De gebruiker centraal bij vervolgbijeenkomst Gebruikersvriendelijkheid 23 mei
Op donderdag 23 mei was er een waardevolle vervolgbijeenkomst Gebruikersvriendelijkheid. Beleidsadviseurs Ruimtelijke Ordening, implementatiemanagers van de koepels, Rijkspartijen en Regionale Implementatiecoaches Omgevingswet kwamen samen bij Jaarbeurs MeetUp in Utrecht.
Gebruiker centraal
Op de vervolgbijeenkomst werd de aanpak gepresenteerd om het Omgevingsloket gebruikersvriendelijker te maken. De incidentele gebruiker met kleine initiatieven rondom het huis, zoals een boom kappen, staat hierin centraal.
Samen stappen zetten
Sinds de aftrap op 16 november 2023 zijn al veel stappen naar een gebruikersvriendelijk Omgevingsloket gezet. Dit op basis van de ervaringen met het Omgevingsloket na de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024. Open gesprekken en waardevolle discussies op basis van die eerste gebruikersfeedback zorgden voor een nieuwe verzameling aan mogelijkheden om het loket te verbeteren. Dit zullen we binnenkort delen via de verbeteragenda.
Inspiratiesessie: vertrouwd communiceren
In de aanpak wordt van buiten naar binnen gekeken. En zoals gebruikelijk op deze bijeenkomsten worden ook voorbeelden in andere sectoren bezien. In deze bijeenkomst kwam er mooie inspiratie van Serva Dollenkamp van verzekeraar Achmea. Voor Achmea is vertrouwd communiceren van juridische teksten in begrijpelijke taal inmiddels een dagelijkse gewoonte.
We kijken terug op een inspirerende bijeenkomst waarin ruimte was voor dialoog. Samen hebben we weer stappen gezet naar een gebruikersvriendelijker Omgevingsloket.