Provincie Noord-Brabant: Logistiek Park Moerdijk
"Met de komst van het Logistiek Park Moerdijk versterkt West-Brabant haar positie als logistieke hotspot van nationaal belang."
Yves de Boer, Gedeputeerde provincie Noord-Brabant
Situatie
Het Logistiek Park Moerdijk moet met 150 ha uitgeefbaar terrein een hoogwaardig logistiek bedrijventerrein worden van landelijke betekenis. Het terrein biedt ruimte aan grootschalige 'Value Added Logistics' bedrijven (VAL). Dit zijn bedrijven die zich naast transport en opslag ook richten op het toevoegen van waarde aan een product of het logistieke proces zelf. Het terrein is gepland in de directe nabijheid van het Zeehaven- en industrieterrein Moerdijk. Het is daarmee strategisch gelegen in de Vlaams Nederlandse Delta tussen de mainports Rotterdam en Antwerpen. Het park draagt bij aan een duurzame afhandeling van de grote ladingstroom van deze havens. Logistiek Park Moederdijk is zowel bereikbaar voor short-sea-shipping en binnenvaart als per buisleiding en spoor. Deze vormen van duurzaam goederentransport beperken de verstopping van de overbelaste weginfrastructuur rond Rotterdam en in West-Brabant en ontzien het milieu.
Doelstelling
De ontwikkeling van Logistiek Park Moerdijk is onderdeel van de bestuursovereenkomst Moerdijk Meer Mogelijk, waarin het Rijk, de provincie Noord-Brabant en de gemeente Moerdijk afspraken hebben gemaakt ter verbetering van de fysieke leefomgeving. Logistiek Park Moerdijk moet een hoogwaardig, vernieuwend en innovatief bedrijventerrein worden. Het terrein moet zowel bijdragen aan de economie als aan de verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving.
Voor duurzaamheid wil de provincie eisen stellen met gebruikmaking van het keurmerk BREEAM door de kwalificatie 'Good' op gebiedsniveau verplicht te stellen en deze kwalificatie op gebouwniveau als streefnorm in de regels op te nemen. Daarnaast komen er nadere regels voor de zogenoemde 'interne baan' die exclusief bedoeld is voor de goederenstroom tussen het Logistiek Park Moerdijk en het zeehaventerrein Moerdijk. Tot slot zullen verplichtende eisen worden gesteld aan de landschappelijke inpassing en zullen maatregelen voor natuurcompensatie zeker worden gesteld, zoals speciale verlichting die de passage van vleermuizen niet hindert.
Stand van zaken
Het ontwerp-inpassingsplan en exploitatieplan voor Logistiek Park Moerdijk heeft in 2014 ter inzage gelegen. Op het ontwerp zijn 20 zienswijzen ingediend. Het inpassingsplan en exploitatieplan zijn vastgesteld op vrijdag 6 februari 2015. In het inpassingsplan is gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de negende tranche biedt:
- Certificering BREEAM-NL BRL Gebiedsontwikkeling verplicht op ten minste kwaliteitsniveau 2.
- Certificering BREEAM-NL BRL Nieuwbouw voor nieuw te bouwen gebouwen verplicht.
- Verplichte aanleg van een interne baan tussen Logistiek Park Moerdijk en het bestaande Zeehaven en industrieterrein Moerdijk. Deze interne baan moet al snel na begin uitgifte van terrein aangelegd worden.
- Zorgvuldige landschappelijke inpassing is verplicht gesteld.
- Natuurcompensatie is verplicht gesteld.
Het vastgestelde inpassingsplan heeft tot en met 13 mei 2015 ter inzage gelegen, daarop zijn 5 beroepsschriften (waarvan er 1 is ingetrokken) bij de Raad van State binnengekomen. De zitting van de Raad van State heeft op 2 oktober 2015 plaatsgevonden. De Raad van State heeft het plan vernietigd op dezelfde grond als de uitspraak over de Spoorzone Culemborg.
Volgende stappen
Nadat het inpassingsplan onherroepelijk in werking is getreden neemt Havenschap Moerdijk de verdere ontwikkeling van het terrein en de uitgifte van de kavels over. Het havenschap zal ook zorg dragen voor het beheer van Logistiek Park Moerdijk.
Waarom Chw?
De provincie Noord-Brabant maakt het Logistiek Park Moerdijk ruimtelijk mogelijk met een provinciaal inpassingsplan. In het inpassingsplan kunnen een aantal van de ambities voor de verbetering van de fysieke leefomgeving niet juridisch bindend worden vastgelegd. Die mogelijkheid ontbreekt omdat in formele zin de eisen over de fysieke leefomgeving geen ruimtelijke relevantie hebben in de zin van artikel 3.1. van de Wet ruimtelijke ordening. Met de aanwijzing tot innovatief experiment krijgt de provincie toestemming om van dit artikel af te wijken. Daarmee kan de provincie in het inpassingsplan wel verplichtende eisen opnemen rond duurzaamheid, logistiek, landschap en natuur.
Een tweede aspect is de ontwikkelperiode van het plangebied. Het zal circa 15 tot 20 jaar duren voordat het Logistiek Park Moerdijk geheel is uitgegeven. De exploitatieopzet is ook gericht op deze termijn. Deze lange ontwikkelperiode brengt met zich mee dat de geldingsduur van het inpassingsplan wordt overschreden en dat de uitvoerbaarheid binnen 10 jaar niet kan worden aangetoond. Splitsing van het plan in twee fasen is niet wenselijk, omdat daarmee de kwaliteitsambities onder druk komen te staan. Een langere geldingsduur biedt wel een goede oplossing. Om die oplossing mogelijk te maken krijgt de provincie toestemming om af te mogen wijken van artikel 3.26 juncto artikel 3.1, tweede lid, Wro, waardoor zij de mogelijkheid krijgt het inpassingsplan voor het Logistiek Park Moerdijk een geldingsduur te geven van maximaal 20 jaar.
Ervaring en resultaten Chw
Met de Chw is het opnemen van punten voor verbetering van de fysieke leefomgeving (als duurzaamheid, landschappelijke inpassing en natuurcompensatie) in het inpassingsplan wettelijk geborgd. De reacties op deze brede verankering waren wisselend. Potentiële ontwikkelaars moeten naast ruimtelijke eisen aan extra voorwaarden (verplichte certificering BREEAM) voldoen.