbaan lift niet mee met deze vergunningplicht, maar blijft een niet-vergunningplichtige activiteit, waarvoor regels staan in het Bal. Het restaurant is geen milieubelastende activiteiten als bedoeld in het Bal. De regels voor het restaurant staan in het omgevingsplan van de gemeente.

Met de oude vergunningvoorschriften gebeurt het volgende:

  • De vergunningvoorschriften die uitsluitend golden voor de koelinstallatie blijven vergunningvoorschriften op grond van het Bal.
  • De vergunningvoorschriften die uitsluitend golden voor andere activiteiten worden maatwerkvoorschriften. De vergunningvoorschriften die golden voor de ijsbaan worden maatwerkvoorschriften op grond van het Bal. De vergunningvoorschriften die golden voor het restaurant worden maatwerkvoorschriften op grond van het omgevingsplan.
  • De vergunningvoorschriften die ook golden voor andere activiteiten dan de ijsbaan zelf worden maatwerkvoorschriften. De openingstijden van de ijsbaan en het restaurant samen bijvoorbeeld worden maatwerkvoorschriften op grond van het omgevingsplan.

Voorbeeld 3: een complex bedrijf dat een vergunning voor het hele bedrijf krijgt

Een raffinaderij heeft onder het oude recht een vergunning voor de hele Wm-inrichting. Behalve de raffinage-installatie zijn er nog andere milieubelastende activiteiten:

  • opslagtanks voor brandstoffen
  • een werkplaats voor reparaties
  • een klein tankstation voor bedrijfsvoertuigen en werktuigen
  • een bedrijfsrestaurant
  • een windturbine

De raffinaderij is een milieubelastende activiteit uit afdeling 3.3 van het Bal en is daarmee een complex bedrijf. Op grond van artikel 3.58 geldt de vergunningplicht voor de hele milieubelastende activiteit, dus inclusief functioneel ondersteunende milieubelastende activiteiten. Alle hierboven genoemde milieubelastende activiteiten zijn functioneel ondersteunend aan de kernactiviteit.

Door het overgangsrecht wordt de oude omgevingsvergunning milieu voor de Wm-inrichting een omgevingsvergunning op grond van de Omgevingswet. Er zit geen verschil tussen de activiteiten die onder oude vergunning vielen en de activiteiten die onder de nieuwe vergunning vallen. Bij complexe bedrijven vallen immers ook de functioneel ondersteunende activiteiten onder de vergunningplicht.

Op grond van artikel 8.1.6 van het Invoeringsbesluit komen er van rechtswege voorschriften voor het tankstation in de vergunning.

Meer informatie

Bekijk ook de uitleg over:

  • overgangsrecht lopende (handhavings)procedures
  • overgangsrecht besluiten op grond van Algemene Maatregelen van Bestuur


Delen

  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter

PDF maken

  • Download PDF

Vraag het onze experts!

Heeft u een vraag over de Omgevingswet of onderliggende wetgeving? Of wilt u iets weten over praktische toepassingen of digitale voorzieningen?

> Vragenformulier

Tel: 088 - 797 07 90
Bereikbaar op werkdagen van 9.00 - 12.00 en van 13.00 tot 16.30 uur.

Alle informatie om je voor te bereiden op de Omgevingswet.

Interbestuurlijke samenwerking

Het programma Aan de slag met de Omgevingswet is een samenwerkingsverband van gemeenten (VNG), provincies (IPO), waterschappen (UvW) en het Rijk. Het programma ondersteunt overheden, maatschappelijke partners, bedrijven, initiatiefnemers en belanghebbenden om te kunnen werken met de wet.

Over deze site

  • Programma Aan de slag
  • Informatiepunt Ow
  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Contact

Volg ons

  • @aandeslagow
  • Omgevingswet op LinkedIn
rijksoverheid
uni_van_waterschappen_1
vng-logo_1
interprovinciaal_overleg