Harderwijk: Waterfront
Het Waterfront is een prachtig project, maar om het voor elkaar te krijgen moeten we heel wat procedurele hobbels nemen. Zo zal, door wijzigingen in de fasering, een aantal woningen tijdelijk een hogere geluidbelasting ondervinden. Overwogen is om dat probleem op te lossen met behulp van de Crisis- en herstelwet, die het mogelijk maakt om tijdelijk van milieuregels af te wijken. Uiteindelijk bleek een goede oplossing mogelijk binnen bestaande wetgeving.
Tyco Ferwerda, stedenbouwkundige
Situatie
Het project voorziet in de sanering van een verouderd bedrijventerrein Haven, de bouw van circa 1.400 woningen en parkeervoorzieningen voor het Dolfinarium. Het plandeel De Eilanden maakt onderdeel uit van dit gebied. Na de verplaatsing van de aanwezige bedrijven en bodemsanering komen in dit deelgebied rond 300 woningen tot stand. Een beperkt deel (30 tot 35 woningen) zal last hebben van industrielawaai van industrieterrein Lorentz en van wegverkeerslawaai van de provinciale weg N302. De hoge geluidbelasting is tijdelijk. Op enig moment, nadat de eerste woningen zijn opgeleverd, wordt tussen het plangebied en de geluidsbronnen geluidafschermende bebouwing gerealiseerd. Daarmee wordt de hoge geluidsbelasting opgeheven.
Doelstelling
- Harderwijk weer in verbinding brengen met het water.
- Oplossen van knelpunten parkeren Dolfinariumbezoekers.
- Verbeteren van de ruimtelijke kwaliteit.
Stand van zaken
- Voor wat betreft de tijdelijke geluidbelasting van de te bouwen woningen heeft de gemeente onderzocht of daarbij de voorzieningen van de Chw nodig zijn, of dat met een ontheffing hogere grenswaarden' kan worden volstaan. Aan de hand van het onderzoek is de gemeente tot de conclusie gekomen dat een ontheffing volstaat. Daardoor kon een 'normale' bestemmingsplanprocedure worden gevolgd en was het niet nodig om een gebiedsontwikkelingsplan in procedure te brengen. Bijkomend voordeel was dat niet hoefde te worden aangetoond dat binnen tien jaar aan de reguliere milieunormen zal worden voldaan.
In vervolg daarop is in mei 2012 het ontwerp-bestemmingsplan De Eilanden in procedure gebracht. Daarin wordt geen gebruik gemaakt van de plus van de Chw. De gemeente heeft in juni 2012 aan het ministerie van IenM gemeld dat van de aanwijzing tot ontwikkelingsgebied verder geen gebruik wordt gemaakt. - Het bestemmingsplan is vastgesteld op 13 september 2012 en onherroepelijk sinds 15 november 2012.
Volgende stappen
Planning start bouw eerste woningen in 2014, oplevering laatste woningen op de Eilanden ongeveer 2017.
Waarom Chw?
Het plan voorziet in een tijdelijke hoge geluidbelasting van woningen, omdat het niet haalbaar is om de benodigde afschermende maatregelen als eerste te treffen. De Chw biedt de mogelijkheid om tijdelijk van normen af te wijken, zodat de woningbouw eerst tot stand kan worden gebracht. De gemeente Harderwijk wilde over deze mogelijkheid beschikken en heeft daarom gevraagd om aanwijzing tot ontwikkelingsgebied. Bij de verdere planontwikkeling is een andere oplossing gekozen.
Ervaring en resultaten Chw
De gemeente heeft een aantal opties onderzocht om de woningbouw snel tot stand te brengen. Eén van die opties was toepassing van de Chw. Om geen tijd te verliezen heeft de gemeente het project aangemeld, ook al was toen bekend dat het nadere onderzoek zou kunnen uitwijzen dat het wellicht niet nodig zou zijn om gebruik te maken van de Chw. Uit het onderzoek bleken diverse bezwaren:
- Het was niet duidelijk op welk moment de formele aanwijzing tot ontwikkelingsproject afgerond zou worden. De procedure voor de toepassing van de Chw moet daar op wachten. Daardoor ontstond het risico dat het bestemmingsplan niet tijdig in procedure gebracht kon worden.
- Het instrument van de Chw was geheel nieuw. Er was geen praktijkervaring en het ontbrak aan goede voorbeelden. Dit hield een ongewenst procedureel risico in.
- Het belangrijkste bezwaar was dat in het bestemmingsplan-plus moet worden aangetoond dat binnen 10 jaar aan de geldende milieunormen wordt voldaan. De gemeente kon door de onzekere woningmarkt niet garanderen dat de geluidafschermende bebouwing tijdig zou zijn gerealiseerd.
De keuze om gebruik te maken van de Chw zou extra procedurele risico's met zich mee brengen die de voortgang van het ontwikkelingstraject belemmeren, terwijl juist het omgekeerde werd gewenst. Daarom heeft de gemeente besloten gebruik te maken van de reguliere mogelijkheid van de Wet geluidhinder om voor de woningen hogere grenswaarden vast te stellen.
Meer informatie
Websites: waterfrontharderwijk.nl
Projectleider: Derk van Schoten, d.vanschoten@harderwijk.nl