Is uw dienstverlening klaar voor de start?
De Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) treden 1 januari 2024 in werking. Uw dienstverlening kan hierdoor mogelijk veranderen. Zorg dat uw medewerkers opgeleid en op de hoogte zijn van de nieuwe wet- en regelgeving. Informeer uw inwoners, bedrijven, organisaties en belanghebbenden over de nieuwe wet. Bent u klaar voor de start? In dit nieuwsbericht vindt u informatie over producten waarmee u aan de slag kunt.
Voor wie is deze informatie?
Bent u manager of bijvoorbeeld KCC-medewerker bij een gemeente? Heeft u een functie in de dienstverlening bij een gemeente, provincie, waterschap of omgevingsdienst? Of bent u de inhoudsdeskundige Omgevingswet bij uw (overheids)organisatie? Dan is onderstaande informatie belangrijk voor u.
Serviceketen: de dienstverlening van de Omgevingswet
Na inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen op 1 januari 2024 gaan inwoners, bedrijven, organisaties en belanghebbenden, net als nu, aan de slag met initiatieven, het aanvragen van vergunningen en het doen van meldingen. De gemeenten, waterschappen en provincies vormen in de meeste gevallen, net als nu, het loket voor alle vragen die daarover zijn bij deze initiatiefnemers. Om de dienstverlening ook na inwerkingtreding van de wet zoveel mogelijk op peil te houden, is het noodzakelijk voor gemeenten, waterschappen, provincies en omgevingsdiensten om de bestaande dienstverleningsprocessen binnen de organisatie onder de loep te nemen en waar nodig te versterken.
Het versterken van de lokale serviceketen
De klantcontactcentra van gemeenten, waterschappen en provincies zijn dus het eerste aanspreekpunt waar Initiatiefnemers aankloppen met inhoudelijke vragen over de Omgevingswet. Dat betekent dat de lokale serviceketen van deze gemeenten, waterschappen en provincies voldoende voorbereid moet zijn op de inwerkingtreding van de nieuwe wetgeving. Het versterken van de lokale serviceketen betekent bijvoorbeeld het ontsluiten van informatie via de website. Het afhandelen van vragen van inwoners, bedrijven, organisaties en belanghebbenden. En het opleiden van medewerkers, zoals front- en backofficemedewerkers. Hiernaast is het inrichten van bovenlokale en landelijke maatregelen van belang, ook ten aanzien van calamiteiten.
Het Informatiepunt Leefomgeving
In veel gevallen kunnen de medewerkers van de klantcontactcentra van gemeenten, waterschappen en provincies de vragen van initiatiefnemers beantwoorden. Wanneer dat niet lukt, kunnen vragen over rijksregels en het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) door de gemeente-, provincie- of waterschapsmedewerker worden gesteld aan het Informatiepunt Leefomgeving (IPLO), de kennispartner over de wet- en regelgeving rond de Omgevingswet, de leefomgeving en het DSO in de praktijk. Het IPLO kan uiteraard geen vragen beantwoorden over lokale of regionale regelgeving.
Meer informatie: de ondersteunende producten
Op de pagina Producten voor de serviceketen van de Omgevingswet vindt u hulpmiddelen die u kunt gebruiken om uw dienstverleningsprocessen te versterken. Maak bijvoorbeeld gebruik van de wegwijzer met veelgestelde vragen, de voorbeeldteksten voor op de website en de gespreksstarter met informatie over wie welke vraag beantwoordt. Bent u communicatiemedewerker? Dan vindt u communicatiemiddelen op de Toolkit Omgevingswet-website.