Routekaart: interactie in vier fasen

Deze routekaart onderscheidt vier momenten. Ze staan voor de interactie tussen partijen in vier fasen van een omgevingsproces. Momenten waarop je een nieuwe aanpak zoekt, om het samenspel tussen de partijen passend te organiseren. Met een kompas, waarmee je richting kunt vinden voor een bepaalde aanpak. En inspiratie uit praktijkverhalen van andere professionals, tips voor het oplossen van dilemma’s en suggesties voor interactie-instrumenten.

Waaraan werk jij?

Basis voor de routekaart vormen vier momenten of fases in een (plan)proces, waarop je nieuwe interactie zoekt of hebt met partijen. In de afbeelding onderaan kun je die vier momenten aanklikken.

Welk type informatie heb je nodig?

Elk moment kent z'n eigen dynamiek en vorm van betrokkenheid. Dat betekent wat voor de aanpak van een participatieproces. De groep mensen die je betrekt is steeds net even anders. Net als de werkvormen die je gebruikt. Ontdek per fase welke informatie je nodig hebt.

Voor de kerninstrumenten omgevingsvisie, omgevingsplan, programma’s en projectbesluit is het organiseren van participatie verplicht. Je zoekt dan altijd de samenwerking met bewoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en medeoverheden.

[Klik op de wegwijzer of routekaart!]kale route m et bord3 Idee Plan Realisatie Evaluatie Evaluatie Idee Plan Realisatie

Hotspots

Idee

In deze fase ervaar je een probleem, hebt een idee, werkt aan een visie. Hoe geef je vorm aan de participatie?

Plan

In deze fase werk je aan een plan of programma, hebt een belang, wil je een inbreng leveren. Hoe geef je vorm aan de participatie?

Realisatie

In deze fase doe je mee in de uitvoering, wil je iets voor elkaar krijgen, wil je een rol spelen in beheer en onderhoud. Hoe geef je vorm aan de participatie?

Evaluatie

In deze fase ben je benieuwd of je met elkaar de bestemming bereikt, wil je weten wat je nog te doen staat. Hoe geef je vorm aan de participatie?