Moerdijk: Havengebied Moerdijk
De Crisis- en herstelwet geeft juridische mogelijkheden om een nieuw soort plannen te introduceren, die voor het haven- en industrieterrein Moerdijk beheermiddelen geeft (in eerste instantie voor geluid en natuur) om zijn economische ontwikkeling beter te sturen en beheersen. Dat geeft vooraf duidelijkheid over de condities van vergunningverlening en geeft provincie en gemeente een sturingsinstrument om Moerdijk uit te laten groeien tot het duurzaamste haven- en industrieterrein van Europa.
Jacco Rentrop, programmamanager ruimtelijke ontwikkeling, milieu en duurzaamheid
Situatie
Het haven- en industriegebied Moerdijk omvat ruim 2.300 ha, grenst aan de Natura 2000-gebieden Hollandsch Diep en Biesbosch en is omringd door de woonkernen Moerdijk, Zevenbergen en Klundert. Moerdijk is in de Structuurvisie infrastructuur en ruimte aangemerkt als haven- en industriegebied van nationaal belang.
Doelstelling
De gemeente Moerdijk, de provincie Noord-Brabant en het Havenschap Moerdijk hanteren de balans tussen economie, duurzaamheid en een veilige en leefbare omgeving als uitgangspunt in hun Havenstrategie 2030. De strategie voorziet in economische ontwikkeling en een toename van bedrijfsactiviteiten en werkgelegenheid en formuleert de ambitie dat het haven- en industriegebied Moerdijk uitgroeit tot het meest duurzame door haven- en industrieterrein van Europa. In deze ambitie past de Green Deal Moerdijk (2013) waarin de groei van de bedrijvigheid is gekoppeld aan investeringen in natuur en omgevingskwaliteit. De beoogde toename van de bedrijfsactiviteiten moet plaatsvinden binnen de bestaande geluidcontour van het haven- en industriegebied, zodat het woon- en leefklimaat in de omringende kernen intact blijft. Ook moet de belasting op de Natura 2000-gebieden met stikstof binnen de vastgestelde grenzen blijven.
Stand van zaken
De aanwijzing van het haven- en industrieterrein tot ontwikkelingsgebied binnen de Crisis- en herstelwet kan het succes van nieuwe innovaties op het gebied van geluid en natuur vergroten. Voor het aspect geluid is in december 2015 een Geluidvisie vastgesteld. Deze visie vormt de basis om in 2016 een zogenaamd Inpassingplan Geluid (in dit geval zonebeheerplan) op te stellen en door de Provincie Noord Brabant te laten vaststellen. Met dit Inpassingsplan wordt het mogelijk de gedefinieerde 'geluidruimte' te beheren en ordenen op basis van een juridisch kader.
Voor de afgesloten Green Deal Moerdijk is in 2014 een zogenaamd Natuurmanagementplan Moerdijk (NMP) opgesteld. Het natuurmanagementplan is de uitwerking van de afspraken uit de Green Deal. De doelstelling van het NMP is om te komen tot een door relevante stakeholders gedragen en onderschreven en door het Havenschap Moerdijk vastgesteld NMP. Dit moet aan de economische ontwikkelbehoeften verbonden, groene investerings-maatregelen bevatten voor de periode 2015- 2030 en een door partijen getekend convenant voor de uitvoering van het plan. Als eerste uitwerking van dit NMP wordt in 2016 een Managementplan Beschermde Soorten vastgesteld (eind 2016). Dit plan maakt het mogelijk om voor een langere periode (5 jaar), op basis van een set van uitgevoerde en te monitoren maatregelen, een generieke vergunning (Flora –en faunawet, Natuurbeschermingswet) te krijgen voor activiteiten.
Momenteel is er voor nagenoeg hetzelfde gebied een integraal bestemmingsplan in de maak, hiervoor wordt een milieueffectrapportage (mer) doorlopen. De milieueffecten zijn straks dus in beeld waardoor er (waarschijnlijk) voor het bestemmingsplan-plus geen milieueffect wordt opgesteld.
Volgende stappen
- Opstellen Inpassingsplan Geluid Haven- en Industrieterrein Moerdijk (gereed eind 2016);
- Het Managementplan Beschermde Soorten wordt in 2016 opgesteld en eind 2016, naar verwachting, vastgesteld door Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (ministerie Economische zaken) en Provincie Noord Brabant.
Waarom Crisis- en herstelwet (Chw)?
De gemeente Moerdijk en de provincie Noord-Brabant beschikken niet over voldoende instrumenten om de bedrijfsontwikkeling zo te sturen dat een efficiënte verdeling van de milieugebruiksruimte ontstaat. Zo is een Inpassingsplan (in dit geval zonebeheerplan) op dit moment juridisch niet bindend. De Chw geeft de mogelijkheid om wel een juridische koppeling aan te brengen tussen een zonebeheerplan en het ruimtelijk plan. Het Inpassingsplan Geluid wordt dan een toetsingsgrond voor vergunningverlening en de gemeente en de provincie krijgen het instrument om te sturen op het zorgvuldig en efficiënt gebruik van het haven- en industriegebied. Rond het managementplan Beschermde soorten (MBS) heeft het Havenschap Moerdijk in juli 2015 met 7 andere partijen het convenant Samenwerking Natuurmanagement Haven- en Industrieterrein Moerdijk ondertekend. Een gebiedsontheffing van de Flora- en faunawet (per 01/01/2017: Wet Natuurbescherming), een ontheffing Tijdelijke Natuur van de Flora- en faunawet, en het opstellen van een Gedragscode Flora en Fauna vormen belangrijke bouwstenen voor het realiseren van natuurmanagement op Moerdijk. Het nieuwe middel van een gebiedsontheffing in het kader van de Flora- en faunawet en de Gedragscode Flora en Fauna zijn praktische instrumenten om bedrijven aan te zetten tot het investeren in groen en duurzaamheid en tegelijkertijd bespaart het de bedrijven kosten en geeft tijdswinst in procedures (over ontheffing(en)).
Meer informatie
Website: portofmoerdijk.nl
Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling Milieu en Duurzaamheid Havenschap Moerdijk (a.i.): Wiebe van der Vlugt
Mail: WV@havenschapmoerdijk.nl