Digitaal Stelsel Omgevingswet voor burgers en bedrijven
Voor burgers en bedrijven heeft het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) straks de vorm van 1 digitaal loket: het Omgevingsloket. Hier kunnen ze zich oriënteren, checken of ze een vergunning nodig hebben, en aanvragen en meldingen doen. Het Omgevingsloket vervangt 3 bestaande toepassingen.
Oriënteren, checken en indienen via het Omgevingsloket
In het Omgevingsloket kunnen burgers en bedrijven alle beschikbare gegevens over de fysieke leefomgeving bekijken. Dit kan op een kaart, maar ook in tekst in de vorm van regels. Iedereen kan zo dezelfde informatie over de fysieke leefomgeving bekijken en gebruiken.
Regels Omgevingswetbesluiten bekijken
Via Regels op de kaart kunnen burgers en bedrijven de regels van Omgevingswetbesluiten bekijken die op een bepaalde locatie gelden. Dit zijn officiële besluiten van overheden, zoals omgevingsplannen en omgevingsverordeningen.
Rijksregels checken
Via vragenbomen in de Vergunningcheck kunnen burgers en bedrijven zien welke vergunning-, meldings- of andere informatieplicht op een locatie geldt voor een initiatief. Bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn de rijksregels via het Omgevingsloket te checken. Gemeenten, provincies en waterschappen kunnen ook eigen lokale regels toevoegen.
Aanvraag of melding indienen
Burgers en bedrijven kunnen ook een aanvraag of melding indienen via het Omgevingsloket. Dit gaat ook met vragenbomen. Vanuit de Vergunningcheck komen ze automatisch bij het juiste formulier. Ze kunnen ook direct een nieuwe aanvraag of melding starten.
Omgevingsloket vervangt 3 bestaande toepassingen
Het Omgevingsloket vervangt bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet 3 bestaande toepassingen: