Ga naar de inhoud
Aan de slag met de Omgevingswet
Zoeken in deze site
Kruimelpad
Home  Thema's  Water  Handreiking Lozingen  Procedure en rechtsbescherming  Procedures 
Menu
  • Home
  • Actueel
  • Bijeenkomsten
  • Regelgeving
  • Digitaal stelsel
  • Implementatie
  • Thema's
  • Contact

Procedure coördinatieregeling

De coördinatieregeling staat in afdeling 3.5 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Het regelt één uniforme procedure voor de voorbereiding, totstandkoming en rechtsbescherming (bezwaar en beroep) van besluiten.

Afdeling 3.5 Awb vernieuwd

De coördinatieregeling is gewijzigd met de Wet tot Wijziging Algemene wet bestuursrecht en enkele andere wetten in verband met het nieuwe omgevingsrecht en nadeelcompensatierecht (kamerstukken 35 256).

De nieuwe afdeling 3.5 vervangt de coördinatieregelingen uit diverse wetten die opgaan in de Omgevingswet. De wijziging treedt gelijktijdig met de Omgevingswet in werking. De nieuwe regeling is dan te gebruiken voor het hele omgevingsrecht en daarbuiten.

Procedurebepalingen gecoördineerde besluitvorming

De meeste regels over de gecoördineerde besluitvorming zijn te vinden in afdeling 3.5 Awb.
Afdeling 3.5 bevat bepalingen over:

  • wanneer de coördinatieregeling van toepassing is (artikel 3:20 Awb)
  • het coördinerend bestuursorgaan (artikelen 3:21 en 3:22 Awb)
  • het indienen van aanvragen bij gecoördineerde besluitvorming (artikel 3:23 Awb)
  • aanvang beslistermijnen bij meerdere aanvragen (artikel 3:24 Awb)
  • voorbereiding van de besluitvorming (artikel 3:25 Awb)
  • bekendmaking van de besluiten (artikel 3:26 Awb)
  • rechtsbescherming tegen de besluiten (artikelen 3:27 tot en met 3:29 Awb)

Daarnaast kunnen andere wetten (zoals de Omgevingswet) aanvullende of afwijkende regels over gecoördineerde besluitvorming bevatten.

Extra procedurele bepalingen in Omgevingswet

In aanvulling op de regeling in de Awb bevat de Omgevingswet regels over gecoördineerde besluitvorming. De Omgevingswet bevat regels over het verplicht toepassen van de coördinatieregeling uit afdeling 3.5 van de Awb. Maar daarnaast ook nog enkele andere bepalingen over de gecoördineerde besluitvorming.

Procedurebepalingen verplichte coördinatie

Bij de verplichte gecoördineerde vergunningverlening voor een milieubelastende activiteit en een wateractiviteit gelden extra procedurebepalingen. Zie paragraaf 16.2.2 van de Omgevingswet. Hierin staan bepalingen over:
• buiten behandeling laten van de aanvraag
• advies
• termijn gelding omgevingsvergunningen
• instructies van Gedeputeerde Staten of een minister

Indeplaatstreding bij coördinatie

Artikel 5.45a van de Omgevingswet bevat een indeplaatstredingsregeling voor gecoördineerde besluiten bij projectbesluitvorming. Dit is een instrument ter bevordering van het besluitvormingsproces en werkt als ‘stok achter de deur’. Het coördinerend bestuursorgaan van het Rijk of de provincie kan een vervangend besluit nemen als de andere bestuursorganen niet of niet tijdig hun besluiten nemen of die besluiten het project belemmeren.

Koepelconcept

Artikel 16.8 van de Omgevingswet bevat de regeling van het koepelconcept. Deze bevordert een (integrale) gebiedsgerichte benadering en de verdeling van gebruiksruimte. Het verduidelijkt dat het bevoegde bestuursorgaan ook kan kiezen voor de voorbereiding met toepassing van de coördinatieregeling van een omgevingsplan, waterschapsverordening, omgevingsverordening, programma, projectbesluit en omgevingsvergunningen. Het tweede lid zorgt ervoor dat geen beroepsmogelijkheid ontstaat tegen een verordening of programma waarop de coördinatieregeling van toepassing is.

Coördinatie omgevingsplan en omgevingsvergunning voor binnenplanse omgevingsplanactiviteit

Artikel 16.14a van de Omgevingswet bevat een bepaling over de coördinatie van een omgevingsplan en een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteit. Dit artikel regelt dat het gewijzigde omgevingsplan in zo'n geval als beoordelingskader geldt voor de omgevingsvergunning voor de binnenplanse omgevingsplanactiviteit. En dus niet het omgevingsplan dat geldt op het moment van het nemen van de beslissing op de aanvraag voor de omgevingsvergunning. Daardoor kan de overheid de besluiten die nodig zijn om een project te verwezenlijken, gelijktijdig of kort na elkaar nemen.

Geen coördinatie gedoogplichtbeschikkingen

De Omgevingswet kan de toepassing van de coördinatieregeling ook uitsluiten. Voor gedoogplichtbeschikkingen bepaalt artikel 16.33a van de Omgevingswet dat daarop de coördinatieprocedure niet kan worden toegepast. Dit is om te voorkomen dat gedoogplichtbeschikkingen onder de hoofdregel van beroep in één instantie vallen.

Meer informatie

Meer informatie over de coördinatieregeling is te vinden op de volgende pagina’s:

  • Hoofdlijnen coördinatieregeling
  • Coördinatieregeling: wat er verandert en overgangsrecht


Delen

  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter

PDF maken

  • PDF maken

Vraag het onze experts!

Heeft u een vraag over de Omgevingswet of onderliggende wetgeving? Of wilt u iets weten over praktische toepassingen of digitale voorzieningen?

Vragenformulier

Tel: 088 - 797 07 90
Bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur.

Alle informatie om je voor te bereiden op de Omgevingswet.

Interbestuurlijke samenwerking

Het programma Aan de slag met de Omgevingswet is een samenwerkingsverband van gemeenten (VNG), provincies (IPO), waterschappen (UvW) en het Rijk. Het programma ondersteunt overheden, maatschappelijke partners, bedrijven, initiatiefnemers en belanghebbenden om te kunnen werken met de wet.

Over deze site

  • Programma Aan de slag
  • Informatiepunt Ow
  • Verantwoording
  • Toegankelijkheid
  • Privacyverklaring
  • Cookies
  • Contact
  • Archief

Volg ons

  • @aandeslagow
  • Omgevingswet op LinkedIn
Rijksoverheid
Unie van Waterschappen
Vereniging van Nederlandse Gemeenten
Interprovinciaal overleg