Informatieplicht bij sloopwerkzaamheden
Degene die sloopwerkzaamheden uitvoert of laat uitvoeren (zoals het verwijderen van asbest) moet het bevoegd gezag informeren over onder meer het begin en einde van de werkzaamheden.
Informatieplicht begin en einde sloopwerkzaamheden
Degene die sloopwerkzaamheden uitvoert of laat uitvoeren, moet het bevoegd gezag informeren over het begin en einde daarvan:
- ten minste 2 werkdagen vóór het begin van de sloopwerkzaamheden
- uiterlijk op de eerste werkdag ná afloop van de sloopwerkzaamheden
Dit staat in artikel 7.12, lid 1 en 3 van het Besluit bouwwerken leefomgeving Klik hier voor uitleg over dit begrip (opent in popup) (Bbl).
Deze informatieplicht geldt alleen voor meldingsplichtige sloopwerkzaamheden (artikel 7.12, lid 6 Bbl). In de meeste gevallen is het bevoegd gezag de gemeente.
Afwijking bij asbestverwijdering risicoklasse 2 of 2A
Bij de verwijdering van asbest in risicoklasse 2 of 2A luidt de informatieplicht iets anders. Degene die sloopwerkzaamheden uitvoert of laat uitvoeren, moet dan het volgende registreren in het Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS):
- de startdatum van de werkzaamheden. Dat moet minimaal 2 werkdagen vóór de start gebeuren
- de datum van beëindiging van de werkzaamheden. Dat moet uiterlijk op de eerste werkdag ná beëindiging gebeuren
- een bewijs van de afvoer van het asbestafval. Dat moet binnen 2 weken na de eindbeoordeling van de asbestverwijdering gebeuren
Dit staat in artikel 7.12, lid 2, 4 en 5 van het Bbl.
Deze informatieplicht geldt alleen voor meldingsplichtige sloopwerkzaamheden (artikel 7.12, lid 6 Bbl). Behalve als het gaat om c. Die geldt ook als er geen sloopmeldingsplicht is.
Informatieplicht risicomatrix, veiligheid, gezondheid, stikstofbeperkende maatregelen
Als een sloopmelding verplicht is, moet de volgende informatie (voor zover aan de orde) naar het bevoegd gezag toe:
- risicomatrix
- naam en contactgegevens van de veiligheidscoördinator directe omgeving
- sloopveiligheidsplan
- andere informatie over maatregelen om de veiligheid en gezondheid in de directe omgeving te waarborgen
- stikstofbeperkende maatregelen
Dat volgt uit artikel 7.5c van het Bbl.
Gelijktijdig met melding
De informatie maakt geen onderdeel uit van de sloopmelding, maar moet wel tegelijk met de sloopmelding naar het bevoegd gezag toe.
Let op: gegevens informatieplicht nog niet apart in te dienen in Omgevingsloket
In het Omgevingsloket is de informatieplicht van artikel 7.5c op dit moment gekoppeld aan de aanvraag voor de technische bouwactiviteit, de bouwmelding en de sloopmelding. Dat betekent dat de gegevens van 7.5c niet 'los' in te dienen zijn maar alleen samen met de aanvraag of melding.
Het zal naar verwachting in het voorjaar van 2024 wel mogelijk zijn om de gegevens van 7.5c met een los formulier in te dienen in het Omgevingsloket (dus niet samen met de aanvraag of melding).
Het los indienen kan bijvoorbeeld aan de orde zijn bij wijzigingen tijdens de bouw (actualisatieplicht op grond van 7.5c van het Bbl) of als het bevoegd gezag via maatwerk aanvullende informatie opvraagt.
Het bevoegd gezag kan – totdat het los indienen mogelijk is in het Omgevingsloket – aan de initiatiefnemer aangeven hoe het aanleveren van de informatie moet plaatsvinden. Bijvoorbeeld via een specifiek e-mailadres.
De VNG geeft meer informatie hierover in een nieuwsbericht over de informatieplichten bouw- en sloopveiligheid en stikstofemissiereductie.
Begrip: Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl)
Het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) is één van de 4 algemene maatregelen van bestuur (AMvB's) onder de Omgevingswet. Het Bbl bevat regels over bouwwerken.
Lees meer op de pagina Inhoud Besluit bouwwerken leefomgeving.